annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17749 - 09/06/2014 07:43 Re: Hvad har du lært af debatten? [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Michael.

Ifølge Einstein og Bohr m.fl. er Gud en metafor for årsagen til de fænomener, som vi endnu ikke kan forklare tilfredsstillende med naturvidenskabelige teorier. Grænserne for "Guds rige" bliver derfor løbende presset længerne tilbage, men ingen har nogen sikker viden om, hvor stort dette rige er.

En udmærket forklaring, men jeg hælder nu mere til, at Gud er et håb om beskyttelse mod alt, hvad der søger at skade os, og som vi ikke er i stand til alene at forsvare os imod.

Derfor bliver Gud også til en hærfører, der kræver ubetinget loyalitet af sine soldater i kampen for at hans vilje ske overalt på jorden, så hans fred kan gennemtvinges. Fredsbetingelserne fortolkes med forskellig strenghed af ethvert troende menneske.

Nærmere kan jeg nok ikke komme en holdbar forklaring. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17752 - 09/06/2014 12:19 Re: Hvad har du lært af debatten? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Så fik jeg set lidt mere på EKIM (klik) - og de over 100 siders introduktion.

Her er afsnittet om Tilgivelse (på side 28):
Citat:
Ifølge Kurset er tilgivelse vor specielle funktion,som ændrer vor opfattelse af andre fra, at de er "fjender" (specielle had-forhold) eller "frelser-afguder"(specielle kærligheds-forhold) til, at de bliver brødre og venner.

Dette sker ved, at vi fjerner alle vore skyldprojektioner fra dem.
Tilgivelse er det, der udtrykker Kristi vision eller miraklet, der ser alle mennesker forenet som Guds Sønner ved, at vi ser bort fra de tilsyneladende forskelle, som kun afspejler vor egen adskillelse fra Gud.

Det, at vi opfatter synd (at andre kan angribe og gøre os ondt), gør det derfor umuligt for os at tilgive.

Tilgivelse er erkendelsen af, at vi i virkeligheden selv har gjort det, vi troede andre gjorde imod os, da ingen andre end vi selv kan frarøve os Guds fred.
Som det udtrykkes i Kurset, tilgiver vi derfor andre for det, de ikke har gjort imod os, og ikke for det de har gjort.

(Let læsevenligt redigeret af mig)
Det siger jo ikke så lidt om, hvor radikalt hele kursets tankegang søger at ændre vores sind.

Jeg skal i hvert fald nok have lidt tid til at vænne mig til, at f.eks. Adolf Hitler bliver "min broder og ven", men når jeg møder kærligheds-udstrålingen fra "min" Kristus Ikon og tænker på beretningen om ordene fra den korsfæstede Kristus:
Citat:
"Fader, tilgiv dem, thi de ved ikke, hvad de gør" (Lukasevangeliet 23,34)
og når jeg tænker over, hvor lidt vi mennesker egentlig er styret af vores fornuft og frie vilje - og hvor meget vi er styret af vore følelser og stærke kræfter fra vores ubevidste (eller underbevidste), så bliver der jo betydeligt meget mindre at fordømme - og mindre at tilgive.

Idéen (fra kristendommen) om Faderen, Sønnen og Helligånden, hvor sidstnævnte kan hjælpe os tilbage til urtilstanden - før vores ”ego” dominerede (fra buddhismen) - og vendte os væk fra Gud - den er jo vidunderlig smuk: ”Vejen hjem til Gud".

Det ser for mig foreløbig ud til at være det basale indhold af dette kursus, som hævder ikke at være en religion, men som jo er ”sit eget univers” (og samtidig noget, der tjenes penge på – på typisk amerikansk vis).

Jeg vil se mere på det - i den takt jeg kan fordøje det blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (09/06/2014 12:20)
Top Svar Citer
#17753 - 09/06/2014 16:16 Re: Hvad har du lært af debatten? [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Lidt i korthed Arne:

Jeg har studeret EKIM i over 20 år, og jeg bliver sikkert ikke færdig med det i dette liv smiler Så respekt for det, du "har fået ud af det". ... Endda på så kort tid.

Kurset indeholder en arbejdsdel, som har 365 dele at fundere over - en for hver dag. ...

I Lektion 49 står følgende:

"Guds stemme taler til mig hele dagen igennem." ,,, I afsnit 4 findes følgende uddybelse:
"
Lyt i dyb stilhed. Vær meget stille og åben dit sind. Gå forbi alle de hæse skrig og syge forestillinger, som dækker dine virkelige tanker og skjuler din evige forbindelse med Gud.

Synk dybt ned i freden, der venter dig hinsides de vilde, oprørske tanker, og denne sindssyge verdens syn og lyde. Du bor ikke her.

Vi prøver på at nå dit virkelige hjem. Vi prøver på at nå det sted, hvor du virkeligt er velkommen. Vi prøver på at nå Gud."

... slut på citering. ...

Egen kommentar: På det sted findes ingen Hitler. ...

Ved, at Ole Bjørn også har talt om, at nogle amerikanere scorer kassen på Et Kursus i Mirakler. ...

Jeg kender kun til mennesker, som via Helligåndens kald gør deres bedste for at udbrede kendskabet til EKIM - og som jeg oplever det - til alles bedste. ...

k.h.
Zenia
Top Svar Citer
#17755 - 09/06/2014 18:17 Re: Hvad har du lært af debatten? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Jeg er slet ikke færdig med de første godt 100 siders introduktion. Ville blot give dig en første tilbagemelding - og en mulighed for at vi alle (hvis vi har lyst) kan orientere os bedre smiler

Angående det kommercielle i EKIM så er det jo ikke noget, der har betydning for indholdets kvalitet, som jeg foreløbig er meget imponeret af, og - takket være dig - nu vil kigge nærmere på.

Spørgsmålet om at projicere og om at tilgive bl.a. Adolf Hitler er der jo nok også andre, der har rejst, så der er jo nok et svar et eller andet sted blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17786 - 14/06/2014 20:26 Re: Hvad har du lært af debatten? [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Ole Bjørn.

Et smukt svar. Du ved det ikke.

Hvor mange ville ikke have begyndt at fortælle mig hvem jeg er. Men de ved det heller ikke.

Gud er, blandt andet, en venlig handling.

Hvorfor er en venlig handling, Gud?

Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk