annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18149 - 28/07/2014 18:48 Re: Et åndeligt pusterum [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg kan forstå på dig, Esther, at der i din verden ikke er plads til kritik af din tro. Den kan så ikke have været særlig stærkt funderet. Virkeligheden er jo svær at sluge, så jeg vil ikke kritisere dig for at forsøge at flygte fra den.

Du er kommet et pænt stykke af vejen ved at indse, at dine problemer med verden ikke ligger udenfor dig selv, men skal søges i dit eget indre. Det er en sandhed, der er ældre end nogen kendt religion.

Jeg håber for dig, at du vil fortsætte dette arbejde, som måske kan gøre dig til et helstøbt harmonisk menneske uden had eller foragt for denne verdens "idioter", for ingen af dem er skyldige i deres opførsel. Vi er alle ofre for de påvirkninger, vi har været udsat for.

Jeg kan love dig, at den dag du kommer så vidt, at du kan se på alle mennesker uden moralske fordomme, vil verden vise sig for dig som et lattermildt sted, der kræver din overbærenhed med alt, hvad mennesker foretager sig. Det er hele rejsen værd.

Held og lykke på rejsen.

Mkh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18158 - 29/07/2014 12:20 Re: Et åndeligt pusterum [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Tak til jer alle for respons. ... Har været ude, så jeg ser først nu reaktionerne. smiler

Først til Arne:
M.h.t. det at Tilgive gør jeg helt kontant sådan:

Når noget gør ondt - eller jeg bliver sur og kontrær over en/et eller anden/andet - beder jeg Helligånden hjælpe mig med at se på problemet gennem Hans øjne. ... Min oplevelse er, at problemerne jo altid ligger hos mig selv, og når jeg gør - som ekim har lært mig - stilner sindet og freden melder sig. ...

Det har jeg selvfølgelig gjort, når jeg har haft anledning til det - også her på debatten. ...

Så sur er jeg ikke Simon - og jeg er oppe på hesten igen - kan jeg forsikre dig om. smiler

Til Ole: Blot Tak for de gode ønsker og et " i lige måde" til dig - for du har da vist også ligesom alle andre en vej at gå, og noget at arbejde på, fornemmer jeg. smiler ...

Og TRO nu ikke, at min tro er blevet mindre af at lære dig at kende. Næh, det har faktisk kun styrket den. smiler

m.v.h.
zenia

Top Svar Citer
#18160 - 29/07/2014 13:16 Re: Et åndeligt pusterum [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

”Så sur er jeg ikke Simon - og jeg er oppe på hesten igen - kan jeg forsikre dig om”.

- Det var godt – surhed virker alligevel heller ikke på debatter, virkningen optræder kun i socialt nære relationer, dér ska’ fatter nok sige amen..;)

”Min oplevelse er, at problemerne jo altid ligger hos mig selv, og når jeg gør - som ekim har lært mig - stilner sindet og freden melder sig”.

- Der er bare tale om forklaringsproblemer der skyldes meninger naturen/livet/mennesket tillægges i kraft af overnaturlig tro, du deler m.a.o. problemet med mange andre ;)
Der vil altid opstå forklaringsproblemer, hvis vi tillægger fænomener egenskaber der kun optræder i kraft af meninger vi folder ud, hvorudfra netop andre menneskers meninger ka’ opstå!
Bedre går det an at beskrive hvordan og hvorfor fænomener opfører sig, som de gør. Eksakte beskrivelser af et jordskælv vil fx være langt bedre værktøjer til forståelsen af hvordan vi selv bedst agerer i kontakt til dette fænomen, beskrivelsen får altså nytteværdi fordi den forklarer os noget om hvad vi kan forvente. Det samme kan vi ikke just sige om de digteriske versioner af selve oplevelsen, hvor guder optræder som årsag og anledning og dette udelukkende for at virke anmassende på nogens følelsesliv. Derimod ka’ digteriske fortællinger så være små episke mesterværker af nogens oplevelse i situationen.

Der er m.a.o. tit en væsensforskel mellem fortællingen om og selve hændelsen ved, som i den grad ka’ forvirre mennesker til at tro at virkeligheden bedst forklares med digteriske virkemidler. Dette ka’ fx betyde, at mennesker ligefrem stiller digteriske forventninger til videnskaber – og her tænker jeg altså ikke kun på Arne! ;)

Et ”åndeligt pusterum” ku’ jo også være pusterummet fra forvirrede meddelelser om at noget ”åndeligt” optræder udenfor mennesket selv, men hvor noget åndeligt jo netop er indbegrebet af de subjektive fortællinger, hvorfor altså de ”udvandrede ånder” måske trænger til respiration? ;)

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#18162 - 29/07/2014 14:52 Re: Et åndeligt pusterum [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Ingen, Esther, hverken EKIM eller nogen andre kan fortælle dig, hvordan du får mest muligt ud af livet. Det kan kun din egen hjerne baseret på de erfaringer, den har gjort sig. Desværre kan hjerner blive fanget af beretninger om pseudoerfaringer, så som troen på mirakler, troen på reinkarnation og troen på en helligånd, som ikke har demonstreret nogen indflydelse på virkelighedens fænomener.

Jeg har ikke noget at arbejde på for mig selv, for jeg har forlængst opnået den harmoni i mit liv, som jeg har ønsket mig, så siden da har mit "arbejde" været at hjælpe andre med det overskud, jeg har fået ud af min måde at leve på. Det har i sig selv været en berigelse langt større end nogen materielle goder kan konkurrere med.

Selv om livet er kort, er det i faktisk muligt at nå til vejs ende med klarhed over sig selv inden for den tilmålte tid.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 3 < 1 2 3


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk