annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 15 < 1 2 3 4 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16561 - 01/02/2014 06:57 Re: Død og Liv [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.
Jeg er heller ikke i tvivl om hvor Arne´s oprigtige fölelser holder til, bare morsomt at han ikke selv ved det, når han taler med mig er der ingen guder, men når han taler med troende af enhver slags er der guder inde i billedet, selvom han pröver at skjule det.
Og hvor er her dödt, ingen gad give et lille pip over mit
" gode" synes jeg selv, indläg om hvor årene blev af.
Men måske at alle indstemmer og derfor ikke giver noget pip.


Redigeret af treram (01/02/2014 06:59)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16562 - 01/02/2014 09:17 Re: Død og Liv [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Som du nok har bemærket, har jeg opgivet at svare Simon på hans konsekvente nedrakninger af alle andre meninger end hans egne (som han i øvrigt ikke vover at præsentere) - endda på en måde hvor andre tilsvines med meninger og idéer, de ikke har.

Dig derimod anser jeg for at være et hæderligt og ærligt menneske, som jeg kan respektere.

Men når jeg ser, du skriver:
Citat:
Jeg er heller ikke i tvivl om hvor Arne´s oprigtige fölelser holder til, bare morsomt at han ikke selv ved det, når han taler med mig er der ingen guder, men når han taler med troende af enhver slags er der guder inde i billedet, selvom han pröver at skjule det.
så bliver det klart for mig, at du ikke har forstået min holdning til menneskers idéer om guder.

Jeg opfatter idéer om en eller flere gud(er) som menneskers ufuldkomne forsøg på at nærme sig virkeligheden på de områder, hvor vores fornuft og forstand ikke kan hjælpe os - og med "områder" mener jeg:
Verdens væren og hvad der måtte ligge bag.
Jeg er ikke rigtig tilfreds med at sige det sådan, men kan ikke gøre det bedre blinker

At mange mennesker gennem årtusinder har brugt - og stadig bruger - det totalt udefinerbare ord/begreb - eller man kunne vel også kalde det en idé - Gud, det generer mig egentlig ikke.
Tværtimod kan jeg da fryde mig over de fantastiske visioner om en Gud, som en man kan slutte en pagt med (Moses) om en Gud, der lader sig føde af en almindelig kvinde som et lille hjælpeløst barn (Jesus og Maria), eller om en Gud, som en der meddeler sig til en profet gennem en ærkeengel (Muhammed) - og hvad bliver mon det næste? blinker

Naturvidenskaben kan sige os en masse om, hvordan verden fungerer, men som jeg ser det, kan den ikke sige noget om, hvordan verden ER.

Så kan man sige: Det kan vi ikke finde ud af - det vil vi ikke beskæftige os med.
Eller man kan åbne for den frie fabuleren, idéer, visioner, fantasier, intuitioner - lidt på samme måde som vi giver kunsten dens fulde frihed.

Men at jeg på den måde åbner for (kunstnerisk/åndelig) frihed om verdens væren, det betyder da ikke, at du af den grund kan kalde mig "troende" på nogen Gud smiler

Jeg håber hermed at have afklaret - og tænker på, om du hører til dem der "tror på", at naturvidenskaben med tiden vil kunne fortælle os den fulde sandhed om, hvad verden egentlig i virkeligheden ER blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (01/02/2014 09:20)
Top Svar Citer
#16564 - 02/02/2014 05:32 Re: Død og Liv [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej ARNE.
Og jeg må sige" I guder" hvor kan det väre svärt at forstå hvor mennesket i virkeligheden står, jeg kan da godt se at du fravälger guder af enhver art, men alligevel beundrer mennesket knäfald for disse väsener, det ville så også väre i orden med mig, hvis ikke at netop guderne har en så stor magt at de skal respekteres og "tilspörges" i hverdagslivet, man skal respektere at det troende mennesker stiller en masse krav til både det ene og andet, staten er befängt med troen, stötter en af de mange trosretninger som er den, den rette vej, staten har intet med gudehallöjet at göre efter min mening, den skal ikke stötte noget så tåbeligt.

Mennesket verden over er underlagt de troenes luner, ja hele verden styres af troen, eller troen om ca. 5000 guder, der har forplumret tilvärelsen for mennesket, bare se hvordan muslimerne i den grad er afhängige af deres terrorrist muhammed og allah, og de kräver at vi skal respektere deres tro, gu vil vi ej respektere nogen tro overhoved, tro er for mennesker der ikke kan/tör stå alene og tage deres egne beslutninger, verden har ikke brug for religionerne, men religionerne har brug for verden/tåberne.
Her i huset har min viv lige väret i Thailand hu hej, da hendes uvorne fätter körte sig ihjel på sin motorcykel og skulle begraves, efter hjemkommen fra begravelsen har vi fået et spögelse i huset, hendes döde fätter spöger, så min viv må sove sammen med sin 18 år gamle datter, da hun nu ser spögelser hele tiden ög det er ganske vist, spörg bare munkene, det ved de alt om, det er der igennem at man fra barnsben har lärt, at der er spögelser til- ha ha.

Jo verden vil bedrages og det er den blevet i sådan en grad af religionerne, og folket bifalder det - mennesket er alligevel ikke så klogt som man påstår, det har nogle alvorlige brister, når man hörer; det er sku da "södt" det ham gadekrydset Jesus siger og ser det du kan läse i de skönlitteräre bibler, koraner og lign. värker- lögn fra ende til anden.
Og hvad der er grunden til at verden "ER" til og hvorfor, får vi nok aldrig nogen forklaring på, så der kan stadig brygges nye " spändende" historier om netop dette. men lad dog guderne blive udenfor, de har forvoldt nok skade og de er kun til besvär, nedslagtning af uskyldige mennesker, död og ödeläggelse.

Go söndag.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16565 - 02/02/2014 11:56 Re: Død og Liv [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over, så langt vi kan respektere hinanden. Tænk hvis alle, der debatterer her på Trosfrihed.dk, kunne finde ud af dét. Så tror jeg, debatterne her ville blive meget mere spændende og inspirerende blinker

Jeg har lige en enkelt bemærkning til, når du skriver:
Citat:
- jeg kan da godt se at du fravälger guder af enhver art, men alligevel beundrer mennesket knäfald for disse väsener -
Jeg vil ikke sige, at jeg "beundrer" disse "knæfald". Hvis vi absolut skal bruge udtrykket "beundre", så er det de spirituelles store idé-rigdom, jeg beundrer, og ikke så meget ærefrygten, som jeg jo godt kan regne ud får dig til at smile hånligt - og til (som også jeg) at være vred på religiøst magtmisbrug.

Jeg hæfter mig også ved dine ord:
Citat:
Og hvad der er grunden til at verden "ER" til og hvorfor, får vi nok aldrig nogen forklaring på -
Her er vi jo enige smiler
Det inspirerer mig til udtrykket:
Den dybere mening - hvis der én - med dette flygtige univers.

Vi ved jo iflg. naturvidenskaben, at universet kun har begrænset levetid, og det får mig endnu engang til at tænke på sufien (en anden side af islam) Jalal al-Din Rumi's ord:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør der skjuler de evige sandheder.
Det er vel egentlig meget godt fundet på - for 8-900 år siden blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16566 - 02/02/2014 16:21 Re: Død og Liv [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Deler lige et billede, som bliver ved med at pusle i underbevidstheden hos mig p.t.:

"Forestil dig, at der er et kæmpestort bord, hvorom sidder:

en gruppe muslimer - en gruppe kristne - en gruppe buddhister - og en gruppe, som tror på det, de med deres 5 sanser oplever.

alle er de i færd med på deres område at lægge et puslespil - helt deres eget - og helt unikt.

Alle starter udvendigt fra med det, som de har fået overleveret via opdragelsen og traditionerne kan man sige ...

og alles puslespil er fra starten helt forskellige, og hver især synes, deres er det eneste rigtige og sande ...

indtil de når lidt længere ind ... og til deres store forbløffelse opdager, at deres egne brikker sammenfletter sig med de andres puslespil - på en måde, alle kun vil kunne kalde Guddommeligt. ...

Det vil til sidst danne det smukkeste billede, alle kan forestille sig ... og vil kunne give tanker om Enhed og fællesskab, menneskene imellem. ...

Tænker lidt over, at alle religioner jo har den samme esoteriske kerne i sig, og deraf opstod mit "puslende billede" måske? ... smiler

Med risiko for at lyde rørstrømsk - vil jeg alligevel slutte med et

Halleluja og hav en dejlig søndag smiler


Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 15 < 1 2 3 4 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk