annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Min første store kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 543 gæster og 134 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 16 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17878 - 01/07/2014 16:07 Re: Universets kærlighed [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Nej, Zenia, de ægte Einstein citater er samlet af de biografer, som har studeret hans liv og hvoraf flere kendte ham personligt. Nogle af Einstein biografierne blev skrevet mens han levede, og han har selv godkendt indholdet.

Efter han blev kendt som "verdens klogeste mand" har journalister næsten belejret ham og spurgt om hans mening om alle mulige ting, også om meget som han ikke havde forstand på. Hans udtalelser blev ofte forvandsket af journalisterne, og enhver der påstod, at Einstein havde sagt dette eller hint blev taget for pålydende.

Man kan kende de ægte Einstein citater på, at de enten er meget dybsindige, så man skal tænke meget over, hvad han egentlig mente, eller også er de humoristiske, som da han sagde: "Det sværeste at forstå i verden er indkomstskatten.

De bedste citater stammer fra hans diskussioner med andre forskere, men de er også de sværeste at forstå, for de talte meget i metaforer. Det er bl.a. grunden til, at mange tror, at han var kristen, når han reelt var fritænker (ateist), men han ville ikke slås i hartkorn med andre ateister eller med nogen religiøse bevægelser.

Han voksede op med den jødiske religion og var meget troende i nogle år, men i 12 års alderen afsvor han enhver gudetro og blev fritænker, da religionen stred imod hans logiske sans. Men han følte sig meget andægtig overfor universets kolossale størrelse og mange gåder, så han kaldte sine følelser for en "kosmisk religion". Han håbede, at denne metafor kunne medvirke til at afskaffe troen på personlige guder, som han anså var symboler på dumhed og uvidenhed.

Alt dette har vi dels fra ham selv og dels fra mennesker, der stod ham nær. Han rejste altid rundt med en bog af Madame Blavatsky, som var en af teosofferne bag Krishnamurti, og skrev sine ideer ned i margenen. Man antager, at det var theosofiens kringlede metafysiske forklaringer, der inspirerede ham til at tænke utradtionelt, for han har aldrig givet udtryk for teosofiske tanker.

Nu vil du nok få at vide af Plathans, at jeg "ikke kender en skid til Einstein", selv om jeg har alle hans bøger og forstår relativitetsteorierne og også er blevet undervist af forskere på Niels Bohr instituttet, der kendte ham personligt. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17879 - 01/07/2014 16:32 Re: Universets kærlighed [Re: ole bjørn]
zenia
Uregistreret

Tak til dig Ole for din forklaring her, som jeg finder interessant ... og vil tænke lidt over. ... smiler

Vidste ikke det med Madame Blavatsky, og det synes jeg også er interessant. ...

Hvor er der dog meget, man ikke ved, for jeg vidste heller ikke, at han blev kendt som verdens klogeste mand. smiler Får næsten lidt ondt af ham, for sikken en byrde at bære på. smiler

m.v.h.
zenia

nb: Det førstnævnte citat (det med at livet er som at cykle) ... så jeg i øvrigt i Visdomsnettets nyhedsbrev for denne måned, men det er jo mere et esoterisk tidsskrift end et teosofisk - ikke fordi jeg skal gøre mig klog på forskellen. ... smiler
Top Svar Citer
#17880 - 01/07/2014 18:02 Re: Universets kærlighed [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
Ole, jeg skrev:
Citat:
For mig er emnet vigtigt, fordi det giver mig, hvad jeg oplever som en mere ægte og solid baggrund for min måde at leve livet på (kærlighed, begejstring) blinker
Dermed er det meningsfuldt for mig - og således ikke "udenomssnak" - uanset at du synes at have udelukket dig selv fra sådan tankegang blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#17881 - 01/07/2014 18:08 Re: Universets kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg glæder mig over, at du går ind i debatten i denne tråd og vil svare dig snarest muligt, men kan ikke nå det i dag.

Måske har vi mulighed for bedre gensidig forståelse, som jeg er enig i hidtil ikke er gået for godt blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17882 - 01/07/2014 18:16 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Det glæder mig, at du med så stor succes har startet en tråd om det, du har på hjerte.

Ligesom Ole efter min mening har en umådelig evne til at udtrykke sig i sin form, således har du efter min mening en umådelig evne til at udtrykke dig indholdsmæssigt. Du udtrykker dig enkelt og næsten overnaturligt enkelt om det, du har på hjerte.

- Du er i stand til at formulere dig kort - tanken er klar som en pil, der skyder mod sit mål. Endnu mere er, at jeg tager hatten af for din måde at svare på, når du "anklages for diverse". Du gengælder ikke ondt med ondt, men med fred og godt.

VERDEN ER, siger du. Er du nu også sikker på det? En lille parallel-metafor: Du kunne se mod stjernehimlen og sige, "wow, stjernehimlen er", men øjeblikket efter kunne du vågne op og erkende, at det er en drøm.

Kan du - i din agnosticisme og så længe du ikke er kommet til gnosis - ikke kun være sikker på, at DU ER?

T
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 16 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Israelsk militær om dræbt FN-arbejder:..
14/05/2024 02:37
Universitet i Amsterdam lukker i to dage..
14/05/2024 00:45
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Nyheder fra Religion.dk