annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 16 < 1 2 3 4 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17848 - 30/06/2014 13:16 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Egentlig var jeg lidt i tvivl om at starte denne tråd, for det, jeg har skrevet, forekom mig at være alt for selvfølgeligt.

Men der er kommet reaktioner, og det glæder jeg mig over.

Treram, du skriver:
Citat:
Ja universets kärlighed det er noget skräkkeligt vrövl, universet er totalt ligeglad med at der eksisterer noget småpus på en ultralille klode der farer rundt om solen -
Min kommentar:
Universet er vel hverken glad, ked af det, eller ligeglad blinker

Og du skriver:
Citat:
Du vil gerne have kärligheden ind i billedet, universet er ikke baseret på kärlighed,universet er et farligt sted at opholde sig, vi bliver bestrål blinker et med dödsens farlige stråler fra solen og havde vi ikke div. beskyttelseslag i atmosfären ville vi ikke leve ret länge og nok aldrig have udviklet os til vort nuvärende stade.
Min Kommentar:
Jeg har ikke noget ønske om at "bringe kærlighed ind i billedet", jeg oplever den bare - det at "være til" - på de vilkår, der er - men dog at "få lov" at eksistere i noget eksisterende.
Ka' du ikke li' ordet kærlighed i den sammenhæng, så kan vi for min skyld godt erstatte med ordene "glæde" og "taknemmelighed"
Og hvad "universet er baseret på", som du skriver om, det kan jeg ikke gøre mig klog på blinker

Simon, du skriver:
Citat:
Men du vil måske bare vise evnen til at forholde sig Irrationelt til rationelle spørgsmål om fænomeners evne til eksistens? ;)
Min kommentar:
Evnen til at være irrationel har vi vel alle, og liv - det at være til - som digterne skriver om - det tror jeg ikke på kan forenkles eller indskrænkes til alene "rationelle spørgsmål om fænomeners evne til eksistens" blinker

Ole, du skriver:
Citat:
I stedet for at stille et spørgsmål om universets "væren", Arne, som ingen kan besvare, og som måske aldrig kan besvares, skulle du måske stille et spørgsmål, vi som mennesker en dag kan besvare.
Min kommentar:
Jeg glæder mig over, at vi er enige om den fælles uvidenhed om: universets "væren".
Jeg ser imidlertid ikke grund til at ignorere denne uvidenhed - tværtimod!
Det er jo netop verdens og egen væren, der begejstrer - i hvert fald mig - og det uanset dine værdi-domme (også om mig personligt), som du jo er din gode ret til at have, men som jeg ikke deler - snarere opfatter som for-domme blinker
Her ikke mindst:
Citat:
Universet eksisterer, og vi kan ikke påvise nogen grund til dets eksistens. Det er der bare, og det har milliarder af nulevende og afdøde mennesker konstateret. Hvorfor er irrelevant for den velfungerende hjerne.

Zenia, du skriver:
Citat:
Hvordan kan noget være ligegyldigt og samtidig irritere ens tankevirksomhed? ???
Min kommentar:
Måske det irriterende er udsigten til, at rationalisme alene kan opleves som et utilstrækkeligt livsgrundlag blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (30/06/2014 14:01)
Top Svar Citer
#17849 - 30/06/2014 14:04 Re: Universets kærlighed [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Zenia.

Vi ateister er revnende ligeglade med HVAD I vil overbevise os om, men ikke med at blive angrebet i tide og utide med at vi mangler noget, fordi vi ikke tror på jeres fantasier.

Der er absolut ingen modsigelser der, hvis man læser, hvad der faktisk står.

Hvis du stadig ikke forstår det, så er vi ligeglade med om du eller andre tror på mirakler, ikoner, koranen, biblen eller kontinental europæisk teologi. For os er det alt sammen vrøvl og fantasier, som vi ikke har brug for, og helst vil undgå at blive bombarderet med.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17850 - 30/06/2014 14:23 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du bliver ved med at påstå, Arne, at rationalisme kan opleves som et "utilstrækkeligt livsgrundlag". Det kan det muligvis af en syg hjerne, men gudskelov har de utalte levende arter på denne klode ikke den samme fordom. De lever i bedste velgående i overensstemmelse med deres rationelle livsgrundlag uden antydning af fantasier om guder og universel kærlighed.

Ikke blot ved vi intet om, hvad årsagen er til universets "væren", men vi ved ikke engang, om der er en årsag. Derfor er spørgsmålet komplet meningsløst, og optager derfor ikke en sund og velfungerende hjerne.

Så der er ikke tale om en enighed, Arne, for mit livsgrundlag er ikke baseret på meningsløse fantasier og tilbedelse af uvidenhed.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17852 - 30/06/2014 18:31 Re: Universets kærlighed [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ole skriver:
Citat:
Ikke blot ved vi intet om, hvad årsagen er til universets "væren", men vi ved ikke engang, om der er en årsag.
Mit svar:
Her er jeg fuldstændig enig!

Og Ole skriver videre:
Citat:
Derfor er spørgsmålet komplet meningsløst, og optager derfor ikke en sund og velfungerende hjerne.
Mit svar:
Her er jeg lodret uenig - både hvad det logiske og det mentalt sundhedsmæssige angår!

Arne smiler
Top Svar Citer
#17858 - 01/07/2014 00:01 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Her er lidt til dig - og måske især til dine kritikere:

Think of how it is to have a conversation with an embryo.
You might say, "The world outside is vast and intricate.
There are wheatfields and mountain passes,
and orchards in bloom.
At night there are millions of galaxies, and in sunlight
the beauty of friends dancing at a wedding."
You ask the embryo why he, or she, stays cooped up
in the dark with eyes closed.

.................................Listen to the answer.

There is no "other world,"
I only know what I've experienced.
You must be hallucinating."

Jalaluddin Rumi
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 16 < 1 2 3 4 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk