annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18114 - 25/07/2014 11:35 Re: Paulus [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg glæder mig over:
Citat:
Tak for din forklaring, det gør det nemmere for mig, at forstå hvad du taler ud fra.
Men du er utilfreds med mine "klik", og her kan jeg kun pege på den mulighed at ignorere dem blinker

Imidlertid: Det første klik - om "det første sår" viste jo, hvordan en psykolog ser på barndommens ubærlige traumer:
Citat:
For at det lille barn skal kunne opleve, at det eksisterer, er det nødvendigt for det at spejle sig og se sig empatisk genspejlet i de menneskers øjne, som er mest betydningsfulde for det. Morens kærlige blik til barnet og den dybe kontakt mellem dem giver barnet oplevelsen af tilknytning til verden - det eksisterer!
hvor jeg hæfter mig ved ordet/begrebet: Empatisk.
Og:
Citat:
At skabe denne relation mellem barnet og dets sjæl gennem spejling er imidlertid en meget skrøbelig proces, for ingen forælder er 100% empatisk og kærlighedsfuld. Indimellem bliver forælderen irriteret på det lille barn, som er så utroligt krævende. Eller der er ydre omstændigheder som gør, at det nære forhold mellem barn og forælder brydes helt eller for en tid (f.eks. gennem død eller hospitalsindlæggelse). Når dette sker på en traumatisk måde eller gentagne gange, brydes båndet mellem barn og forælder, og barnet oplever, at dets relation ikke alene til forælderen, men til verden brydes. Eftersom det ikke længere kan se sig kærligt spejlet i verden gennem morens øjne, men måske oven i købet ser had i dem, brydes forbindelsen til spejlingscentret, og barnet oplever derfor, at det ikke eksisterer længere. Akkurat som med eksemplet, hvor den der spejler sig har bevæget sig væk fra spejlet, hvorved spejlbilledet er forsvundet. Ikke-eksistens er uudholdeligt smertefuldt, hvorfor barnet afskærer hele forbindelsen til sjælen og dermed til verden for ikke at opleve denne smerte. Det fortrænger herefter bortspaltningen, så godt det formår. Barnet er blevet afskåret fra dets egen sjæl, idet det jo er gennem sjælen, vi oplever at tilhøre i verden, og er nu kun bevidst i sin individualitet. Det har fået et primært sår, et sjælssår.
Hvor jeg hæfter mig ved: "- barnet oplever derfor, at det ikke eksisterer længere" og "Ikke-eksistens er uudholdeligt smertefuldt, hvorfor barnet afskærer hele forbindelsen til sjælen og dermed til verden for ikke at opleve denne smerte."

Hvis det ikke siger dig noget, er jeg desværre hjælpeløs, men jeg kan da sige, at det tog mig et par år at åbne for det - at opdage, opleve, erkende - at jeg havde "fortrængt kærligheden".

Min erfaring er, at det ikke er nemt - og bestemt ikke behageligt - at grave fortrængninger frem til bevidstheden, men at det så rigeligt er det hele værd - og jeg undrer mig stadig over, at psykoterapeuter ikke kan hjælpe én til at gøre det hurtigere blinker

P.S.: Jeg er overbevist om - og beundrer - at du skriver ærligt! smiler

P.P.S.: Paulus skrev jo ikke om fortrængt kærlighed - men derimod om ægte kærlighed - i de ord du startede denne tråd med - vil jeg mene smiler

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (25/07/2014 11:39)
Top Svar Citer
#18117 - 25/07/2014 21:29 Re: Paulus [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hold da ferie, Arne.

"I am speechless".

Hvad er du dog så fortvivlet over?
Top Svar Citer
#18123 - 26/07/2014 11:57 Re: Paulus [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.
Du skriver:
"Hvad er du dog så fortvivlet over?" - og jeg formoder, at du hentyder til mine ord:
"Hvis det ikke siger dig noget, er jeg desværre hjælpeløs -"
- og her er mit svar, at jeg da ikke er fortvivlet, men at det var mit indtryk, at du savnede svar på et spørgsmål, og at det anede mig, at du måske ikke kunne bruge mit svar blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18126 - 26/07/2014 17:06 Re: Paulus [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Kære Arne,

Først har jeg behov for at sige dig, at jeg fuldt ud forstår det, du skriver og (igen) er helt på bølgelængde med dig her.

Min egen barndom gav også anledning til nogle fortrængninger hos mig, MEN

da jeg på et tidspunkt nåede til som min indre sandhed at forstå, at jeg jo selv havde valgt mine forældre og de vilkår, som jeg blev budt på ... da ændrede alting sig ... hurtigt og uden hjælp fra psykoterapien. ...

Lidt højtravende kan jeg måske sige, at min sjæl lod mig forstå, at der her var nogle uvurderlige muligheder for at lære kærlighedens inderste væsen at kende ... nemlig at vokse via tilgivelse. ...

Kan sagtens se, at det virker frelst det, jeg her skriver, og jeg underkender bestemt ikke dygtige psykologers evne til at få fortrængninger op i LYSET, hvor de kan behandles og forstås. ... Med Paulus ord: ... men størst af alt er Kærligheden.

Men igen som jeg er skruet sammen, ser jeg problemer som muligt potentiale for vækst - og det er jo i grunden ikke så galt. smiler

Din smukke oplevelse hos din Ikon har din Sjæl jo ledt dig til - så derfor også Gud Ske Lov for den. ...

Alt vel ønsker Zenia for dig og os alle. smiler
Top Svar Citer
#18129 - 27/07/2014 09:34 Re: Paulus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Kære Zenia.

Tak for dine smukke, kærlige og forstående ord, som fortæller mig om en anden måde at opleve verden på, end den jeg kender.
Og naturligvis bli'r jeg nysgerrig, når du skriver:
Citat:
da jeg på et tidspunkt nåede til som min indre sandhed at forstå, at jeg jo selv havde valgt mine forældre og de vilkår, som jeg blev budt på ... da ændrede alting sig ... hurtigt og uden hjælp fra psykoterapien. ...
Det må jo være idéen, overbevisningen om genfødsel (klik), det handler om for dig - og vel her, som den opfattes:
"- i moderne vestlig new-age-tankegang (klik), hvor reinkarnationen forstås som en fornyet livsmulighed."

(mens Hanskrist vel står for "en gudvirket fornyelse af et menneskes liv, hvorved det gamle fortabte menneske dødes, og et nyt frelst menneske bliver født")
Dine ord:
Citat:
min sjæl lod mig forstå, at der her var nogle uvurderlige muligheder for at lære kærlighedens inderste væsen at kende ... nemlig at vokse via tilgivelse. ...
de er jo mildt sagt forjættende smiler og jeg ville ønske, at jeg kunne følge dig.

Men måske er afstanden mellem os alligevel ikke så stor.
For mig ser det sådan ud, at vi alle fødes som hjælpeløse, sårbare og totalt uskyldige børn - med de arveanlæg, der nu engang blev vores - og derpå udsættes for alt dét, man samlet kan kalde miljøpåvirkninger.

Jeg tror da på, at vi har den frie vilje (klik) - om end i meget begrænset omfang, og når dertil kommer den kraftige styring af os, der kommer fra det personligt ubevidste, så bli'r der jo ikke meget tilbage til vores fornuft og moral at handle med blinker

Lægger jeg så her oveni, at det sommetider kan lykkes at opnå en vis empatisk indsigt (klik) - indlevelse og medfølelse - i et andet menneske, så er afstanden til at tilgive dette menneske jo efterhånden meget lille.

Og du har jo ret i - er jeg overbevist om - at det var alt dét, der efterfølgende gjorde det muligt - i mødet med ikonen - at opleve, hvad jeg - i mangel på bedres havelse blinker - må nøjes med at kalde den universelle kærlighed smiler - og som jeg synes, jeg genkender i de ord fra Paulus, som startede denne tråd smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk