annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
0 registrerede 432 gæster og 145 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed

Hej Arne..

Ja, jeg diskuterer gerne værdien af egne og andres synspunkter, det er faktisk meningen med debat Arne ;)

Men som sagt, er der ingen nævneværdig værdi i dine, da de jo slet ikke ér dine synspunkter, og du desuden aldrig har kunnet forklare et meningsindholds relevans på den debatside du indførte dem på – dette har jeg o.a. flere gange forsøgt at sige dig, uden at det som det ses hjalp en tøddel, ak.
Nej Arne, der er intet guf i bare at replicere andres meninger, som netop du har gjort gennem årene, og som rettere er en støtte for anekdoter troende almindeligvis forsøger at begrunde et livssyn med, ja tilmed et såkaldt ”verdensbillede”, der imidlertid ikke har meget at gøre med verden. Så den slags er greit for mennesket der bekender sig som troende, og gerne vil tiltro sit liv en betydning, men ikke som argumenter der har betydning for videnskab eller filosofi – og det var dén betydning du engang skulle havde redegjort for (relevansen), da du jo plaskede disse forhold sammen.

Du har i denne tråd selv måttet erkende at du blot tror en masse, og faktisk at du ikke kan redegøre for dine meningers relevans, ja ydermere at andres meninger du fremmer, intet skal forklare. M.a.o. har tråden her blot fremvist en forvirret forsamling af meninger, du har hentet hid og did og fra sammenhænge du end ikke kan redegøre for. Og som jeg før har sagt, har du således blot brugt debatten til fremme for trosbekendelser, du ikke engang har vist den redelighed at anerkende og tilslutte dig – endsige været parat til at skrotte, dersom de ikke viste sig at være noget du selv kunne bruge. Så jeg synes altså ikke du er en debattør Arne, snarere sidder du bare og fremmer trosbekendelser uden nogen grund overhovedet, og det må man vist kalde meningsløst, beklager, men det er så langt jeg kan strække mig forholdet mellem debat og dig.. ;)

Hvad troen og for så vidt humoren angår, vil jeg fastholde at du er en dårlig troende Arne, i og med at du ikke som troende der netop fandt et harmonisk selvforhold i en religion, forstår at holde videnskaber og den religiøse tro udfra hinanden, altså at se det, som to vidt forskellige forhold. Og det er dét jeg formoder er dit personlige dilemma, idet du konsekvent svæver omkring en i grunden religiøs selvoplevelse, men i et videnskabeligt lys, og tilmed tror, at logik intet dér har at gøre, til trods for at den netop anvendes som limen i religiøse trosanskuelsers byggematerialer. Hvad vi har set dig beskrive, Arne, har ikke relevans for nogen videnskab eller filosofiske mennesketanker som sådan, men er derimod en fremvisning af din egen utryghed, stillet overfor den troende der ikke gør sig de bekymringer du har gjort dig.
Dette er derfor en kritik med en vis medfølelse, da jeg formoder at Huxley var ment at skabe lidt ro i tænketanken, men tydeligvis ikke kunne. Og faktisk vil jeg sige, at du i stedet for at bruge så meget vådt krudt på videnskaber, der alligevel har et andet syfte end dit, skulle forholde dig til det der faktisk skaber mening for dig. Dét var faktisk meningen med det jeg skrev tilbage i tråden, hvor jeg i tilbageblik befandt mig på en af Milos strandbredder med min elskede; at vi jo sagtens kan læse os ind i historien under stjerners forsvindende lys, men at menneskers historie lever i os, idet vi endda træder og går på den. Det er ikke med astrofysik, men ved at se lidt på jorden, at du vil finde din plads i en historisk sammenhæng Arne. Men hvad nytter vel det at sige sådan noget til dig, ak o vé, ja du føler dig jo bare lidt forurettet og farer gerne i blækhuset og får våde ærmer uden grund. Jaja, men jeg finder altså en vis humor i den slags, uden at det har noget med ondskabsfuld fryd at gøre overhovedet. Og det er trods alt din og ikke min tro, der ligger og glimter i alt du skriver. Jeg har bare forsøgt at henlede dit blik på noget der glimter, og fordi det for mig er så tydeligt hvorfor du ikke finder vejen: det er dét der glimter ved livets fod i stjerners skær, dit blik skal hvile på – fik du den Arne? ;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Nyheder fra Religion.dk