annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 130 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18377 - 30/08/2014 16:46 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Endnu en fortsættelse:
Jeg skrev om Ole bjørn og Simon, at de set med mine øjne er rationalister.

Det får så Ole, der dog erkender sin rationalisme, straks forvredet til:
Citat:
Det er sørgeligt, at Arne føler et så stort behov for at bekæmpe denne rationalisme, at han konstant føler sig foranlediget til at mistolke ethvert indlæg skrevet af mennesker, der foretrækker bevislige fakta frem for teoretiske spekulationer om specifikke årsager til verdens fænomener.
og dét på trods af, at jeg jo skrev, at jeg at jeg "højt agter både naturvidenskab og humanistisk videnskab".

Ole er åbenbart (blevet) blind for de områder, som det rationelle ikke magter, og den holdning er det ikke min erfaring, at seriøse natur- og humanvidenskabelige forskere deler blinker

Det ligner, set med mine øjne, mere og mere de to debattørers - men ikke den videnskabelige verdens - angst for og antipati imod den irrationelle del af tilværelsen blinker og irrationalismen, "der hævder at virkeligheden ikke (fuldt ud) kan forklares på grundlag af fornuft og erfaring".

Du skrev Michael til mig:
Citat:
Det ville være rart hvis du holdt op med konstant at klynke og forsøge at lave Ole Bjørn og Simon om til noget andet end de er.
Mit svar hertil er, at jeg selvfølgelig ikke "klynker" - og heller ikke søger at lave de to om - men blot søger at klarlægge forskelle i standpunkter, som mere og mere klart for mig synes at være, at jeg accepterer (og inspireres af) den ufattelige del af tilværelsen, mens de to tydeligvis foretrækker at ignorere den - og dét på en måde, der for mig ligner angst blinker

Dem om dét blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18378 - 30/08/2014 18:21 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Du ka’ ikke forklare hverken verden selv eller dig selv med alle dine følerier, ej heller med gamle religiøse dogmer, og det kommer du under alle omstændigheder til at lære. Der må simpelthen være en fornuftig (rationel) sammenhæng mellem det du mener om verden, og verden som den faktisk ér og kommer til udtryk, og det er dette flere af os i mange år, men aldeles uden held, har forsøgt at forklare dig nytteværdien af. Det har noget med kommunikationsværdien at gøre: det har ingen værdi at sidde og fortælle hvad du føler for idéer (om verden) Arne, hvis begreberne du anvender slet ikke behandler verden, men kun er ment at støtte idéerne, i en eller anden apologetisme. Det var på den måde man stjal de vigtige spørgsmål fra nysgerrigheden hos mennesket, ved simpelthen at henlede opmærksomheden på idéerne, og det er så disse du bare tumler forvirret rundt i ;)

Så i stedet for at debattere kvaliteten af dine egne meninger, bruger du altså i stedet debatten til at brokke dig over evidenskrav dine meninger imødeser, og det er så det andet kritikpunkt du har det svært med. Men også dette vil du jo være nødt til at komme udover, ikke at du ikke ka’ begrave din opmærksomhed i et trossamfund og dér dyrke de små følerier i indbyrdes kæleri som ”åndelighed” – det ord er du jo vældig glad for – men det vil jo stadig ikke ku’ bruges til ret meget andet en kæleriet.

Havde du derimod talt om dine indtryk i en poetisk forstand, hvad fx sanseindtryk skaber og gør med dig og dit selvforhold, ja så havde du nu befundet dig i en helt anden boldgade, og dine betragtninger fra sanseiagttagelser havde måske været interessante i kraft af billedsproget bragt i anvendelse.

Men kort og godt: det er hverken videnskab, poetik, psykologi eller filosofi du taler om dér, men egentlig religiøs dogmetro om verden, nøjagtig som man forherligede sine indtryk for 3 og 4 hundrede år siden.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#18380 - 31/08/2014 00:31 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du kan påstå, så meget du vil, Arne, at du "højt agter naturvidenskab" når du i praksis underkender dens resultater. Det hjælper heller ikke, at du skriver, at den videnskabelige verden accepterer irrationelle argumenter i deres forskning, for begge dele er simpelthen løgn.

Vis mig en eneste anerkendt naturvidenskabelig rapport, der anvender irrationel (fornuftstridig, følelsesmæssig) argumentation, så tager vi den derfra. Selv pseudovidenskabelige religiøse forskningsgrene, som tidligere tiders forsøg på at "bevise" Guds eksistens, søgte at bevise det med logiske rationelle argumenter. Irrationalismen er en filosofisk retning, som intet har med videnskab at gøre, og filosoffer kan mene, hvad der passer dem, uden at det ændrer noget som helst i den fysiske verden, som omgiver os og som vi selv er en del af.

Tilbage står igen, at du forsøger at pådutte Simon og mig en "angst" for at anerkende menneskelig uvidenhed. Det eneste inspiration uvidenhed giver os, er en nysgerrig interesse i at forstå sammenhængen mellem de fakta, som verden viser os, altså det modsatte af angst. Du synes derimod at have en tydelig berøringsangst overfor den rationelle videnskabs verdensopfattelse, som hele vores livsførelse i dag er baseret på.

I stedet for at lade dig lamme af din angst for rationelle forklaringer, så skulle du følge det råd, som Rikki-Tikki-Tavi fik af sin mor i Rudyard Kiplings eventyr fra Junglebogen om et desmerdyrs kamp mod en slange. Run and find out. Det er nemlig også den indstilling som naturvidenskaben har og som Simon og jeg og alle rationalister deler.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18381 - 31/08/2014 09:48 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Nok sidste fortsættelse:
Ole er nu åbenbart så langt "ude i tovene", at føler sig nødsaget til at pådutte mig et ønske om irrationalitet i "den videnskabelige verden" blinker

Noget sådant kunne naturligvis aldrig falde mig ind smiler

Irrationalitet kommer selvfølgelig først ind i billedet, dér hvor rationaliteten ikke rækker længere, og hvor videnskaberne i hvert fald indtil videre må give op blinker

Det er jo dette område af tilværelsen, Ole åbenbart synes at være så angst for, at han end ikke kan se det blinker

Ham om dét blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18382 - 31/08/2014 11:44 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Sig mig Arne, er du helt ude af forstand til at forstå, hvad du læser?

Det er dig og dig alene som kræver irrationelle forståelser i videnskaben, hvor du påstår, at "rationaliteten må give op". Men videnskaben har ikke givet op på noget område, som lader sig forklare. Videnskab beskæftiger sig overhovedet ikke med noget, der er meningsløst. Det er det, der gør den til videnskab, og det har du fået fortalt gang på gang i klart sprog.

Nu rabler det altså så meget for dig, at du end ikke kan forstå, hvad du selv skriver:
Citat:
Ole er åbenbart (blevet) blind for de områder, som det rationelle ikke magter, og den holdning er det ikke min erfaring, at seriøse natur- og humanvidenskabelige forskere deler.

Det ligner, set med mine øjne, mere og mere de to debattørers - men ikke den videnskabelige verdens - angst for og antipati imod den irrationelle del af tilværelsen og irrationalismen, "der hævder at virkeligheden ikke (fuldt ud) kan forklares på grundlag af fornuft og erfaring".

Videnskaben og også jeg er da ikke blind for, at der er opfattelser, der er så meningsløse, at de ikke er værd at beskæftige sig med. Det er klart dig, som er kommet helt ud i tovene i dit korstog for, at vi alle skal betragte livet og verdens eksistens som noget irrationelt og dermed meningsløst.

Verden er fuld af rationelle mennesker og også religiøst troende, der finder masser af mening med livet på forskellig måde, og vi spilder ikke vores tid på at måbe over, at vi eksisterer. Faktum er, at det gør vi altså bare, selv om det kniber for dig at forstå det. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 130 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk