annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 12 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19502 - 27/07/2015 15:19 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Aya
Uregistreret

Sara, jeg læser med interesse din og Arnes korrespondance.

Jeg forstår godt, hvad du mener med, at man må acceptere biblens eget univers. Hvis man f.eks. vil acceptere et af dens begreber, må man også forstå den sammenhæng, som begrebet bruges i - ellers er det slet ikke sikkert, at man har "grebet" begrebet til at begynde med. F.eks. Gud, tilgivelse, nåde. Så har man blot lavet sit eget "ved siden af biblen", hvilket selvfølgelig også er fuldt lovligt.

Ideen om "biblens eget univers" kan dog godt kritiseres alligevel, vil jeg mene ...

... Biblen har mange forskellige forfattere. Der er ting i, som er i disharmoni med videnskaben. Der er, så vidt jeg ved, selvmodsigelser i biblen. Om disse selvmodsigelser kan man sige, at de forhindrer biblen i at være en kohærent eller sammenhængende størrelse, hvorved "biblens eget univers" ophører med at være et egentligt "UNI-vers". Det Nye Testamente blev først skrevet ned årtier efter de talte ord. Og det nedskrevne, som vi har, er kopier på kopier på kopier på kopier på kopier, hvor vi faktisk mangler hele halen af de første mange kopier.

Hvis du og din kammerat skulle skrive blot ét evangelium af i hånden, og I fik lov at kigge efter i teksten, ville I stadig stå med to forskellige tekster efterfølgende. Det ville være umuligt for jer at skrive så korrekt af, at I ville stå med den samme tekst. Eller hvis I så den samme hændelser og skulle beskrive den, ville jeres beskrivelser være vidt forskellige. Tænk så blot at der de første mange årtier end ikke blev skrevet noget end - det gik fra mund til mund!! Der må have sket masser af ændringer undervejs. Hvordan er andet muligt?! Ikke desto mindre kan væsentlige pointer være bevaret. Måske endda de centrale pointer og livgivende pointer.

Selv holder jeg ubeskriveligt meget af Jesu ord. Eller: De ord som tilskrives Jesus. De er efter min ydmyge mening en perfekt "beskrivelse" af den uselviske kærlighed.

Og her kommer et spørgsmål til dig: Hvordan forholder du dig til debatten om tro kontra gerninger?
Top Svar Citer
#19505 - 28/07/2015 17:47 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Arne skrev:
Citat:
Jo - jeg finder da bestemt også mange kvaliteter i Bibelen - så langt går min accept - men at den indeholder selve den fulde sandhed om verdens væren - og hvad der ligger bag denne væren - det tror jeg ikke.
Min opfattelse er, at Bibelen er ét af mange af menneskehedens ufuldkomne forsøg på at nå frem til denne sandhed.


Sara: Jeg forstå ikke, hvilken sandhed du tænker på, du savner.

Bibelens bøger er jo ikke en videnskabelig afhandling.

Bibelen ”siger” om sig selv, at skrifterne er Guds ord, der kan give visdom til frelse --- og Paulus taler om, ”vi” endnu ser i et spejl, i en gåde. Så den sandhed du savner, har mennesket nok ikke pt. brug for - for at tro, da Paulus jo skriver, det først er, når Jesus = den fuldkomne kommer (igen) - ”vi” ikke mere skal forstå stykkevis men se ”ansigt til ansigt.”


Hvad tro er, forklarer Bibelen i Hebræerne 11
(Jeg kan ikke finde ud af at linke, så du må selv slå op og finde tekst)



Hvad skrifterne er - forklares i 2. Timoteus 3:14-17
Citat:
Men du, bliv ved det, du har lært og er blevet overbevist om! Du kender dem, du har lært det af, og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning.




Læs også om det stykkevise jeg nævnte ovenfor i 1. Korinter 13:8-12
Citat:
Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

(Spejlet der omtales, var ikke et spejl som vi kender det, men oftest af metal der var højglanspoleret.)



Så indtil Jesus kommer igen, kan Jesu disciple – de kristne - få hjælp gennem sandhedens ånd - til at forstå skrifterne og det der er forkyndt om Jesus, så de selv kan viderebringe budskabet, som det er påbudt i Mattæus 28:18-20



De ikke troende derimod, er forblindet af denne verdens gud så de ikke forstår det hellige evangelium. 2. Korinter 4:3-4

Citat:
Og er vort evangelium tilhyllet, er det kun tilhyllet for dem, der fortabes, for dem, der ikke tror; deres tanker har denne verdens gud blindet, så de ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, Kristus, som er Guds billede.



*


Johannes 15:26-27 (Ang. sandhedens ånd)
Citat:
Når Talsmanden kommer, som jeg vil sende til jer fra Faderen, sandhedens ånd, som udgår fra Faderen, skal han vidne om mig. Men også I skal vidne, for I har været med mig fra begyndelsen.




Mattæus 28:18-20 (Ang. påbud)
Citat:
Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.


Med venlig hilsen Sara.


Top Svar Citer
#19506 - 28/07/2015 23:38 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret


AYA skrev:
Citat:
Og her kommer et spørgsmål til dig: Hvordan forholder du dig til debatten om tro kontra gerninger?


Sara: Hmm - ? - er der en debat om det?

Det spørgsmål mener jeg, Bibelen selv besvarer.


Først Jakob 2:14-26
Citat:

v14 Hvad nytter det, mine brødre, hvis et menneske siger, han har tro, men ikke har gerninger? Kan den tro måske frelse ham?

v15 Hvis en broder eller søster ikke har tøj at tage på og mangler det daglige brød,

v16 og en af jer så siger til dem: »Gå bort med fred, sørg for at klæde jer varmt på og spise godt,« men ikke giver dem, hvad legemet har brug for, hvad nytter det så?

v17 Sådan er det også med troen: i sig selv, uden gerninger, er den død.

v18 Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro.

v19 Du tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde ånder også – og skælver.

v20 Tåbelige menneske, ønsker du bevis på, at tro uden gerninger er ufrugtbar?

v21 Blev vor fader Abraham ikke gjort retfærdig af gerninger, da han bragte sin søn Isak som offer på alteret?

v22 Som du ser, virkede troen sammen med hans gerninger, og det var af gerningerne, hans tro blev fuldkommen.

v23 Dermed gik det skriftord i opfyldelse, som lyder: »Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed,« og han blev kaldt Guds ven.

v24 I ser altså, at mennesket bliver gjort retfærdigt af gerninger, og ikke af tro alene.

v25 Blev skøgen Rahab ikke ligeledes gjort retfærdig af gerninger, da hun modtog sendebudene og lod dem slippe bort ad en anden vej?

v26 For en tro uden gerninger er lige så død som et legeme uden åndedræt.


Skal jeg svare med egne ord, mener jeg, det at være kristen er en identitet – altså 24 timer i døgnet, og lige som at trække vejret, hvor man efterlever det dobbelte kærlighedsbud i den udstrækning man har forståelse for hvad dette betyder og i forhold til den livssituation man befinder sig i.

Dette betyder også at forståelsen almindeligvis vokser så man fornyr sig, og dette vil vedblive til døden.
(Hvis ikke man vender sig fra Gud)

Så troen er levende i ånd og gerning i forhold til det stade man står på.

MEN –
man kan ikke gøre sig fortjent til frelse.


Mattæus 7:21-23
Citat:

v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.

v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn?

v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud.


***

Frelsen kommer fra Gud som en gave gennem Jesu offerdød, så ”vi” derved kan stå rene for Gud.

Gud Jahve ser så at sige ikke, vi er syndere, fordi Jesus har taget al vor synd bort ved at ofre sit liv for vor skyld.


Johannes 3:16-21
Citat:

v16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

v17 For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.

v18 Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.

v19 Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde.

v20 For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres.

v21 Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.«


Sara.


Top Svar Citer
#19508 - 29/07/2015 11:20 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara. Tak for svar.

Du skrev bl.a.:
Citat:
Jeg forstå ikke, hvilken sandhed du tænker på, du savner.

Bibelens bøger er jo ikke en videnskabelig afhandling.

Bibelen ”siger” om sig selv, at skrifterne er Guds ord, der kan give visdom til frelse --- og Paulus taler om, ”vi” endnu ser i et spejl, i en gåde. Så den sandhed du savner, har mennesket nok ikke pt. brug for - for at tro, da Paulus jo skriver, det først er, når Jesus = den fuldkomne kommer (igen) - ”vi” ikke mere skal forstå stykkevis men se ”ansigt til ansigt.”
Mit svar:
Den sandhed, jeg forestiller mig, er - som jeg skrev:
"den fulde sandhed om verdens væren - og hvad der ligger bag denne væren".

Der er andre bøger end Bibelen, der hævder, at have denne sandhed.

Den kærlighed fra Bibelens Gud til mennesket, der gengældes og videreføres fra menneske til menneske (som Bibelens Sara i Mamrelund jo også oplevede iflg. denne bog) er for mig det største og mest vidunderlige, jeg kender - og derfor holder jeg meget af Bibelen.
Men jeg giver den ikke eneret til den fulde sandhed blot fordi den selv hævder dette.

Og så står vi jo dér, hvor du har dit billede af verden, og jeg et andet - og hvor nok ingen af os kan overbevise den anden.
I denne situation tror jeg, det bedste, vi kan gøre, er at afklare og tydeliggøre hver vores syn på tilværelsen - i gensidig respekt og imødekommenhed.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19509 - 29/07/2015 13:03 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Til Arne.


Du mener, vi skal stoppe. (?)

Fint nok for mig.

Tak for alt og go’ vind. smiler


Sara




Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 12 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk