annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk?

Sara, jeg læser med interesse din og Arnes korrespondance.

Jeg forstår godt, hvad du mener med, at man må acceptere biblens eget univers. Hvis man f.eks. vil acceptere et af dens begreber, må man også forstå den sammenhæng, som begrebet bruges i - ellers er det slet ikke sikkert, at man har "grebet" begrebet til at begynde med. F.eks. Gud, tilgivelse, nåde. Så har man blot lavet sit eget "ved siden af biblen", hvilket selvfølgelig også er fuldt lovligt.

Ideen om "biblens eget univers" kan dog godt kritiseres alligevel, vil jeg mene ...

... Biblen har mange forskellige forfattere. Der er ting i, som er i disharmoni med videnskaben. Der er, så vidt jeg ved, selvmodsigelser i biblen. Om disse selvmodsigelser kan man sige, at de forhindrer biblen i at være en kohærent eller sammenhængende størrelse, hvorved "biblens eget univers" ophører med at være et egentligt "UNI-vers". Det Nye Testamente blev først skrevet ned årtier efter de talte ord. Og det nedskrevne, som vi har, er kopier på kopier på kopier på kopier på kopier, hvor vi faktisk mangler hele halen af de første mange kopier.

Hvis du og din kammerat skulle skrive blot ét evangelium af i hånden, og I fik lov at kigge efter i teksten, ville I stadig stå med to forskellige tekster efterfølgende. Det ville være umuligt for jer at skrive så korrekt af, at I ville stå med den samme tekst. Eller hvis I så den samme hændelser og skulle beskrive den, ville jeres beskrivelser være vidt forskellige. Tænk så blot at der de første mange årtier end ikke blev skrevet noget end - det gik fra mund til mund!! Der må have sket masser af ændringer undervejs. Hvordan er andet muligt?! Ikke desto mindre kan væsentlige pointer være bevaret. Måske endda de centrale pointer og livgivende pointer.

Selv holder jeg ubeskriveligt meget af Jesu ord. Eller: De ord som tilskrives Jesus. De er efter min ydmyge mening en perfekt "beskrivelse" af den uselviske kærlighed.

Og her kommer et spørgsmål til dig: Hvordan forholder du dig til debatten om tro kontra gerninger?
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kina vil sende ubemandet fartøj til Må..
29/04/2024 07:07
Mandagen bliver lun, tør og stille for ..
29/04/2024 07:04
Mindre jordskælv rammer det vestlige No..
29/04/2024 06:21
Tusinder af demonstranter i Georgien pro..
29/04/2024 05:57
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Nyheder fra Religion.dk