annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 74 af 130 < 1 2 ... 72 73 74 75 76 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18997 - 07/01/2015 11:55 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Jeg genkender bestemt ikke mig selv i alle de fortrinsvis religiøse, men også andre, fantasier, du digter om mig, og som jeg er ret så sikker på, at du er helt alene om.

Jeg bemærker i stedet, at du totalt undviger at tage stilling til de spørgsmål om det eksistentielle, der bl.a. omhandlede, hvordan du stiller dig til:
Citat:
Hvorfor er jeg? Hvorfor er verden? Hvad er et meningsfuldt liv?

Her er du jo tavs som graven.

Kan du ikke?
Tør du ikke?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18998 - 08/01/2015 10:54 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen Arne..

Du har bare gentaget alt for meget vås om videnskaber og ateisme skrevet af andre Arne, sager du jo aldrig rigtig har forstået særlig meget af, og i øvrigt er det jo svært at forestille sig nogen der endnu ikke har gennemskuet dig som den religiøse krukke ;)

At skrive om din egen tro, ville derimod ha været en fællesgrej andre troende ville ku genkende sig i, måske ligefrem få lyst til at dele synspunkter med dig og i forståelse for dine følelser – ikke at du ikke har følelser for ateister, du store kineser, nej! I den slags griflerier har jo også selvhøjtideligheden sin selvfølgelige plads, ja til tider ses glimt af en humoristisk selvdistance – en personlig egenskab der skam også ka registreres hos troende der i forurettelse over kirken hopper lidt rundt i buddhismens fantasier.

Det må da være på høje tid, at så ung en mand som du påtager sig ansvaret for sine meninger, for det er faktisk et påtaget gammelklogt syn, at se dig sidde dér og hoppe i bleen hver gang du ka projicere dem ud på naturen og livet – omstændighederne for din eksistens er jo ikke skyld i dine besynderlige synspunkter, der jo skal udtrykke en række forvirrende sanseoplevelser alle vist har forstået afstedkommer fra din lige så forvirrende oplevelse af overhovedet at være i live på samme planet som ca. 7 mia. andre mennesker. Så det er vist ikke så meget dramaet i naturen der har din store interesse, mere dramaet kreationisters fantasier ka levere dig, Mr. Fantasy. Så du må nok finde dig i at man tar lidt gas på dig Arne, og la bare vær, du nyder det for hver et pust! ;)

mvh – og god (regnvejrs)dag..
Simon


Redigeret af Simon (08/01/2015 11:01)
Top Svar Citer
#18999 - 08/01/2015 15:34 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon. Du nærmer dig stærkt at have skrevet 2000 indlæg her på Trosfrihed.dk.

En meget stor del af dine indlæg har handlet om din kritik af andres indlæg - som nu også dit sidste hér, der vel slår din hidtidige rekord i svinskhed ("vås" - "selvhøjtidelig" - "forurettet" - "gammelklog" - "hoppende i bleen" - "projicerende" - osv.).

Mange andre af dine indlæg har været digte, du citerede.

Ingen af dine indlæg har imidlertid været dine egne selvstændige meninger om tilværelsen.
Og når jeg - igen og igen - spø'r dig, hvorfor du hér "spiller med fordækte kort", bli'r du mere og mere skinger i din tilsvining af spørgeren, mens du fortsat selv "putter dig" blinker

Nu har du så - nok til lejligheden blinker - opfundet et krav om, at jeg skal "påtage mig ansvaret for mine meninger" - endda her på Trosfrihed.dk, hvor der, mig bekendt, både er trosfrihed og meningsfrihed blinker

Min holdning til - og oplevelse af - tilværelsen er jo, at det værende - verden, universet (som jeg jo er en del af) er et ufatteligt og vidunderligt mysterium, som - om end både behageligt og ubehageligt - fylder mig med lykke - og kærlighed.

Det kræver ingen primitive gudsforestillinger, og her hjælper menneskelig fornuft og naturvidenskab kun meget lidt.

Er dét noget, jeg skal "påtage mig ansvaret for"??? blinker

Men hvorfor bekymre sig om vores uvidenhed - det vigtige er jo, synes jeg, at leve, at opleve, at føle lykke, at være - og at elske smiler

- og for dig - er der overhovedet noget, der er vigtigt? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19000 - 09/01/2015 15:40 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Ja, jeg diskuterer gerne værdien af egne og andres synspunkter, det er faktisk meningen med debat Arne ;)

Men som sagt, er der ingen nævneværdig værdi i dine, da de jo slet ikke ér dine synspunkter, og du desuden aldrig har kunnet forklare et meningsindholds relevans på den debatside du indførte dem på – dette har jeg o.a. flere gange forsøgt at sige dig, uden at det som det ses hjalp en tøddel, ak.
Nej Arne, der er intet guf i bare at replicere andres meninger, som netop du har gjort gennem årene, og som rettere er en støtte for anekdoter troende almindeligvis forsøger at begrunde et livssyn med, ja tilmed et såkaldt ”verdensbillede”, der imidlertid ikke har meget at gøre med verden. Så den slags er greit for mennesket der bekender sig som troende, og gerne vil tiltro sit liv en betydning, men ikke som argumenter der har betydning for videnskab eller filosofi – og det var dén betydning du engang skulle havde redegjort for (relevansen), da du jo plaskede disse forhold sammen.

Du har i denne tråd selv måttet erkende at du blot tror en masse, og faktisk at du ikke kan redegøre for dine meningers relevans, ja ydermere at andres meninger du fremmer, intet skal forklare. M.a.o. har tråden her blot fremvist en forvirret forsamling af meninger, du har hentet hid og did og fra sammenhænge du end ikke kan redegøre for. Og som jeg før har sagt, har du således blot brugt debatten til fremme for trosbekendelser, du ikke engang har vist den redelighed at anerkende og tilslutte dig – endsige været parat til at skrotte, dersom de ikke viste sig at være noget du selv kunne bruge. Så jeg synes altså ikke du er en debattør Arne, snarere sidder du bare og fremmer trosbekendelser uden nogen grund overhovedet, og det må man vist kalde meningsløst, beklager, men det er så langt jeg kan strække mig forholdet mellem debat og dig.. ;)

Hvad troen og for så vidt humoren angår, vil jeg fastholde at du er en dårlig troende Arne, i og med at du ikke som troende der netop fandt et harmonisk selvforhold i en religion, forstår at holde videnskaber og den religiøse tro udfra hinanden, altså at se det, som to vidt forskellige forhold. Og det er dét jeg formoder er dit personlige dilemma, idet du konsekvent svæver omkring en i grunden religiøs selvoplevelse, men i et videnskabeligt lys, og tilmed tror, at logik intet dér har at gøre, til trods for at den netop anvendes som limen i religiøse trosanskuelsers byggematerialer. Hvad vi har set dig beskrive, Arne, har ikke relevans for nogen videnskab eller filosofiske mennesketanker som sådan, men er derimod en fremvisning af din egen utryghed, stillet overfor den troende der ikke gør sig de bekymringer du har gjort dig.
Dette er derfor en kritik med en vis medfølelse, da jeg formoder at Huxley var ment at skabe lidt ro i tænketanken, men tydeligvis ikke kunne. Og faktisk vil jeg sige, at du i stedet for at bruge så meget vådt krudt på videnskaber, der alligevel har et andet syfte end dit, skulle forholde dig til det der faktisk skaber mening for dig. Dét var faktisk meningen med det jeg skrev tilbage i tråden, hvor jeg i tilbageblik befandt mig på en af Milos strandbredder med min elskede; at vi jo sagtens kan læse os ind i historien under stjerners forsvindende lys, men at menneskers historie lever i os, idet vi endda træder og går på den. Det er ikke med astrofysik, men ved at se lidt på jorden, at du vil finde din plads i en historisk sammenhæng Arne. Men hvad nytter vel det at sige sådan noget til dig, ak o vé, ja du føler dig jo bare lidt forurettet og farer gerne i blækhuset og får våde ærmer uden grund. Jaja, men jeg finder altså en vis humor i den slags, uden at det har noget med ondskabsfuld fryd at gøre overhovedet. Og det er trods alt din og ikke min tro, der ligger og glimter i alt du skriver. Jeg har bare forsøgt at henlede dit blik på noget der glimter, og fordi det for mig er så tydeligt hvorfor du ikke finder vejen: det er dét der glimter ved livets fod i stjerners skær, dit blik skal hvile på – fik du den Arne? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/01/2015 16:06)
Top Svar Citer
#19002 - 10/01/2015 16:29 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon.

Du skriver bl.m.a.:
Citat:
Ja, jeg diskuterer gerne værdien af egne og andres synspunkter, det er faktisk meningen med debat Arne ;)

Men som sagt, er der ingen nævneværdig værdi i dine, da de jo slet ikke ér dine synspunkter, og du desuden aldrig har kunnet forklare et meningsindholds relevans på den debatside du indførte dem på – dette har jeg o.a. flere gange forsøgt at sige dig, uden at det som det ses hjalp en tøddel, ak.
Som du ved, er jeg nået frem til at fokusere på det eksisterendes mystik.

Det er mit synspunkt - det er sådan jeg oplever verden - helt uafhængigt af om du vil acceptere dette eller ej blinker

Og om andre har samme eller nærliggende synspunkter, det kunne da være interessant at se på.
Du må vel så vide, hvem de måtte være, sådan som du udtaler dig.
Hvem er det??? blinker

Hvad berettiger dig egentlig til at stille krav til mig om, at jeg skal forklare mit "meningsindholds relevans", og hvad mener du egentlig med dette udtryk??? blinker

Jeg ved hvad jeg mener. Det skriver jeg. Jeg skal bestemt ikke igennem en eller anden slags forhåndscensur - hverken hos dig eller andre blinker

Resten af dit indlæg vil jeg lade ligge, indtil du har besvaret min to fremhævede spørgsmål.

(Og du har stadig ikke skrevet ét eneste ord om, hvor du selv står. Det forekommer mig at være både fejt og ynkeligt.)

M.v.h. Arne smiler

Top Svar Citer
annonce
Side 74 af 130 < 1 2 ... 72 73 74 75 76 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk