annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 113 af 130 < 1 2 ... 111 112 113 114 115 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19289 - 10/05/2015 19:37 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægmandsprædikant..

Du fraserer over samme idé om ”altet”, her bare erstattet af begrebet ’kosmos’, men stadig er det blot udtryk for stor volumen uden nogen detaljerigdom i spørgsmål og meninger der snurrer i din tænketank.
I realiteten er dine ”uløselige forklaringsproblemer” bare et produkt af fantasier du har om dels universet og dels dig selv som en ”åndelig” begivenhed skabt af en gud, og tror stadigvæk du med kreationisme ka’ implementere religiøs dogmetro i videnskabeligt arbejde, selv om den slags for længst er gennemskuet, og med fornuftige forklaringer beskrevet hvorfor idéen er tåbelig. Tillige tror du stadig, at filosofien kommer til udtryk som en parallel til dine fantasier om livet, mens de fantasier du har skabt om livet, kun er sløsede betragtninger der ikke tåler granskning.
At du gentager samme vrøvl i en uendelighed, må ses i lyset af den suggestion du har været udsat for Arne, altså reminiscenserne fra en tænkning der har udæsket det nødvendige kritiske view på meninger vi skaber. Dine problemer med at forene et liv bygget på overnaturlig tro med en leveform baseret på nødvendig viden, er i grunden bare en triviel detalje som masser af mennesker må forholde sig til. Der er ikke noget særlig spændende eller interessant i dine problemer; så er der noget du ikke er, ja så er det agnostiker! – for øvrigt er dine misforståelser af det videnskabelige arbejde ej heller ny spændende viden, og faktisk har vi ikke set andet end den slags pjat fra dig - som sagt, er dine prædikener en humoristisk adspredelse på debatten, sikkert også til kaffehygge i frikirken..;)


mvh
Simon
P.s.: der er egentlig ingen grund til at servere læseforslag, for du ”ånder” jo kun for overtroen, alligevel ku du måske få lidt ud af Pirsigs ”Zen-bog”, som er en forunderlig beretning ;)


Redigeret af Simon (10/05/2015 19:52)
Top Svar Citer
#19290 - 10/05/2015 21:11 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.: får du svar, når du kommunikerer lidt med din ”åndelige skaber” gennem symbolerne på dit træstykke, eller hænger de monotone bimsespørgsmål også dér i luften, Arne? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/05/2015 21:12)
Top Svar Citer
#19291 - 11/05/2015 07:38 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Så er han der igen, ham Simon, der ikke kan se længere end til modsætningen mellem teisme og ateisme, og som åbenbart ikke har fattet, hvad agnosticisme er blinker
Citat:
I modsætning til ateismen, der afviser, at Gud eksisterer, hævder agnosticismen, at spørgsmålet herom ikke lader sig besvare.
I en bredere betydning udtrykker agnosticismen det erkendelsesteoretiske standpunkt, at virkeligheden, dvs. sandheden, ikke kan erkendes.
Det er jo så nok derfor, at Simon - som ateist - ikke kan andet end at søge at prakke mig en form for teisme på blinker

At sandheden skulle kunne være noget, der er umådeligt meget større end: "der er Gud/der er ikke Gud" - det er tydeligvis "lukket land" for Simon blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#19292 - 11/05/2015 11:08 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. prædikant!

Egentlig tænkte jeg nu bare på stimuli-respons-relationen med dit ”symbolske snorketræ”, der videnskabeligt set er lige så søvndyssende en affære, som når du fører ”livets mening” og din himmelnisses eksistensevne ud i en ikke observeret stjernesuppe og højt erklærer, at kosmologer aldrig vil vide en døjt om indholdet i din imaginære stjernesuppe, for så store ”eksistentielle spørgsmål” overgår det da langt menneskets intellektuelle kapacitet og erkendeevne at besvare, ja dvs. lige bortset fra ”åndeligt højtudviklede stjernebørn” som dig og andre i frikirken, der jo intuitivt kommunikerer med ”universets skaber”…;)

Som du ser, lader også produktionsmetoden bag dit eventyrlige verdensbillede sig observere og beskrive – det er såmænd ikke vanskeligere end at gennemskue hvad Scientology og JV præsenterer – mens en relation til noget videnskabeligt, som fx kosmologi, derimod ikke lader sig finde. Det synes jeg imidlertid ikke du skal være så ked af Arne, for jeg synes slet ikke man kan stille sådan en forventning til dig, i og med noget sådant immervæk kræver en anelse bakkekontakt. Men dit meget romantiske syn på naturen, forestillingen om naturen der producerer moral og etik (gudens finger der rører i kaffen, osv.), og som passer så fint med overnaturlig tro indeholdt i andre religiøse trossamfund, synes jeg godt man ka’ honorere med hele 2 ud af 4 mulige point, hvor så særlig din evne til at stirre dig blind på ordet ”ånd”, ja projicere det ud på hvad som helst, må være det ene point værdigt. Som du ser, ka’ ateister også være gavmilde overfor kreationister ;)

mvh
Simon.
Top Svar Citer
#19294 - 12/05/2015 13:09 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg er overrasket over, hvor meget Simon (ateisten, der ikke kan få øje på andet end teister og ateister) har bidraget til denne tråd - ved at hjælpe mig til stadig mere afklaring og tydeliggørelse.

Og dét på trods af, at Simon hjælpeløst kører videre og videre i den samme løgnagtige og døvstumme rille på sin "indre grammofonplade" blinker

Simon kan se de troende og de ikke-troende (de aggressive anti-troende måske ikke medregnet) men kan ikke få sig selv til at se dem, der er opmærksomme på alt det, vi ikke fatter.

Hvorfor Simon har det sådan, ved jeg jo ikke, men det er alment menneskeligt interessant, synes jeg - og min fornemmelse er, at Simon har behov for kvalificeret hjælp, der kan frigøre ham fra dette åbenlyse handicap.

Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 113 af 130 < 1 2 ... 111 112 113 114 115 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk