annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18487 - 19/09/2014 12:32 Re: Hjælp til funktionelle analfabeter - 3. [Re: ole bjørn]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157

Ja, selvhøjtidelighed er nok en af de værste dræbere for relationer af alle slags, og jeg tror desværre, at den er meget svær at komme til livs, hvis den først er opstået. Den er nok værst, når den gemmes under en "omsorgsfuld" overflade, hvor der så kan høstes anerkendelse og måske endda beundring. Men inde under overfladen, lurer selvhøjtideligheden, og ja, ikke så sjældent som en agressiv kommunikationsform og fornærmethed.

Meget ofte kan selvhøjtidelighed spottes både i stemmen og i kropssproget. Ja, man kan vel nærmest sammenligne det med en gås, der puster sig op ved at "sprede vingerne ud" ler enten ved siddende at læne sig bagover med armene spredt ud, eller også stående med armene i siden.

Men hvor må det være udmattende altid at skulle være på vagt i al mellemmenneskelig kontakt ... og i bund og grund nok også ødelæggende for selvværdet.
Top Svar Citer
#18498 - 22/09/2014 01:17 Hjælp til funktionelle analfabeter - 4. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Eftersom funktionel analfabetisme er en følelsesbetonet malfunktion, bliver en rationel selverkendelse en nødvendig forudsætning for en helbredelse. Det vil en FA selvfølgelig for enhver pris prøve at undgå, og vil derfor desperat lede efter en bortforklaring af tilstanden, f.eks. ved at anklage omgivelserne for at være årsag til den manglende forståelse (projektion). Men dette argument kan jo let afvises ved at påpege den manglende logik i FA'erens argumentation.

Når følelserne går ind, går forstanden som bekendt ud, og det kender vi jo fra både forelskede mennesker, fanatiske religiøse og overtroiske mennesker. Uanset hvor ofte man påpeger, at der er en logisk sammenhæng mellem alle de fænomener i virkelighedens verden, som vi som mennesker kan konstatere, vil FA'eren hævde, at "vi jo ikke ved alt", så den følelsesmæssige forklaring kan være lige så god som den logiske. At man ikke kan finde nogen holdbare beviser for, at følelsesmæssige forklaringer er bedre end logiske, gør ingen forskel for en FA.

Menneskets erfaringer gennem hele den historiske tid har vist os, at følelser ikke kan bruges som grundlag for forklaringsmodeller af virkeligheden, og at alle menneskelige fremskridt er baseret på rationel tænkning og fornuftsmæssige ræsonnementer. Så længe en FA ikke kan anerkende dette indlysende faktum, vil han rode rundt i fantasiens vildveje og bilde sig ind, at han forstår livet bedre end mennesker, der skifter opfattelse i takt med videnskabens øgede indsigt. En FA vil derfor typisk fastholde samme synspunkt i år efter år, ofte i en religiøs kontekst.

Det for nutiden uforståelige er ikke en menneskelig begrænsning, men en udfordring til at finde brugbare forklaringsmodeller gennem rationel tænkning og praktiske erfaringer. Den videnskabelige forskning er i dag så omfattende, at ingen kan overskue den fulde sammenhæng, så enhver, der hævder at kende "sandheden" helt eller delvist, har blot en stærkt begrænset forståelse af virkeligheden. Alt, vi kender til, er forklaringsmodeller. Følelser, autoritetstro og religion er uforenelige med moderne videnskab, men de er kendetegnende for funktionel analfabetisme.

Mvh

Ole Bjørn :o)




Top Svar Citer
#18499 - 22/09/2014 13:30 Re: Hjælp til funktionelle analfabeter - 3. [Re: RoseMarie]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Men hvor må det være udmattende altid at skulle være på vagt i al mellemmenneskelig kontakt


ja det er synd for dig, og jeg håber du en dag slipper fri som gidsel

for ingen har da fået mere mundkurv på end du har fået ("altid at skulle være på vagt")

Som det er nu, er du jo ikke fri, men engang kunne du frit tale/skrive hvad du mente og følte for, hvilket gjorde at du ofte gav udtryk for at du fandt Arne's synspunkter interessante og relevante.


Ligeledes skrev du om kristendommen fra tid til anden, hvad det var du her fandt væsentligt for dig.

Og undertegnede kunne du også tale/skrive frit med, rose og kommentere, såvel som komme med kritiske forslag til korrektion.


Jeg spør bare, hvad er sket???? Og jeg holder med dig i følgende:

"hvor må det være udmattende altid at skulle være på vagt i al mellemmenneskelig kontakt"


Du må selvfølgelig selv bedst vide i hvilken forbindelse du mistede din frihed til at være dig selv RoseMarie.

At blive taget som gidsel og få mundkurv på, det må ikke være sjovt.

de bedste hilsner HansKrist

der virkelig ønsker at du en dag formår at gøre dig fri af den mentale eller åndelige kontrol du er blevet offer for, der hviler over dit hoved og som gør at din virkelighed ser ud som du selv fornemmer det:

Citat:
udmattende altid at skulle være på vagt i al mellemmenneskelig kontakt


Det er udmattende, og ingen burde finde sig i det forhold, alle har ret til at gøre sig fri af forholdet.

Du kunne jo fx støtte op om os der seriøst har arbejdet for at nu må den der OS IMOD DEM (troldene (FA (funktionelle analfabeter etc etc))) højt italesatte/iscenesatte, evindelige personforfølgende automatisme hetz og intimidering visse debattører, der konstant skal ringeagtes og latterliggøres, beklikkes og belyves, høre op.

I gode gamle dage, dersom en debattør voldsomt overfaldt en anden debattør, gik solide kræfter ind, og påpegede dette forhold, hvilket oftest var nok til at der blev rettet fornuftigt ind igen. Men det var dengang vi var flere debattører og nogle debattører med den etisk moralske integritet, såvel som deres intellektuelle integritet (dømmekraft og "sunde fornuft"), i behold.

Der kunne være synspunkter der delte folk op, men som mennesker og personer var der ikke nogen opdeling (ingen blev latterliggjort i et væk, og der var slet ingen italesat OS IMOD DEM (troldene; FA) personhetz progrom erklæring, for vi havde minimum af mellemrums respekt for hinanden som personer/mennesker uanset om vi havde forskellige synspunkter og perspektiver på virkeligheden. Men det skyldtes en interesse i det vi debatterede med hinanden, modsat nu hvor en ondsindet højt italesat OS IMOD DEM personforfølgende dagsorden er totalt dominerende stedet her, fyldt med personlige intimideringer, latterliggørelse og ringeagtelse, som beklikkelse og belyvelse, visse andre debattører.

Jeg har ikke så meget andet at sige end at jeg ikke kan udholde det forhold længere og at jeg igen igen igen, vil bede til (bønfalde om), som arbejde på at dette må stoppe.

Jeg vil påpege denne slette og under al kritik debatstil, indtil det hører op. I det forhold kan I stole på mig, og min utrættelighed. Jeg gider ikke læse simons konstante latterliggørelse alt hvad arne skriver (og her undrer det mig virkelig at ikke en og anden går ind og siger STOP til simon), som jeg ikke gider læse bjørns FA tråd, "Hjælp til funktionelle analfabeter", som er ren ondsindet personfnidder (konstant latterliggørelse andre), ingen kan være i tvivl om hvad det er han har gang i, og det er trættende dag efter dag, at være vidner til (og da især nu hvor det skal pakkes ind i pseudovidenskabelig teflon fernis gavepapir (det gør det hele så meget mere ondsindet, som at se hvordan visse debattører hoppe med på vognen frem for at sige STOP til manden (bede manden om at stoppe))).

Jeg kunne sige det på godt jysk; "det er godt nok træls at se hvad det er der foregår på trosfrihed".



Er der da overhovedet ingen der vil være med til:

at bede om, bønfalde om (uden at dette skal forstås religiøst, men blot forstås på common sense hverdags -dansk måde) at nu må den der OS IMOD DEM personforfølgende intimiderende hetz høre op (ingen skal have fornøjelsen af at blive forfulgt, intimderet, latterliggjort og ringeagtet som beklikket og belyvet konstant pr eller ud fra en højt italesat OS IMOD DEM progrom erklæring der hviler over deres hoveder).




Jeg må indrømme at dette igen igen får mig til at tænke på at det vi her oplever i lille uskyldig skala, er meget lig med hvad der op gennem 1930 -ernes tyskland skete i stor alvorlig skyldig skala. Det viser rigtig meget om den der svinehund der åbenbart findes i alle mennesker og som pludselig før vi får set os om har taget fuldstændig magten fra os, fordi at fodre den (mætte og tilfredsstille den), bliver vores eneste store fornøjelse, eller det eneste der kan tænde os (hidse os op), vække os, få os op af stolen. Pludselig er der opstået en afhængighed vi har svært ved at gøre os fri af igen.

At opdage denne fanatiske besættelse og afhængighed ens indre svinehund, hvor man skader andre mennesker (ihvertfald ikke gør andre mennesker godt), må være første skridt til et selvkritisk opgør med denne sin egen delvis bevidste såvel som ubevidste vane og tvangsadfærd, ja fanatiske besættelse og afhængighed, fordi det er det eneste i ens liv der kan få en op af stolen, vække en, ophidse en. Der burde kunne findes andre mere ædle bevæggrunde og motiver til, at få taget hul på dagen som, ens engagement, medmenneskelige engagement og indsats.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#18500 - 22/09/2014 14:02 Re: Hjælp til funktionelle analfabeter - 3. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

”Ja, selvhøjtidelighed er nok en af de værste dræbere for relationer af alle slags, og jeg tror desværre, at den er meget svær at komme til livs, hvis den først er opstået. Den er nok værst, når den gemmes under en "omsorgsfuld" overflade, hvor der så kan høstes anerkendelse og måske endda beundring. Men inde under overfladen, lurer selvhøjtideligheden, og ja, ikke så sjældent som en agressiv kommunikationsform og fornærmethed.

Meget ofte kan selvhøjtidelighed spottes både i stemmen og i kropssproget. Ja, man kan vel nærmest sammenligne det med en gås, der puster sig op ved at "sprede vingerne ud" enten ved siddende at læne sig bagover med armene spredt ud, eller også stående med armene i siden.

Men hvor må det være udmattende altid at skulle være på vagt i al mellemmenneskelig kontakt ... og i bund og grund nok også ødelæggende for selvværdet.”

- Så enkelt og klart ka’ det siges ;)
Det forunderlige ved børn er jo udviklingsevnen, glæden i kontakt med nye udsigter der forøger erfaringssummen, og som står i kras modsætning til gammelkloge ældre børns statisk-aggressive kommunikation, der netop beskriver et selvværd der er udsat p.a. devaluering. Billedet med gåsen er flot set ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (22/09/2014 14:02)
Top Svar Citer
#18501 - 23/09/2014 02:07 Re: Hjælp til funktionelle analfabeter - 3. [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Vore lokale trolde demonstrerer konsekvent, at de stadig ikke har forstået, hvad denne debat handler om. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk