annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 12 < 1 2 ... 10 11 12
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19527 - 03/08/2015 10:43 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Aya
Uregistreret

Når Jakob italesætter problematikken, som han gør, så forestiller jeg mig, at det allerede dengang var en diskussion. Men også senere - og nu - ser vi diskussionen. Ikke kun på kristne debatfora, men også i forhold til Luther og i forhold til katolicismen over for kristendommen. Et par links:

Luther:
https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=603

Katolsk over for protestantisk:
http://katolskmagasin.dk/tro-og-gerninger/

Jeg fornemmer, at forfatterne i begge links i virkeligheden - måske! - taler om det samme. Nemlig at den frelsende tro og de frelsende gerninger må have den kærlige hensigt som udgangspunkt. De gerninger, der ikke frelser, er de gerninger, der ikke har kærligheden som deres nerve. Troen og kærlighedens gerninger hører sammen.

Jeg mener også, som du Sara, at det er "såre enkelt". Men jeg mangler endnu at høre en kristen på et debatforum mene det samme som du og jeg (i hvert fald fra protestantisk side). Hvordan kan det være?
Top Svar Citer
#19529 - 03/08/2015 12:00 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara og Aya.

Nu da I begge fokuserer på Bibelen, kommer jeg til at tænke på Thomas-evangeliet, og her ikke mindst:
Citat:
113. Hans disciple sagde til ham: Hvornår vil riget komme?
Jesus sagde: Det vil ikke komme ved, at man venter på det. Det vil ikke være nok at sige: "Her er det," eller: "Der er det." Snarere er faderens rige spredt ud over jorden, og folk ser det ikke.

I Søren Giversens bog: THOMAS EVANGELIET fra Gyldendal (ISBN 87-01-00762-9) er teksten:
Citat:
Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil riget komme?"
"Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her!" eller "Se der!" Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."

Baggrunden for dette evangelium kan ses her og her.

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (03/08/2015 12:35)
Top Svar Citer
#19530 - 03/08/2015 13:53 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Aya
Uregistreret

Som svar på hvor jeg selv står religiøst, må jeg sige, at jeg bestemt ikke er tilhænger af en af de etablerede religioner, sådan som de nu fremstår i forskellige kulturer som folkereligion, med hvad dertil hører af dogmer og ritualer.

Jeg mener, at disse folkereligioner har fjernet sig langt fra deres eget ophav - deres egen skrift. De er som stivnet i magtstrukturer og/eller ladhed.

Jeg holder meget af kristendommen, som den kommer til udtryk i især Jesu ord i de fire evangelier i det nye testamente. Her ser jeg alt andet end ladhed. Jeg ser den uselviske kærlighed, som må begynde i hjertet (inspireret af Gud om man vil) og manifesteres udadtil. Det vigtigste er dog, hvad der sker i hjertet af "omvendelse". Som eksempel på den åndelige nidkærhed, som jeg vil tale for, vil jeg give Thomas à Kempis bog som eksempel:

http://www.ccel.org/ccel/kempis/imitation.i.html?highlight=thomas,kempis#highlight
(Den vil ikke vise det som link, så den må kopieres).

Læg i øvrigt mærke til hjemmesiden: www.ccel.org
Her vil du kunne finde kristne værker - også af mystisk karakter. F.eks. forgængeren til Aldous Huxleys Den Evige Filosofi. Søg på Underhill. Her:

http://www.ccel.org/ccel/underhill/essentials.i.html?highlight=underhill#highlight

http://www.ccel.org/ccel/underhill/mysticism.i.html?highlight=underhill#highlight

Som lyd (Kempis igen):
https://www.youtube.com/watch?v=nvH3BsXQjmw

Fantastisk youtubevideo/lydspor. Håber I vil lytte til det, så vil I få fornemmelsen af, hvad jeg mener, tror jeg.

Den kan også købes på dansk.

Derudover: Jeg mediterer og finder stor inspiration i buddhismen. F.eks. omsorgen for alle levende væsener og meditation.

Med hensyn til dine citater fra Thomas-evangeliet findes der en nogenlunde enslydende ordlyd i det nye testamente (både i ældre og nyere oversættelse - læg mærke til forskellen mellem de to!).

Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.”
(Lukas 17, 20-21)

Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er inden i jer.”
(Lukas 17, 20-21)
Top Svar Citer
#19538 - 04/08/2015 14:21 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Aya.

Tak for din omfattende redegørelse.
Citat:
"stivnet i magtstrukturer og/eller ladhed"
Den "køber" jeg! blinker

"Aldous Huxleys Den Evige Filosofi" har jeg læst og respekterer jeg som et vægtigt bidrag.
Den har tidligere været diskuteret ret indgående her på Trosfrihed: Åndelig fordybelse side 2: Den Evige Filosofi.

Din hjemmeside: Christian Classics Ethereal Library har jeg ikke før set, og The Imitation of Christ by Thomas a Kempis heller ikke.
Det må jeg se nærmere på.

Dine ord:
Citat:
Jeg ser den uselviske kærlighed, som må begynde i hjertet (inspireret af Gud om man vil) og manifesteres udadtil.
ser jeg som nok det smukkeste hos os mennesker.

Det er kendt, at omkring halvdelen af ordene i Thomas Evangeliet også er at finde meget lig i Det Nye Testamente, så hvorfor Thomas Evangeliet blev udelukket kan jo nok undre lidt blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 12 < 1 2 ... 10 11 12


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk