annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 25 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19827 - 11/11/2015 15:58 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jo - man kan selvfølgelig godt holde begrebet ondskab indenfor de rammer, du og nok de fleste sætter - så Ok fra mig hér blinker

Men til dine ord:
Citat:
Spørgsmålet er, om hvorfor gud skulle ønske at have et skaberværk vi ikke kan forstå.
kan jeg umiddelbart kun sige, at for mig er det modsatte spørgsmål lige så relevant - skal vi "spise frugterne fra kundskabens træ" blinker

I stedet for kristendommens gud foretrækker jeg jo "hvad der ligger bag verdens væren" - som vi jo ikke ved noget om blinker

Men vi behøver jo heller ikke at foretrække de samme synspunkter blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19828 - 11/11/2015 16:06 Re: Teodicé-problemet. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Citat:
Så hvad er sandhed andet en det man selv beslutter.
Det kan jeg ikke svare på.
Jeg ved ikke, om der findes "den absolutte sandhed."

Citat:
Den frie vilje mener jeg, kun er fri i forhold til de aktuelle valgmuligheder, som jo også indbefatter det vi har fyldt vores hoveder med.
Enig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19829 - 11/11/2015 16:07 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Dit gudebillede kolliderer vel egentlig ikke med kristendommens. Allerede Luther introducerede jo opdelingen i den immanente og transcendente del af gud. Du fokuserer så vidt jeg kan se primært på den transcendente.

Jeg tror der er meget få kristne, der mener de fuldt og helt ved, hvad gud er.
Top Svar Citer
#19831 - 12/11/2015 01:08 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

CITAT/anonym:
Hvor i Bibelen står der, at den er Guds ord ?

_________________________________


2 Tim. 3:14-17
Men du, bliv ved det, du har lært og er blevet overbevist om! Du kender dem, du har lært det af, og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning.


Hebræerne 4:12 -13
For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meninger. Ingen skabning kan være usynlig for ham, alt ligger blottet og åbent for hans øjne, og ham står vi til regnskab for.


1 Thessaloniker:2-13
Derfor takker vi også Gud uophørligt. For da I modtog Guds ord, som I hørte af os, tog I ikke imod det som menneskeord, men som det, det i sandhed er, Guds ord, og det virker i jer, som tror.


***

Tikka: Ud over at bibelen forskellige steder citerer gud for selv at sige noget, er der jo hele Moseloven der siges at være guds ord, samt Jesu ord som han siger, ikke er hans egne men faderes.


Johannes 14:24:
Den, der ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord. Og det ord, I hører, er ikke mit, men Faderens, som har sendt mig.



Tikka: Derudover skal man ikke glemme den hellige ånd … sandhedens ånd … som Jesus eksempelvis oplyser sine disciple om, han ville sende som hjælper.


Johannes 14:15-17
Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den.



***

Anonym: Historisk set, er biblen et værk frembragt af en række forskellige mennesker (ssv. ingen af apostlene). Den fandt først sin endelige udformning flere hundrede år efter kristus død, og ved en politisk proces, der var meget lidt guddommenlig.
Det er svært at forestille sig, at den skulle være guds ord, bla. fordi den flere steder modsiger sig selv. Det tror jeg ikke en gud ville gøre.


Tikka: Ja ”de” fik konstrueret treenighedslæren og samlet riget, men man må gå ud fra at de kristne menigheder som der var, ville ha’ protesteret hvis teksterne ikke var i orden … Jeg mener, alle menighederne var vel ikke frafaldne fra den sande tro på daværende tidspunkt, i den forståelse at de ikke levede efter Jesu lære?


Johannes 7:16-17
Jesus svarede dem: »Min lære er ikke min egen, men hans, som har sendt mig. Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud, eller om jeg taler af mig selv.


*

Anonym: Faktisk mener jeg at bibeltro kristne er helt på afveje (jeg er selv kristen). Dyrkelsen af bibelen som et guddommeligt skrift nærmer sig imo afgudsdyrkelse.


Tikka: Jeg anser ikke migselv som kristen, men mener, det kun er bibelen, der kan give oplysninger om den gud Jesus repræsenterede samt skaberværket … og Jesus henviser ofte til skrifterne … ”har I ikke læst.”

Så hvis man tror, at bibelens gud er livets kilde og Jesus hans søn, som Skaberen har sendt til frelse og som skrifterne gennem guds profeter forkyndte om, så er det vel ok at kalde/opfatte skrifterne som hellige, når det er mennesket ved gud hellige ånds virke, der har nedskrevet teksterne.

Nu kunne man sætte spørgsmålstegn ved det der med ånden … den hellige ånd … men tror man ikke på den, falder det hele sammen som menneskeværk og bibelen er blot en bog med gamle fortællinger som eventyret om en gud der sendte sin søn til frelse for menneskene og derved er kristendommen fiktion.



2 Peter 1:21
for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud.


Åb.1:1-3
Jesu Kristi åbenbaring, som Gud gav ham for at vise sine tjenere, hvad der snart skal ske, og som han kundgjorde og sendte med sin engel til sin tjener Johannes, der hermed bevidner Guds ord og Jesu Kristi vidnesbyrd, alt det, han har set. Salig er den, som læser op, og de, som hører profetiens ord og holder fast ved det, der står skrevet i den; for tiden er nær.


Top Svar Citer
#19833 - 12/11/2015 09:29 Re: Teodicé-problemet. [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

--->Tikka,
Ifht. Timoetheus-brevet, så henviser det ikke til bibelen, der slet ikke var skrevet på det tidspunkt, hvor Jesus taler til diciplene. Han henviser til andre tidligere skrifter. Derudover er der forskel på om noget er "indblæst af gud", og så direkte guds ord.

De andre referencer du har henviser til Jesus som dem, der fremsiger guds ord. Og, det passer til gengæld rigtigt godt med, hvad bibelen også selv fastlægger i Johannes-evangeliet, nemlig at "ordet blev kød og tog bolig blandt os".

Med andre ord, så er Jesus guds ord.
Men, det rokker ikke ved at bibelen er en menneskelig gengivelse af, hvordan nogle folk har oplevet Jesus. Derfor er den heller ikke en religiøs autoritet.
Eller sagt på en anden måde. At være bibeltro i religiøs forstand er kætteri.

I forhold til bibelens tilblivelse, så kan du ikke tillægge de bibelse menigheder den store betydning. Deres magt var meget begrænset ifht. myndighedernes.
Selve bibelen blev først samlet omkring år 370, og så efterfølgende bekræftet i forskellige sammenhænge de næste tyve år. En række skrifter blev udelukket fordi de ikke gengav Jesus som kirken ønskede han skulle. Det er dem, der idag kaldes de apokryfe skrifter.
Hvis biblen virkelig er guds ord, hvorfor skulle den så sammensættes af menneskehånd ? Det giver ingen mening.
Hvis den virkelig var guds ord, så ville den vel foreligge færdig fra første færd - og der ville ikke være behov for yderligere bearbejdning.

Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 25 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nok ansøgere til at oprette forsvarslin..
28/03/2024 09:21
Nyheder fra Religion.dk