annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 95 af 130 < 1 2 ... 93 94 95 96 97 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19170 - 15/03/2015 16:58 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
Ville være bedre du læste bøgerne, fremfor at diskutere citater uden indblik i konteksten -
skriver Simon, der endnu aldrig er nået så langt, at han kan præsentere sit eget ståsted blinker

Det ståsted, jeg er nået til, er den faktisk ret så ynkelige situation, vi mennesker befinder os i:

- naturvidenskabeligt stadigt mere forvirrede kvantefysisk, uden klarhed over universets rum og tid og uden anelse om universets tilblivelse - andet end Big Bang, som jo ikke er hverken begyndelsen eller en forklaring,

- kun med religiøse - og måske også kunstneriske - idéer om alt det, vi jo meget vel er klar over, at vi ikke ved.

Det er jo så, hvordan vi forholder os til den situation, der interesserer mig.

De religiøse - og måske også de kunstneriske - kan støtte sig til idéer, hvis de er i stand til at tro på dem blinker

Og de ikke religiøse har intet - absolut intet - at støtte sig til blinker

Og hvad gør vi så? blinker

Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (15/03/2015 17:21)
Top Svar Citer
#19171 - 16/03/2015 06:43 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morgen hr. lægmandsprædikant…

Nej, jeg fabler ikke guddommelige universer ind i virkeligheden og forveksler viden med overtro, det overlader jeg helt til dit o.a. troendes ”personlige” behov… ;)

”Det ståsted, jeg er nået til, er den faktisk ret så ynkelige situation, vi mennesker befinder os i: naturvidenskabeligt stadigt mere forvirrede kvantefysisk.”

- Du vrøvler. Det er ikke et ståsted, men en teori indenfor fysikken…

”kun med religiøse - og måske også kunstneriske - idéer om alt det, vi jo meget vel er klar over, at vi ikke ved.” ’

- Mer vrøvl – der næppe kræver en forklaring…

”Det er jo så, hvordan vi forholder os til den situation, der interesserer mig.”

- Det ville være bedre du satte ordentligt ind i ting du vælger at skrive om på en debat, og det gør du ikke ved bare at fantasere over hvad citater dækker over!

”De religiøse - og måske også de kunstneriske - kan støtte sig til idéer, hvis de er i stand til at tro på dem. Og de ikke religiøse har intet - absolut intet - at støtte sig til.”

- Mærkelig sætning – men den er jo også skrevet af en religiøs ”agnostiker” ;)
Men pointen her er altså, at du tror noget om citaters sammenhæng, og da du støtter dig til en idé om at der findes guddommelige universer, behøver du ikke forholde dig til hverken sandsynligheden for at dette er sandt, eller læse indholdet i bøgerne hvorfra der citeres; var det nogenlunde sådan sætningen her sku forstås? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (16/03/2015 06:51)
Top Svar Citer
#19174 - 16/03/2015 12:00 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
De religiøse - og måske også de kunstneriske - kan støtte sig til idéer, hvis de er i stand til at tro på dem. Og de ikke religiøse har intet - absolut intet - at støtte sig til.”

- Mærkelig sætning – men den er jo også skrevet af en religiøs ”agnostiker” ;)

Det er så her "kæden hopper af" for Simon blinker

Arne smiler



Top Svar Citer
#19176 - 17/03/2015 04:56 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn’ hr. lægmandsprædikant..;)


Du har jo altid bare siddet og kastet meninger på skærmen Arne, som fx din lille fortælling om elskoven med livet, hvor vi desværre heller aldrig fik forklaringen om hvad det så var ved livet, du elskede – og derfor blot fik isoleret biologisk liv til en fødselsdagslagkage uden anledning. Og samme gælder meninger om videnskaber, ateisme, religiøs tro osv. der jo i reglen bare er afskrifter fra Wikipedia, uden pointe og anledning – spørges der til meningen, ja hvad det ér du sætter til debat, er du blank.

Idet mindste er vi kommet så vidt, at du idet mindste ikke længere agiterer for ateismen som en tro, og selv om det tog ni år, har du da nærmet dig forståelsen af hvor vanskeligt det er at argumentere for troen som attraktivt alternativ til viden – selv om din troskab overfor selve trosbekendelserne stadig logrer med dig – og det er da trods alt et fremskidt. Så lad os nu se, om ikke erkendelsen af forklaringskravet på debatter ka’ nås på fireethalvt, strammer du skiven, måske ligefrem på tre ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (17/03/2015 05:02)
Top Svar Citer
#19178 - 17/03/2015 10:49 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
Du har jo altid bare siddet og kastet meninger på skærmen Arne -
Nu er der jo en ret høj grad af ytringsfrihed i dette land - og jeg finder det stadig bedre at have meninger end - som Simon - blot at "hakke løs" på andres blinker

Citat:
- aldrig fik forklaringen om hvad det så var ved livet, du elskede -
Det kan man da vist godt kalde "nærsynethed", når Simon åbenbart stadig ikke har forstået, at det er eksistens i forhold til ikke-eksistens, det handler om - for mig blinker

Citat:
Idet mindste er vi kommet så vidt, at du idet mindste ikke længere agiterer for ateismen som en tro -
Tro eller ikke tro - viden er det i hvert fald ikke! blinker

Citat:
- argumentere for troen som attraktivt alternativ til viden -
Vores viden er jo mikroskopisk i forhold til alt dét, vi ikke ved, og tro befinder sig - i hvert fald for mig - kun dér, hvor der ingen viden er.
Tro og viden er således ikke alternativer! blinker

Dertil kommer at jeg ikke finder de forskellige slags tro pålidelige - ej heller påstande om - eller tro på, at der ikke eksisterer noget, som af nogle benævnes "guddommeligt" - og for mange af dem nok fordi de savner et bedre ord blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 95 af 130 < 1 2 ... 93 94 95 96 97 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk