0
registrerede
458
gæster og
143
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hjælp til funktionelle analfabeter.
|
Funktionel analfabetisme er et begreb, der dækker en manglende evne til at fortolke en læst tekst korrekt. Det er langt mere udbredt, end man tror, og viser sig især ved, at man ved gengivelse af teksten digter sine egne fordomme ind i meningen med teksten, og ofte kommer til det stik modsatte resultat af, hvad der rent faktisk står. Det har intet med skoleuddannelsens længde at gøre, for det forekommer også hos mennesker med en såkaldt akademisk uddannelse.
Det kan ikke sammenlignes med dyslexi (ordblindhed), for den funktionelle analfabet (herefter kaldet FA) kan ofte stave fejlfrit, men forståelsen af det læste er mangelfuldt, og det samme er måden at udtrykke sig på. Den resulterer typisk i meningsløse spørgsmål og konklusioner som f.eks. "Hvad er vigtigst, stjernerne eller universet?" eller "Troen på noget overnaturligt kan bidrage til videnskaben."
Når børn udforsker sproget, kan de drille hinanden med spørgsmål som, "Hvad er højest, Rundetårn eller et tordenskrald?" eller "Kan Gud skabe en sten, der er så stor, at han ikke kan løfte den?" Det kan virke som rent pjat, men faktisk kan en FA anse spørgsmål af den art som vigtige at få besvaret. Det er f.eks. ikke mange århundreder siden, at teologer ivrigt diskuterede, hvor mange engle, der kunne stå på spidsen af en knappenål.
For mig selv som sprogforsker, har det været interessant at undersøge den psykologiske årsag til denne læsevanskelighed, som nutidens sociale medier har styrket udbredelsen af, men hverken jeg eller andre forskere har fundet nogen kur imod den. Men "smitten" (det ser nemlig ud til, at det er smitsomt) ser ud til at kunne begrænses gennem optræning af den logiske sans allerede i barndommen. Det er således en opgave for skolerne og for ansvarlige forældre at forhindre, at "overtro" af enhver art får fodfæste i barnets påvirkelige sind.
Men også voksne er udsat for denne smittefare, og mange er lettere smittet af FA. Vær derfor på vagt overfor meningsløse spørgsmål som "Hvad er vigtigst? At forstå musikteori eller at nyde musikken?" eller "At forstå videnskab, eller at nyde livet?" Det er meningsløse spørgsmål, for det er jo blot forskellige sider af den samme sag. Der er vel ingen, der vil påstå, at berømte dirigenter ikke nyder musikken, fordi de har et omfattende kendskab til musikteori, eller at store videnskabsmænd ikke nyder livet. Det er lige så meningsløst som at spørge: "Hvor mange æbler er 2 pærer + 3 jordbær?"
Mennesker med et langt liv som FA'er står ikke til at redde, men alle andre kan ved at bruge deres sunde fornuft hindre denne malfunktion i at udvikle sig hos dem selv. Så lad dig ikke provokere til at svare på meningsløse spørgsmål eller overhovedet beskæftige dig med dem. Lad den spørgende FA'er kløjs i det selv, mens du nyder livet som både rationelt tænkende og følelsesmæssigt harmonisk menneske.
Mvh
Ole Bjørn :o)
|
|
|
|