annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 48 af 69 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 68 69 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1879 - 25/07/2008 10:13 Re: Jesu ord [Re: ALH]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Anne.
Citat:
Der kommer et sted i troen - hvilket du jo ikke kan "føle" som ikke-troende - hvor troen ikke kan forklares med teologiske termer, og her må man med hverdagssproget selv være med til at formulere det, der udspringer af sin tro.

Her tager du helt og aldeles fejl, som mange troende gør. Alle mennesker, ateister inkluderet, har været gennem stadier af tro i deres udvikling, om end ikke nødvendigvis gudetro, men alle kender til det problem, det kan være at redegøre for deres tro og følelser. Når selv fagsprog mangler præcise ord for det man føler, så søger man selv som digterne at anvende hverdagssproget på symbolsk vis til at formulere sine inderste tanker.

Thomas må som alle andre tro, hvad han vil. Det vedkommer ikke os, ligesom vores tro og og andre opfattelser ikke vedkommer Thomas. Hvad der derimod vedkommer os alle, er vores indbyrdes forhold, d.v.s. den måde vi opfører os på overfor hinanden.

Der har Thomas med sin anmasende indblanding forbrudt sig mod både skrevne og uskrevne regler, og han stiler åbenlyst mod at gøre sig selv forhadt. Det er så ikke lykkedes ham, fordi han er for ubetydelig en faktor i vores liv, til at vi gider tage ham alvorligt. Men med den opførsel, han udviser, har han fortjent alt, hvad han får. Den lære kan også udledes af biblen.

Hans værste forsyndelse er, at han forfladiger begrebet kærlighed, og gør det til en upersonlig floskel. Vi har alle kærlighed til nogen eller noget, og den kærlighed som for alle er både noget meget personligt og meget følelsesbetonet tramper han hensynsløst på med sine anklager om, at vi ikke forstår, hvad kærlighed er.

Den manglende forståelse er helt på Thomas side. Han virker helt følelseskold overfor andre mennesker, optaget som han er af sine egne problemer med livet. Hans psykose (for det er hvad det er) forhindrer ham i at indse, at det er hans egen opførsel, der udelukker ham fra normalt samvær med andre, og får dem til at støde ham fra sig.

Vi kan ikke løse Thomas problem. Det skal han have professionel hjælp til, men det vil han i sagens natur ikke indrømme for sig selv. Vores problem er kun, at han misbruger både trosfriheden og ytringsfriheden her på debatten til at genere alle andre mennesker, og det reagerer vi selvfølgelig på.

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S. Min opfordring var blot baseret på nysgerrighed vedr. det teologiske fakultets holdning. De har utvivlsomt allerede en mening om det, for mennesker som Thomas er jo ikke et nyt fænomen.


Redigeret af ole bjørn (25/07/2008 10:17)
Top Svar Citer
#1880 - 25/07/2008 10:43 Re: Jesu ord [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Du og flere andre er meget irriterede, ser det ud til, over, hvad Thomas bruger dette forum til.

Det forstår jeg på en måde godt, for Thomas forfægter jo helt uforfærdet, hvad han selv finder sandt og ægte uden at skele til, hvad andre debattører kommer med af indvendinger.

Jeg har dog lagt mærke til, at Thomas ikke er uimodtagelig for dialog om de bibelcitater, han vælger at bringe.

Det så jeg, da jeg gik i dialog med Thomas om udtrykket fra Bjergprædikenen: "de fattige i ånden" (Jeg vidste på forhånd, at alle "eksperter" på forhånd afviser tydningen "svag i ånden" altså åndssvag).

Det var en udmærket dialog, vi fik der, synes jeg.

Thomas overtræder, så vidt jeg kan se, ikke de skrevne debatregler - så hvorfor ikke blot ignorere hans indlæg, hvis de ikke har interesse, debattere citaternes tydning, hvis nogen finder anledning til dét - og i øvrigt lade ham være i fred?

Den holdning har jeg valgt.

Så Thomas irriterer ikke mig smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (25/07/2008 10:44)
Top Svar Citer
#1882 - 25/07/2008 12:02 Re: Jesu ord [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Arne.

Med "skrevne og uskrevne regler" hentydede jeg ikke til debatreglerne, for dem har vi med vilje gjort så frie som muligt. Men bibelen f.eks. indeholder jo også en række skrevne regler om, hvordan man bør være overfor næsten, og vi kan vel nok være enige om, at det bagvedliggende budskab i Jesus ord ikke er, at man skal fordømme alle andre, som Thomas fra starten har gjort.

Som man råber i skoven, får man som bekendt svar, og Thomas fordømmelse af andre har selvfølgelig resulteret i, at de over en bred kam fordømmer ham. Du har valgt en anden reaktion, og det er da i orden. Dit valg er helt din egen sag, ligesom vores valg helt er vores sag.

Som medstarter af denne debatportal kan jeg betro dig, at tanken bag var at skabe mulighed for en fri debat, hvor alle kunne komme til orde - ikke at denne debat skulle være et propagandaforum for enmandssekter uden respekt for andre troende.

Hvis Thomas kunne begrænse sig til at udtrykke sin egen mening om troen i debat med andre, var det helt i orden. Ingen vil bestride hans ret til selv at tænke sådan. Men han søger at dominere hele debatten med endeløse copy/paste indlæg fra en bog, som vi næsten alle har eller i hvert fald er blevet undervist i.

Ligeledes med chatten, som var tænkt som en mulighed for kortvarige udvekslinger af bemærkninger i forbindelse med indlæggene. Den misbruger Thomas til lange propagandataler for sin særprægede tro. Se blot på, hvad der ligger forud for min bemærkning der. 14 propagandaindlæg i rap fra Thomas. Det er ikke chat. Det er en monolog der saboterer hele idéen.

Jeg kan ikke se, at det skulle være en undskyldning at han "brænder for sin tro". Det er der mange, der gør, men det fritager dem ikke fra at respektere andres tro, og giver dem heller ingen ret til at forsøge at tromle andres tro ned.

Effekten af Thomas bombardement er, at nye besøgende på debatten vælger ikke at deltage, fordi det meste tilsyneladende handler om Thomas, som er ganske uinteressant. Derfor har vi en vis interesse i at vise, at flertallet af debattørerne her har betydeligt mere interessante synspunkter at fremføre og diskutere.

Indtil det nye design er på plads programmeringsmæssigt, og kan afspejle debattens alsidighed, må vi desværre finde os i Thomas' misbrug, men ikke uden at sige ham imod. Psykoser bliver ikke mindre af at blive ignoreret. Tværtimod.

Mvh

Ole Bjørn ;)

.
Top Svar Citer
#1883 - 25/07/2008 14:21 Re: Jesu ord [Re: ole bjørn]
Thomas
Uregistreret

"For det første laver han citatfusk med biblen."

En løgn fra Ole Bjørn. Tænk at du så velvilligt og uden at klø dig i nakken LYVER, SÅ DET DRIVER. Jeg henviser, så enhver kan se, at jeg ikke ændrer ordene i biblen.

"Han piller alle de steder ud hvor NT's tekster, overleveret og ændret af mennesker med fordomme, handler om fordømmelse"

Igen en klokkeklar LØGN fra Ole Bjørn. Enhver kan se, f.eks. i tråden om Jesu ord, at de IKKE handler om fordømmelse. Så enten vil Ole lyve mig noget på, ELLER også mener han, at kærlighedens ord er fordømmende. Interessant at du føler dem som fordømmende, Ole... interessant!

"For det tredie søger Thomas at opkaste sig selv til en religiøs lederskikkelse, personligt udvalgt af Jesus til at revse os"

Endnu en LØGN. Ja, flere løgne endda. Jeg tager afstand fra både religion og lederskikkelser. Jeg er en tjener af de tørstende. Og du kan IKKE forhindre dem i at drikke længere, Ole!

"Man kalder ham Antikrist"

SUK!

"Hvordan skal man som kristen og især som teolog forholde sig til folk som Thomas?"

Rådne æg, had og tomater ad libitum!!!
Top Svar Citer
#1884 - 25/07/2008 14:28 Re: Jesu ord [Re: ole bjørn]
Thomas
Uregistreret

"Hans psykose..."

"Vi kan ikke løse Thomas problem. Det skal han have professionel hjælp til"

"Psykoser bliver ikke mindre af at blive ignoreret. Tværtimod."

Pilrådne tomater og pilrådne æg - og en Ole Bjørn, der definitivt afslører, hvad han er af! Og at han HADER det lys, som er kommet til verden!

Du kan IKKE lukke munden på Jesus mere, Ole. Og du kan kalde mig og min gerning, HVAD SOM HELST. Du er TOTAL magtesløs. Find dig i det!

Jesus - "Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer." (Matthæus 5, 11-12)

Jesus - "Salige er I, når mennesker hader jer, forstøder jer og håner jer og afskyr jeres navn som noget ondt for Menneskesønnens skyld. Fryd jer på den dag og spring højt af glæde, for se, jeres løn er stor i himlen; således behandlede deres fædre også profeterne." (Lukas 6, 22-23)

Jesus - "Når verden hader jer, skal I vide, at den har hadet mig før jer. Var I af verden, ville verden elske jer som sit eget; nu er I ikke af verden, men jeg har udvalgt jer af verden, derfor hader verden jer." (Johannes 15, 18-20)

Jesus - "Jeg har givet dem dit ord; og verden har hadet dem, fordi de ikke er af verden, ligesom jeg ikke er af verden. Jeg beder ikke om, at du skal tage dem ud af verden, men at du vil bevare dem fra det onde. De er ikke af verden, ligesom jeg ikke er af verden. Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed." (Johannes 17, 14-18)



Lad de tørstende komme til Jesus og drikke!!!
Top Svar Citer
annonce
Side 48 af 69 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 68 69 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk