annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16944 - 14/04/2014 14:18 Den historiske Jesus
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Religion.dk (klik) bringer i dag en ret grundig artikel: Den historiske Jesus.

Spørgsmålet, der stilles, er: Har Bibelens Jesus (og Islams Jesus) overhovedet eksisteret?

Artiklen fortæller bl.a., at den opfattelse, at en historisk Jesus slet ikke har eksisteret var fremme allerede i 1800-tallet, men den argumenterer dog for den modsatte vurdering ved at fremhæve to ikke-kristne historikere - en jødisk og en romersk - som begge omtaler en historisk Jesus.

Jeg hæfter mig ved, at de begge skriver herom lidt før og lidt senere end 100 år e.Kr.

Der er dog også en tredje - måske lidt mindre vægtig - ikke-kristen kilde (Plinius - romersk guvernør).

Er man upartisk, er det mit indtryk, at vi ikke har rimelig sikker viden.

Set med mine øjne er det temmelig ligegyldigt - og det er i øvrigt slet ikke ualmindeligt.
Det samme gælder, så vidt jeg husker, f.eks. Moses - og vist også Siddhartha Gautama (Buddha).

Om Jesus - som Kristus - skal opfattes nogenlunde på samme måde som Tornerose, synes jeg ikke er vigtigt.
Det for mig at se vigtige er idéerne, som figurerne repræsenterer, og for figuren Kristus (som jeg opfatter det):

Guds kærlighed videregivet fra menneske til menneske som næstekærlighed.
For mig er dét en vidunderlig smuk og dejlig idé yeah

Citat:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree.
Albert Einstein

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16945 - 14/04/2014 17:03 Re: Den historiske Jesus [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Du ka’ roligt sætte dig ned igen Arne, jeg ved du nu føler himmelnissen rejse sig i din forestillingsverden og din ”væren” krible lykkeligt på rygstykket, men det er altså rigtig dårlig metode i troende bringer i anvendelse, når jeres himmelnisser skal luftes.
God metode havde derimod været, at søge bekræftelse for det man antager noget om blandt romere der i samtiden både levede og flittigt skrev om livets store personligheder og hændelser i Imperiet. Men ser du, ingen vigtige personer i samtidens politiske liv synes at ha’ opdaget din himmelnisses mirakuløse liv og gerning, Seneca var fx en alvorlig hund efter græsk og romersk filosofisk model, så mon ikke netop han ville ha’ opdaget din himmelnisse og gjort store øjne, det må man gå udfra ;)
Så du må nok nøjes med Thorsens Jesusfilm og evt. identificere dig lidt med hovedpersonen dér, men den er vel heller ikke det værste Thorsens humoristiske vid har kreeret, og da du jo har sans for symbolik, sku’ det vel ingen sag være at få det til at krible og krable lidt med dén, god fornøjelse ;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (14/04/2014 17:04)
Top Svar Citer
#16947 - 14/04/2014 20:13 Re: Den historiske Jesus [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Hvis du ser formuleringen ovenfor (om kristendom):

"Guds kærlighed videregivet fra menneske til menneske som næstekærlighed."

så kan jeg jo godt regne ud, at du nok ikke vil godtage den pga. begrebet "Gud" - selv blot som en eventyrfigur blinker

Men hvis vi omformulerede til:

"Tilfældets gunst som giver overskud til medmenneskelighed."

ville det da være acceptabelt for dig?

Det ville det være for mig - selv om jeg er lidt usikker på begrebet "tilfældets gunst" blinker

Det er jo selvfølgelig helt op til dig, om du vil svare - men man har vel lov at spørge? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16948 - 15/04/2014 04:51 Re: Den historiske Jesus [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Med indirekte skrøbelige kilder som belæg, mangler personen du søger at indføre i historien autenticitet, personen bliver altså et genstandsområde uden virkelighedsforankring og springer kun ind i historien udfra en fiktiv idé skabt af dig – tar du den slags idéer til dig og fremmer dem på debatter, har du gjort dem til dit ansvarsområde at argumentere for!

”Tilfældets gunst som giver overskud til medmenneskelighed".

- Her indfører du som idé guden i tilfældet, men også dén idé springer kun ind i tilfældet på et fiktivt grundlag, hvorfor tilfældet altså fortsat må betragtes som gudløst. Du kan derimod skrive en roman med guden som genstandsled for tilfældet, men altså ikke forklare virkeligheden med romanen ,)

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#16949 - 15/04/2014 05:52 Re: Den historiske Jesus [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Simon skriver: "Du ka’ roligt sætte dig ned igen Arne, jeg ved du nu føler himmelnissen rejse sig i din forestillingsverden og din ”væren” krible lykkeligt på rygstykket, men det er altså rigtig dårlig metode i troende bringer i anvendelse, når jeres himmelnisser skal luftes. God metode havde derimod været, at søge bekræftelse..."

Bekræftelse kan ske på anden vis end ved at søge i Bibelen og/eller i historiske kilder. Naturvidenskaben peger hen på Guds eksistens i Kristus.

Ifølge den ateistiske/materialistiske tilgang er verdensaltet opstået ud af intet - og helt tilfældigt. Det er i modstrid med videnskab, der går ud på at alt har en årsag. Kan "intetheden" og tilfældigheder være årsag til naturlovene og Big Bang..? Nej, selvfølgelig ikke. Det ville være ensbetydende, at verdensaltet ikke kan have nogen årsag, hvilket er i modstrid med naturvidenskaben - og sund fornuft.

Når skaberen, Bibelens Gud, kan oprette de naturkræfter, der holder sammen på atomer og molekyler, kan Han selvfølgelig også tage sig af os mennesker, som det fremgår af evangelierne.

Med venlig hilsen
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk