annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18125 - 26/07/2014 16:52 Re: Et åndeligt pusterum [Re: Anonym]
Zenia
Uregistreret

Fra gemmerne Kahlil Gibrans digt til bekymrede forældre - og mit yndlingsdigt:

Jeres børn er ikke jeres børn
De har deres eget liv, egne behov og egen sjæl.
De er ikke jeres ejendom eller forlængede arme.
I gav dem livet, og de gav jer deres barndom.
De tilhører sig selv, verden og fremtiden.

Deres sjæle bor i huse af i morgen,
som I ikke kan besøge - end ikke i drømme.
I kan stræbe efter at lære af jeres børn, som de lærer af jer.
Men søg ikke forgæves at omdanne dem i jeres eget billede, thi livet bevæger sig ikke baglæns og dvæler ikke længe i det forgangne.

m.v.h.
zenia

Top Svar Citer
#18141 - 28/07/2014 09:36 Re: Et åndeligt pusterum [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Kære Arne ... og admin:

Først tak til dig, Arne for tankevækkende indlæg, som jeg altid har læst med interesse og udbytte.

Kan mærke, at tiden er kommet til at sige farvel og tak for tiden her på debatten. ...

Havde nok en forventning om, at alle synspunkter - både fra troende og ateister - måtte komme til orde her - også uden konstante nedgørelser og kolde vurderinger. ...

Som det har udartet sig, tænker jeg egentlig, at portalen burde hedde Frihed fra tro i stedet for. ...

Som sagt et andet sted er der krige nok i verden - uden at jeg behøver at bidrage, og det mærker jeg på det sidste, at det trækker op til. ...

farvel og tak ... Alt vel
Zenia
Top Svar Citer
#18142 - 28/07/2014 10:44 Re: Et åndeligt pusterum [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Kære Zenia.

Det gør mig oprigtig ked af det, at du skriver, du vil forlade Trosfrihed.dk pga. "konstante nedgørelser og kolde vurderinger".

Jeg forstår jo godt dit ubehag derved, men jeg håbede, du kunne ignorere det, og at vi kunne fortsætte den gensidige inspiration, som jeg synes, jeg oplever i dialoger med dig.

Lige nu er det ordet/begrebet: Tilgivelse, som jeg fornemmer, at jeg har brug for at høre mere om fra dig - på det helt generelle plan (Det er ikke debatniveauet her, jeg tænker på).
Jeg ved godt, at du har været inde på det før, men nu "kører det i mit hoved", jeg har svært ved at finde rundt i det, og jeg havde håbet, at vi kunne komme det nærmere her på Trosfrihed.dk.

Skulle det ske, at du finder et andet sted, at skrive, ville jeg være dig taknemmelig for at høre om det.
Min e-mail adresse står i brugerlisten: adt@post9.tele.dk.

Selvfølgelig håber jeg også på, at Admin vil hindre, at denne portal bliver til, som du skriver: Frihed fra tro - og dertil også vil hindre at den bliver til en "øretævernes holdeplads" - i ytringsfrihedens "hellige" navn - i stedet for et forum for åben og gensidig inspiration.

M.v.h. Arne trist
Top Svar Citer
#18143 - 28/07/2014 13:49 Re: Et åndeligt pusterum [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Til Zenia - og hvem det måtte interessere:

Tilgivelse - det er noget, jeg ikke rigtig ka' få fat om. Jeg har "googlet" på ordet og finder religiøse og psykologiske synsvinkler - herunder at man ikke skal lade sig "fange ind" af, hvad der opleves som "ondskabsfulde krænkelser", og hvad der ligner, og i stedet frigøre sig.

Hvordan man frigør sig har psykologerne forskellige bud på, og i kristendommen kommer jeg til at tænke på saligprisningerne (klik):
Citat:
Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres.
Salige er de, som sørger, for de skal trøstes.
Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden.
Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes.
Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed.
Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.
Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres.
Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på.
Alt det kan man naturligvis uden videre forkaste. Det gør jeg nu ikke - tværtimod - det frister, syn's jeg! blinker

Imidlertid er der noget andet, der bestemt også hjælper mig rigtig meget, og det er dét at forsøge at sætte sig ind i krænkerens sind - især dét, der åbenbart plager det menneske så meget, at det er nødt til at gi' så meget ondt af sig.

Noget sikkert indblik fører det naturligvis ikke til, men at se krænkelserne som symptomer, gør dem uskadelige!
Det er i hvert fald min oplevelse blinker

Håber du læser dette Zenia - og overvejer at fortsætte smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18146 - 28/07/2014 14:53 Re: Et åndeligt pusterum [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jamen Zenia dog ;)

”Som det har udartet sig, tænker jeg egentlig, at portalen burde hedde Frihed fra tro i stedet for.”

- Det nytter ikke bare at blive forurettet over at der stilles spørgsmål til troens nytteværdi som forklaring på det du gerne fortæller om. Det er skam en ganske almindelig forventning at trosanskuelser udsættes for skarpe spørgsmål, og at de afvises dersom der ingen forklaring fremkommer for deres validitet.
I modsat fald var ingen udvikling sket, Zenia, ja du kunne i såfald lige så godt være blevet hjemme fra undervisning, for der havde ingen grund være til at ta’ kurser m.m.

Op på hesten igen, ikke alle de sure miner, der er ingen krige, kun spørgsmål og svar ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk