annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 330 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 48 af 130 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18720 - 24/10/2014 16:35 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Om Simon vil udtale sig om sin egen livsindstilling - eller hvad det nu skal kaldes - det er jo alene Simons egen suveræne ret at afgøre.#

- Du må efterhånden ha forstået, at jeg o.a. ateister ikke lider under statiske livssyn, som fx overtroen kristendommen o.a. religioner er begrundet i, men derimod har en levende interesse for den viden der skabes henad vejen, hvor ret mange af os jo også har en interesse i fundamenter viden skabtes på tilbage i tiden.
I øvrigt må du nok hellere selv læse de gamle filosoffer, og selvfølgelig i en samtids kontekst, fremfor som sangvinske kristne proselytter her og dér, bare at ridse i overfladen med Wikipedialæsning og den slags, for det vil slet ikke give dig en tilfredsstillende forklaring og forståelse af de gamle tankemageres egentlige livs- og menneskeforståelse. Og der findes jo et hav af interessante personligheder bag os, mennesker der virkelig og uanset tidens konventioner, fik rokket ved verdensbilledet i det omgivne samfund, og oftest med fare for eget liv.
I dag er videnskab mere et fællesarbejde, hvorfor selv nobelpriser modtages på hele holdets vegne. Så man har ikke rigtig enestående personligheder at hive op af posen, på samme måde som tilfældet var tilbage i tiden før det 20 århundrede. Men der findes enestående opdagelser, og det var dén slags du skulle begrunde din tro om afgrænsningen af, hvilket vi altså stadig har tilgode at se, Arne?

Hvad angår livssyn må du bare forstå, at ateister i vid udstrækning begrunder deres meninger og grundsyn på baggrund af viden, og det vil du nok indse som værende en kendsgerning over det meste af verden. At begrunde et syn på hele livet, på så sløset et fundament som alene følelser for lidt tro, det får du ingen ateist til, selv om ateisme i grunden blot betyder et fravær eller en afvisning af enhver gudetro, ja den mystik disse troende hæver over hovedet (og forstanden), som om der var noget bemærkelsesværdigt ved det. Og netop dér, synes jeg nu nok du gennem tiden har vist større interesse for en sådan mysticisme end for egentlig videnskab, og faktisk har du jo heller aldrig forklaret hvad det egentlig ér du mener, kan kritiseres og på videnskabelige præmisser. Derimod har du bare sagt, at du ikke tror mennesker med tiden kan forstå noget mennesker nu ikke ved så meget om, men hvad skulle nogen bruge den slags til? ;)

Hvis man danner grundsyn, det være sig af biologisk, geologisk eller hvad som helst, må man også være parat til at revidere dem, og det kan man jo ikke ligefrem sige er stærkt religiøse menneskers force, vel Arne? Det er derimod forskere overalt, for deres interesse handler om noget ganske andet end det at bevare grundsyn, der er vi ude i at udvikle de allerbedste beskrivelser til forklaring af det observerede – og altså ikke, at tro en stor pose om noget der ikke er observeret, for det skal tids nok komme, men måske ikke i ens egen levetid. Her har du en grundlæggende tillid til videnskab, ja til menneskets nysgerrighed for at udvide sin horisont, og det er faktisk dén du sidder her og betvivler at mennesker ud i fremtiden vil ha’.

Det sir selvfølgelig sig selv, at du ikke vil være i stand til at begrunde et sådant synspunkt med andet end netop tro – der desuden kun har forankring i en fortids trosanskuelser – hvorfor det selvfølgelig også sir sig selv, at spørgsmålet er drilagtigt, og naturligvis fordi du vedblivende ”tror” noget om menneskers intellektuelle kapacitet ud i fremtiden. Og hvis du tænker efter, ja så ved du nok også, at du blev kigget i kortene for meget længe siden! ;)

Men det ér jo en besynderlig debatside, det her, det er jo ikke lige fordi argumenterne flyver rundt om ørerne på én. Nå, men tak for snak Arne, jeg er ude af den her pjattetråd, held og lykke med kærligheden ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#18723 - 25/10/2014 11:27 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg må have misforstået dig og vil nu kigge på din 22/10/2014 13:12 udtalelse.

Vender tilbage smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18724 - 25/10/2014 13:15 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Du slutter dit seneste indlæg med ordene:
Citat:
Men det ér jo en besynderlig debatside, det her, det er jo ikke lige fordi argumenterne flyver rundt om ørerne på én. Nå, men tak for snak Arne, jeg er ude af den her pjattetråd, held og lykke med kærligheden ;)
Og jeg vil da også sige tak for, hvad der for mig har været en sober dialog - om end den gensidige forståelse nok ikke er vildt imponerende.

Mit generelle indtryk er:
- at du til enhver tid "kører på" logik, argumenter og opnået viden,
- at dette ikke har givet dig mulighed for et samlet verdensbillede, og
- at tanker, idéer, følelser, fornemmelser og intuitioner om verdens væren ikke for dig har nogen som helst kvalifikationer erkendelsesmæssigt.

Nu ved jeg jo ikke, om dette er en beskrivelse, du kan godkende, men jeg kan da egentlig godt følge dette - og er faktisk enig så langt.

Dét der så - åbenbart i modsætning til dig - fascinerer mig, er perspektiverne på alle de områder, hvor vi ikke har viden.
Det er dem, jeg bestemt ikke kan ignorere - også selv om du åbenbart kalder det et "pjatte" blinker

Jeg "hopper jo ikke på" religiøse dogmer som værende sandheder på disse områder, men jeg er dybt fascineret af det for os mennesker - i hvert fald indtil videre - totalt ufattelige: Verdens væren.

Og det har jeg jo lov til - ligesom du jo fuldt ud har lov til ikke at være det.

Håber du vil fortælle, om jeg nogenlunde har forstået dig ret.

M.v.h. Arne smiler

Top Svar Citer
#18725 - 25/10/2014 13:53 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du har efterlyst, at jeg forholder mig til, hvad du skrev #18704 - 22/10/2014 13:12 - og det vil jeg så forsøge.

Jeg forstår, at du især sætter din væren i forhold til tid, når du skriver:
Citat:
min VÆREN er tidsbestemt, jeg kunne også sige at jeg ser min Væren under hukommelsens dimension, varen og bevarelse og varetagelsen af mit liv, som er en tidens livshistorie

jeg opfatter Væren i livet, min væren, som tid, som livstid (livshistorie), set under tidslighedens ekstatiske dimension, den vertikale eksistentielle tids -dimension der ekstatisk bryder med vores statiske væren i Nu'et, hvor vi kan sige at mennesket er til som nærværende ved altid at være fraværende i det vi kalder nuet. Mennesket er et historisk væsen, og som sådan står vi ekstatisk ud af naturen (væren i naturen blot) og er beskæftiget med, historie og skabende frihed. Vi kunne også sige med J. Sløk, at vi modsat rosen og giraffen, formår at skabe os smiler
Jeg tvivler selvfølgelig ikke på, at du fuldt ud er klar på, hvad du mener med det her citerede af dine ord, men jeg kan simpelthen ikke få noget klart forståeligt ud af det.

Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at det kan være mig, der ikke evner at fatte, hvad du skriver, men noget kunne vel tyde på, at jeg ikke er den eneste, siden du også skriver:
Citat:
Dette har jeg dog skrevet om hundredvis af gange gennem de sidste mange år, men det er som om ingen fæstner sig ved forholdet eller forstår at begribe hvad det er jeg siger.
Det ville være skønt, synes jeg, hvis det lykkedes at forenkle og tydeliggøre, sådan at dine ord ikke i alt for høj grad ender uforståede?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18726 - 25/10/2014 14:34 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Verdens væren, eller på almindeligt dansk verdens eksistens, er åbenbart et uløseligt problem for Arne. Nu kan vi jo gennem vore sanser som alle mennesker konstatere, at verden eksisterer. Vi kan jo så kalde det mystisk, at den gør det, ligesom vi kan kalde det mystisk, at vi er blevet født, at der eksisterer stjerner og planeter, at der findes dyr og planter, at det gør ondt at blive stukket af en hveps, at solen står op hver morgen selv om det er overskyet, og at vi ind imellem bliver sultne og tørstige.

Men vi kan jo også i stedet for at sige; "nej, hvor er det altså mystisk", prøve at finde forståelige forklaringer på, hvordan ting og begivenheder hænger sammen, nu da vi altså ved, at verden eksisterer.

Er der mon andre her end Arne, som ikke kan forstå, at verden faktisk eksisterer, og som står måbende overfor, hvad deres sanser fortæller dem? Personligt undrer jeg mig ikke over, at mine sanser er udviklet til at forstå, hvad der omgiver mig, og hvordan jeg skal reagere på det. Gør du?

Arnes tålmodige dansklærer Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 48 af 130 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Nyheder fra Religion.dk