annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 14 1 2 3 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16977 - 18/04/2014 12:00 At være ateist
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Vi har jo en del ateistiske debattører her på Trosfrihed.dk, og jeg blev nysgerrig efter lidt mere klarhed over, hvad ateisme egentlig står for udover fravalget af gudstro.

Gyldendals Den Store Danske (klik) har en grundig gennemgang af ateísme og slutter med en kort beskrivelse af fire forskellige former for ateisme.
Om den videnskabeligt baserede ateisme skriver Gyldendal bl.a.:
Citat:
Den videnskabeligt baserede ateisme bygger på den opfattelse, at naturvidenskaben er den eneste vej til erkendelse af verden, og at religion dermed er overflødiggjort. Denne ateisme er oftest forbundet med et mekanisk-materialistisk verdensbillede, der understreger menneskets endelighed -
men også:
Citat:
I 1920'erne brød den deterministiske årsagsforklaring sammen i kvantefysikken. Dermed begyndte grundlaget for den videnskabeligt funderede ateisme at smuldre. Naturvidenskabens resultater kunne tolkes både religiøst og ikke-religiøst.

Hos Ateistisk Selskab (klik) kan man bl.a. finde: Resolution 2010-2:
Ateistisk Selskab har som mål at udbrede et naturalistisk verdenssyn
Citat:
Ateistisk Selskab har som mål at udbrede et naturalistisk verdensbillede, der tager udgangspunkt i de landvindinger, naturvidenskaberne hele tiden er ophav til. Det indebærer, at Ateistisk Selskab vil modarbejde overtro i alle afskygninger – ikke kun den overtro, der har fået titlen “religion” – og stå som repræsentant for det naturalistiske verdensbillede i stedet.
Med udgangspunkt i kritisk tænkning, skepticisme og den videnskabelige metode vil foreningen aktivt reagere på overtro og pseudovidenskabelige teorier, når disse dukker op i den offentlige debat. Der vil være særligt fokus på områder, hvor overtro støttes fra offentlig side.

Det kunne være spændende, synes jeg, om Trosfrihed.dk´s ateister, og om Ateistisk Selskab har kommentarer til Gyldendals udtalelse om, at naturalistisk inspireret ateisme er ved at "smuldre" som følge af kvantefysikkens udvikling.
Jeg har ikke fundet noget herom hos Ateistisk Selskab, men jeg har jo set Ole bruge begrebet "kosmisk religion" og Albert Einstein er ofte citeret for noget lignende, så som:
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
og
Citat:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree.
og
Citat:
Science without religion is lame, religion without science is blind.
og
Citat:
We should take care not to make the intellect our god; it has, of course, powerful muscles, but no personality.
og
Citat:
The gift of fantasy has meant more to me than my talent for absorbing positive knowledge.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16981 - 18/04/2014 19:23 Re: At være ateist [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
18/04/2014 12:00 bragte jeg her i denne tråd dette citat fra Gyldendals "Den Store Danske":
Citat:
I 1920'erne brød den deterministiske årsagsforklaring sammen i kvantefysikken. Dermed begyndte grundlaget for den videnskabeligt funderede ateisme at smuldre. Naturvidenskabens resultater kunne tolkes både religiøst og ikke-religiøst.

18/04/2014 15:34 skriver Ole i Chatten:
Citat:
Jeg har aldrig givet udtryk for, at videnskaben var begrænset i mulighederne for at finde brugbare forklaringsmodeller på det tilsyneladende uforståelige. Det har den bl.a. gjort med Quantum entanglement, selv om du også benægter dette.

Hvem er mon mest troværdig? Ole eller Gyldendal (klik)? blinker

Måske jeg skulle tilføje, at artiklen i Gyldendals Den Store Danske har betegnelsen: Verificeret blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#16982 - 18/04/2014 19:58 Re: At være ateist [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Som alle ved, er du som dybt religiøs ret uvidende om hvad ateisme vil sige og indebærer, hvorfor jeg foreslår at du spørger en ateist til råds - som vi har set så ufattelig mange gange Arne, forvirres du blot af information på Wikipedia - nu også Gyldendals.. ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (18/04/2014 20:37)
Top Svar Citer
#16983 - 19/04/2014 03:00 Re: At være ateist [Re: Simon]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Simon

Jeg ved, at du har læst Thoreau, men jeg undrer mig over hvad du egentlig fik ud af det. For Thoreau taler om det, som jeg kender og elsker og det gør du ikke.

Teisme henviser til den bevidsthed, som mennesket havde indtil oplysningstiden. Denne teisme var virkelig, dvs., at den var et resultat af den europæiske historiske udvikling.Det var den menneskelige bevidsthed, der var ikke andet.

Alting blev fortolket ud fra denne bevidsthed om at alting skete ud fra Guds vilje.

Med oplysningstiden satte man et a- foran denne teistiske opfattelse. Ateisme er derfor en modreaktion mod denne opfattelse af, at der stod en Gud bag alt hvad der skete.

Jeg kender en kvinde, som ikke tror på Gud. Jeg respekterer hendes sinds sundhed (8slvom hun har prøvet at snyde mig et par gange), men hun er ikke ateist og opfatter sig ikke som ateist. Hun lever bare sit liv. smiler

For mig er ateisme blot en form for tro. ateister tror ikke, at der er en Gud.

Hvad har det med sandhed at gøre? At tro det ene eller det andet?

Hvis der er en Gud, så er der en Gud og hvis der ikke er en Gud, så er der ikke. Dette er sandhed.

Vi ved ikke om der er en Gud, basta. Og vi får det aldrig, at vide, basta. Dette er også sandhed, basta.

Bortset fra det


Har du nogensinde følt kærlighed i dit hjerte?

Hvordan føles det? At føle kærlighed i sit hjerte.

Og hvilken handling afføder det?









'
Top Svar Citer
#16985 - 19/04/2014 04:46 Re: At være ateist [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Michael.

Du gør dig skyldig i den klassiske sproglige fejl at sammenblande forskellige betydninger af ordet tro. Det er den sammenblanding ateister har måttet døje med i alle diskussioner med troende.

Der er en afgrundsdyb forskel på religiøs tro og på tro i betydningen antagelse. Den første baserer sig på fantasi, den anden på tilgængelige fakta.

Hvis jeg f.eks. siger; "Jeg tror, at det bliver regnvejr i eftermiddag, så har det intet med religiøs tro af gøre, men derimod med himlens udseende, meteorologernes beregninger og mine egne erfaringer fra tidligere lignende situationer.

Ateisme er fravær af religiøs tro, ikke af enhver form for antagelse, for dagliglivet er jo fyldt med antagelser om, hvad den nærmeste fremtid vil bringe. Det er den også hos andre levende væsener med hjernefunktioner, uden at vi af den grund vil beskylde dyr for at have en religion.

At kalde ateisme for en religion er simpelthen et udtryk for manglende sproglig forståelse.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 14 1 2 3 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk