annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 472 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 16 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17919 - 05/07/2014 02:43 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Man har nu mere end en interesse ud i egentlig astrofysik indtrykket af, at Arne tror stjernerne er små lys gud satte på himlen bare for at glæde ham; det er i hvert fald aldrig astrofysik han omtaler, når han gentager samme meninger i indlæg om ”universet, osv.osv.”, hvad han stort set altid gør.
Næh, man skal nok nærmere finde Arnes altopslugne interesse i astrologien og ikke astronomien, hvor guden efter hans mening sikkert har en vældig fornøjelig idé med netop hans skæbne – ”universets kærlighed” som overskrift viser i sig selv alt om tanker erstattet med et følelsesforhold til idéer, nøjagtig som alle de andre gange Arne serverede nøjagtig samme idé her på debatten, hvor ligeledes astronomien, filosofien, ja biologien, reelt bare opfattes som teologiens/overtroens tjener, der faktisk bare skal behage de selvoptagede gudstroende. Hvad nogen må undre sig over, er netop denne evige snak om kærligheden i forbindelse med noget så følelsesforladt som universet, hvilket akkurat kun peger på Arnes eget følelsesliv, hvor kærligheden fjernes fra ethvert menneskeligt selskab ved lutter idéen, ja man fristes næsten til også at kalde denne gentagelse for et ”selvskab”, for det er kun skaberi uden pointe ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (05/07/2014 02:47)
Top Svar Citer
#17920 - 05/07/2014 08:28 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg har skam ingen fortolkning af Rasmus Chr. Ellings oversættelse af Lewis gendigtning af et oldpersisk digt, for jeg kender ikke originalen, og ved derfor ikke, hvad Mevlana ville sige med denne couplet, som sandsynligvis blot er en del af en ghazal.

Hvad jeg opponerer imod, Arne, er din påstand om, at dette danske "digt" skulle være skrevet af Mevlana. Til sammenligning er de engelske oversættelser af de gamle arabiske gendigtninger af Mevlanas værker så langt fra de danske, at der kan næppe herske den mindste tvivl om, at ingen nutidige oversættelser eller gendigtninger udtrykker Mevlanas tanker i det trettende århundrede.

Alle tale- og skriftsprog ændrer sig betragteligt på ottehundrede år, og det samme gør valget af metaforer. Mevlana er fra en kultur så væsensfremmed fra vores, at enhver fortolkning af de danske og engelske udgaver repræsenterer et selvbedrag af dimensioner, så hvordan du og andre opfatter Ellings fordanskede version har ingen værdi for min bedømmelse af Mevlanas betydning for sufismen. Til gengæld viser dine indlæg tydeligt, at din interesse for at forstå andre synspunkter end dine egne nærmest er ikke eksisterende.


Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17921 - 05/07/2014 08:45 Re: Universets kærlighed [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Dine indlæg, Hans, er så langt fra virkeligheden og så platte, at jeg ikke ser nogen grund til at forholde mig yderligere til dem, end jeg allerede har gjort.

Det eneste sande i dem er din påstand om, at du ikke taler samme sprog. Det gælder faktisk dit forhold til alle på denne og andre debatter.

:o)

Top Svar Citer
#17922 - 05/07/2014 10:48 Re: Universets kærlighed [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Oles optræden i denne tråd forekommer mig lidt besynderlig.

01/07/2014 vil Ole have mig til at svare på hans spørgsmål om, hvorfor spørgsmålet om universets eksistens ikke skulle være, som Ole påstår, meningsløst.

01/07/2014 svarer jeg:
Citat:
For mig er emnet vigtigt, fordi det giver mig, hvad jeg oplever som en mere ægte og solid baggrund for min måde at leve livet på (kærlighed, begejstring)
Samme dag svarer Ole at mit svar er "at snakke udenom", og jeg svarer, at det jeg skrev giver mening for mig.

02/07/2014 hævder Ole, at mit svar ikke er et svar, og min kommentar er, at når Ole ikke kan forstå mit svar, må det være Oles problem, og Ole svarer med påstanden, at det så sandelig er mit problem, og at nu vil Ole ikke længere argumentere med mig.
Samme dag fortsætter Ole dog alligevel med at argumentere med mig og påstår nu tillige, at det af mig citerede digt slet ikke er skrevet af Rumi, og jeg svarer, at jeg har digtet fra Carsten Nieburh Afdelingen på Københavns Universitet, der bl.a. står for en bog om Rumi, hvori digtet står.

03/07/2014 spø'r Michael, hvordan digtet skal forstås, og jeg svarer, at det kan jeg ikke "gøre mig klog på", men jeg kan fortælle, hvad det siger mig.

Samme dag hævder Ole, at et sådant digt kun kan forstås på originalsproget, og at jeg derfor aldrig har læst et digt af Rumi, hvortil jeg dagen efter svarer, at Ole åbenbart ikke anerkender Københavns Universitets arbejde her.
Ole hævder nu, at han skam anerkender universitetet, men at at han forkaster min "fortolkning" af digtet, og jeg svarer, at jeg jo netop ikke er kommet med en fortolkning, men kun har fortalt om, hvad det siger mig, og jeg spø'r, om Ole har en fortolkning.

05/07/2014 svarer Ole, at han ikke har en fortolkning og tilføjer - endnu engang - at Rumi ikke har skrevet digtet på dansk, hvilket Ole nu hævder, at jeg skulle have påstået blinker

Dette er en meget summarisk gennemgang af dialogen mellem Ole og mig i denne tråd - som der sikkert kan pindehugges i - og det skulle ikke undre mig, om Ole vil gøre dét - men jeg ser ikke, at sådan en dialog bringer nogen nærmere til trådens emne - eller på nogen måde inspirerer, så det er meget muligt, at jeg ikke længere svarer på Oles - for mig at se - vilde påstande smiler

P.S.: Det ligger jo frit for enhver at se - og vurdere - hvad der er skrevet af Ole og af mig i denne tråd smiler

Arne smiler
Top Svar Citer
#17923 - 05/07/2014 11:14 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det er sgu da en gang udenomssnak, så det forslår, Arne. Det viser jo tydeligt, at det ikke går at argumentere med dig, for du har helt klart din egen særegne opfattelse af, hvad danske ord betyder.

Men enhver anden kan sikkert indse, at hensigten med Mevlanas digte ikke var, at de skulle fortolkes af en sydsjællandsk dyrlæge små 800 år senere. Han havde helt sikkert andre ting i tankerne, men for Arne er verden ikke større end hans eget slørede synsfelt. Tanken om, at han måske skulle prøve at flytte sig lidt fra sin "centrale position" i sin private verden og betragte sin egen opførsel, forekommer ham åbenbart absurd. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 16 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 15 16 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk