annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 29 af 130 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18535 - 28/09/2014 12:00 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Og så er der jo dem, der er så begejstrede for videnskabens fantastiske fremskridt, at de tror på den.”

- Fejl! At tilslutte sig viden, fordi sandsynlige forklaringer har langt større forklaringssucces en overnaturlig tro, har intet at gøre med tro.

”og den alene - samt på at alle "relevante" ubesvarede spørgsmål vil blive bevaret engang i fremtiden (om eksistentielle spørgsmål også ventes bevaret - eller de dømmes "irrelevante" - står mig ikke rigtig klart).”

- Dine ”jørgenspørgsmål” beskæftiger sig stadig ikke med noget eksistentielt, kun med hvad du forestiller dig – havde der været noget eksistentielt dine spørgsmål rettede sig imod, havde de jo netop haft videnskabelig forankring.

Derudover læser man altså ikke Kierkegaard på Wikipedia eller i Gyldendals leksika. Nu ved du også dét ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#18536 - 28/09/2014 12:23 Tro modsat viden - hvad foretrækker du? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Igen forsøger kreationisten Arne at nedgøre videnskaben og forplumre debatten med en masse udokumenterede postulater og en omfattende gang vrøvl. For at understrege sin påståede "seriøsitet" refererer han til et indlæg i leksikonet "Den store danske encyklopædi", skrevet af Danmarks førende forkæmper for kreationismen og benægter af evolutionsteorien, Jakob Wolf. Om ham kan man læse mere her:

http://www.semikolon.au.dk/home/anmeldelser/wolf.pdf

Igen demonstrerer Arne faren ved autoritetstro, som han i høj grad lider under. Selv om man kan finde skriftlige udtalelser, der bekræfter ens egen tro, er det jo ingen garanti for, at de er rigtige, selv om de skulle stå i et anerkendt leksikon. Det omtaler jo blot andres meninger om emnet, uden at føre bevis for sandhedsværdien.

Igen forsøger Arne så at pleje sin kæphest, at kalde videnskab for "en tro", fordi han aldrig har fattet, hvad videnskab drejer sig om, selv om han har fået det fortalt hundredvis af gange. Men da han jo er funktionel analfabet, er det af gode grunde aldrig trængt ind i knolden på ham.

Det er dog bemærkelsesværdigt, at ingen har støttet Arne i hans korstog mod videnskaben, bortset fra hans medtrolde, som dog samtidig er uenige med ham i hans synspunkter, da de har deres egne religiøse agendaer at pleje. Men videnskaben har det fint på trods af troldenes latterlige angreb på den og tilbedelse af uvidenhed. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18537 - 28/09/2014 15:36 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg ser, at Ole betvivler Gyldendals Den Store Danske angående dens artikel om Tro, samt at Ole påstår, at artiklen er skrevet af Jakob Wolf.

Går man imidlertid ind på artiklen, ses det dels ude til højre under "Om artiklen", at den er redigeret tre gange, og dels at den herefter er verificeret af dette leksikons ekspertpanel.
Hvordan Ole får proppet Jakob Wolf ind her, forekommer besynderligt, eftersom han ikke er nævnt som en af forfatterne blinker

Ole forsøger også at pådutte mig, at jeg vil gøre videnskab til en form for tro, der ligner religiøs tro.

Det synes at vise, at Ole ikke har læst, hvad jeg netop citerede: "at konflikten mellem fx et naturvidenskabeligt verdensbillede og et religiøst er en sammenblanding af kategorier" - og dermed, som det også blev anført, er en "pseudokonflikt".
Det er jo ikke videnskaben selv, der er en tro, men holdningen dertil kan ligne blinker
(Der er jo intet til hinder for, at man kan have fuld tiltro til f.eks. naturvidenskab og samtidig have en form for religiøs tro)

Dér, hvor videnskab tenderer til noget i retning af religiøs tro, er jo nogles profeti om, at videnskaben - en gang i fremtiden - vil kunne afklare alt, for dét er jo ikke viden, men alene en form for tro.

Oles utallige gange fremførte påstand om, at jeg skulle søge at "nedgøre" videnskaben, er for mig helt "hen i vejret".
Jeg kunne da ikke drømme om at nedgøre videnskaben, og jeg er da fuld af respekt og beundring for, hvad den præsterer (og jeg har da også selv bidraget en smule her på det mere praktiske plan indenfor epidemiologi og præventiv medicin).

Oles åbenbart meget ømtålelige problem ligger nok snarere på de områder, som videnskaben ikke har afklaret (og som vel må være en lækkerbisken for enhver forsker) nok især områder indenfor, hvad nævnte artikel kalder "den totale livsopfattelse".

At pege på dette behov er jo ikke at "nedgøre videnskaben", det er jo blot at se kendsgerningerne i øjnene.

Og når jeg må vælge mellem tiltro til et ekspertpanel af offentligt kendte og anerkendte mennesker på den ene side og så den totalt anonyme Ole på den anden, så er jeg - besynderligt nok - ikke spor i tvivl om, hvad jeg vælger - inden jeg går videre til mit eget syn på sagen, hvilket jeg jo allerede har gjort med ordene i mit oplæg om tro (som jo ikke just er noget at prale af):
Tilværelsen er et ufatteligt mirakel - der skaber kærlighed til den. blinker

Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (28/09/2014 15:43)
Top Svar Citer
#18538 - 28/09/2014 23:45 Løgn på løgn på løgn påvist igen [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Arne skyr åbenbart ingen midler for at forplumre sin egen debat og prøve at stikke folk blår i øjnene. I hans to seneste indlæg var der kun et link, nemlig "suveræne livsytringer" til den artikel af Jakob Wolf, som jeg omtalte.

Nu finder Arne så et ældre link frem, og påstår at det viser opfattelsen af begrebet tro hos redaktionen af Gyldendals encyklopædi. Artiklen er oprindeligt skrevet af en tidligere adjunkt ved Roskilde Katedralskole, som i den sidste halve snes år har ernæret sig som fuldtids forfatter med særlig indsigt i Japanske religioner.

Artiklen er derefter korrigeret af en forhenværende skovfoged, som nu har nedsat sig som freelance journalist og amatørfilosof, der præsenterer sig selv således:
Citat:
Freelance journalist og tekstforfatter, altid på jagt efter løse såvel som faste udfordringer for en skarp pen med analytisk tæft, flair for informationssøgning og væbnet med kritisk sans – læs gerne mit CV: http://www.dialektika.dk/docs/cv.pdf
Sidstnævnte skriver om stort set alle emner på sine to blogge, og har en mening om alt. Så meget for "ekspertisen".

Er det så redaktionens mening, for de har jo godkendt artiklen, som Arne siger? Men søger man på begrebet "tro" hos Gyldendal, så kommer der henvisninger til 100 vidt forskellige godkendte artikler om tro, men Arne prøver altså at give indtryk af, at "hans" udvalgte eksperter er den korrekte og eneste opfattelse.

Man må have medlidenhed med alle, der ikke har gennemskuet Arnes platte måde at svindle med fakta på. Gang på gang bliver han afsløret i at lyve groft, og han beskylder samtidig alle med faglig indsigt i emnerne for at være "utroværdige løgnere". Men løgneren er som påvist gang på gang Arne selv. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Nu vil Arne nok blive så ophidset over afsløringen af ham, at han vil beskylde mig for at være voldsomt ophidset. Det er der, som enhver kan se, ingen grund til, da Arne forlængst har mistet sin troværdighed hos normalt begavede læsere. griner


Top Svar Citer
#18539 - 29/09/2014 01:07 Re: Løgn på løgn på løgn påvist igen [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne.

Jeg kom lige forbi. smiler

Hvordan har du det med at Ole Bjørn (Jacobsen, kan jeg forstå) udtrykker sig på den måde? smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 29 af 130 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk