annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18238 - 08/08/2014 06:05 Re: Sandheden om troldenes floskler. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Mojn Ole..

Jeg har aldrig ku’ svinge mig op til at ta’ selvhøjtidelige klynkende troende alvorligt, og hønsemand er jo helt gennemsigtig Ole, nej, så er der mere pondus over Arne, der ikke virker så barnagtig men for mig at se bærer et stænk af fortvivlelse i troens bæger, og så er det jo altså morsomt, at han ikke er til at drive en fornuftig forklaring ud af. ”Buldrende stemme” (ham du kalder Thomas) har det jo lidt som Arne; men hvad skal man også stille op overfor forklarings- og evidenskrav, hvis ens livssyn er så paradoksalt ud i det absurde, at kun kærligheden kan opretholde det?
En påstand er trods alt først noget værd, hvis den finder sin plads i en sand historie, og dér strander så livssynet i nødvendige selvbedrag - indadvendt bedrag og udadvendte løgne. Afdækker man den slags, så får man aggressionen fra den nøgne i hovedet, og derfor har vi lige siden ”troskanalen” ikke set andet end et følelsescirkus, cirkelargumenter og forargelse fra den gruppe troende.
Det må man ta’ med, irriteres man, har man en forventning om omvendelse til sund fornuft. Vi må jo tåle at blive krænket i debatter, tåle andres og egen forurettelse; tåler vi det ikke, ka’ vi ikke forvente at andre ska’ kunne, og så må man i hvert fald til en vis grad nyde at se meninger og argumenter konfronteres – for øvrigt sjovt at se hønsemands nye mantra, ”dem og os”, som viser, at han stadig tror hans person har interesse på en debat. Han er nu en frejdig dreng ;)

Nå, men for at snakke om noget sjovere, så læser jeg pt. Karen Blixens breve til den store guldmedalje, et fornøjeligt kendskab til hendes væsen og menneskekundskab dukker gradvist op; tror ligefrem at jeg ville ku’ lide hende, selv om historierne og fortællerevnen er det væsentlige. Sjovt er det nu at få et tit gennem sprækken, da særlig hvis man bryder sig om det man ser. Har du ikke læst dem, ka’ du med fordel kaste dig over den lystne madamme; vil du le til tårerne triller, findes der jo Panduros ”Av min guldtand” – og nu pisser det ned fra en flom af skyer, så jeg vil slutte. Nyd dagen Ole.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#18239 - 08/08/2014 09:30 Re: Sandheden om troldenes floskler. [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Godmorgen selv, Simon.

Her i Sverige er det tørvejr og kun let overskyet, en behagelighed i forhold til den sidste tids bagende solskin, men stadig så varmt at vi kunne sidde og grille i haven og hyggesnakke til langt ud på natten.

For at blive ved troldene, så er det karakteristiske hos dem jo netop, at alting vendes på hovedet og tillægges den modsatte betydning. Så deres benægtelse af at være trolde bliver derved automatisk en bekræftelse af, at de virkelig er internettrolde, og at de udmærket er klare over det selv. Det er derfor fuldt bevidst, at de ødelægger debatterne mellem mennesker, der har den tolerance overfor andre positive livssyn, som de selv mangler.

Det er jo derfor, at du og jeg og RoseMarie og Zenia og Michael og mange flere kan finde ud af at debattere uden skældsord, selv om vi er vidt forskellige i både baggrund og livssyn. Troldene er også forskellige, men de skælder jo også gerne hinanden ud og håner hinanden, mens de hver især søger at dominere debatterne med deres fantasier om livet. Virkeligheden er bandlyst i deres verdener, selv den poetiske virkelighed, som kommer til udtryk hos alverdens digtere.

For at kommentere dit (emnet uvedkommende) sidespring, så har jeg som ung gennemtravlet både Karen Blixens produktion og hele hendes familiehistorie fra Mary Bess Westenholz, og fremefter. Jeg har kun truffet hende en enkelt gang, og på trods af hendes lidet tiltrækkende ydre, ødelagt af rædselsfulde syfiliskure, så havde hun en udstråling, som tværs gennem overklassemanerer og en tydelig irritation over omgivelsernes "mangel på kultur", fik en til at opfatte hende som det ubestridte midtpunkt i ethvert selskab.

Som et kuriosum kan jeg fortælle, at jeg under et ophold i Nairobi for mange år siden opsøgte hendes kok Kamanthe, som holdt til på en Wildlife station nær nationalparken, drevet af en engelsk fotograf. Sammen med Kamanthe havde han netop udgivet en bog med titlen: "Kamanthes version of Out of Africa." Hvis du kan få fat i den, (mit eget eksemplar er desværre forsvundet et sted i min bogsamling), så vil du garanteret også få rørt lattermusklerne. Bogen følger slavisk "Out of Africa", men her er Kamanthe hovedpersonen i alle fortællingerne, en synsmåde vi jo også kender fra andre herværende personer. Det sete afhænger jo af øjnene, der ser. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18247 - 09/08/2014 09:58 Re: Sandheden om troldenes floskler. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj Ole..

”For at blive ved troldene, så er det karakteristiske hos dem jo netop, at alting vendes på hovedet og tillægges den modsatte betydning.”

- Vender man op og ned på faktiske realiteter og virkeligheden, samfundet, drømmes funktion, svarer i øst på refleksioner i vest og genstiller hele tiden de samme spørgsmål m.m., ja så bruges debatter nok mere som kompensation for egne sociale afsavn, og det tror jeg man ser mange steder rundt omkring, hvor et socialt netværk ikke eksisterer og ensomheden er belastende. Her får debat jo en anden funktion end selve det at diskutere forhold med betydning for livet i fællesskaber, eksistensgrundlaget m.m.
Ind imellem kan man i det off. støde på mennesker der simpelthen hælder sig selv udover alle i deres nærhed, fx ved et busstoppested, hvor en m/k pludselig søger kontakt med en smøre om deres privatliv til komplet ukendte mennesker, og reaktioner på den slags ka’ jo så være forskellige, alt afhængig af hvor ubehageligt nogen oplever situationen. Sjældent overfaldes nogen, der er bare tale om en enestående oplevelse der hurtigt tar slut, og det hele er egentlig bare harmløst.
På debatter derimod, har man ikke muligheden for med alle sanser i en slags helhedsorientering at registrere, hvad det rent faktisk er for en person der befinder sig i den anden ende, for der er kun meningsindholdet at udrede og er det dybt forvirrende, kan der sågar være gode forklaringer på det, og man svarer i oprigtig interesse for selve meningsindholdets skyld. Som regel går der jo ikke lang tid, før man registrerer hvis noget er galt, fx når meninger aldrig rigtig forklares eller nogen bare kører ud af en tangent og der hverken er hoved eller hale og slet ingen virkelighedsforankring i det skrevne.
Det er her man ka’ få oplevelsen, at motivet for debat i grunden ligger et helt andet sted end deling af synspunkter om noget der vedrører den fælles socialitet, osv. Det er dén oplevelse jeg fik af enkelte personer tilbage på ”religionsdebatten”, hvis du forstår hvad jeg sigter til – hvor det at hælde sig selv udover fuldstændig fremmede mennesker, nærmest syntes at være en sportsgren.

Man ka’ jo ikke sådan definere regler for personlige behov på debatter, men man holde sig stringent til det man taler om, og derudaf vurdere hvorvidt modparten har lidt bakkekontakt, og det er måske en meget god regel, hvorefter det selvfølgelig bliver op til hver enkelt, hvorvidt tid på den og den skal bruges. Det er, så langt jeg vil gå, i snakken om dette emne Ole ;)
Derudover ka’ man jo sagtens diskutere om selvbedrag er så nødvendige, og om metoder for virkelighedsfornægtelse er en særlig god idé, og om det at tro på mirakler er særlig interessant som tema og hvad fanden det så ka’ bruges til. Men stærkt troende, ér altså ind imellem nogle sære snegle, det kommer man bare ikke uden om, og simpelthen fordi de tilfører virkeligheden en masse idéer som de ikke kan redegøre for eksistensen af med andet end tro. Engang imellem må man bare opgive at diskutere visse temaer, for det ender jo bare i en snak der er komplet ligegyldig for nogen virkelighed, og dertil ka’ humoren jo være et godt værktøj til forståelse af hvordan man ser på det ene og det andet.

”Det er jo derfor, at du og jeg og RoseMarie og Zenia og Michael og mange flere kan finde ud af at debattere uden skældsord, selv om vi er vidt forskellige i både baggrund og livssyn. Troldene er også forskellige, men de skælder jo også gerne hinanden ud og håner hinanden, mens de hver især søger at dominere debatterne med deres fantasier om livet.”

- Vi er jo ikke de vrede, ikke de forurettede, behovstilfredsstillelsen får vi i private rammer, ikke i ”netkulturer” hvor etik og moral synes at afhænge af den aktuelle ”behovsvolumen”. Der ligger en rivende flod af ensomhed bag mange påstande der kastes ret op i luften, lidt a la’: og hvem mon så reagerer på dén. Og i grunden minder det mig ærlig talt lidt om Lady Dianas utæmmede behov for at mætte sin kærlighedshunger med mennesker hun ikke kendte…;)

”Virkeligheden er bandlyst i deres verdener, selv den poetiske virkelighed, som kommer til udtryk hos alverdens digtere.”

- Er jo lidt paradoksalt, det dér; for på den ene side er virkeligheden tydeligvis ikke særlig interessant at beskæftige sig med, selv psykologi og filosofi kan nogen af de tilstedeværende jo fantasere ret ud af virkeligheden. Men på den anden side, er det digteriske jo netop værktøjet der kunne bruges til at udrede sanseindtryk fra virkeligheden, og lyrik er jo åbent for alle og enhver, man behøver jo ikke faste rytmer, for at forklare lidt om hvad noget i realiteten har gjort ved én. Men digtningen er åbenbart kun interessant, når den kan forveksles med virkeligheden, og dét synes jeg altså bliver uinteressant, og i øvrigt synes jeg ikke debatter skal være et klasseværelse men en udveksling af meninger. Faktisk var jeg ved at få Ipso i den gale hals af samme grund, du ved, ”nu bygger jeg lige et bibliotek på debatten, osv…”; ja godmorgen min bare røv! ;)

Men jeg synes faktisk der har været interessante debattører med noget virkelig interessant til debat, men det har altså de sidste fire år være et sjældent syn. Så er der jo også den hyggelige dimension, sjove indlæg fra morsomme mennesker med vid og bid, lidt poesi og gode bidrag til øjne og ører idet hele taget, jo, der er stadig godbidder her, også for os der ikke er en hund efter guder ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/08/2014 10:12)
Top Svar Citer
#18248 - 09/08/2014 18:22 Re: Sandheden om troldenes floskler. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:

”Som et kuriosum kan jeg fortælle, at jeg under et ophold i Nairobi for mange år siden opsøgte hendes kok Kamanthe, som holdt til på en Wildlife station nær nationalparken, drevet af en engelsk fotograf. Sammen med Kamanthe havde han netop udgivet en bog med titlen: "Kamanthes version of Out of Africa." Hvis du kan få fat i den, (mit eget eksemplar er desværre forsvundet et sted i min bogsamling), så vil du garanteret også få rørt lattermusklerne. Bogen følger slavisk "Out of Africa", men her er Kamanthe hovedpersonen i alle fortællingerne, en synsmåde vi jo også kender fra andre herværende personer. Det sete afhænger jo af øjnene, der ser.”

- Det var sgu’ da morsomt, det vil jeg da prøve at se på, har faktisk et par bekendte med arme ud i små krinkelkroge hvad særlig litt. angår, så det ville ikke være så utænkeligt. Det er altid sjovt at læse andenhåndsberetninger og situationsbeskrivelser fra anden vinkel end lige digterens hånd, lidt som Tiros vs. Ciceros, altså en ædel og gammel skik, også selv om det hvad Blixen angår, nok mere er selve fortællingerne og måden de fremføres på, der er det centrale og fascinerende for så mange af os læsere. Men rigtig mange er rigtignok gået højt op sandhedsværdien i hendes breve og fortællinger, ja nogen har ligefrem gjort hende mystifistisk, men er set med mine øjne bare forsvundet ud ad et sidespor der muligvis så har været af interesse for dem selv, i lyset af krummerne fra de riges bord osv. Men den slags kan jo også være sjov læsning, som fx Bjørnvigs Pagten. Og vi alle trænger jo til at få rystet lattermusklerne godt engang imellem, ja lige udover det sku’ være så sundt er det også dejligt, er i øvrigt en adspredelse fra både alvorligt arbejde og anden læsning m.m.
Men netop det med at pille romantiske eller dramatiske situationer ud af store værker, der indeholder så meget andet, ofte ment til belysning af nuancerede karakterer i romaner, så er udvælgelsen jo særlig beskrivende for selve Hollywoods evne til at skabe atmosfæriske forstyrrelser, hvorfor de gode film nok rettere end at ses i biografen bør læses hjemme med en pude i ryggen, ta’ dén, Ole Michelsen! Jeg husker, at P.D. James i sit forsøg på at skrive dagbog, det kan hun nemlig ikke lide og er i øvrigt ingen særlig flittig brevskriver, på spørgsmålet om hvorvidt hendes bøger nu var blevet ødelagt af tv-serier fortalte, at ikke så meget som ét komma var blevet ændret i hendes bøger, men at det selvfølgelig var rigtigt et serierne slavisk fulgte andre veje til samme mål, men at det jo var udenfor hendes råderet og ikke bekymrede hende. Tværtimod, kan salget af rettigheder jo medvirke til at skabe økonomisk frihed hos forfatteren, der så gør det muligt at koncentrere sig om arbejdet, som jo altså er at skrive bøger, ikke lave film. Så det er nærmere et privilegium som mange forfattere nyder, og det er godt for dem, så det behøver man ikke pylre over.

Men det var godt at høre du har nydt Tannes fortællerevne, hun var jo en dygtig og talentfuld kvinde, og for øvrigt ganske køn som ung. Sjovt er det jo at se gamle billeder af interessante personligheder eller slægtninge, se hvor smukke og mærkelige de så ud på den tid, særlig øjnene og situationen fortæller tit en hel historie, og mon ikke også fortidens yndigheder havde kigget en extra gang, hvis de havde kunnet se hvordan mennesker i dag ter og klæder sig, det vil jeg gerne tro ;)

Hvis nogen af debattørerne ikke har læst fået Vintereventyr og Syv Fantastiske Fortællinger, ja så er der jo dér en vinterlæsning fremfor dem, for meget bedre bliver det altså ikke, så er det sagt – og er i øvrigt en bedre syssel end det at sidde på en debat og mystificere sig selv og verden med ;)

mvh & god weekend dér..
Simon


Redigeret af Simon (09/08/2014 18:46)
Top Svar Citer
#18250 - 10/08/2014 12:22 Re: Sand KristusTro overfor teologiske floskler [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
modsat dig michael, mener jeg det var smukke og ja stærke ord fra Thomas af,

ord der burde få os få aktive debattører her på trosfrihed til at tænke os om en ekstra gang

der skides og urineres i egen rede her på trosfrihed, så jeg forstår godt at folk vender sig bort fra trosfrihed

det er en incestituøs rede, redelighed, som ingen gider deltage i

og problemet er ikke arne, thomas og hanskrist, men at disse skal defineres og stemples som trolde (at være debatødelæggende) og så må man omkostningsfrit kaster sig over dem i 24 timers non stop personforfølgende hetzende intimidering af dem, hvor de i et væk intimideres, latterliggøres, ringeagtes, som beklikkes og belyvet.

Jo mere dårlig eller negativ omtale man opfinder om disse personer, jo mere må man rakke dem ned. Den negative omtale af os (troldene) tar magten fra selv simon og bjørn. Vi er ikke mennesker i deres øjne der fortjener nogen former for respekt eller ligeværdig behandling.

Uden sammenligning iøvrigt, så er de gruppepsykologiske, massepsykologiske, mekanismer nøjagtig de samme som i forbindelse jøderne før og op til anden verdenskrig. Her får vi det hele illustreret i mini format. Først skal de stemples, og når stemplingen (øgenavnene) er godt og grundigt slået fast og er de benævnelser man må bruge om dem, så man kan skelne mellem DEM OG OS, så skal de gøres til synderbukke for at noget ikke går som man ideelt set kunne ønske sig det. Det er dem der er skyld i alle landets ulykker (her trosfrihed manglende blomstring og succes). Trolde progromerne begynder nu at fungere i praksis, forstået sådan at massen, flokken (den anonyme flok) følger dem der aggressivt satte det hele igang.

Problemet er selv sagt, hvad siger flertallet, det anonyme tavse flertal, til hvad mobberne og de aggressive debatterrorister, finder på af tilfældigheder, når de skal have luft for deres frustrationer og mest primitive følelser, hvor de skal have fundet nogen der skal gøres til synderbukke.

Jeg vil aldrig opgive at påpege det forhold som jeg her beskriver, så den rettighed at se i øjnene og påpege uretfærdighederne og hvor de kommer fra vil jeg bevare som en del af min sunde dømmekraft i etisk mellemmenneskelige anliggende. Men derudover vil jeg også arbejde seriøs som debattør, til trods for at jeg er omgivet af folk (bjørn, simon og michael) der useriøst blot spammer disse mine indlæg med personlige intimideringer, latterliggørelse og ringeagtelse min person, såvel som der konstant skal beklikkes og belyves omkring min person.

Jeg har styrken til begge dele og ville ønsker der var flere der magtede det samme. Ikke at jeg ønsker at trænge bjørn, simon og michael op i en krog i rettergang og henrettelse eller kapitulation, men jeg vil blot igen og igen påtale om de dog ikke gider stoppe de der personforfølgende intimideringer andre debattører. For det er sgu trættende og skulle være vidner til (selv kan jeg sagtens stå for mosten) men jeg hader at lukke indlæg efter indlæg op i ellers spændende tråde, med interessante emner til debat, og så se hvordan det eneste der foregår er simon og bjørn der er i fuld gang med at latterliggøre og ringeagte en anden debattør.

jeg jeg jeg jeg jeg og atter jeg/mig (som ikke bare michael siger, men også min egen bror (ja jeg jeg jeg mig/mig/mig kan bare være for meget)),, men jeg cool har styrken til at turde tale simon og bjørn imod og jeg vil gøre dette til den bitre ende og det bliver med det jeg kæmper for der sejrer, en bedre debatadfærd, hvor de der OS IMOD DEM personforfølgende automatismer er ophørt, ja hvor visse debattører ikke pr automatik skal intimideres, latterliggøres og ringeagtes som beklikkes og belyves konstant.



det siger sig selv at ham der spænder sig selv for en god sag, han vil i sidste ende sejre, ja for det er ikke mig der sejre til sidst, men den gode sag der vinder sejren.

Min sag er ikke at der er nogle vi ikke kan være tjent med, men at der er en adfærd (den OS IMOD DEM personforfølgende) vi ikke kan være tjent med.

Jeg kæmper ikke imod andre mennesker, det gør simon og bjørn (dem de har defineret som trolde, eller dem de ikke bryder sig om som personer). Jeg kæmper for at vi en dag vil begynde at behandle hinanden med så megen respekt at vi kan få nogle gode debatter og blive fri for de der konstante personangreb, intimideringer, latterliggørelse og ringeagtelse hinanden, såvel som de der beklikkelse og belyvelse hinanden.

Jeg har da også iblandt debattørerne, personer jeg bryder mig mindre om end andre som personer, men det får mig da ikke til at hoppe på nakken af dem år efter år, og se det som min opgave at informere omverdenen om hvad jeg mener og synes om disse personer. Ofte tænker jeg, hvornår mon simon er tilfreds og føler han fik luft og sagt det sidste ord om hvor 'usmagelig' han finder mig som person og menneske eller min stil (eller mangel på samme).

Jeg har skam for længst vænnet mig til hvad han og bjørn mener om mig, og ja jeg tror også at det er gået op for de andre debattører her på stedet, så hvorfor dog gentage i en uendelighed de Kain Abel pis i kog følelser man har overfor en anden debattør, der blot rationaliseres konstant, men dog får hele drivet fra noget emotionelt dyrisk primitivt. Det Jung behandler under SKYGGEN; en Skygge problematik i ens liv. Og neuropsykoanalytikerne behandler det som et led i den psykologiske udvikling, under "theory of mind" strukturen.

vh HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk