annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17416 - 14/05/2014 14:13 Re: Kursus i sprogforståelse, 2. [Re: ole bjørn]
Ove Offline
ny
Registeret: 25/04/2014
Indlæg: 29
hej Ole!

Du skriver: Med ovenstående viden skulle vi nu være godt rustede til at forstå de sproglige og psykologiske problemer i menneskers verbale kommunikation, så det ser vi på i mit næste indlæg i denne serie.

Det vil jeg følge med stor interesse. En hel del af det, du skriver, kender jeg i helt andre sammenhænge.

I mit fag starter en historie altid med det centrale budskab. Den journalistiske skrivemåde adskiller sig dermed afgørende fra den såkaldte akademiske skrivemåde.

Sidstnævnte starter ofte med at gøre rede for diverse forudsætninger, begrundelse og andet for at bygge op til det centrale budskab eller konklusionen. Det er i princippet fint nok, men det går ikke i dags- og ugepressen.

Her kan skribenten ikke forvente, at læserne vil "vente med" med pointen før hele teksten er læst. Det betyder selvfølgelig ikke, at dag- og ugebladslæsere skal snydes for baggrunds- og faktaviden. Sidste halvdel (cirka) af artiklen bruges til orientering om dette.

Med venlig hilsen
Ove
Top Svar Citer
#17419 - 14/05/2014 14:54 Re: Kursus i sprogforståelse, 2. [Re: Ove]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Helt korrekt Ove. Jeg ville skrive det helt anderledes, hvis det skulle i et populærvidenskabeligt tidsskrift, for der drejer det sig lige som i dagspressen om at "sælge" historien. Du ser det samme på videnskab.dk, hvor journalisterne ofte omgås så letsindigt med de videnskabelige fakta, at de får voldsomme protester fra forskerne.

Men det bekræfter jo blot en elementær sandhed fra kommunikationsforskningen, at al kommunikation foregår på modtagerens betingelser. Vil du påvirke kinesere må du gøre det på kinesisk o.s.v.

Men som forsker vil jeg helst gå metodisk til værks for at sikre mig, at eventuelle interesserede ikke får forkerte opfattelser af det skrevne. Helt kan det ikke undgås, for der vil stadig være læsere med fordomme, der læser "som Fanden læser bibelen", men det er så deres eget problem.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17428 - 15/05/2014 11:59 Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Tale/skriftsproget består af (hvis vi medregner alle fagudtryk fra alle erhverv) mindre end 500.000 ord, så det er langtfra tilstrækkeligt til at beskrive de nuancerede begivenheder, som overgår os i hverdagen. Det bliver ikke bedre af, at ingen mennesker kender alle disse ord, men kun en mindre del af dem.

Sprogforskningen har anslået, at mennesker med en høj videregående uddannelse typisk har et passivt ordforråd (ord man forstår) på omkring 80.000 ord, og et aktivt ordforråd (ord man anvender selv) på omkring 20.000 ord. For mennesker med en kortere og ikke-boglig uddannelse er tallene betydeligt lavere. Ret mange mennesker har et aktivt ordforråd på mindre end 2.000 ord. Det giver jo ikke de store muligheder for en præcis kommunikation.

Dels kan ordene bøjes i ental og flertal og dels i fortid, nutid og fremtid, og i første/anden/tredie person og det forøger jo mulighederne. Det samme gør syntaksen (den måde ordene sættes sammen på) og konteksten (de sætninger et udtryk omgives af), alt sammen hjælper det med til at præcisere, hvad budskabet er. Mulighederne forbedres yderligere ved, at mange ord har mere end en betydning, men ved hjælp af konteksten kan man afgøre i hvilken betydning ordet bruges.

I den direkte kontakt mellem mennesker, har vi dog en lang række ekstra hjælpemidler, der kan gøre budskabet mere klart. Vi kan bruge gestik (tegn og bevægelser med hænderne), mimik (ansigtsudtryk), tonefald, som i visse tilfælde endda kan vende betydningen på hovedet (f.eks. "det er meget godt"), og attituder (kropssprog), som kan udtrykke en masse uden brug af ord.

Men når vi skal udtrykke os på skrift, så falder alle disse muligheder bort, og vi er tilbage på startfeltet, og det forringes yderligere af en fejlkilde, som vi ikke kan tage højde for. Sprogforskningen har forlængst vist, at ingen ord og begreber opfattes identisk af to mennesker. Vi har alle hver især en unik personlig opfattelse af et ord, baseret på vore egne erfaringer med ordet i den tid, vi har kendt det.

Tænk bare på et ord som kærlighed. Vores opfattelse af begrebet er tæt associeret med de mennesker eller dyr, som vi har følt kærlighed for, og den som aldrig har haft et længerevarende kærlighedsforhold til en partner, har ingen mulighed for at forstå, hvordan det føles at have elsket et andet menneske i medgang og modgang igennem livets skiftende facetter.

Når vi tænker tilbage på informationsskemaet, kan vi se hvor fejlen ligger. Indkoderen og dekoderen er ikke kalibreret til at bruge samme koder, og budskabet forringes også af "støj på linien", som i dette tilfælde er alle de andre menneskers forklaring på begrebet kærlighed, som vi har hørt. Så selv om vi anstrenger os for at forstå afsenderen, så lykkes kommunikationen ikke. Vi taler forbi hinanden som radioer, der er indstillet på en forkert frekvens.

End ikke brugen af gentagelser (redundans) kan hjælpe os til en bedre forståelse. Vi har et klart eksempel her på debatten. Uanset hvor lange tirader af ord og iblandede misforståede fagudtryk og ulidelige gentagelser af vrøvlede sætninger en debattør hælder ud over debatten, vil ingen andre mennesker kunne forstå, hvad der foregår i afsenderens kringlede tankeprocesser. Alt hvad andre kan få ud af ordene er synonymer til begrebet "skingrende skør". Det er både spildt læsning og spild af plads. tosset

Umiddelbart kunne det se ud som om, at skriflig kommunikation mellem mennesker nærmest er en umulighed, men det er det ikke. Man skal bare vide, hvordan man kommer uden om hindringerne og opnår en tilstrækkelig grad af forståelse til, at man kan respektere hinanden.

Det skal vi se lidt nærmere på i mit næste indlæg i den kommende uge.

Mvh

Ole Bjørn :o)




Top Svar Citer
#17473 - 21/05/2014 17:51 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Efter at have tilbragt 5 dage ved Savaflodens oversvømmelser og set en masse nød og elendighed vender man hjem til en email-liste fyldt med links til en intetsigende debat om kristendom fyldt med indlæg, der taler forbi hinanden. Ingen synes at være interesseret i sprogforståelse (læs; at forstå hinanden), så mit forsøg på at hjælpe på misforståelserne er åbenbart som at slå vand på en gås.

Det ser ikke ud til at være muligt at få en lødig og lærerig debat igang på trosfrihed.dk, så selv dette indlæg er nok "spildte guds ord på Ballelars."

Når man kun er interesseret i at få sine egne meninger anerkendt, og ikke i at forstå verdens forskelligheder, så kommer man ikke ud af stedet. Personligt er jeg kommet et stykke videre ved at blive belært af en ortodoks præst om hvad den ortodokse kristendom handler om, og det er noget ganske andet end Arnes ikonfortolkning og brøleabens forherligelse af "den kontinentaleuropæiske teologiske kristusmystik".

For frøen i brønden er himlen ikke større end en gonggong, som kineserne siger. Så fortsæt I bare jeres (brønd)dybe debat i fred. Den er utrolig uinteressant.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Jeg ser at Arne nu også er begyndt at prale af sine erotiske evner. Det er åbenbart smitsomt. griner


Top Svar Citer
#17474 - 22/05/2014 07:37 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: ole bjørn]
Ove Offline
ny
Registeret: 25/04/2014
Indlæg: 29
"Efter at have tilbragt 5 dage ved Savaflodens oversvømmelser og set en masse nød og elendighed vender man hjem til en email-liste fyldt med links til en intetsigende debat om kristendom fyldt med indlæg, der taler forbi hinanden..."

hej Ole!

Velkommen hjem til trosfrihed, hvor der altså også hersker elendighed, dog på et andet niveau...
Du er ikke den første, der bliver skuffet. Det blev for eksempel også Paulus. Da han besøgte den menighed, han havde oprettet for nogen tid siden, var alt ved det gamle. Folk havde genoptaget de hedenske skikke. De levede som før i synd. Da Moses kom ned fra mødet med Gud på bjerget, tilbad folket en guldkalv - og Moses smadrede stenstavlerne i raseri... Da afrikanske lande fik friheden fra kolonimagterne, begyndte de straks at kriges indbyrdes.
Menneskene er noget lort...

Paulus tog konsekvensen af den erkendelse. Ifølge Jesus' ord nytter de ikke noget at fordømme nogen. I stedet for at fordømme skriver Paulus: "I mig bor der intet godt (...) Det gode jeg vil, gør jeg ikke. Det onde jeg ikke vil, gør jeg (...) Kun Kristus er god..", skriver Paulus med henvisning til, at "Jesus er vejen og sandheden".

Også Luther valgte en radikal forkyndelse: Det frelser ikke nogen at gøre gode gerninger..! Frelsen findes alene i Kristus...

Med venlig hilsen
Ove
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk