annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 108 af 130 < 1 2 ... 106 107 108 109 110 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19254 - 25/04/2015 16:02 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon forstår tydeligvis ikke, hvad hverken filosofi eller herunder ontologi er for noget, men hans mange, synes jeg, dumsmarte bemærkninger gi'r mig jo lejlighed til at præcisere og til at afklare - samt uddybe blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#19255 - 25/04/2015 17:36 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Du er alt for gennemsigtig, så gennemskuelig er du, hr. lægmandsprædikant – det behøver man såmænd ikke være ateist eller vide en masse om filosofi for at se. Overnaturlig tro er bare overnaturlig tro, længere er den ikke med dig! ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#19256 - 26/04/2015 11:08 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
"Overnaturlig tro" skriver Simon om mig.

Men hvor er troen?

Og hvor er det overnaturlige?

Jeg har jo ingen tro på, hvordan kosmos er blevet til blinker

Og verdens tilblivelse må da være det mest naturlige af alt, skulle jeg mene blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#19257 - 27/04/2015 19:06 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægmandsprædikant...

Ser man bort fra hvad der rent faktisk snurrer i din tankegang, hvorfra jørgenspørgsmålene popper op, ku’ man godt få den tanke, at Arne en dag ender med at blive en hel lille agnostiker; men den idé taler ingen erfaringer for, idet vi jo utallige gange har undersøgt værdisynet i dine mentale irgange, og der kun fundet en række fantasifulde selvanskuelser med fx din intuition som teleslyngen til et univers af ”åndelige bevidstheder”, der bare farer rundt i skabt mystik med indlysende parallel til overtroen i religiøs dogmetro i øvrigt.
Så det er altså ikke en observerbar natur eller det observerbare univers, din interesse befatter sig med. Det er ikke med kikkert du fascineres af stjernebilleders lyshav, eller hensunken i eftertanker, diskuterer det sete og noget muligvis bagvedliggende med interessenter, nejda! For din interesse begrænser sig blot til en rugen over fantasier overtroiske mennesker stadig producerer med flid og indlevelse; det er deres fantasiunivers du bruger din tid på, derved dine ”følerier” opstår, og gerne forestiller du dig, hvordan masser af ”åndelige bevidstheder” flagrer rundt derude i det ukendte og bruger tiden på at skabe mening i det kendte, selvfølgelig uden mulig menneskelig erkendelse, det er klart ;)

Så nej, brugbare og måske ligefrem frugtbare beskrivelser af det observerede, evt. med forestillinger og gerne fantasier derudfraskabt, har slet ikke din interesse. Når bare nogen der forestiller sig dig som agnostiker gør sig dette klart, da mener jeg både du og dit dilemma er forstået, nemlig som en troende, der blandt andre troende gerne ser, at en mening med livet er en realitet, men sidder fast i tvivlen!
Pointen er jo, at troende almindeligvis evner at efterleve deres tro, helt uden at flagre rundt i kreationistiske påhit om videnskabers utilstrækkelighed osv.osv. De behøver slet ikke den slags, for de er overbevist ved troen selv, ikke ved viden. Så dit dilemma står klart, idet du tror, at du ved hjælp af kreationisme vil genfinde en tillid til en ”barnetro”. ”Viden er djævlens værk”, erklærede mangt en troende i tidernes løb, dermed også dit dilemma, som den troendes personlige tragedie fra udsigten i kundskabens træ. Kreationismen vil imidlertid være dig en udsigtsløs ørkenvandring i tanketåger, spild af levetid, og det er selvfølgelig i denne forbindelse mine drillerier om din eneste ”frelse” befinder sig; at du simpelthen beskriver og forklarer, så at sige udskriver forestillingen om livets meningsfylde, altså skriver dig ud af dilemmaet, om du vil.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/04/2015 19:25)
Top Svar Citer
#19259 - 28/04/2015 12:21 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg skrev:
Citat:
Jeg har jo ingen tro på, hvordan kosmos er blevet til blinker
Og alligevel fortsætter Simon sine vilde forsøg på at gøre mig "troende" blinker

Hvad mon der driver ham? blinker

Gang på gang har jeg stillet det allermest fundamentale spørgsmål om, hvordan det kan være at kosmos eksisterer, men Simon er åbenbart gået i panik, siden han øjensynligt slet ikke tør nærme sig det - og i stedet bliver ved at kredse udenom det blinker

Dét spørgsmål har ellers optaget os mennesker i årtusinder - og gør det stadig.

Naturvidenskabernes folk melder, at de ikke har noget svar, og religionerne forsøger sig med idéen om en mere eller mindre menneskelignende skaber, som er mindst lige så ufattelig, og som vel derfor egentlig kan ses som et "snydesvar" (Buddhismen afviger vel ved at gøre udviklingen til en cirkelbevægelse i stedet for som hos os andre til en uendeligt fortløbende lige linje - vel endnu mere ufatteligt).

Nogle håber nok på, at naturvidenskaben, der jo har præsteret og stadig afklarer så meget, engang finder "den første årsag", men der er vist ikke mange seriøse, der har den tro.
Einstein havde ikke, og Rumi kaldte verdens væren "et tegn på sandhedens mirakel".

Det er så her både teisme og ateisme efter min mening falder ynkeligt til jorden, og hvor vi ydmygt må erkende vores afmagt og må nøjes med at opleve at kosmos (som vi er en lille bitte del af) eksisterer.
Det er for mig livsbetingelserne - uden viden - uden en logisk mening - og dog vidunderligt - en inspiration til at elske mest muligt yeah

Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 108 af 130 < 1 2 ... 106 107 108 109 110 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk