annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 38 < 1 2 3 4 5 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17435 - 17/05/2014 19:38 Re: Hvad er kristendom? [Re: Simon]
Zenia
Uregistreret

Kristendom har for mig intet med det at dømme at gøre. ...

Derimod har det alt at gøre med at lytte til Talsmanden, som Jesus sendte, nemlig Helligånden. ...

Som jeg oplever Helligånden rummer Han både det at være menneske og det Guddommelige.

Da Han er den ultimative Kærlighed, vil Han aldrig forsøge at presse os til noget, vi eller vor Sjæl endnu ikke er parate til ... så Tålmodighed er også kendetegnende for Ham. ...

Kristendom som religion ser jeg på som værende på vej ud ... ligesom andre religioner vil være det ...

Tilbage står så mennesket overfor sin Skaber - og givet den frie vilje - med valget mellem frygten/skammen/skylden og KÆRLIGHEDEN ...

Valget burde egentlig være let - og Jesus har jo vist os Vejen dengang, men vi forstod det ikke. Måske var vi ikke udviklede nok? Måske troede vi i vor enfold, at vi kunne alting selv?

Jeg takker Gud for Hans uendelige kærlighed og aldrig svigtende omsorg: At Han sendte Helligånden som hjælper for hver eneste af os i alle vore valg som menneske på jorden. ...

Så til slut: Størst af alt er Kærligheden. ... Måtte vi bare nå til at fatte det og leve efter det.

God søndag og v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#17436 - 17/05/2014 21:44 Re: Hvad er kristendom? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Jeg er helt enig med dig i, at idéen om Helligånden ikke kan ignoreres i en afbalanceret opfattelse af kristendommen (selvom der var en tendens hertil især i den vestlige kristendom).

Det forsømte jeg - så jeg er glad for dit indlæg herom smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17438 - 18/05/2014 07:26 Re: Hvad er kristendom? [Re: Arne Thomsen]
Ove Offline
ny
Registeret: 25/04/2014
Indlæg: 29
hej Arne!

Du skriver til Zenia: "Jeg er helt enig med dig i, at idéen om Helligånden ikke kan ignoreres i en afbalanceret opfattelse af kristendommen (selvom der var en tendens hertil især i den vestlige kristendom)."

Der findes mange meninger om, hvad Helligånden er eller ikke er.
Den mest gængse opfattelse blandt lægfolk er nok, at Helligånden er tilstede eller skal påkaldes under intens gudstjeneste, bøn, faste og lignende. Kritikere siger hertil, at denne opfattelse er ensbetydende med at gøre Helligånden afhængig af menneskelig aktivitet. Det går ikke at sætte grænser for Helligåndens virke, understreges det.

Kritikere gør opmærksom på, at det reelt en arv fra hedensk gudsdyrkelse, hvis man mener, at Helligånden skal påkaldes ved udøvelse af bestemte riter, tungetale og lignende. Her kan henvises til, at Paulus tager afstand fra den slags.

Ifølge Paulus ”lever og er vi i Kristus” og at Gud vil blive ”alt i alle”. Paulus opstiller ingen bestemte betingelser eller forudsætninger. Mange kristne tager afstand fra disse Paulus-udsagn, der betegnes som universalisme – og dermed alles frelse. Ifølge de fleste fortolkere er ”universalismen” hos Paulus dog ikke til at komme uden om.

Med venlig hilsen
Ove
Top Svar Citer
#17439 - 18/05/2014 09:40 Re: Hvad er kristendom? [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Godmor´n every-body:

Går her og synger:

"Herre, du har skabt mig
nu mig selv jeg gi´r dig
tag mig - brug mig.

Jesus, du har frelst mig
nu mig selv jeg gi´r dig
tag mig - brug mig.

Hellige Maria - nu mig selv jeg
gi´r dig
tag mig - brug mig.

HelligÅnd - kom og fyld mig
nu mit liv jeg gi´r dig
tag mig - brug mig.
"

En af katolikkernes dejlige påkaldelser, som jeg har fået lov at bruge - og nyder at bruge. :)Synger jeg dem højt nok, løfter loftet sig - og med det Ånden. ... Prøv selv. ... smiler

God, dejlig sommer-søndag smiler
v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#17441 - 18/05/2014 14:06 Re: Hvad er kristendom? [Re: Ove]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ove.

Jeg tør ikke give mig i kast med, hvad Helligånden er - og ikke er.
For mig er "Den hellige Treenighed/Trefoldighed" et mysterium - og for mig personligt nok allerhøjst en anelse.

Men jeg ved lidt om de kristne kirkers teologiske uenigheder her:

I oldkirken - eller i hvert fald i den oprindelige enhedskirke - og fortsat i den ortodokse kristne kirke siger man: Faderen, hvorfra udgår Sønnen (i kød) og Ånden (i ånd), men i den romersk katolske og de protestantiske kirker, siger man: Faderen og Sønnen, hvorfra udgår Ånden.

For hvem, som orker det, er det grundigt beskrevet her (klik).

Bl.m.a. Kan man læse dette (Om kejser Karl den Store's politiske misbrug af teologien - vil jeg mene):
Citat:
According to John Meyendorff,[110] and John Romanides[111] the Western efforts to get Pope Leo III to approve the addition of Filioque to the Creed were due to a desire of Charlemagne, who in 800 had been crowned in Rome as Emperor, to find grounds for accusations of heresy against the East. The Pope's refusal to approve the interpolation avoided arousing a conflict between East and West about this matter. Emperor Charlemagne accused the Patriarch of Constantinople (Saint Tarasios of Constantinople) of infidelity to the faith of the First Council of Nicaea, because he had not professed the procession of the Holy Spirit from the Father "and the Son", but only "through the Son", an accusation strongly rejected by Rome, but repeated in Charlemagne's commissioned work the Libri Carolini, books also rejected by the Pope.[112] Pope Leo rejected the request of Charlemagne's emissaries for approval of inclusion of the Filioque in the Latin Creed used in Rome. So, during the time of Pope Leo's leadership, 795-816, and for another two centuries, there was no Creed at all in the Roman rite Mass.

Although he approved the Filioque doctrine,[32][107][113][114] Pope Leo III in 810 opposed adding the Filioque to the Creed,[107] and had two heavy silver shields made and displayed in St Peter's, containing the original text of the Creed of 381 in both Greek and Latin,[32] adding: "I, Leo, have placed these for love and protection of the orthodox faith".[115]

Jeg har også et sted set vendingen: "Tre personer - ét væsen."

For mig er den slags dogmatiske stridigheder dog nærmest en slags begramsning af "det hellige" - dét som for mig alene er det totalt ukendte, men alligevel svagt anede: Verdens værens årsag (og meget muligt er ordet og begrebet: "årsag" alt for primitivt blinker )

Men vi har jo hver vore opfattelser af tilværelsen, som vi kan skrive om - og diskutere - her på Trosfrihed.dk - og det er jo netop det gode ved denne portal, skulle jeg mene blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 38 < 1 2 3 4 5 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
Nyheder fra Religion.dk