annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Et åndeligt pusterum

Hej du..

”Så sur er jeg ikke Simon - og jeg er oppe på hesten igen - kan jeg forsikre dig om”.

- Det var godt – surhed virker alligevel heller ikke på debatter, virkningen optræder kun i socialt nære relationer, dér ska’ fatter nok sige amen..;)

”Min oplevelse er, at problemerne jo altid ligger hos mig selv, og når jeg gør - som ekim har lært mig - stilner sindet og freden melder sig”.

- Der er bare tale om forklaringsproblemer der skyldes meninger naturen/livet/mennesket tillægges i kraft af overnaturlig tro, du deler m.a.o. problemet med mange andre ;)
Der vil altid opstå forklaringsproblemer, hvis vi tillægger fænomener egenskaber der kun optræder i kraft af meninger vi folder ud, hvorudfra netop andre menneskers meninger ka’ opstå!
Bedre går det an at beskrive hvordan og hvorfor fænomener opfører sig, som de gør. Eksakte beskrivelser af et jordskælv vil fx være langt bedre værktøjer til forståelsen af hvordan vi selv bedst agerer i kontakt til dette fænomen, beskrivelsen får altså nytteværdi fordi den forklarer os noget om hvad vi kan forvente. Det samme kan vi ikke just sige om de digteriske versioner af selve oplevelsen, hvor guder optræder som årsag og anledning og dette udelukkende for at virke anmassende på nogens følelsesliv. Derimod ka’ digteriske fortællinger så være små episke mesterværker af nogens oplevelse i situationen.

Der er m.a.o. tit en væsensforskel mellem fortællingen om og selve hændelsen ved, som i den grad ka’ forvirre mennesker til at tro at virkeligheden bedst forklares med digteriske virkemidler. Dette ka’ fx betyde, at mennesker ligefrem stiller digteriske forventninger til videnskaber – og her tænker jeg altså ikke kun på Arne! ;)

Et ”åndeligt pusterum” ku’ jo også være pusterummet fra forvirrede meddelelser om at noget ”åndeligt” optræder udenfor mennesket selv, men hvor noget åndeligt jo netop er indbegrebet af de subjektive fortællinger, hvorfor altså de ”udvandrede ånder” måske trænger til respiration? ;)

Mvh
Simon
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk