annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 70 af 130 < 1 2 ... 68 69 70 71 72 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18959 - 21/12/2014 16:18 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det ser jo ud til at også førende ateister som Sam Harris opfatter tilværelsen – verden – universet – menneskets bevidsthed som et mysterium - i hvert fald i betydningen:
Citat:
gådefuldt eller mærkværdigt forhold eller fænomen som man ikke umiddelbart kan forstå eller komme til klarhed over

Så en selvsikker tro på, at vi med vores menneskeforstand (med tiden) skulle kunne gennemskue alt, den er jo nok alligevel ikke helt så overbevisende blinker

Big Bang teorien – vel især opnået ved astrofysisk at se tilbage i tiden – er jo ikke forklaringen, men kun sidste fase af noget forudgående, hvorom vi stort set intet ved.

Når religionerne så digter eventyr om verdens skabelse – og om meget andet – bl.a. om gudsbegrebet, så er det for mig lige så smukt og skønt som megen kunst er/kan være, hvad Albert Einstein også pegede på:
Citat:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree.
er han jo bl.m.a. citeret for smiler

Og selv om det er en slags eventyr om det ufattelige og ikke rationel viden, så er det min opfattelse (og erfaring) at også religiøse idéer f.eks. udtrykt i billedform kan indeholde stor, stor livskvalitet.

Det her viste eksempel har i hvert fald fået mig til at opleve skånselsløst ærligt at se ind i mig selv - og mange år senere at opleve den helt store kærlighed - til alt og alle
- og derpå fuldbyrdet sammen med én yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18960 - 22/12/2014 07:57 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jo vel er det eventyrligt at verden består og forklaringerne på hvorfor den består eller ER som du så godt kan lide, er jo stadig ikke endegyldige forklaringer. At det skulle have været en gud der er universets skaber som mange jo hårdnakket påstår, er jo lige så usikkert, om ikke mere usikkert om det var The Big Bang der var årsagen til skabelsen.
Da gude skabelsen er en påstand der er opfundet for tusinder af år siden,må den nok siges at være mindre sandsynlig en den mere nutidige videnskabelige påstand om The Big Bang, men gudeskabelsen er nok mere eventyrlig for nogle personer og den har verden så måtte lide under siden, for alt hvad den har draget med sig af død og elendighed, fordi det for mig overgår det eventyrlige islæt, jeg behøver vel bare at sige IS, al quaida og taliban, som i religionens - gudens navn daglig beviser min påstand-desværre, det er just ikke eventyrligt, smukt eller skønt,men vi kan selvfølgelig også bare lukke øjnene og lade som ingenting, hvilket netop de der tilbeder guden gør, uden at kny,livskvalitet, ikke for mig.
Kærligheden kan også opleves uden at en gud indblandes, det er min erfaring.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#18961 - 22/12/2014 10:50 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

”Jo vel er det eventyrligt at verden består og forklaringerne på hvorfor den består eller ER som du så godt kan lide, er jo stadig ikke endegyldige forklaringer.”

- Desværre er det jo aldrig selve verden eller livet som det udtrykker sig, Arne taler om, men derimod blot oplevelser af en flig og i en lille afkrog af verden!

På selve jordkloden, vores verden, eksisterer der ellers masser af interessante livsformer, som naturligvis er det egentlige og interessante at iagttage og beskrive, og da især når disse stimler sammen i mindre eller større kulturformer, for dermed skabes der nemlig først én til opleveren. Og hvad angår Sam Harris, er han såmænd vældig nøgtern og har da for længst gennemskuet, at det ikke er verden der er eventyrlig eller mystisk, men derimod menneskers egne fortællinger om det de oplever i den – ligesom Arne jo selv har indrømmet, at det bare er hans egne oplevelser i verden han taler om, der som sådan, jo slet ikke kan bruges til at forklare noget som helst om selve jordkloden i et astronomisk perspektiv, eller livsformerne på den.
Det egentlige relevante spørgsmål havde selvfølgelig været, hvor det interessante befinder sig i det eventyr han sidder og reducerer verden til, og i kraft af et menneskeligt og meget skrøbeligt sanseapparat? Men det vil formentlig ingen se en fornuftig forklaring på.

Men i grunden er det jo synd der intet fokus er på det egentlig interessante liv, som du jo selv på dine rejser har stukket hovedet ret ind i, nemlig de særlige former for kultur vi mennesker med tiden har udviklet, og i kraft af hvilke, vi forsøger at skabe grundlag for den senere levefod. Det antropologiske havde nok været mere interessant at diskutere, fx den basis hvorved nogle kulturformer udvikler sig raskere end andre, hvorfor nogle er skrøbeligere mens andre har større udviklingspotentiale, i hvilket lys div. former for overnaturlig tro jo først får en berettigelse, særlig i form af fejlforklaringer af den natur på hvilken alle kulturformer hviler. Sam Harris ville fx sige, at gudetro - samt div. former for buddhistisk overtro - slet ikke har en berettigelse for en kulturs overlevelse, i og med at den forvrider naturen med eventyrlige fortællinger, uden at forstå særlig meget af den, og at det mere er politiske interesser der ligger bag religioners udvikling i kulturer, m.a.o. menneskers egne forestillinger om økonomisk magt – det drejer sig såmænd bare om at udvide sit begreb om økonomi en anelse ;)

Nå, men mon ikke de fleste har forstået det du Arne kommunikerer: at du har en oplevelse af dit liv og i en lille afkrog af verden, som overmådelig eventyrligt; at der desværre ikke er megen forklaringskraft i dét, må du jo nok slås lidt med selv.

I må i al fald begge ha en god jul, håber det går lidt bedre Treram, og at du får dig en god kop the i køkkenet når du i de små blå timer ikke kan sove – og tillykke med det nye hjem, hvor det så end er i skal holde julen i år.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (22/12/2014 11:01)
Top Svar Citer
#18962 - 22/12/2014 15:21 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at også du finder verden eventyrlig smiler

Big Bang er jo imidlertid ikke, hvad du kalder: "årsagen til skabelsen", for du mangler da stadig, vil jeg mene, årsagen til Big Bang blinker
Og det er jo i dette "det værendes mysterium", at kunst og religiøse idéer trives.

Det synes jeg ikke, der er noget galt i, for her er det jo ikke naturvidenskabelige doktordisputatser, det handler om, men derimod vores måder at forholde os til det ufattelige på - som vi nu bedst kan.

Det er nok derfor, jeg ikke har den store aversion mod "eventyret om Gud" - som symbol på det ufattelige.

At religiøse idéer så desuden misbruges som magtmiddel - som så mange andre idéer - det er selvfølgelig noget lort - og åbenbat noget, der klæber til ganske mange af vores dyreart blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18963 - 22/12/2014 15:30 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Du har åbenbart ikke rigtig fået fat i:
Citat:
"The fact that the universe is illuminated where you stand—that your thoughts and moods and sensations have a qualitative character—is a mystery, exceeded only by the mystery that there should be something rather than nothing in this universe."
- Sam Harris
siden du skriver:
Citat:
Og hvad angår Sam Harris, er han såmænd vældig nøgtern og har da for længst gennemskuet, at det ikke er verden der er eventyrlig eller mystisk -

Og den "forklaringskraft", du så ofte efterlyser, den eksisterer jo egentlig slet ikke blinker

Eller har du selv et bud blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 70 af 130 < 1 2 ... 68 69 70 71 72 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk