annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 15 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18090 - 23/07/2014 12:57 Re: Simons tro [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ak ja - hvem mon det er, der - helt forgæves - søger at bank sine personlige krav ind i hovedet på mig? blinker

Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (23/07/2014 12:59)
Top Svar Citer
#18092 - 23/07/2014 22:06 Arnes fusk igenigen. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg undrede mig først over din besynderlige smileykommentar til en sætning taget ud af sin kontekst, Arne, men så kom jeg i tanke om, hvordan du ofte bruger citatfusk for bevidst at mistolke, hvad der står.

Ordet ingen henviser selvfølgelig her til de før nævnte religioner, Arne, hvad enhver, der behersker dansk, selvfølgelig let kan forstå.

Men for videnskabsmænd og matematikere, der arbejder med kaosteorien, er der ingen tvivl. Vi kan i dag give brugbare matematiske forklaringer på en masse fænomener, som for få år siden så ud til at unddrage sig enhver forklaringsmulighed. Og udviklingen hen mod at kunne forklare selv det uforklarlige, gør fremskridt i eksponentiel fart i disse år.

Men da du jo er en svoren tilbeder af uvidenhed, følger du selvfølgelig ikke med i videnskabens fremskridt.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18094 - 24/07/2014 06:09 Re: Arnes tro [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn' Ole

"Et klart og fornuftigt indlæg, Simon, måske dit bedste til dato".

- Pladder ;)

"Men hvad hjælper det? På sæt og vis er "Arnes tro" et glimrende skoleeksempel på alverdens religioner, nemlig en næsegrus tilbedelse af uvidenheden. Ingen vil tilsyneladende acceptere, at videnskaben en dag vil være i stand til at forklare selve universets eksistens og alt, hvad der foregår i det, skønt det både er en logisk og sandsynlig mulighed".

- Ja vi ka' ikke forvente os at Arne reflekterer over den slags udmeldinger med friske øjne, han ser det han håbede der stod - ligesom han tror det, der ikke findes. Men hans overtro ka' imødeses med andre øjne, som måske slår atter andre i øjnene, og det er nok mere sandsynligt end at nogen pludselig skulle tilbede ham som jesuitisk buddha ;)

Vedr. det rent videnskabelige og linjerne om kaosteorien, må fidusen klart være at præsentere det svært forståelige enkelt og overskueligt, og det er jo en svær kunst. Desuden er det jo sjovt at tænke på, at vi - menneskene - på bare få tusinde år har præsteret at forandre en rodekasse af filosofi til eksakte videnskaber, der på ganske kort tid har bragt os alle til en bedre forståelse af mangt og meget, og dermed beriget os mere end Arnes tro nogensinde har og vil kunne gøre.

Jeg tror der i religionens tankebund ligger en frygt for rodløsheden, der skærer blikket på det nye til på en sådan måde, at mennesker netop vil forherlige det vante og trygge, og derfor romantiserer tradition og ritus. Jeg bærer selv begrænsning og tilpasning til enkle interesseområder i mig, er dog endnu ikke nået dertil, hvor livet bliver så sentimentalt et anliggende som jeg læser Arnes livssyn, men jeg lader meget fare og formoder, at jeg selv en dag vil være lige så forstokket - tidens hug i mine hjerneceller, om du vil.

"Vil denne nye erkendelse så gøre mennesker klogere? Næppe, for det er jo en forudsætning, at man virkelig ønsker at blive klogere på sammenhængen i verdens fænomener, og den trang synes kun bevaret hos børn og ægte barnlige sjæle".

- Tja, det bliver nok svært ikke at glemme barndomsøjnene i alderdomsfasen, men vi kan måske blive bedre til ikke at se på det nye med sentimentalt vrede øjne, som jeg synes troende her ser på verden med, hvor de helt glemmer at den er ny for netop de nye små mennesker, der akkurat tilegner sig færdigheder og kundskaber med lynets hast. Vi vil selvfølgelig altid ha' en viden indenfor et begrænset felt, men glæden ligger jo ikke i at vores viden vokser eller at vi har mange bøger osv., men netop i oplevelsen af noget nyt og spændende der vokser ind i øjnene på os. Vi må nok huske på også at lade os forandre, selv om det ka' være svært midt i vanemønstrene, men det ka' nye oplevelser og de små mennesker jo hjælpe os lidt med ;)

mvh
Simon




Redigeret af Simon (24/07/2014 06:10)
Top Svar Citer
#18096 - 24/07/2014 08:18 Re: Arnes tro [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det hedder tak og ikke pladder, Simon, når man får en uforbeholden ros, uanset om man er enig i rosen eller ej. Det er det, både debatkultur og forståelse handler om. smiler

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18098 - 24/07/2014 09:06 Re: Arnes tro [Re: Simon]
Zenia
Uregistreret

Kære Simon:

Funderer lidt over det, du her bl.a. giver udtryk for, når du siger, at du kan forudse din udvikling gå i en sådan retning, at du bliver "mere sentimental" med årene. ...

Det er så det ene, men at du så angiver årsagen til at være "tidens hug i dine hjerneceller" funderer jeg endnu mere over. ....

Er det mon sådan, at du egentlig tænker, at TRO er omvendt proportionalt med VIDEN. ??

Det ville jeg egentlig gerne have uddybet? Men måske og forhåbentlig har ikke forstået dig korrekt her. smiler

Det sidste afsnit i dit indlæg synes jeg rigtig godt om - blot må det være min overbevisning, at mange af de nye årgange netop formår at rumme det hele - både det videnskabeligt beviste - og det, som endnu hører hjemme i troens regi. smiler ...

Har netop været på kursus i de ting, som nu interesserer mig - var alderspræsident som så ofte før - og havde rigtig meget ud af at se de unges uforbeholdne interesse i Universet og den hjælp, vi kan få derfra - om vi bare ville i det mindste være åbne for at tage imod den. smiler

Måske du også synes, dette her er "pladder", men nu er jeg i hvert fald kommet af med det. ... smiler

m.v.h. fra et varmt, tørt Vestjylland. smiler
Zenia

Kvikke, glade unge mennesker - åbne og villige til på deres egen krop at drage erfaringer
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 15 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk