annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 355 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed

Jeg ser, at Ole betvivler Gyldendals Den Store Danske angående dens artikel om Tro, samt at Ole påstår, at artiklen er skrevet af Jakob Wolf.

Går man imidlertid ind på artiklen, ses det dels ude til højre under "Om artiklen", at den er redigeret tre gange, og dels at den herefter er verificeret af dette leksikons ekspertpanel.
Hvordan Ole får proppet Jakob Wolf ind her, forekommer besynderligt, eftersom han ikke er nævnt som en af forfatterne blinker

Ole forsøger også at pådutte mig, at jeg vil gøre videnskab til en form for tro, der ligner religiøs tro.

Det synes at vise, at Ole ikke har læst, hvad jeg netop citerede: "at konflikten mellem fx et naturvidenskabeligt verdensbillede og et religiøst er en sammenblanding af kategorier" - og dermed, som det også blev anført, er en "pseudokonflikt".
Det er jo ikke videnskaben selv, der er en tro, men holdningen dertil kan ligne blinker
(Der er jo intet til hinder for, at man kan have fuld tiltro til f.eks. naturvidenskab og samtidig have en form for religiøs tro)

Dér, hvor videnskab tenderer til noget i retning af religiøs tro, er jo nogles profeti om, at videnskaben - en gang i fremtiden - vil kunne afklare alt, for dét er jo ikke viden, men alene en form for tro.

Oles utallige gange fremførte påstand om, at jeg skulle søge at "nedgøre" videnskaben, er for mig helt "hen i vejret".
Jeg kunne da ikke drømme om at nedgøre videnskaben, og jeg er da fuld af respekt og beundring for, hvad den præsterer (og jeg har da også selv bidraget en smule her på det mere praktiske plan indenfor epidemiologi og præventiv medicin).

Oles åbenbart meget ømtålelige problem ligger nok snarere på de områder, som videnskaben ikke har afklaret (og som vel må være en lækkerbisken for enhver forsker) nok især områder indenfor, hvad nævnte artikel kalder "den totale livsopfattelse".

At pege på dette behov er jo ikke at "nedgøre videnskaben", det er jo blot at se kendsgerningerne i øjnene.

Og når jeg må vælge mellem tiltro til et ekspertpanel af offentligt kendte og anerkendte mennesker på den ene side og så den totalt anonyme Ole på den anden, så er jeg - besynderligt nok - ikke spor i tvivl om, hvad jeg vælger - inden jeg går videre til mit eget syn på sagen, hvilket jeg jo allerede har gjort med ordene i mit oplæg om tro (som jo ikke just er noget at prale af):
Tilværelsen er et ufatteligt mirakel - der skaber kærlighed til den. blinker

Arne smiler
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk