| 
| 
	
 
| 0 
registrerede 
516 
gæster og
241 
søgemaskiner online. |  
| 
	Key:
	Admin,
	Global Mod,
	Mod
 | 
 |    | 
| 
| 
| #22607 - 19/01/2017 15:40  Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   bor her
 | Registeret:  02/05/2009 Indlæg: 1015
 |  |  
| 
Poetisk fryd i Schadetoner :))
 
 Konkyliens sang
 
 Sommerblæsten synger blå
 I min sanselige krop,
 Det suser i mit hoved –
 Det er en konkylieskal
 Fra evighedens strand,
 Og verdensvæsner,
 Barnlige sjæle
 Holder mig for øret,
 Hører mig koge og suse.
 
 Langt borte fra
 Kommer lyden,
 Kommer en sagte solrislende lyd
 Fra grønne gennemsigtige bølger,
 Fra der hvor inden véd – så vokser den
 Nærmere, nærmere
 Kommer den,
 Og det er som du synker i et stort hav af længsel
 Og bader i evighedens bølger.
 
 Og kommer du, og ser du
 Og finder min skinnende form,
 Min regnbuefarvede skal,
 Da vil du længes –
 For jeg synger som sommerblæsten
 Om det som sov i dig selv –
 Og vågner engang måske,
 Når solen har drukket mine farver,
 Og vi ser de smilende børn,
 Hvis drømmende øjne er stjernerne,
 Der kigger på jordens svingende kugle
 Og lytter til mærkelige toner –
 
 Jeg synger som sommeblæst,
 Hør mig,
 Over det susende hav
 Usynlig kommer jeg farende –
 Op bag jordens skuldre
 Stiger små skyer,
 Jeg fører dem med mig,
 Jeg giver dem vinger,
 De store, hvide, flagrende skyer.
 
 Jeg giver bølgerne liv
 Og evig bevægelse,
 Jeg kysser dem bløde og eftergivende,
 Jeg kysser den gejle og skumfrådende,
 Jeg lader dem rase og rulle med øjnene
 I afmægtige lidenskaber.
 Jeg lader dem synge sig smægtende trætte
 I kystens frodigt smilende arme –
 
 Min vej er evig,
 I stilheden dør jeg,
 Men hvor jeg er, synger livet –
 Du ser mig drage med skyer over landet
 Og velsigne jorden,
 Du mærker min ånde i modent korn,
 I solbrun markduft,
 Du hører mig hviske i krydret lyng, i biernes summen,
 Du hører mig synge i mågernes stormskrig,
 I solsortens messesang,
 Mine vingers pust går gennem dit vindue
 Og lufter gardinet,
 Du hører mig synge dybt i dig selv,
 I dit susende blod,
 Jeg hører alle levende hjerter på jorden,
 Og de ler af lyst.
 
 Jeg synger sol og sæd –
 Jeg stemmer instrumenterne,
 Sjælenes – legemernes,
 Jeg lader tonerne stige,
 Jeg slår orkanens akkorder an,
 Jeg synger sansernes symfoni –
 
 Skønne og skyldfri
 Er skabningerne,
 Som en rød tråd
 Slynger floden sig
 Fra skød til skød,
 Fra slægt til slægt,
 Gennem livets land
 Til evighedens hav –
 Rislende rene er vi
 I det hvide solrige,
 Som luften efter tordenvejr –
 Strålende sandsletter er vores tanker,
 Hvilende på stranden
 O plastiske skikkelser,
 Usammenhængende er sandkornene,
 Kommer orkanen
 Hvirvles mod alle verdenshjørner
 De små kloder –
 
 Umådelige er vi,
 Ladet med almægtige lyster
 Som en elektrisk sommerdag –
 Når skyer formørker solen
 Med gigantiske gudespil –
 Når hvide, vingede englebørn
 Jages af sorte djævleunger
 Og de sorte sejrer –
 Under bjergenes bragen
 Floders styrten,
 Og de sendes lynende stråler
 Af flydende ild,
 Og de pisker flammer
 Af jordens skød
 Og bringer død
 Og dårskab.
 
 Men om aftenen, når luften dirrer
 Over blomstrende lyng
 Og duftende korn,
 Da synker solen i knæ
 Og græder blod,
 Da kysser den jordens skuldre
 Med en glorie om hovedet,
 Og da kommer stjerneøjnene frem –
 
 Og jeg synger min elskedes drøm –
 Jeg rækker helt op i himlen
 Og river en stor, rød stjerne ud,
 Det er hendes hjerte - -
 Og jeg holder det i hænderne,
 Og ser,
 Hvor det banker og bobler varmt
 Og det hvisker og giver mig nøglen
 Til alle himlens gåder –
 
 Men jeg ser, hvordan det fryser
 Og fryser til en stor klump af guld,
 Og jeg tager mig eget hjerte
 Og lægger det i hende –
 Så smelter hun og smiler
 Og hviler tryg som jorden
 I sin grønne seng.
 
 Hendes øjne er åbne og nøgne
 I den dybeste favnende drøm –
 Og vi hører et sydhavns dønninger slå
 Mod en solberuset og ensom ø.
 Hendes negle er røde koralrev
 I armenes rytmiske  bølger,
 Og brysterne buede kraterbjerge
 I et fjernt og fantastisk land,
 Hendes magtgyldne lysende underliv
 Er en japansk måneskive,
 Hendes skød er en skovsøs dunkle mystik
 I det mørkeste Afrika –
 
 Og vi drømmer, at tiden er død,
 Og jorden falder ned
 Og slår hul på himlen
 og vi ser de smilende børn
 hvis drømmende øjne er stjernerne –
 de går og leger
 ved stranden –
 så finder de en konkylieskal –
 en tusindårig konkylieskal –
 og det tager den op
 og lytter ---
 
 Jens August Schade
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #22609 - 21/01/2017 03:22  Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
Hej RM.. Det var jo herligt at komme hjem til et par dansende versefødder, tak for dem - hvad der straks fik mig til overveje returneringen, og pludselig slog det mig: Walter Matthau...dét er poesi! Men da man ikke ka' sige poesi uden at sige Walter Matthau, kan man heller ikke sige Walter Matthau uden at sige Jack Lemmon, så derfor får du her begge de skøre kanutter i samme båd - guderne må da forresten vide hvordan konerne klarede en aften med dem i samme rum, jeg selv ville være død af grin...https://www.youtube.com/watch?v=nOIqkTdOTzc mvh Simon P.s.: beklager reklamerne - reklamefolk sku sendes til Sibirien sammen med Trumpffft!...;) 
 Redigeret af Simon (21/01/2017 03:24)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #22611 - 22/01/2017 05:49  Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
Hej i en disset, grågrøn søndag morgen, RM..
 Og som P.s. til de to vidunderlige skuespillere, der vist altid har komplementeret hinanden så storartet, men hvor særlig Walter Matthau med sine æselører og hangen til det gode slagsmål med krydsord, jo så ofte fremtvang forståelsen af meninger gennem krystalklare ironiske modsætninger, ja så ører ligefrem spidsedes når munden åbnedes...
 
 ...her et digt af Paul Celan, som der er så vældig musikalsk en storhed i; og ingen hænder ka' vel som Ingeborg Bachmanns udtrykke hans koder i forståeligere lydbilleder, så derfor først lidt fra en af hendes forelæsninger i Frankfurt, egentlig hendes egne noter der senere blev udgivet i samlinger, hvorfra hun i samlingen Ny tænkning, nyt sprog (kap.: Om digte) siger flg.:
 
 ... Dette gælder i højeste grad også for digteren jeg her til slut vil tale om: Paul Celan. Med et gravskrift, Todesfuge, fremtrådte han først for os, og med svært lysende, dunkle ord, som foretog en rejse til natten ende. Og jeg'et giver i disse digte afkald på det store og voldsomme, på en fremtvungen autoritet - og vinder autoritet idet det ikke ber om andet for sig selv end: «gør mig bitter, regn mig med til mandlerne, regn mig med til det ... som holdt dig vågen ...» (Fra «Zahle die Mandeln» i Paul Celan: Mohn und Gedächtnis, 1952.)
 Men her har jeg taget han sidste digtsamling med, Sprachgitter, siden han her begiver sig ind i et endnu ukendt, nyt terræn. Metaforerne er fuldstændig blevet borte, ordene har aflagt sig enhver forklædning, tilsløring, ikke et eneste ord flyver længere mod et andet, beruser et andet. Efter et smerteligt vendepunkt, en yderst hård overprøvning af forholdet mellem ordene og verden, følger nye definitioner. Digtene hedder «Matière de Bretagne»  eller «Bahndämme, Wegränder, Ödplätze, Schnutt» («Jernbanedæmninger, vejkanter, tomme pladser, deponering) eller «Entwurf einer Landschaft» (Udkast til et landskab) eller «Schuttkahn» («Skraldebåd»). De er ubehagelige, undersøgende, tilforladelige, så tilforladelige i at benævne at det må hedde: hertil og ikke længere.
 Men pludselig, på grund af den strenge begrænsning, er det igen muligt at sige noget, helt direkte, uden koder. Dette er muligt for den som om sig selv sir, at han går virkelighedssåret og virkelighedssøgende med sin eksistens til sproget. I slutningen af det store digt «Engführung» («Tætføring») optræder en lignende sætning, og med den vil jeg gerne slutte - men for at ordet »stjerne« skal forstås rigtigt, nævner jeg først at stjernerne for Paul Celan var et »menneskeværk«, at det er et menneskeværk der her menes:
 
 ......... En
 stjerne har vel stadig lys.
 Intet,
 intet er tabt.
 
 *
 
 Selve digtet:
 
 Tætføring
 
 -
 
 Bragt ind i
 landskabet
 med det usvigelige spor:
 
 Græs, skrevet itu. Stenene, hvide,
 med stråenes skygger:
 Læs ikke mere - se!
 Se ikke mere - gå!
 
 Gå, din time
 har ingen søstre, du er -
 er hjemme. Et hjul ruller,
 langsomt, af sig selv, egerne
 klatrer,
 klatrer på sortagtig mark, natten
 behøver ingen stjerner, ingen steder
 spørges der efter dig
 
 *
 
 Ingen steder
 spørges der efter dig -
 
 Stedet, hvor de lå, det har
 et navn - det har
 intet. De lå ikke der, Noget
 lå imellem dem. De
 så ikke igennem.
 
 Så ikke, nej,
 talte
 om ord. Intet
 vågnede,
 søvnen
 kom over dem.
 
 *
 
 Kom, kom. ingen steder
 spørges der -
 
 Det er mig, jeg,
 jeg lå imellem jer, jeg var
 åben, var
 hørlig, jeg tikkede for jer, jeres åndedræt
 adlød, det er
 stadigvæk mig. I
 sover jo.
 
 *
 
 Er det endnu -
 
 År.
 År, år, en finger
 famler ned og op, famler
 omkring:
 Sammensyningssteder, følelige, her
 står det vidt åbent, her
 voksede det sammen igen - hvem
 skjulte det?
 
 *
 
 Skjulte
 det - hvem?
 
 Kom, kom.
 Kom et ord, kom,
 Kom gennem natten,
 ville lyse, ville lyse.
 
 Aske.
 Aske, aske.
 Nat.
 Nat-og-nat. - Gå
 til øjet, det fugtige.
 
 *
 
 Gå
 til øjet,
 det fugtige -
 
 Orkaner.
 Orkaner, fra begyndelsen af,
 partikelfygen, det andet,
 du
 ved det jo, vi
 læste det i bogen, det var
 mening.
 
 Var, var
 mening. Hvordan
 greb vi fat i
 hinanden - med
 disse
 hænder?
 
 Det stod også skrevet, det.
 Hvor? Vi
 lagde en stilhed over,
 giftstandset, stor
 en
 grøn
 tavshed, et bægerblad, der
 hang en tanke, vækstlig, på det -
 grøn, ja,
 hang, ja,
 under ondsindet
 himmel.
 
 på, ja,
 det vækstlige.
 
 Ja.
 Orkaner, par-
 tikelfygen, der var endnu
 tid, endnu
 til at forsøge hos stenen - den
 var gæstfri, den
 afbrød ikke talen. Hvor
 havde vi det godt:
 
 Kornet,
 kornet og trævlet. Stilkformet,
 tæt;
 drueagtigt og stråleformet; nyreformet;
 flaft og
 klumpet; løst, for-
 grenet -: den, det
 afbrød ikke talen, det
 talte,
 talte helst til tørre øjne, før det lukkede dem.
 
 Talte, talte.
 Var, var.
 
 Vi
 slap ikke taget, stod
 i midten, en porebygning, og
 det kom.
 
 Kom mod os, kom
 igennem, lappede
 usynligt, lappede
 den sidste membran,
 og
 verden, en tusindkrystal
 skød op, skød op.
 
 *
 
 Skød op, skød op.
 Så -
 
 Nætter, udskilte. Cirkler,
 grønne eller blå, røde
 kvadrater: verden
 satser sit inderste
 i spillet med de nye
 timer. - Cirkler,
 røde eller sorte, lyse
 kvadrater, ingen
 flyverskygge,
 intet
 målebord, ingen
 røgsjæl stiger og spiller med.
 
 *
 
 Stiger og
 spiller med -
 
 I uglernes flugt, ved den
 forstenede spedalskhed,
 ved
 vore flygtende hænder, i
 den yngste forkastning,
 over
 skydevolden på
 den begravede mur:
 
 Synlige, på
 ny:
 furerne,
 korene, dengang,
 salmerne. Ho, ho-
 sianne.
 
 Altså
 står der stadig templer. En
 stjerne
 har vel endnu lys.
 Intet,
 intet er tabt.
 
 Ho-
 sianna.
 
 I uglernes flugt, her,
 samtalerne, daggrå,
 grundvandssporene.
 
 *
 
 (- - daggrå,
 grund-
 vandssporene -
 
 Bragt
 ind i landskabet
 med
 det usvigelige spor:
 
 Græs.
 Græs,
 skrevet itu.)
 
 - Paul Celan, Sprachgitter, 1959.
 
 mvh
 Simon - god søndag.
 
 
 Redigeret af Simon (22/01/2017 06:13)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #22615 - 23/01/2017 00:22  Re: Poetisk fryd..
[Re: Simon] |  
| 
|   bor her
 | Registeret:  02/05/2009 Indlæg: 1015
 |  |  
| 
Hej Simon
 Hvilke ord, hvilke mellemrum, hvilken stemning, hvilket stjernelys og -drys ... og så til lidt mere Paul, en anden, men ganske kendt som et af de mange mellemrum, og her en stjernesol :))
 
 
 
 Ny sol
 
 En kølighed gled over vejen.
 De stod og så den hænde.
 Og pludselig var de løst fra sig selv,
 vendt imod Sol og Sne:
 Morgenen så de brænde.
 Tid og navn faldt af deres hånd,
 ordene visned i deres blod,
 døre blev de som stumt sprang op,
 ruder som åbne stod.
 
 Øjet var ikke en grænse,
 græsset blev grønt i deres sind
 som det var grønt for deres fod,
 stemmer
 legede hviskende ud og ind,
 solen stod op gennem deres lemmer
 svidende ren og åbenbar,
 og i et øjeblik holdt de sig tavse
 oprejst som dem de hemmeligt var.
 
 Paul la Cour / "Bark og ved" 1950
 
 
 Natlige hilsner (stjernerne er deroppe, højere end skylaget)
 RoseMarie
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  annonce 
 
 |   |