annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 269 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 59 af 130 < 1 2 ... 57 58 59 60 61 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18804 - 08/11/2014 15:48 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Du skriver:
Citat:
Jeg ka’ ikke tilbyde dig et sandt billede af hele verden Arne, det er jo dét der er sagen, at noget sådant er meningsløst. Til gengæld ka’ jeg vise dig, hvorfor dine sanseoplevelser som verdensbillede er utilstrækkelige til at forklare verden, hvorfor du burde revidere dit ”verdensbillede” (at det kun drejer sig om dårlig mystik), ikke sandt? ;)
Mit svar:
Jeg har da på intet tidspunkt heller søgt at "forklare verden" - tværtimod har jeg kaldt den "ufattelig".

Alt, hvad jeg er nået frem til, er jo blot, som jeg skrev #18788 - 06/11/2014 11:51:
Citat:
Og "verden selv", som du udtrykker det, er jo noget, som ingen af os kender, men som vi alle har et vist indtryk af - en oplevelse af.
Her indgår for mig efterhånden primært dét, at der overhovedet eksisterer en verden - som giver mig sanseindtryk, og som jeg kan bruge til at danne mig en opfattelse af verden - en opfattelse som jeg supplerer med min vurdering af, hvad andre mener.
Her selvfølgelig meget pålideligt, hvad naturvidenskaben aktuelt siger (f.eks. om Big Bang og dets årsag, om universets fremtid, om mørkt stof og mørk energi, om fysisk antistof, om quantum entanglement o.m.a.), men selvfølgelig også, hvad de humanistiske videnskaber og de forskellige kunstarter fortæller, ligesom jeg heller ikke på forhånd afviser de mange forskellige religiøse idéer.
For nogle er verden blot en selvfølge.
Sådan er det ikke for mig, og dét må vel så være, hvad du "smagsdømmer" som "dårlig mystik" - samtidig med at du ikke-begrundet hævder, at "et sandt billede af hele verden ... er meningsløst" blinker

Og når du skriver:
Citat:
- måske du skulle prøve med lidt anvendt logik? ;)
så mener jeg da, at jeg har logikken med - så langt den rækker blinker

Men jeg skal vel så forstå, at Einstein-citatet:
Citat:
It is true that convictions can best be supported with experience and clear thinking. On this point one must agree unreservedly with the extreme rationalist. The weak point of his conception is, however, this, that those convictions which are necessary and determinant for our conduct and judgments cannot be found solely along this solid scientific way.
heller ikke rigtig siger dig noget - naturligvs uden sammenligning i øvrigt blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18806 - 08/11/2014 19:28 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

”Jeg har da på intet tidspunkt heller søgt at "forklare verden."

- Jonglerer du med idéer som ”verdens væren” osv., fortæller du rent faktisk om verdens tilstand, altså et forsøg på at forklare noget om verden…

”Sådan er det ikke for mig, og dét må vel så være, hvad du "smagsdømmer" som "dårlig mystik.”

- Det er ikke dig men hvad du skriver der er lidt interessant, og det er det p.a. den manglende virkelighedsforankring. Fx taler du jo rigtig meget om verden og sandheden med kun dit sanseapparat i brug. Her må vi naturligvis bedømme kvaliteten af dine beskrivelser om henholdsvis ”sandheden”, ”verden”, ”væren” m.m., eller rettere diskvalificere dem som blot et resultat af for megen mysticisme.
Ofte efterlader du ret beset indtrykket af, at du i fantasier sidder i en zenbuddhistisk ufo et sted i ude i dit ”meningsfyldte” univers med stetoskopet på verdens lunger og lytter efter mislyde ;)

”så mener jeg da, at jeg har logikken med - så langt den rækker.”

- Der er faktisk ikke meget logik at finde i dine ”sansebeskrivelser”, man ka’ end ikke finde referenten til dem, så det er sgu’ hurtigt overset – det er jo det der savnes.

Meninger du udtrykker om verden, eksistens, mennesket, sandheden o.m.a. har stadigvæk ingen reference til hverken Einstein eller højenergifysik, hvorfor hverken han eller fysikken vil hjælpe din fascination for overnaturlig tro ned i jordhøjde, men der behøves nu heller ikke kraftmåling for at gennemskue dine fortællingers validitet ;)
Du må slutte med at foregive et forhold mellem dine meninger og videnskaber, for et sådant forhold eksisterer ikke. Det er dine betragtninger du skal sandsynliggøre, ikke Einsteins, ved du nok ;)

Men det glæder mig poesien har vundet lidt gehør, god weekend ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#18809 - 08/11/2014 22:05 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det er vist dig selv, Simon, der lever i en eventyrfantasi. Internettrolde er en realitet, som vi må forholde os til, for de ødelægger alle debatter på nettet.

Men du har stadig ikke givet et fornuftigt svar på mit spørgsmål om, hvad du mener at opnå ved at fodre trolden. Mener du, at det er interessant for andre at følge din diskussion med Arne? Tror du, at det vil tiltrække andre seriøse debattører? Eller tror du, at du kan ændre Arnes holdning, efter at den har været uændret i årevis? Eller har du slet ikke gjort dig nogen tanker om, hvilken indflydelse sådanne diskussioner har på trosfriheds potentielle læsere?

Igen, hvad er dit formål med at diskutere med Arne? smiler

Mvh

Arnes "dansklærer" Ole Bjørn :o)

P.S. Som har til formål at vise, hvor nytteløst det er, at deltage i en polemik med internettrolde, som foragter både fakta og andre menneskers meninger, og som blot gentager deres egne i år efter år. ler


Top Svar Citer
#18815 - 09/11/2014 10:21 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.
Du skriver:
Citat:
Jonglerer du med idéer som ”verdens væren” osv., fortæller du rent faktisk om verdens tilstand, altså et forsøg på at forklare noget om verden…
Nej, det er ikke noget jeg "jonglerer" med, det er ikke en "idé", det er en oplevelse - og den kan du ikke "snakke mig væk fra" vha. logik blinker

Og når du skriver:
Citat:
Meninger du udtrykker om verden, eksistens, mennesket, sandheden o.m.a. har stadigvæk ingen reference til hverken Einstein eller højenergifysik -
så har du da tydeligvis ikke fanget pointen i Einstein-citatet, der jo fortæller, at "ekstrem rationalisme" - hvor "solid" den end synes at være:
Citat:
- that those convictions which are necessary and determinant for our conduct and judgments cannot be found solely along this solid scientific way.
Med din form for logik, så må Einstein-citatet vel betegnes som en form for mysticisme? blinker

Og når du skriver:
Citat:
Du må slutte med at foregive et forhold mellem dine meninger og videnskaber, for et sådant forhold eksisterer ikke.
så pådutter du mig da, at jeg skulle mene, at naturvidenskaben - kort sagt - skulle kunne besvare eksistentielle spørgsmål.
Det kan den selvfølgelig ikke. Vi ved jo begge, at naturvidenskab alene kan beskrive, hvad der kan observeres samt nogle årsagsforhold i det observerede.

Det er min fornemmelse, at du afviser at se verdens væren som et alternativ til ikke-væren, men i stedet alene ser verdens væren som en (uforklaret) selvfølge, og at du nægter at stille spørgsmålet: Hvordan kan det være, at verden ER?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18816 - 09/11/2014 20:54 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Sandheden, verden, væren ... Hmmmmm

Jeg tror, det er sandt at være til i verden ... for nogen!
Det er alt, hvad jeg har at sige om sandheden, verden og væren smiler

... er der mere at sige?

smiler RoseMarie ;)
Top Svar Citer
annonce
Side 59 af 130 < 1 2 ... 57 58 59 60 61 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk