annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
0 registrerede 20 gæster og 129 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Teodicé-problemet.

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Anonym.

Ja, dit synspunkt er jo klart og tydeligt og jeg forstår godt dit punkt 3:
Citat:
3) Mennesket har ikke forstået guds hensigter. Det, der fremstår som ondt, er i virkeligheden godt - vi forstår det bare ikke.
Dér ville jeg dog nok nøjes med at sige, at vi menneskers opfattelse af godt og ondt måske er lige lovlig snævert egocentrisk.

Hvad der opleves som godt for os kan være ondt mod andre levende væsener (truede arter) - eller mod kloden (menneskeskabte klimaændringer).

Men idéen om den guddommelige kærlighed - også til os - den er vidunderlig, synes jeg blinker

M.v.h. Arne smiler

Jeg tror nok, at jeg forstår din pointe. Men, jeg synes den rammer lidt ved siden af. Jeg mener ikke det kan opfattes som ondskab, hvis man forsøger at gøre noget godt, som så ender med at have negative konsekvenser for andre.
Problemet er ikke, at mennesket utilsigtet gør ondt, men derimod at mennesket med fuldt overlæg er onde mod andre (både mennesker og dyr).
Problemet med argumentet om at vi ikke forstår guds skaberværk er et helt andet. Hvis gud virkelig er almægtig, hvorfor skulle han så skabe et værk vi ikke forstår ? Hvorfor skulle han stille sig i vejen for at vi kan forstå hans hensigter og gerninger.
Derfor holder argumentet ikke.

Som jeg har skrevet andetsteds, så er teodicéen et reelt problem for konsistensen i kristendommen. Men, jeg mener ikke det er så grelt endda. Inkonsistens er et vilkår for alle ideologier/trosretninger, der vil forklare hele verden. Du kunne lige så vel angribe nihilismen for at have en nihilodice. Hvis verden virkelig er meningsløs og tilfældig. Hvorfor oplever vi den så i store træk som god og meningsfyldt.
Seneste indlæg
Troens frihed
af Arne Thomsen
15/06/2025 13:18
Misforståelsen
af somo
12/06/2025 09:09
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Iran forbereder forslag om at forlade FN..
16/06/2025 10:33
Ny cheftræner i EfB
16/06/2025 10:12
Arbejdskonflikt aflyser 143 flyafgange i..
16/06/2025 09:54
Jæger- og Frømandskorpset styrkes
16/06/2025 09:40
Stor fynsk bankfusion stødt på grund
16/06/2025 09:38
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Iran: Parlament forbereder forslag om ex..
16/06/2025 08:37
To unge svenske piger mistænkes for at ..
16/06/2025 08:26
Tesla får bøde for mangelfuld markedsf..
16/06/2025 08:18
Forsvarets frømænd og jægersoldater f..
16/06/2025 07:34
Israel tager nyt luftforsvar i brug for ..
16/06/2025 07:30