annonce
Webhotel uden begrænsninger hos Gigahost
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
0 registrerede 7 gæster og 209 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 14 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15696 - 29/05/2013 13:05 Re: hvad de dog skriver [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Michael: Hvorfor skulle jeg studere disse fjolser? Så ville jeg da selv være et fjols. Nu er jeg derimod så klartskuendes, at jeg forstår, at de er fjolser.

Michael: Erkendelsen opstår af perception, ikke ved læsning af bøger.

[x] Hanskrist: jeg er nu glad for at jeg har lært matematik, lært at læse og studere, lært sprog, studeret psykologi, medicin og filosofi på uni, og derudover fulgt forelæsninger i teologi af nogle af danmarks bedste idehistoriker og teologer,,,

[x] Hanskrist: kan slet ikke vurdere disse forhold jeg nævner højt nok og jeg har tænkte mig at fortsætte livet ud med at studere, lære nyt, især videnskab om hjernen forventer jeg mig meget af i årene fremover, ja jeg ligefrem glæder mig som et lille barn

[x] Hanskrist: nu er det jo ikke sådan at studier udelukker livserfaringer eller et helt og fuldt liv ved siden af, tværtimod.

[x] Hanskrist: jeg melder mig ikke ud af samfundet, "fortolknings -fællesskabets" anstrengelser for at nå frem til sandheden, indenfor filosofi, psykologi, teologi, biologi og videnskaben om hjernen, som er de fagområder der har min store interesse

[x] Hanskrist: og der er jo masse af liv ved siden af studierne, men den største glæde er dog og have stor viden og forståelse sammen med en masse andre mennesker som man kan drøfte seriøst med

[x] Hanskrist: kigger lige ned på min have, som jeg nyder at være i og holde, og den er bare så flot med blomstrende blomme pærer og æble træer i øjeblikket,

[x] Hanskrist: wokgryden er stillet frem og rodfrugterne klar og bøfferne, til min bedre halvdel kommer fra dans her kl 21, så der tid til mange andre ting end lige studier

[x] Hanskrist: nå med det sidste vil jeg sige at jeg ikke finder at det ene (studier) udelukker et fuldt og helt liv, også hvor en sanselig umiddelbar omgang med omgivelserne kommer til sin ret,

[x] Hanskrist: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich

[x] Hanskrist: okay Tillich er meget påvirket af Hegel, men han er samtidigt en af de fornemste eksistentialister, der altså får plads til tænkningen, fordi ontologien også betyder meget for ham, også den hvor væren og tænkning finder sammen et langt stykke af vejen

[x] Hanskrist: som Tillich er jeg modstander af at tavsheden vælges frem for ord og tænkning, altså vælges frem for et liv i kommunikation og samtale

[x] Hanskrist: at have intellektuelle behov tror jeg er sundt og ret udbredt i vore dages højt uddannede samfund, men det er og kan og skal jo ej være en erstatning for at ha et 'fuldt og helt' liv da det er livet, livserfaringerne der sætter dagsordenen for studierne

[x] Hanskrist: ingen gider vel studere noget de ikke igennem deres livserfaringer har et nært kendskab til

Michael: Vi er et resultat af vores liv, det samlede billede. Men når vi skal forklare dette billede med ord, så kommer det ud gennem vores mund i små bidder. Vi behøver tid til at forklare det samlede billede.

Michael: Og dog betyder vores forklaring intet for den anden hvis han/hun ikke har oplevet og erfaret den samme ting. Så er det kun ord uden mening.

Michael: Al erkendelse har basis i det menneskelige, levede liv, der findes ingen anden.

Michael: En filosofi, som ikke har basis i det virkelige liv er kun fantasi og spekulation.

Michael: Marx vendte Hegel på hovedet, det betyder, at hvor Hegel havde en fantasiskabt Gud, som udgangspunkt, havde Marx det virkelige liv.

Michael: Hvor Hegelsk fantasifulde Gud forsvinder i det fjerne, tegner sig et billede af en anden Gud. Skabt af Marx's ubønhørlige virkelighed.

[x] Hanskrist: "dog betyder vores forklaring intet for den anden hvis han/hun ikke har oplevet og erfaret den samme ting. Så er det kun ord uden mening",, ikke enig, jeg mener vi sagtens kan indleve os, hvilket spejlneuronerne også indikerer

[x] Hanskrist: argh nu synes jeg du er hård ved Hegel, for dum var manden nu ikke, og ligefrem påstå han havde en fantasiskabt Gud er grov underkendelse en stor mand, der nok når alt kom til alt, var mere eksistentialist og konkret end selv Kierkegaard

[x] Hanskrist: men jeg er enig med dig i at Marx er den helt store tænker, og at efter ham enhver form for idealisme næsten vil være skudt i sænk før det ser dagens lys

[x] Hanskrist: men tilhører man den herskende klasse eller den priviligerede klasse og har man denne klasses Herre -Sprog og -Tænkning, så afgiver man nok også nødig denne sin sociale nedarvede ideologisk politisk tænkning

[x] Hanskrist: så den sociale arv er svært at få bugt med selv i et demokrati, som blot giver de priviligerede endnu større fortrin (nå jeg snakker som jeg har forstand til)

[x] Hanskrist: Paul (Paulus) "new moment" i moderne filosofi, er ellers at finde indenfor rækken af ateister og marxister,

[x] Hanskrist: og disse når sammen med Luther; Albert Schweitzer; Paul Tillich mmfl frem til det stik modsatte standpunkt af det du mich og rubæk når frem til

[x] Hanskrist: sjovt at de der aktivt beskæftiger sig med Paulus, at disse når frem til de stik modsatte synspunkter og konklusioner end dem du mich og rubæk når frem til. Valget er vist ikke så svært, når man skal afgøre hvem man skal tro på, ha tillid til, ja nok dem

[x] Hanskrist: der har valgt at studere og undersøge sagen nærmere, end lige et par landsbytosser der vil udtale sig uden overhovedet at have gidet sætte sig ind i stoffet

[x] Hanskrist: at tro på Guds eksistens er den værst tænkelige form for ateisme siger Tillich. Ja der findes sundere former for ateisme, hvor der bliver plads til den form for gejst og spiritualitet som vi finder hos Paulus, da også derfor de nye filosoffer der idag er

[x] Hanskrist: optaget af Paulus, at de netop har en sund form for ateisme, hvor der er plads til mennesket som et spirituelt eller revolutionær politisk tænkende væsen

[x] Hanskrist: jeg er vokset op på landet blandt dyr der skulle røgtes og marker der skulle sås og høstes, senere blev min far murermester, så vores sprog (tale) tænkning var udelukkende knyttet til den konkrete praktiske virkelighed, også derfor jeg scorede højt i geom

[x] Hanskrist: geometri og matematik og alle de naturvidenskabelige fag, og var døv overfor fag der uafhængig af den konkrete faktiske virkelighed, havde sin egen isolerede sproglighed og logik, for kun den form for tænkning der var relateret virkeligheden interesserede

[x] Hanskrist: indtil jeg blev 20 år, var jeg hver dag ude i naturen, færdes jeg ude i det fri, aldrig har jeg prøvet at være indendøre bag en skærm, tv skærm eller computer skærm eller med næsen bag en bog (da jeg kom på Uni havde jeg kun læst 2 bøger; Paw og Paw i urs

[x] Hanskrist: Paw i Urskoven,,, så at gå rundt og relatere til forestillinger eller sindbilleder endsige trosforestillinger eller noget abstrakt, aner jeg faktisk ingenting om, som værende en mulighed, for jeg kender kun min konkrete eksistens

[x] Hanskrist: og at være så centreret i den konkrete eksistentielle virkelighed, må nu være de nødvendige forudsætninger for at kunne studere teologi, for hvis teologi tar udgangspunkt i trosforestillinger så fejler den allerede før den får begyndt

[x] Hanskrist: deri er jeg enig med Tillich, at teologien er affødt af de konflikter, dilemmaer, den fremmedgørelse etc vi møder gennem vores eksistens' vilkår og vilkårlighed

[x] Hanskrist: og igen er jeg enig med Tillich i at teologien skærper vores sans for den forlegenhed, fremmedgørelse, angst etc vi pådrager os gennem vores endelige eksistens og dets vilkår

[x] Hanskrist: sjovt nok er de største teologer og filosoffer med interesse for teologi, også dem der dygtigst formår at skelne mellem drøm og virkelighed, illusion og virkelighed, sansebedrag og virkelighed, selvbedrag og sundt selvsyn etc

[x] Hanskrist: at tro man vender forkert (med benene stående ud i det blå) og ikke med dem stående godt og solidt plantet i den jyske muld eller på en byggeplads, er en udbredt fordom om teologien

[x] Hanskrist: nu har jeg også haft min opdragelse i en ikke kristen hjem, ikke kirkelig hjem, så jeg har jo svært ved at sætte mig ind i en kristen opdragelse, aner kun lidt herom indirekte fra enkelte elever i klassen, men disse fejlede nu ikke noget på forstanden og

[x] Hanskrist: bestemt de havde ingen tung kristen rygsæk af moral mm der tyngede deres spontanitet og frihed på nogen måder

[x] Hanskrist: uanset hvor stærkt troende indre missionske mennesker jeg har stået overfor, har jeg aldrig oplevet dem stille spørgsmålstegn ved evolutionsteorien eller ved astrofysiske forhold

[x] Hanskrist: for dem havde det intet at gøre med et bestemt verdens billede, det var alene et personligt kald, og ansvarlighed, en måde at struktere deres karakter og personlighed på, i personlig alvor

[x] Hanskrist: alt dette med at kristendom har at gøre med et verdensbillede er noget vi har arvet fra usa, det er meget fremmed for europæisk tænkning, Luthersk tænkning

[x] Hanskrist: også det der gør at dawkins virker så svært at forstå relevansen af for den europæiske filosofi og teologi, der knapt aner hvad denne tale går ud på, kun ved at skæve til usa kan man begynde at forstå denne tynde kop te af misforstået religions kritik og

[x] Hanskrist: pseudodebat aktivitet, hvor man rammer fuldstændig forbi emnet og sagen selv, substansen i religion og kristendom

Hanskrist: selv en neo ortodoks dogmatisk bibelsk korrekt tænker som Barth siger at kristendommen ikke er beskæftiget med et verdens billede, men at det alene er en antropologi
[x]Hanskrist: det er en kristologisk antropologi blandt mange andre antropologier (psykologiens, medicinens, evolutions antropologiens, etc blandt de mange antroplogier og lærer om mennesket der findes)

[x]Hanskrist: vi kan forstå os selv på mange måder, og alle disse antropologier bidrager positivt til vores selvforståelse

[x]Hanskrist: men de udspringer alle af at mennesket i sin eksistens har stillet spørgsmål til sig selv og dette at være til

[x]Hanskrist: nå et ærinde i aalborg venter mig og ca 20 km løb (min daglige menu) venter mig før kl 17 hvor en times badminton står på programmet

[x]Hanskrist: så jeg overlader chatten til andre tænkende 'væsner'

[x]Hanskrist: om at tale med to tunger, om at være deltager på to debatter; religions -debatten og trosfriheds -debatten. Simon og Bjørn's beundring for og rosende ord til michael er velkendte, han taler klart og er ikke syltet ind i tro

[x]Hanskrist: mich skriver på religions debatten: Jeg er heller ikke kristen og hvad er mere vigtigt, det var Jesus heller ikke

[x]Hanskrist: Jesu død på korset er et symbol, i selve den menneskelige, historiske virkelighed. Et symbol på egoets korsfæstelse.

[x]Hanskrist: Tror du ikke, at Han kunne have undgået det, hvis Han ville. Kunne den, som al magt i Himmelen og på Jorden var givet, ikke have undgået det ved blot at knipse med fingrene? mich citat slut. Velbekomme siger vi til simon og bamse, der er serveret, spis

[x]Hanskrist: om vi taler om det som symbol eller tegn begivenhed, så har det intet at gøre med egoets eller personlighedens korsfæstelse, men det stik modsatte, nemlig om alle menneskers person værdighed, egoets/jegets, det enkelte menneskes uendelige person værdighed

[x]Hanskrist: som altid indlæser du østens religiøse filosofi ind i en jødisk kristen kontekst, og du er ihvertald ingen Marx der om noget er modstander af at vi korsfæster eller ophæver den givne konkrete virkelighed, så egoet korsfæstes ikke, hverken hos Marx eller

[x]Hanskrist: de kristne, eller hos Jesus, tværtimod, er det det stik modsatte der er sandt som kristendommens inderste kerne. Kristendommen er så dennesidigt orienteret som ingen andre religioner

[x]Hanskrist: hvilken stærk religiøs overtro gir du udtryk for her mich: "Tror du ikke, at Han kunne have undgået det, hvis Han ville. Kunne den, som al magt i Himmelen og på Jorden var givet, ikke have undgået det ved blot at knipse med fingrene?" citat slut

[x]Hanskrist: er jesus nu også dette guddommelige monster og fatalistiske masochistiske lyst selvmorder som du beskriver ham til at være?

[x]Hanskrist: stop nu engang, det er slet ikke så svært som du gør det til, bevar nu hovedet kold, hvorfor tror du fx Paulus siger det er en tåbelighed for os at vi finder Gud i magtesløshed, hos ham der ikke er til i mægtighed, magt og vælde, men netop i verdens øjne

[x]Hanskrist: ikke er noget.

[x]Hanskrist: Det betyder ikke at han korsfæster egoet frivilligt, ingen har kæmpet så meget for det enkelte menneskes betydning og værdi, egoet, som jesus. Materien er ikke ond, legemet er ikke sjælens grav, men dens redskab og rette element, ja Guds Tempel, Gud selv

[x]Hanskrist: inkarnerer sig i den legemlige verden. Dette er såvidt Mounier den dårskab Paulus taler om for grækerne og ja tåbelighed for jøderne, at messias ikke kom i magt og vælde

[x]Hanskrist: egoet eller menneskets individuelle mangfoldighed er ikke i kristendommen (hos Jesus, eller hos Paulus) et resultat af materiens forræderi mod ånden, men er i tråd med Guds vilje, det billede vi er skabte i

[x]Hanskrist: du tilskriver ikke mennesket nogen eksistentiel betydning, men du vil svække det konkrete eksistentielle menneske ved at opløse det i sin essentialitet, derfor påstår du fejlagtigt korsfæstelsen er et symbol på egoets korsfæstelse

[x]Hanskrist: intet kan være mere usandt om du vil forstå hvad det er urkristendommen beriger hellenismen med, hvor dog hellenismen og ikke urkristendommen og Paulus, vinder slaget om kirken og vi får den falske urimelige ontologiske middelalder metafysik, som først ig

[x]Hanskrist: igen med renæssancen og reformationen (Paulus' genopdagelse og genaktualisering) bliver sendt til tælling (i filosofien af Kant) i forbindelse en ny besindelse på det genuine i urkristendommen i forhold til hellenismen

[x]Hanskrist: det er Paulus der bringer os ud af middelalderens hellenistiske kristendoms metafysiske ontologiske tænkning, som mennesket er systematisk underordnet og skal forstå sig selv i forhold til

[x]Hanskrist: hos Paulus er humanismen og vores autonomi teonom grundet og han modsætter sig enhver form for moralsk form for heteronomi

[x]Hanskrist: michael, hvorfor vil du ha jesus med over i dit religiøse verdensbillede? Du fortolker Jesus så han passer ind i dit religiøse syn på verden, hvad med om du lidt mere ydmygt forsøgte at lodde hvad historisk set urkristendommen var for en størrelse

[x]Hanskrist: jeg synes du siger et her og noget andet på religions debatten, ofte indenfor samme time finder jeg du modsiger dig selv. Kunne det være sådan fat at du er i syv sind og ikke aner hvad du selv står for når alt kommer til alt?

[x]Hanskrist: både simon og bamse er hoppet på at du er humanist af sekulær eller ateistisk tilsnit. Dette element i din tænkning har jeg dog svært ved overhovedet at få øje på

[x]Hanskrist: og da slet ikke hvis jeg læser hvad du skriver på religions debatten.

hos Paulus er humanismen og vores autonomi teonom grundet og han modsætter sig enhver form for moralsk form for heteronomi
[x] Hanskrist: michael, hvorfor vil du ha jesus med over i dit religiøse verdensbillede? Du fortolker Jesus så han passer ind i dit religiøse syn på verden, hvad med om du lidt mere ydmygt forsøgte at lodde hvad historisk set urkristendommen var for en størrelse

[x] Hanskrist: jeg synes du siger et her og noget andet på religions debatten, ofte indenfor samme time finder jeg du modsiger dig selv. Kunne det være sådan fat at du er i syv sind og ikke aner hvad du selv står for når alt kommer til alt?

[x] Hanskrist: både simon og bamse er hoppet på at du er humanist af sekulær eller ateistisk tilsnit. Dette element i din tænkning har jeg dog svært ved overhovedet at få øje på

[x] Hanskrist: og da slet ikke hvis jeg læser hvad du skriver på religions debatten.

[x] Hanskrist: for mig at se har du et meget religiøst gemyt, sind. Vil du ikke også selv mene dette? Og der skal måske mere end et mirakel til for at komme fri af dette sind, gemyt, disse stemninger, sinds stemninger og luner

Simon: Du burde bare glæde dig over at ha' fået chatten som din egen lille dagbog, at der deri ikke befinder sig andet end hvad man ka' forvente sig, må vel så vise underholdningsværdie
n, lille hønsemand ;)

Simon: Jeg ka' kun anbefale evt. lystne læsere at titte lidt på de indlæg du tidligere har skrevet, for dermed ved selvsyn at se nøjagtig samme indhold som hvad du skriver nu. M.a.o. var du også før gået helt i stå - trist? Tja, jeg ville mene det, men ok ;)

Simon: Jeg ror nu alligevel den bitterhed der ligger i snart hver en sætning fra dig, viser sig tydeligt frem hos evt. læsere - pers. har jeg nu aldrig anset dig som en af de debattører der var værd at læse.

Simon: Ole derimod, viste stort kendskab til et varieret og interessant livssyn, som mange fik udbytte af og kunne bruge til noget. I det lys, forsvinder du næsten helt af syne. Jeg synes du sku' lade være med at sammenligne dig med mennesker du dels

Simon: ikke forstår, og dels personificerer fremfor at forholde dig til hvad disse mennesker faktisk skriver.

Simon: Jeg synes det er beklageligt det er endt sådan, at du nu er henvist til kun at sidde her og nyde dine egne små prutter. Ku' du ikke ta' og læse én af de bøger du altid snakker så meget om? ;)

Simon: Og så lige en hilsen til solen - som atter stikker sit glade ansigt frem fra skydækket!

RoseMarie: ... det har nu lige haglet her ... og jeg nåede ikke vasketøjer, så jeg håber på solskin igen i morgen

RoseMarie: ... men jo, en hilsen til forårssolen er jeg altid go' for

Simon: RM: du fik solen som håbet, samt lidt vind i sejlet - voila, Fru Voldborg..;)

[x] Hanskrist: hvis jeg ikke er værd at læse, så drop mig, KRALV AF MIG, nu har du i 10 år siddet på nakken af mig, og ikke lavet andet end at intimidere mig og belyve mig. Hvorfor skal jeg konstant høre på at du ikke finder mig værd at læse

[x] Hanskrist: drop mig simone, og du skulle se hvilken fred der ville hvile over stedet her. Og hvorfor skal jeg nu sammenlignes med Bjørn Ole, eller mich eller jan sero?

[x] Hanskrist: jeg synes det er beklageligt at du ikke tør sige to sammenhængende ord om Heideggers filosofi som du i årevis har givet dig ud for at være ekspert i

[x] Hanskrist: men ikke to sammenhængende ord har vi hørt, ikke så meget som et lille afsnit om hvad vi (eftertiden) skylder Heidegger

[x] Hanskrist: den dag jeg opdagede din angst, fandt jeg ud af at noget var gået grueligt galt for os debattører, og at det her ikke var et frit sted hvor der var stor ytringslyst, måske nok formelt ytringsfrihed, men det fungerer jo ikke i praksis

[x] Hanskrist: derfor satte jeg en dagsorden om vi dog ikke kunne gøre det bedre og jeg forsøgte at få dig og bamse i tale desangående, men kun treram reagerede positivt på denne opfordring, du og bamse har nægtet at forholde jer til den dagsorden,

[x] Hanskrist: du må da også selv ha det skidt med at du er så ængstelig at du ikke tør skrive fx bare lidt om filosofi, som du har udnævnt dig selv til at være ekspert i,, det må da være trist at være så hæmmet som du er

[x] Hanskrist: personligt finder jeg det er trist at du har opført dig sådan overfor mig at du nu ikke tør sige to ord om fx Heideggers filosofi eller filosofi i det hele taget, langt bedre havde det været om ytringslysten havde været til stede, og vi havde haft en

[x] Hanskrist: livlig debat som fx religions debatten nu har det

[x] Hanskrist: jeg er godt klar over at formelt har vi ytringsfrihed her på stedet, men i praksis virker det ikke, fordi folk har ikke lyst til at ytre sig og tør ikke. Nøjagtig det forhold ønskede jeg vi alle skulle forholde os til

[x] Hanskrist: jeg kender personligt et par stykker, dygtigere debattører, som også du simon og bamse kender fra debat, der ikke vil sætte deres ben her, grundet måden der bliver debatteret på her på stedet

[x] Hanskrist: og de er ikke religiøse, troende, men en af dem er endda på linie med dig og bamse,

[x] Hanskrist: der er også aktive debattører her på stedet, der kun tør small talk, som kun tør behage dig og bamse, men som overhovedet ikke tør bevæge sig ind i noget seriøst af angst for din og tidligere bamses billigelse, som der også findes din angst for at ytre di

[x] Hanskrist: dig om filosofi, fordi du jo, grundet den urimelige behandling du har givet mig, er bange for hvordan jeg vil reagere på at du sætter dig selv på spil omkring filosofiske emner

[x] Hanskrist: min dagsorden skyldtes alene at vi var havnet i den situation, hvor angsten for at ytre sig havde ædt op lysten til at ytre sig relativt frit, selv om vi formelt har ytringsfrihed

[x] Hanskrist: min dagsorden var at personforfølgende ondskabs fuldheder, dette konstant at intimidere, latterliggøre og ringeagte andre, om vi dog ikke kunne komme dette meget uheldige træk på stedet til livs

[x] Hanskrist: så vi igen kunne få en livlig debat, fordi folk ikke længere skulle være bange for at blive intimideret, latterliggjort og ringeagtet, udsættes for personlig forfølgelse og belyvninger, det er bare så grotesk at noget sådant kan finde sted

[x] Hanskrist: hvis du nu stoppede dine intimideringer andre simon, mig fx, så ville der gå en rum tid, der ville falde ro på, og stedet ville genopstå på en ny og bedre måde

[x] Hanskrist: og måske nogle af dem du jamre over ikke er her, de kunne finde på at vende tilbage, når de ser at vi her debatterer og ikke intimiderer og personforfølger hinanden, latterliggøre og ringeagte hinanden, men at vi vitterlig holder os til at debattere

[x] Hanskrist: du foreslog mig at læse mine egne indlæg igen, dertil vil jeg sige, læs du simon din egne indlæg igen, og du vil brække dig over dig selv, for hvor har du dog ødelagt mange gode debatter, ved din nedladenhed, ringeagt og intimidering andre,

[x] Hanskrist: og fagligt set, ville du også opdage at du ofte slet ingen pointe har, og at du blot konstant skaber pseudodebatter fordi du kun drøfter det du skyder andre i skoene

[x] Hanskrist: de fleste af dine indlæg er så beskæmmet af at være pseudodebatter at du ikke ville kunne udholde at læse dem igennem igen

[x] Hanskrist: alle disse dine pseudodebatter har kun et formål, og det er at intimidere, latterliggøre og ringeangte den du debatterer med

[x] Hanskrist: på religions debatten har de den regel at man ikke må reagere på intimideringer og personforfølgende aktiviteter, men at man skal anmelde disse og så vil redaktionen se på forholdet

[x] Hanskrist: derfor blev du "knaldet" simon (og det med god grund, for til slut var du simpelthen for latterlig og infantil at læse og for ondskabsfuld nedredrægtig intimiderende andre) og andre har fået advarsel.

[x] Hanskrist: jeg kender ingen som dig der har så svært ved at holde dig til at debattere og argumentere for dine synspunkter, for konstant havner du i fanatisk personforfølgende aktiviteter, nærmest som en mani fra din side kan man se

[x] Hanskrist: jeg har et ganske simpel spørgsmål til dig simon, er vi her for at debattere primært, eller er det okay som du gør det fx i forhold til mig, ikke overhovedet at debattere med mig, men konstant sidde på nakken af mig i en konstant belyvning mig, intimideri

[x] Hanskrist: ng, latterliggørelse og ringeagtelse min person,, kun dette har du for øje, og er du beskæftiget med i forhold til mig, og det har stået på i 10 år nu

[x] Hanskrist: uanset om du inderst inde mener jeg er idiot, ikke værd at læse, og at jeg vrøvler og misforstår filosoffer, så mener jeg ikke dette gir dig ret til at belyve mig, intimidere mig og personforfølge mig, uden debat med mig overhovedet

[x] Hanskrist: nu er jeg jo ikke den eneste der har prøvet at have dig siddende på nakken af sig konstant 24 timer i døgnet

[x] Hanskrist: det er simpelthen et træk ved din personlighed, ihvertfald skrivende personlighed her på trosfrihed og før religions debatten,,

[x] Hanskrist: til slut, jeg er ikke bitter som sådan, ej heller nu, men jeg er bitter (HIDSIG VRED) på dig simon og din debatadfærd til tider når den ender i personforfølgende aktiviteter, hvor folk intimideres og belyves konstant

[x] Hanskrist: om noget det har ødelagt ytrings lysten her på stedet, også din egen lyst og ja mod til at sige noget om filosofi er forsvundet,, kan du ikke se det er en uheldig måde at føre sig frem på mand???

[x] Hanskrist: du er jo bange, du er jo en kujon, der som en boomerang er blevet ramt og blevet dum i nakken af din egen urimelige personforfølgende debatadfærd

for i 10 år har du ikke skrevet så meget som et eneste ord derom, ikke en eneste gang har du giver prøver på at du har overblik til at kunne udtale dig som du gør
[x]Hanskrist: ANGST OG BLUF, fra din side, og nu er du boomerang ramt og dum i nakken, og er selv den største kylling, da det ikke lykkedes dig at overføre din frygt og usikkerhed til mig, men du sidder selv med sorteper i den sammenhæng

[x]Hanskrist: nøjagtig det forhold skal vi drøfte simon og skal du i selvransagelsen navn overveje. Ja overveje om vi ikke kan gøre det bedre alle sammen her på debatten

[x]Hanskrist: og det var spejlet, denne dagsorden jeg beskriver ovenfor, var det spejl som du og bamse har nægtet at se i øjnene. I nægter at se jer selv i spejlet

[x]Hanskrist: bamse stak af, og du har stukket hovedet i busken og nægter at kommentere på det

[x]Hanskrist: og ja face det, se det i øjnene

Simon: Et trist syn, at se dig sidde alene på en chat og tale om dig selv, hønsemand. Det minder lidt om alle de underlige indlæg du skrev på religion.dk;)

Simon: Det nytter ik' at forklare dig hvad debat er, det har flere prøvet så tit, ja Ole var vel nærmest en slags far for dig, i henseende med forklaringerne. Og da ingen nogensinde vil se dig argumentere for dine meninger, ja da er du ergo

Simon: henvist til at chatte om og med dig selv; fortsat god fornøjelse hønsemand ;)

[x]Hanskrist: nå den sved nok simon, men jeg håber du er blevet klogere og har indset at din måde at opføre dig på har spillet fallit og dermed slut herfra, og respekterer du at droppe personfølgende aktiviteter skal du slippe med æren i behold

[x]Hanskrist: ole en slags far for mig, hva taler du om, der har aldrig været det der ligner i den retning, jeg har hele tiden været klar over hvor den mand var og hvor jeg selv stod, og han har aldrig spillet noget mentor eller fader lignende rolle i mit liv, dertil

[x]Hanskrist: har jeg for meget styr på de naturvidenskabelige fag og mht religion og teologi og filosofi, er bamse nu ikke nogen ørn

[x]Hanskrist: men lad os slutte, ihvertfald hvis du stopper dine intimideringer og belyvninger, så kan jeg også sige god fornøjelse til dig filosofi liderlige simone

[x]Hanskrist: mine indlæg på religion dk, hvor jeg stadig skriver fra tid til anden og hvor vang sagde jeg skulle holde øje med en N-S, disse indlæg der har jeg fået så meget positiv respons på, fra troende såvel som ikke troende og en del af mine facebook venner skyld

[x]Hanskrist: skyldes min debat aktivitet hvor jeg har fået venner for livet, så jeg er ganske godt tilfreds med mine skriverier på religion dk, modsat dig, du kan næsten ikke være tilfreds sådan som du opførte dig, trist, trist at se en voksen mand kan synke så dybt i

[x]Hanskrist: disrespekt for andre debattører, men mon ikke du har lagt det bag dig, noget tyder på at du nu forsøger at gøre det anderledes

[x]Hanskrist: vi kan gøre det bedre (vi: dig, treram, bamse, mig selv og andre her på trosfrihed) og vi SKAL gøre det bedre, ellers er vi sgu for åndssvage hele bundtet

[x]Hanskrist: Arne har du set den artikel religion.dk har om Jung, selv fik jeg et praj fra en af mine facebook venner

[x]Hanskrist: jeg har indset en lang række fejl ved min egen debatadfærd, og det er ikke at jeg skriver om og nævner Heidegger og Bergson mfl eller grundig præsenterer jer for Tillich og Berdyaev, men det er min måde at debattere forhold med andre debattører hvor jeg

[x]Hanskrist: har en del studier bag mig, fx Paulus; eller problemstillingen Jesus og Paulus; eller urkristendommen eller eksistentialismen, eller Jung mmfl andre ting,,, det forpligtiger faktisk mest eller stiller store debat etiske krav til én der hvor man ved mest

[x]Hanskrist: den person der fagligt set står mest kompetent, han kan ødelægge og lukke ned samtlige spændende debatter, temaer og problemstillinger, ved sin måde at komme farende overfor dem der først lige er begyndt at interessere sig

[x]Hanskrist: derfor er gode forbilleder fx: fl vang og kræn-p, og anne, fordi de selv om de har ekspert viden eller stor viden på visse områder, så forstod de at debattere på en ikke "bedre vidende måde", de undgik at lukke munden på andre såkaldte novicer el amatører

[x]Hanskrist: kunsten er at åbne op og gøre spændende og samtidigt som fx vang og krænp at skrive indlæg af høj faglig saglig kvalitet

[x]Hanskrist: jeg er glad for at jeg står så godt som jeg gør mht de naturvidenskabelige fag, for det gør at bamse fx ikke kan køre rundt med mig eller andre uden at blive afsløret for at misbruge det naturvidenskabelige argument, der hvor den ikke holder

[x]Hanskrist: og om noget han har forsøgt at kvæle (og lukke ned) utallige spændende debatter ved her at misbruge og misforstå hvad naturvidenskab egentlig siger

[x]Hanskrist: mange troende har misforstået evolutions teorien (slet ikke forstået dens rækkevidde og hvad den siger) når de plæderer for ID, men sørme også mange af ateistisk naturvidenskabelig overbevisning, har overhovedet ikke fattet hvad evolutionsteorien siger

[x]Hanskrist: og de udstrækker dens rækkevidde til områder den slet ikke dækker over og overhovedet ikke har sagt et ord om, fordi det ligger undenfor dets domæne
#15697 - 29/05/2013 13:07 Re: hvad de dog skriver [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
[x]Hanskrist: nå men hvis vi alle opførte os bare lidt anstændige, ville vi få en bedre debat, mere livlig debat, og vi ville ha det bedre med os selv (vores samvittighed) og dem vi lever med, når vi rejste os op fra debatten

[x]Hanskrist: intimiderer man andre debattører på trosfrihed, så kan man ikke rejse sig op derfra, fra dette, og bagefter ha det godt med sine nærmeste. Så megen dybdepsykologi har jeg dog studeret og forstået omkring hukommelsen vores (samvittigheden vores)

[x]Hanskrist: ingen har som Jung haft øje på de problemer et menneske havner i når det lever med dårlig samvittighed,, modig gjort af Jung at turde ta dette emne op til bevidste overvejelser

[x]Hanskrist: Jung siger at han ofte har siddet med en 'patient' hvis eneste problem var dårlig samvittighed, og så snart de fik kigget på forholdet, og 'patienten' begyndte at leve i henhold til sin samvittighed, så forsvandt neurosen eller de psykiske konflikter

[x]Hanskrist: det var lige dagens input fra nordjylland, hvor jeg nævner et af de mange forhold jeg skatter Jung så højt for. Jung som har betydet og stadig betyder så meget for mig, og som jeg skrev for år tilbage, så følger en meditations proces eller udvikling nøje

[x]Hanskrist: Jungs individuations proces,,, hvilket jeg har erfaret på egen krop og sind flere gange i mit liv, når man begynder at meditere, da kommer anima/animus (vores modsat kønnethed og sexualitet) op til overfladen og kan ses i drømmene som vores konkrete liv

[x]Hanskrist: persona og skygge problematikken stikker sit 'grimme' fjæs frem, eller ihvertfald denne konflikt er der også øjeblikkeligt i forbindelse en påbegyndt meditations proces

[x]Hanskrist: og jeg har mødt flere mindfulness instruktører som overhovedet ikke har styr på disse forhold, hvorfor de løber ind i så store vanskeligheder mht deres undervisning og deres projektioner at det hele går galt for dem,

[x]Hanskrist: alle der arbejder seriøs med meditation burde have været igennem Jung 'iansk terapi, eller være trænet (ikke teoretisk, men praktisk) ud fra Jung's individuation lære

[x]Hanskrist: er på vej til Alanya, det er farligt at give sit visa dankort ud til Jonna, pludselig er man på vej ud af landet, på ferie

[x]Hanskrist: 3 cykelture ud i Taurus bjergene er planlagt, og tyrkisk bad og massage, og så skal jeg jo løbe mine daglige kilometer langs strandpromenaden,, og ja svømme (nok det bedste af det hele for en vandhund som mig, der er kun fra hotellet 50 meter til stranden

[x]Hanskrist: 2800 kr all inclusive, morgenmad, middag og aften og alle de drinks vi vil ha

Michael: Meget åndeligt.

[x]Hanskrist: ja faktisk ifølge Jung har du ret

[x]Hanskrist: individuations processen ifølge Jung er ikke kun en indvortes meditativ proces (noget åndeligt i og for sig selv) men kræver at man gør sig nogle konkrete erfaringer med livets mange muligheder (livserfaringer), hvor man aktivt udfordrer sig selv og sætte

[x]Hanskrist: sætter sig selv på spil. Og for Jung er der bestemt ikke noget der er finere eller mere åndeligt korrekt end andet, tværtimod er Jung kendt for sin kritik af fin -kulturel småborgerlig moral og adfærd

[x]Hanskrist: Åndelighed er ifølge Jung ikke en eksklusiv indre vej, da der ingen selverkendelse (individuation) er udenom vores konkrete livserfaringer med omgivelserne

[x]Hanskrist: mange af Jungs patienter turde ikke handle og reagere på deres drømme, og drømmenes reaktion var prompte negativt, ikke flere belønninger fra det ubevidste, førend patienten turde bevæge sig, ændre adfærd i hverdagen

[x]Hanskrist: Drømmene afspejler netop om vi lever og udfolder os (er i proces, individuation) eller er stagneret i en neurose, hvor vi forbliver indenfor vores trygheds zoner, sat af vores neurotiske ængstelige ego, der ikke tør følge op på hvad drømmene som vejviser

[x]Hanskrist: anbefaler i forbindelse en individuation (selvrealiserende personlig udvikling).

[x]Hanskrist: drømmene er netop kongevejen til selvet (individuation, selvrealisering) fordi drømmene netop udfordrer det neurotiske ego og viser det hvilken livsopgave og udfordring der venter det og som det må handle på, bliver nødt til at handle på om det ikke vil

[x]Hanskrist: forkrøble som menneske.

[x]Hanskrist: om noget Jung kunne tyde ud fra sine patienters drømme, hvilke livsopgaver der ventede dem, om de ønskede helbredelse, at komme fri af stagnation og neurose, og i stedet komme i proces; selvudvikling, individuation

[x]Hanskrist: fortæl du mig om dine drømme michael og jeg skal fortælle dig hvilken livsopgave du står overfor, der udfordrer dig om du vil bevæge dig, om du ønsker en personlig udvikling imod en Tao -helbredelse, -individuation (selvrealisering)

Hanskrist: det er vigtigt at forstå mht Jung, at vi her ikke står overfor noget teoretisk, men overfor hvad Jung hele sit liv koncentrerede sig om, nemlig mulighederne for personlig udvikling, individuations processen, som var autonom ud fra de numinøse arketyper
[x]Hanskrist: som vi har et intimt kendskab til via vores drømme

[x]Hanskrist: altså det er ikke en idealitet, ja det var langt fra et ideal vi skulle realisere, perfektionere i vores liv, tværtimod var det nærmest det stik modsatte

[x]Hanskrist: der kunne ikke være tale om nogen individuation (personlig udvikling) hvis man ikke turde konfrontere sig selv med skyggen, med alt det man så ned på, ringeagtede, afviste som ondt, beskidt og mindreværdigt

[x]Hanskrist: drømmene er fyldt med alt det stof bevidstheden afviser, og for Jung var en individuation ud fra alene vores bevidsthed en umulighed, da det var at være i dialog med det ubevidste, eller underbevidstheden (som han nævte det i sine unge dage)

[x]Hanskrist: Jung er stærkt påvirket af Nietzsche's kritik af de kristnes dekadente småborgerlige moralisme, og Jung'ianske terapeuter har da også her i landet gjort en kæmpe indsats overfor folk der var havnet i en 'kristen neurose'

[x]Hanskrist: småborgerlig kristen moralisme er om noget neuroseskabende, og Jungs indsats heroverfor kan ikke vurderes højt nok

[x]Hanskrist: jeg vil anbefale 'folk' her, at de følger med i hvad michael skriver på religions debatten (ja I må også gerne læse mine indlæg, dog er jeg den samme her som der, hvilket ikke gælder michael)

Hanskrist: sammenlign fx hvad bamse og simon siger om michael af rosende ord, med hvad han rent faktisk skriver. Jeg spør, har de forstået vores debat kollega michael eller misforstået ham
[x]Hanskrist: hva med den her: "...når verden står overfor udslettelse... Så bryder Jeg alle regler... ...og lader mig føde." citat slut michael.

[x]Hanskrist: simon og bamse roser michael for at være selvstændig tænkende og for at tale forståeligt, tydeligt

[x]Hanskrist: michael påstår han overhovedet ikke er religiøs. Men fakta er at vi nærmer os en grænsepsykotisk religiøs selvforståelse hos michael

[x]Hanskrist: michael get a life!

[x]Hanskrist: du identificerer dig med noget religiøst hele tiden og har noget religiøst med inde over din selvopfattelse og identitet konstant, Hvor finder man det moderne tænkende menneske hos dig michael?

[x]Hanskrist: et menneske der i årevis har identificeret sig selv med Gud, Jesus, Herren, hvordan skulle du også igen få disse ideer og tanker, forestillinger ud af hovedet, jeg tror aldrig du bliver den måde at tænke på kvit

[x]Hanskrist: på et tidspunkt hver aften, glemmer du dig selv og falder i med hvad du tror er Gud, i forbindelse en stemning, meditativ sindsstemning der overmander dig, fordi du ingen projekter har med livet selv, tilværelsen din, eksistensen din

Hanskrist: jeg ville meget gerne kunne se dine drømme michael, for et er sikkert de må være meget ulig hvad du skriver. Dine drømme viser dig i hvilken vej du skal kigge michael
[x]Hanskrist: Jung'iansk terapi i København, det må være en mulighed, har du råd,, ellers kan du jo begynde at studere Jung og ta ham seriøs, og påbegynde en personlig udvikling, individuation, der vil noget, sparker røv

[x]Hanskrist: upps der er læsere af chatten der har mindst lige så god forståelse for Jung som jeg har, om ikke bedre. Dog er mit kendskab okay og min formidling okay, ganske udmærket, ikke dermed sagt at det ikke ku gøres bedre

[x]Hanskrist: udmærket lille 'digt': "...når verden står overfor udslettelse... Så bryder Jeg alle regler... ...og lader mig føde." ,, har du selv forfattet det? eller er det taget et sted fra

Michael: Der er intet specielt mystisk ved drømme. Hvis man er lidt opmærksom, og ærlig, kan man lære meget om sig selv og ens skjulte motiver.

Michael: Det ville være gavnligt om du forstod dig selv ligeså godt som du forstår Jung. Mine drømme er temmelig ligegyldige, nærmest en form for afspænding.

Michael: Det er fra Bhagavad Gita. Mig og Gud syntes lige, at vi ville nævne det.

[x]Hanskrist: okay,, men jeg har nu tiltro til at du selv ville kunne magte at skrive noget lignende. Når man bringer sig selv i en 'transcendental' meditativ stemnings tilstand, finder vi ofte en indre stemme der taler til os, drømmene og den indre stemme er de to

[x]Hanskrist: størrelser der om noget styrer en individuation, den personlige udvikling

[x]Hanskrist: at lytte til samvittighedens stemme (ikke den dårlige samvittighed men den gode) spillede nok en lige så stor rolle i forbindelse individuations processen som drømmene, dog de hænger uløseligt sammen

[x]Hanskrist: det gælder om at skabe en forbindelse fra bevidstheden til det ubevidste (hvor også det kollektiv ubevidste befinder sig, med de numinøse eller libido med psykisk energi ladede arketyper findes), denne akse bevidsthed - det ubevidste var ego - self aksen

[x]Hanskrist: det er også i den sammenhæng Jung siger at det ville være en katastrofe om egoet gik til grunde, for dermed mistede man om noget kontakten til selvet

[x]Hanskrist: selvet er den arketype der ligger under vores ego bevidsthed, hvorfor også Tillich taler om vores ego-self

[x]Hanskrist: Self is the seed of individuality, very closely related to the ego itself in its mysterious depths and origins (Jung: mysterium coniunctionis)

[x]Hanskrist: pga new age angreb på egoet, noget jeg har mødt en hel del på de to debatter, er jeg blevet tvunget til at studere nærmere forholdet, hvormed jeg er blevet lidt en ekspert omkring forholdet ego -selv aksen -dynamikken mellem bevidstheden og det ubevidste

[x]Hanskrist: mennesker der mangler modet til at bekræfte sig selv de underkaster sig ofte et religiøst eller kollektivt selv, hvormed de nok opnår en religiøs gevinst, men de taber sig selv, mister sig selv. Noget Erich Fromm og Tillich har tematiseret

[x]Hanskrist: både Tillich og Jung kritiserer østens religioner for at opgive ego-self aksen eller strukturen, hvilket er utænkeligt i en moderne kontinental europæisk eksistentialistisk kontekst

[x]Hanskrist: i vesten er Kristus arketypen for personligheden (ego - selv; Kristus - Gud (Sønnen - Faderen); mennesket - det guddommelige; bevidstheden det ubevidste) også derfor Böhme siger at Kristus er vores jeg-hed og Steiner at Kristus er Jeg-legemet

[x]Hanskrist: personligheden (individuation), ego-self strukturen, betyder alt i en vestlig kristen kontekst og den betyder intet i en østlig religiøs kontekst, enten forsvinder mennesket i udifferentieret upersonligt eller man havner i et højere guddommeligt selv

[x]Hanskrist: en Sartre (ekstrem eksistentialisme) er en logisk konsekvens af Kristusmystikken i vest, som før eller siden takket være Paulus vil føre til en vægtlæggen på friheden til selvstændighed, autonomi, individualitet og en spirituel personligheds udvikling

[x]Hanskrist: det moderne selvrealiserende individ og personlighed vi oplever i øjeblikket her i vesten og som nu har bredt sig globalt, er en lige linie logisk konsekvent udvikling fra den paulinske Kristus-mystik

[x]Hanskrist: det enkelte individs kreative muligheder for en autonom theonom individuation eller personligheds udvikling er allerede een gang for alle en becifret verden 3 diskurs om mennesket hos Paulus

[x]Hanskrist: et seriøst uimodståelig originalt mem i noosfæren, eller idesfæren, kultursfæren som intet har at gøre med blind tro, overtro, som allerede Paulus afviste

Hanskrist: repeat repeat repeat, ja jeg bliver som paulus siger aldrig træt af at gentage det samme om og om igen igen igen, bare hele tiden set i et nyt perspektiv og tværvidenskabelig sammenhæng
[x]Hanskrist: jeg tror vi alle er klar over at 10 -øren først falder, for langt de flestes vedkommende, efter utallige 'geniale' gentagelse af nøjagtig det samme forhold, heureka, pludselig falder alle brikkerne smukt på plads og hele den vestlige historiske udvikling

[x]Hanskrist: står present og lysende klart for os, fortiden, menneskehedens fortid (historiske fortid) lyser op og står klart og forklaret os og vi bliver bevidst om hvor vi skal stille os i den historiske proces og udvikling

[x]Hanskrist: for at få en fremtid må fortiden først forløses fra forfalskning og glemsel, dette gælder på individ plan (psykoanalysen) og det gælder på menneskehedens historiske plan (Vico; Herder; Grundtvig, Hegel/Marx og især eksistentialismen Heidegger og Tillich)

Hanskrist: hukommelsen (den individuelle såvel som den kollektive) er mysteriet over vores liv, det er TIDENs mysterium, som uden hukommelsen ikke ville være et mysterium
[x]Hanskrist: selv indenfor biologien, DNA den genetiske forskning og forståelse mennesket er det hukommelsen som vores genetiske arv der er i højsædet

[x]Hanskrist: hvorfor huskes noget, generindres og genvitaliseres noget, og andet forbigås eller forgår

[x]Hanskrist: men der er visse størrelser i menneskehedens kollektive bevidsthed vi ikke kan tillade os at fortrænge eller benægte, ellers vil det kaste menneskeheden ud i endnu en katastrofe, 3. verdenskrig eksempelvis

[x]Hanskrist: en af de største profeter i det 20 århundrede er Berdyaev, husker stadig da jeg læste hvad han skrev i begyndelsen af '1920 -erne' at jeg hele tiden måtte nive mig selv i armen og tjekke om den tekst jeg læste virkelig var skrevet i begyndelsen 20-erne

[x]Hanskrist: fra da af, var jeg solgt og jeg måtte igang med at støve litteratur op af Berdyaev og jeg fik fra Norge og det kongelige bibliotek tilsendt bøger af Berdyaev, men idag har jeg stort set hele hans forfatterskab på engelsk, købt antikvarisk over amazon com

[x]Hanskrist: han påstod at europa stod overfor en katastrofe og skulle igennem en grum grum mørk nat, katastrofe, og at der på den anden side ville udfolde sig en autonom theonom individuation og spirituel personligheds udvikling uden lige, hvorimod Bonhoeffer troede

[x]Hanskrist: at en spirituel religiøs epoke nu for altid ville være et afsluttet kapitel, hvem der har fået ret, med Jung og Tillich og new age (selvudviklings bølgen) i tankerne, er vist tydeligt
#16025 - 24/08/2013 12:33 Re: hvad de dog skriver [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
12 med pil op, tommel op, tommel op, tommel op; til arne og afrodite, for humorens velsignende virkning med inde over et altid interessant emne, den modne sexuelle kærlighed mellem voksen mand og kvinde

[x]Hanskrist: eneste lille kritikpunkt er hvorfor skal alting dog være uselvisk og hvorfor er begær bandlyst, min bedre halvdel ønsker åbenbart ikke guddommelig kærlighed, men noget mere menneskeligt, for hun opfordrer mig til at være mere selvisk og hun vil begæres

[x]Hanskrist: humorens velsignelse, ja der er sørme forskel på en sjofel (overfladisk) tilgang til emnet og en humoristisk, der vidner om erfaring, forståelse og stor mod til at gøre holdt ved emnet, sagen selv, på ærlig vis

[x]Hanskrist: kvinden skal undersøges, snuses (sanses), bruges, erobres, begæres, ja kort sagt elskes, ellers bliver vi tomme i sjælelivet og begynder at fable om gud på en falsk, forkert, måde, hvor det spirituelle udslukker og svække vores sjæleliv frem for at fremme

[x]Hanskrist: og styrke, bestyrke og befæste det

[x]Hanskrist: sex drejer sig om at tabe hovedet, miste besindelsen og kontrollen (hovedkontrollen) og turde give sig hen

[x]Hanskrist: og gør man det rigtig vil man aldrig være den samme som før, hjernen, hovedet, vil være forandret for altid

[x]Hanskrist: denne bevægelse at miste hovedet, tabe hovedet (hovedkontrollen, bevidstheden) var Sartre neurotisk angst for, hvorfor han ikke formåede at nå andre, finde frem til næsten og omgivelserne, naturen, som noget positivt, da det for ham var lig med

[x]Hanskrist: bevidsthedens tilintetgørelse men det vil det aldrig være ifølge Heidegger eller Tillich,

[x]Hanskrist: vi vil altid enten være der (under erfaringen, hengivelsen det andet, fremmede, den anden, fremmed) eller vende tilbage til os selv efter transcendensen (erfaringen; oplevelsen)

[x]Hanskrist: stagnation er ikke at turde blive sig selv fri og løs i forbindelse med vores erfaringer og kontakt med omgivelserne, man kommer aldrig ud over sig selv, man går til grunde i sig selv

[x]Hanskrist: ikke neurotisk sex er derfor grænseoverskridende, det er virkelig et eventyr, hvor man tør gå på opdagelse, tør tabe hovedet, give slip på sig selv

[x]Hanskrist: som alle de erfaringer vi skal igennem, truer de vores selvintegration, vores hvilen i os selv, selvbe'ro'enhed, men ikke at turde gøre sig erfaringer med livet (den sexuelle kærlighed iberegnet) er også at stagnere i sin menneskelige udvikling

Hanskrist: vi kan nu engang ikke med held blive hængende i mors skørter, da vi kun kan realisere os selv som mennesker ved at omgås og være i kontakt vore omgivelser, naturen (materien: jorden, føde, tøj, klæder, byggematerialer, redskaber) såvel som vore medmennesk

[x]Hanskrist: og iøvrigt har Heidegger ret, der er ikke et problem i den forstand at vi skal finde ud af os selv til naturen eller næsten (omgivelserne), vi er der allerede, vores væren, er en i verden væren, givet på forhånd eller før os selv

[x]Hanskrist: så det moderne menneskes fortvivlelse er blot at vi er blevet gjort fremmede for vore omgivelser (naturen såvel som vore medmennesker) og bliver vi det er vi også fremmedgjort os selv, gjort fremmede for os selv

[x]Hanskrist: i den sammenhæng er jeg spændt på hvordan det går michael, vil han kommer nærmere den virkelighed (virkelige virkelighed) han har talt om i så mange år, ved at være flyttet på landet

[x]Hanskrist: nærmere jorden, nærmere jordens rodfrugter og buskernes og træernes frugter, nærmere et hundyr, en kvinde

[x]Hanskrist: får michael legeme, altså konkret eksistens, eller vil han stadig fable solidarisk med rubæk om den ikke fysiske virkeligheds primat eller overordnede stilling vores liv

[x]Hanskrist: vi har legeme sammen med omgivelserne vores, naturen, og ja i sexuel forstand har manden legeme med kvinden, som kvinden har det med manden

[x]Hanskrist: det sartre var bange for, angsten for at miste sig selv som bevidsthed, ved at være i naturlig kontakt med omgivelserne, naturen såvel som medmennesket, har jeg aldrig frygtet som den bondedreng og landsbydreng jeg er, og ja murermester søn

Hanskrist: og ja så har jeg den fra mit eget liv, der bedst fungerer når jeg lader mig rive med, lader mig gribe; når jeg er motiveret,, har et motiv, et stærkt ledemotiv med inde over mit liv
[x]Hanskrist: hverken harmoni eller lykken eller et liv uden lidelser (som også vil være et liv uden kærlighed) kan være et overordnet mål, noget efterstræbelses -værdigt

[x]Hanskrist: det værst tænkelige for mennesket at udholde er en lang række gode dage, dette forhold har undret mange, altså hvorfor harmoni er så svært at holde ud for mennesket, og hvorfor mennesket ligefrem efter et par dage gør alt for at bringe harmonien til ophør

RoseMarie: Hengivelsen er målet ... at hengive sig til livet, at ha' tro og tillid og at bevare den på trods ... af livet, som det var, er og bliver.

[x]Hanskrist: evolutionsbiologien har fundet svaret, vores biologi er til krise (kamp/flugt) og er til sult og nød

[x]Hanskrist: kronprinsen tonser derud ad på ironman i hovedstaden,, han er langt foran rolf sørensen

[x]Hanskrist: hvorfor udsætter kronprinsen sig for en ironman, for så mange lidelser?

[x]Hanskrist: ja at kunne give sig selv hen (om det er haven, vovserne, et andet menneske, etc så er det altsammen godt) fordi det retter vores opmærksomhed udad og vi gør os derigennem erfaringer med vore omgivelser, kommer i kontakt

[x]Hanskrist: The past is your lesson; the present is your gift; the future is your motivation.

RoseMarie: Jeg er enig ... hengivelsen sker indefra og er rettet ud mod noget anden, én anden, hinanden. Og ja, vi er til i fortid, nutid og fremtid

Michael: Ja, rene Rolf er ikke meget bevendt uden EPO.

[x]Hanskrist: hyg jer,,, I to der bor ude på landet, jeg får gæster

RoseMarie: I lige måde

Michael: Ja, gæster. Er samvær ikke vidunderligt? Jeg erindrer en aften for længe siden, da d in daværende kone svarede mig på din tråd.

Michael: Hvor er hun henne? Hvorfor gik hun? Og hvordan er jeres forhold i dag?

Michael: Tro ikke, at den ene kvinde, er forskellig fra den anden. De er allesammen ens. Kun jeg, mig selv, forbliver bestandigt.

Arne Thomsen: Michaels ord minder, synes jeg, om de gamle ord: "Kvinder er noget af det bedste, man har - af den slags." Og jeg tænker: Er kvinder ikke mennesker?

Michael: Selvfølgelig ikke. Hvorfor skulle de være noget, som manden ikke er? Du kender åbenbart ikke din bibel, om fristeren, der lokkede manden til at bide i det sure æble.

Michael: Vær på vagt.

Michael: Forøvrigt findes mennesket ikke i flertal. Der er kun mig og dig.

Arne Thomsen: Ja, hvad skal man dog ikke "lære"

[x]Hanskrist: he he michael, det var dengang du var morsom, du havde sådan lidt en anders lund madsen skæv humoristisk vinkel på religions debatten og livet i det hele taget, og vi morede os over dine betragtninger

[x]Hanskrist: meget er sket siden, nemlig er du i mellemtiden blevet Gud Selv, Alvidende, alene du har fundet perspektivet, det sande perspektiv, hvor-ud-fra du mener dig i stand til at dømme om alt og alle

[x]Hanskrist: agerer du ikke som guru oplyst? ihvertfald på religions debatten, måske mindre her

[x]Hanskrist: nå men indrømmet, jeg læser af og til dine indlæg på religions debatten, og jeg bliver lidt forfærdet over eller ihvertfald betænkelig over at du taler/skriver som du gør

[x]Hanskrist: hvorfor er det du mener at du er den eneste der kender Gud og Sandheden med stort S

[x]Hanskrist: tror ikke min eks som morede sig over dine indlæg for år tilbage, ville synes om denne din nye stil, måde at føre dig frem på. Er sikker på hun vil foretrække din tidligere mere ydmyge og humoristiske stil

[x]Hanskrist: kunne du ikke nøjes med at slås for dine synspunkter, dit perspektiv, behøver du ende op med at positionere dig som en OPLYST Guru over alle, hele denne østerlandske ide bryder jeg mig ikke om, for jeg mener vi lever i kommunikation hvor vi sammen drøfter

[x]Hanskrist: de problemer livet stiller os overfor og det mysterium livet et og andet sted også altid vil være (nemlig er livet ikke kun udfordringer og problemer, det er også et og andet sted et mysterium, men begge dele drøfter vi med hinanden om)

[x]Hanskrist: men med din kongstanke: "At tænke og tale er den døde fortid som kommer til udtryk", kan jeg godt se at du ikke vil tilhøre den vesterlandske kultur

[x]Hanskrist: hvor at leve i kommunikation, og dette at tænke og tale, drøfte tingene, er selve essensen af den vesterlandske kultur

[x]Hanskrist: i stedet for at dogmatisere og blot postulere dine ideer om Nu'et som fx "At tænke og tale er den døde fortid som kommer til udtryk" kunne du så ikke argumentere herfor i stedet?

[x]Hanskrist: og ja opgive referencer (altså hvorfra du har tyvstjålet dine kongstanker (men jeg fandt dem til sidst ved egne anstrengelser hos Krishnamurti))

[x]Hanskrist: jeg ser aldrig at du argumenterer, finder argumenter for dine postulater, du docerer blot på dogmatisk vis

[x]Hanskrist: det var lidt ris, rosen er selvfølgelig at du er vedholdende, at du insisterer og tilsyneladende på visse områder står fast, siger det samme fra gang til gang (modsat mht religion og de religiøse spørgsmål, og begrebet 'størrelsen' Gud; hvor du hele tiden

[x]Hanskrist: skifter mening som vinden blæser eller alt efter hvem du taler med og hvilken debat portal du befinder dig på)

[x]Hanskrist: en anden ros må også være at du fundet værd at gøre indsigelser imod, overfor, værd at kritisere.

[x]Hanskrist: en tredie ros til dig er din selvbiografiske ærlighed

[x]Hanskrist: nå nu mindre alvorligt, du skriver mich: "Tro ikke, at den ene kvinde, er forskellig fra den anden. De er allesammen ens."

[x]Hanskrist: det skriver du i forbindelse med at jeg nu lever med en anden kvinde end jeg gjorde for år tilbage

[x]Hanskrist: jeg kan sige dig at kvinder er forskellige og at disse to omtalte er SÅ forskellige at jeg må knibe mig i armen over hvor forskellig to kvinder kan være, og at det ændrer mig og mit liv rigtig meget i den gode retning, at finde sammen med en der ikke er

[x]Hanskrist: bange for at elske, turde nærhed og intimitet og som ikke ser en 'fjende' (modstander, et modmenneske) i sin partner

[x]Hanskrist: de samme konflikter kan være på spil, men i det nuværende forhold går solen aldrig ned over nogen former for vrede eller fjendskab

[x]Hanskrist: humor og tilgivelse er konstant på spil i mit nuværende forhold, og var der slet ikke i det foregående

[x]Hanskrist: savner du storbylivet og din lejlighed (bolig) der og miljøet omgivelserne? Er du glad for din flytning michael? Nysgerrig er jeg efter at vide hvor langt fra hovedstaden du er flyttet

[x]Hanskrist: som jeg er nysgerrig efter at vide hvor pokker det er fra du fik handlekraften (initiativ og motiv) til at flytte

[x]Hanskrist: det er disse Kairos øjeblikke i et menneskes liv jeg finder så interessante, og som Tillich har behandlet og som Heidegger hos Paulus udviklede sin forståelse tidsligheden fra

[x]Hanskrist: nå jeg vil slutte af med at spørge dig om flytningen er overstået, og om du er ved at finde dig hjemme i din nye bolig og dine nye omgivelser (nye butikker og indkøbs steder fx) og hvad med dine nye naboer

[x]Hanskrist: nå bjørn har ret, trosfrihed er ved at gå ned når jeg chatter, ingen reg. online, kun 1 besøgende ja selv søgemaskinerne trækker sig, så jeg stopper med 3 link til RM

[x]Hanskrist: www.personalisme.dk www.cura.dk og www.curamag.dk surf skim og tjek lige ud ved lejlighed

Simon: Mich for fanden!...hva' er det dog dine fingre skriver - mon ikke det ville være smart hvis de konfererede lidt med hovedet? ;))
Michael: Mange ting på en gang, HansKrist. Måske Kræn-P gav mig et vink med en vognstang. Måske jeg bliver straffet fordi jeg engang skrev at jeg vippede lystigt med mine tæer.

Michael: Ikke desto mindre kan nuet godt få en anden betydning når der ikke er andet end smerte hvert sekund, alle døgnets 24 timer, uge efter uge og måned efter måned i det uendelige. Ikke desto mindre vil det nuværende altid være det eneste der findes.

Michael: Ligesom fred kun kommer når man glemmer sig selv.

Michael: Jeg fortryder ikke, ay jeg kaldte mig selv for Gud, jeg er Gud, HansKrist.

Michael: Som du ville være hvis du handlede derefter.

Michael: Jeg er det, man kalder oplyst, HansKrist, jeg kan desværre ikke være andet.

Michael: Tillykke med din nye kvinde, jeg er sikker på at du havde de samme oplevelser med den forrige. Lad os tale ved om nogle år, når I tager hinanden for givet og ordene får en anden lyd.

Michael: Sandheden staves ikke med stort. Sandheden der staves med stort er en illusion, dvs. forfængeighed. Sandheden med lille s er måske ikke umiddelbart lig med stilheden og det uendelige rum (opmærksomheden) men den er dog absolut en nødvendig forudsætning.

Michael: Sandheden, sandheden og intet andet end sandheden. Selv Gud må bøje sig for sandheden.

Hanskrist: måden du bruger begrebet sandheden på ovenfor minder om grækernes begreb om og syn på skæbnen
[x]Hanskrist: når du skriver: "Sandheden, sandheden og intet andet end sandheden. Selv Gud må bøje sig for sandheden".

[x]Hanskrist: både 'guder' og mennesker kæmper deres forgæves kampe overfor de skæbnesvanger skjulte, ubevidste, spil der styrer vores liv (noget Freud fandt noget universelt sandt i)

[x]Hanskrist: man (grækerne fx) kan føle sig fanget i dette dødens legeme og forløsningen bliver derfor en forløsning fra det legemlige; modsat heroverfor er kristendommen en forløsning af det legemelige, ikke fra det legemlige

[x]Hanskrist: kristendommens helt centrale dogme eller ide, problemstilling, diskurs, nemlig inkarnationen eller inkarnations -tankegangen, drejer sig ikke om andet

[x]Hanskrist: derfor var urkristendommen så optaget af helbredelse (helbredelsen af legemet) og af bespisning de fattige,, først i og med at den græske filosofi opnår en dominerende indflydelse på kristendommen flyttes koncentrationen til sjælen

[x]Hanskrist: "materien er ikke ond, legemet er ikke sjælens grav, men dens redskab og rette element, ja, guds tempel. Kristus er Gud i den legemlige verden, Gud der har antaget os i legemlig forstand, altså hele guddomsfylden som vi har i kød og blod

[x]Hanskrist: men dermed er legemet vores også forløst og helbredt, uden at vi er forløst fra legemet vores

[x]Hanskrist: nemlig er det en forløsning det legemlige, inkl vores legeme, men det er altså ikke en forløsning fra det legemlige, eller en forløsning fra vores legemlighed

[x]Hanskrist: derfor er urkristendommen lig med først og fremmest legemlige helbredelser (ja legemlige helbredelser i hobetal)

[x]Hanskrist: Emmanuel Mounier skriver: "to århundreders teologiske diskussioner for at nå til bunds i betydningen af Kristi inkarnation udviklede de kristne civilisationer, de eneste aktivistiske og driftige civilisationer".

[x]Hanskrist: for de første kristne kunne eksistensen kun forstås ud fra vores legemlighed (biologisk såvel som socialt) og hverken sjælen eller 'platon'isme' eller idealismen var udgangspunktet for de første kristnes forståelse eksistensen deres

[x]Hanskrist: det sjælelige og legemlige er en uadskillelig enhed, og synd er ikke sjælens forbindelse med det legemlige, men viljens frie forkastelse af Gud, eller ulydighed samvittighedens stemme, Guds Kald (tiltale) over vores liv, der gør os ansvarlige

[x]Hanskrist: nå chit chat (snik snak) nok for denne gang (emnet kræver vist et indlæg) og jonna vil ha mig med til stranden, den nordjyske rivera, nærmere bestemt Rødhus

Hanskrist: når jeg svømmer siger jeg gerne at jeg kropper med vesterhavet (kropper er et udtryk jeg har hentet fra Medard Boss, psykiater og personlig ven med Heidegger)
[x]Hanskrist: og for mig er det meget vigtig at svømme med hovedet under vandet, dåben er en totaloplevelse, hvilket kræver at også hovedet skal med ned under vand, også hovedet skal døbes, dyppes, ja druknes

[x]Hanskrist: jeg forsøger at leve på en sådan måde at min tænkning ikke adskiller sig fra mit liv, min måde at leve mit liv på, ja om HansKrist må man sige at tænkning og liv hører sammen, er uadskillelige

[x]Hanskrist: så når jeg taler om Kristi inkarnation er det pine død seriøst ment eller det udmønter sig i noget konkret og praktisk i min hverdag og livsstil

[x]Hanskrist: hyg derover på djævleøen som vi siger her i jylland, simon, RM, arne, michael og hvem I nu er

Simon: Mich: Nuet er ikke i sig swelv meget værd for mennesker der fx. befinder sig i krigszoner, der står nuet i vejen for en mulig fremtid. Du ka vippe med tæerne alt du vil, der hvor det batter er når du flytter rødderne og skaber andre udsigter til indsigt
Simon: Forøvrigt anbefaler jeg gerne lidt jordforbindelse - og den finder du ikke hos kristne luftballoner som hønsemand osv. Den med at flytte på landet er god, ro om ørerne ka' være godt, god vind med det Mich ;)

RoseMarie: "... når du flytter rødderne og skaber andre udsigter til indsigt."

[x]Hanskrist: mennesker har ikke rødder, men fødder, så når vi flytter fødderne er vi i bevægelse, live, siger manden der lige (igår) løb langs med stranden, den nordjyske rivera, fra Blokhus til Løkken og retur igen ialt 28 km og så var det godt med en dukkert

[x]Hanskrist: det er det menneskelige legeme der realiserer vores frihed og autonomi, det kommer sig af at vi har fødderne og benene til at bevæge os frit omkring med

[x]Hanskrist: følelsen af frihed kommer sig af at vi legemeligt formår at handle og agere kreativ fri i verden, i forhold til vore omgivelser

Simon: Mennesker har netop rødder - men hvordan skulle hønsemand dog kunne se dem, de findes jo ikke på Wikipedia ;)))

Simon: RM...;) - god weekend til dig ;)

RoseMarie: Også god weekend til dig, Simon ... og tak

[x]Hanskrist: moderne kristendom der står eksistentialismen og marxismen meget nær, er opstået som en reaktion imod på den ene side idealismen, og på den anden side rationalismen og positivismen (hvor vi idag finder dawkins og vores egen simone og bjørn)

[x]Hanskrist: som det for mange mennesker er interessant og væsentligt at forstå naturen (naturvidenskab) er det også interessant og væsentligt at forstå historien, religion og politik og måden disse samspiller på.

[x]Hanskrist: positivismen og moderne rationalisme (fornuftsdyrkelse (dawkins simone og bamse)) magter ikke at forstå historien, religion og politik, fordi de ikke forstår mennesket som subjekt,

[x]Hanskrist: fordi de gør mennesket til et objekt, til genstand for deres betragtninger og undersøgelser

[x]Hanskrist: mennesket skal også undersøges eller forstås som subjekt og det er her vi finder moderne kontinental europæisk eksistentialistisk personalistisk kristendom der er gået meget dybere ind i subjekt spørgsmålet end fx positivismen og moderne rationalisme

[x]Hanskrist: kan subjekt spørgsmålet så ikke fyldestgørende undersøges og forklares i forbindelse en beskæftigelse æstetik, poesi fx? Nej på ingen måder, mennesket tilhører ikke kun og kan ikke kun forklares og forstås ud fra det æstetiske

[x]Hanskrist: som om menneskets liv kan opdeles i en seriøs alvorlig realistisk del og en useriøs sommerferie agtig ligegyldig tidsfordrivende æstetisk del

[x]Hanskrist: selv comte blev mere eller mindre æstetisk tosset i sit hovede på sine gamle dage nøjagtig som simone der overdænger denne portal med kun poetiske betragtninger straks subjekt spørgsmålet er på tale

[x]Hanskrist: nøjagtig det samme sker for dawkins, også han fanges mere og mere i tåbelige æstetiske betragtninger når han bevæger sig ind på at ville forstå mennesket som et subjekt også

[x]Hanskrist: derfor har vi brug for folk, tænker, som Nietzsche; Berdyaev; Tillich; Barth; Heidegger; Badiou og Zizek med mange flere af samme kaliber

[x]Hanskrist: dersom mennesker var en rodfæstet størrelse, med rødder og ikke fødder, ville det ikke ved egen kreativ fri aktivitet kunne være selvregulerende, men mennesket er selvregulerende og det netop fordi det har fødder og dermed mange perspektiver og ståsteder

[x]Hanskrist: mange sygdomme kommer sig af at være traditionsbundet og rodfæstnet til kun en kultur (være monokulturel orienteret)

[x]Hanskrist: men fordi mennesket har fødder som paulus og bevæger sig rundt i og er multikulturelt orienteret, formår mennesket at være selvregulerende (og åben overfor pluralisme) i langt højere grad end en monokulturel orientering ville tillade

[x]Hanskrist: det moderne mennesker har mange perspektiver fordi det har fødder og hele tiden bevæger sig og stiller sig i andres kultur og bevidsthed, og dermed er det moderne menneske fri og selvregulerende som folk der er monokulturel orienteret og rodfæstnet ikke

[x]Hanskrist: kan være

[x]Hanskrist: det moderne menneskes fødsel gives netop med at det gamle menneske blev rykket op med roden, blev rodløse og fik fødder, nu kunne bevæge sig frit, fri af det traditionsbundne og rodfæstnende ved en monokultur (ifølge Paulus)

Hanskrist: suverænt godt skrevet Hans, du har en go pen og skarp, du er lynende klar og tværvidenskabelig orienteret som få

[x] Hanskrist: tak fordi du er her!

[x] Hanskrist: husk at læse "hvad de dog skriver" stadig mener jeg chatten er noget af det bedste at læse anno 2013

[x] Hanskrist: jeg har nyorienteret og fundet mig selv igen her på trosfrihed (som for år tilbage på religions debatten, hvor jeg droppede rubæk (her er det så bare simone der er blevet droppet som seriøs debattør)) ja kursen er altså sat sikkert igen og skruen i vandet

[x] Hanskrist: læser du så ikke hvad rubæk og simon skriver? nej det gjorde jeg engang (da jeg tog dem seriøs og anså dem for at have en samvittighed overfor hvad der er op og ned i en sag, men efter at dette har vist sig ikke at være tilfældet er de droppet)

[x] Hanskrist: indtil det modsatte er bevist, da tror jeg på det bedste i mennesker, hvilket i det tilfælde her hvor det er debat det drejer sig om, er det bedste som jeg tror på i mennesker, at de er i besiddelse af en samvittighed der gør at de vil af alle deres evner

[x] Hanskrist: stræbe efter at holde sig til sandheden, hvad der er op og ned i en sag.

[x] Hanskrist: debattører der bevidst fordrejer og lyver (den ene om paulus, den anden om HansKrist) om forhold vedvarende igen igen, selv om de er blevet oplyst om sagens rette sammenhæng, altså bliver ved og ved med at tale imod bedre vidende, de må droppes

[x] Hanskrist: det kan godt være jeg er autoritetstro, fordi jeg aldrig kunne finde på at tale imod bedre vidende, jeg kunne aldrig finde på ikke at bøje mig for faglig heden og sagligheden omkring et emne

[x] Hanskrist: da jeg for år tilbage begyndte på debatterne, troede jeg at alle mennesker havde denne samvittighed boende i sig om at ville stræbe efter bedste evner for at nærme sig hvad der er op og ned i en sag, men sådan er det desværre ikke for alle

[x] Hanskrist: tak Hansi, for det du skrev om rødder og fødder, det var fremragende hilsen RM (da hun ikke selv længere tør skrive hvad hun tænker, gør jeg det for hende)

:-) smiler blinker ;)
#16061 - 31/08/2013 23:51 Re: hvad de dog skriver [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Michael: Problemer eksisterer i tid uanset om man er i en krigszone eller blot har en masse problemer og opnår lidt fred. Ved ikke at huske på dem og blot være i nuet.
Michael: Var det ikke Descartes der sagde: hvilke problemer eksisterer der hvis man ikke skænker dem en tanke.
Michael: Selvfølgelig giver nuet i dig delv ingen mening ligesom klarhed ikke eksisterer i sig selv. Der er ingen forståelse hvis der ikke er noget at forstå. Alt eksisterer i forbindelse med og i kraft af omverdenen
Michael: Dette er det uudfoldede og det udfoldede.
Simon: Mich: problemer mennesker har i krige eksisterer, men har ikke betydning for dit sanseapparat - de har det først ved beskrivelser, og kan senere få betydning for dit eget sanseapparat.
Michael: Jeg tror også på det gode som noget oprindeligt i de fleste mennesker, men ikke i alle og man bør kunne skelne. Desværre er de fleste mennesker meget lette at indoktrinere.
Simon: Mich: Det er beskrivelser der kan være klare, og derfor skabe forklaringer - dvs. modsat hønsemandens fordunklinger ;)
Simon: Den er typisk - idéen om det gode, der eksisterer uafhængig af mennesket selv. Men det er jo menensker der skaber gode ting, fordi de tænker godt, ik? ;)
Simon: Jeg tror det har hjulpet mange mennesker som holdepunkt, at det gode eksisterer uafhængig af dem selv, men at det er en dårlig beskrivelse.
Simon: God søndag fortsat ;)
Michael: Jeg har ikke påstået, at det gode eksisterer i sig selv.
[x]Hanskrist: de er sure, sagde ræven, om de rønnebør den ikke kunne nå. og ja suk, ak og ve, man kan blive blændet af lyset også forstår jeg, ser jeg
[x]Hanskrist: husk fra tid til anden at kigge i skraldespanden, papirkurven, her findes rigtig meget godt genbrug som moderne mennesker lader hånt om, smider væk og ikke tør ta til sig, nu også "Hvad HansKrist dog skriver", apropos tråden "Hvad de dog skriver"
[x]Hanskrist: jeg er ofte blevet spurgt om hvordan jeg dog kan være så sikker i min sag? Det er jeg bare, jeg ved nøjagtig hvad jeg har med at gøre. Jeg ved hvordan jeg virker på andre, hvad jeg kan gøre ved andre, for andre, forandre
[x]Hanskrist: mit sprog, mine ord, de taler, og kun derfor siger jeg folk noget, fordi mine ord taler
[x]Hanskrist: det må du ikke Hansi, du må ikke tale så direkte til folk, du må skrive om noget, og du må beskrive forhold i verden, men du må ikke tale så direkte til folk at du rammer og anfægter dem, kalder dem
[x]Hanskrist: sproget er det hus vi bor i og ikke kan falde ud af igen; eller vi mennesker lever i kommunikation med hinanden og er ikke indesluttet og tillukkede i tavshed, men vi er åbenhjertige og generøse overfor hinanden allerede i vores tale
[x]Hanskrist: talens spontane åbenhjertighed og oprigtighed er den min livsytring jeg har fået mest på puklen for i mit liv, men jeg formår ikke at kue og undertrykke denne så udtalte side ved min person som jeg har fra min mormor og farfar
[x]Hanskrist: dæmoni og det dæmoniske kommer sig af at leve i indesluttet tavshed med sig selv, en selvkredsende indesluttethed der medfører mange uhyggelige tanker om verden som et forfærdeligt sted at være
[x]Hanskrist: at bryde med tavsheden, indesluttetheden og al den selvkredsen og grunden i sig selv (og forsøg på at blive sig selv gennemsigtig eller forklarlig), er nok det vigtigste skridt et menneske kan gøre for sig selv i spirituel henseende
[x]Hanskrist: vor tids forbandelse, new age forbandelsen er at vi grunder i østens og buddhismens forældede religiøse tankegang og opfattelse af meditation
[x]Hanskrist: tænk, tal, lev i kommunikation og samtale med hinanden, sproget er det hus vi bor i, og det er her vi åbnes for det værende, om vi ikke forfalder til at underholde hinanden med snik snak, frem for at tænke, tale og kommunikere
[x]Hanskrist: men utrolig mange mennesker fylder verden med kun snak, fordi de kun kender det værende fra NU'ets sanselige perspektiv (en langsom, meget langsom, ind med teskeer, indføring i en vis mands tænkning, for de mindre begavede)
[x]Hanskrist: så stopper du Hansi, okay
[x]Hanskrist: ha en go dag allesammen!
RoseMarie: Tak tak og i lige måde ... pssst kan det passe? fik du røde kinder
RoseMarie: Ord er til for at bruges, som du skriver. Ja, og vi kan forandre og forandres via ord ... men troen, den kommer ikke af en forandring ... troen er forvandling og ikke forandring. Vi kan hverken forandre os selv eller hinanden til tro. Tro er forvandling.
[x]Hanskrist: for-vand-ling jeg elsker dåb, jeg elsker vand
RoseMarie:
[x]Hanskrist: når du kaster dig i vandet er du vægtløs, nøjagtig som når man går igennem sin krop eller gennemgår sin krop, så erfarer vi også os selv som vægtløse, lette og flyvende, dansende og smidige, noget vi også kender fra erotikken
[x]Hanskrist: eksistens er legemlig eksistens, og dette kan ikke reduceres til hvad vi i sanselig sammenhæng synes om, vi må bevare forbindelsen til den levende krop, som ikke kan være til i passiv sanselig anskuelse tingene
[x]Hanskrist: kroppen transcenderer det blot æstetiske sanselige, fordi den er villende, emotionel, og spændt, stemt, og ja fyldt med spontane ekstatiske livsytringer, som holder os opppe, holder os gående, holder os i form, som giver os retning, fremadbevægelse
[x]Hanskrist: dette aktive kreative princip overses af fornuften der er teoretisk skuende og af æstetikken der i alt for høj grad er passiv sanseligt og henholder sig til dette at synes om noget og kunne lide noget, men dette er passivitet
[x]Hanskrist: det er den ugentlige form for cura væren, hvor det værende fremtræder for os under den vulgære nutids form
[x]Hanskrist: egentlig eksistens er en cura væren, der er en ekstatisk tidsligheds væren, tiden som en ekstatisk helhed, hvor fortiden, nutiden og fremtiden er sammenhørende
[x]Hanskrist: men æstetikken giver os kun den vulgære nutids dimension af det værende
[x]Hanskrist: derfor roser simone michael, fordi de begge er så optaget af det værende som det fremtræder for os i den vulgære tidsløse NU -opfattelse
[x]Hanskrist: de er begge to kvinder, feminine, forstået som passive, de forstår ikke det aktive kreative maskuline princip ved menneskets eksistens, som vi først finder når vi tænker tiden og vores historicitet med
[x]Hanskrist: det står stille for dem begge to, og ja de ryger begge to, en måde at forblive stillestående, fordi rygning hæmmer enhver form for spontanitet, de spontane livsytringer holdes nede med kaffe og cigaretter og ja det giver dårlig kredsløb
[x]Hanskrist: fra min studietid kunne jeg konstatere at nogle studerende var spontane og livlige, intelligente og i bevægelse, mens andre hang med kaffe og cigaretter ved bordene i timervis
[x]Hanskrist: det kan godt være nikotin er godt for hjernen, men for søren da rygning brænder vores lunger i stykker og ødelægge kredsløbet til ekstremiteterne (som min arbejdsgiver der fik påbud om øjeblikkelig at stoppe rygning om han fortsat ønskede sig blod til ben
[x]Hanskrist: benene og fødderne)
[x]Hanskrist: livsstil og valg af filosofi hænger uløseligt sammen, vi kan også sige at liv og tænkning hører uløseligt sammen
[x]Hanskrist: at lytte til kroppen der er fyldt med puls, impuls og spontanitet og reflekser er så vigtig, og man må ikke hæmme eller sløve med nogen former for misbrug, alkohol eller cigaretter eller hash eller andre stærkere stoffer
[x]Hanskrist: hvor har jeg været i krig med rygerne og (drikkerne) og dem der tog stærkere stoffer, i mange mange år,, og hvor har folk været trætte af min prædiken som sundheds apostel
[x]Hanskrist: hvis man overhovedet skal tage folk seriøs må vi også kigge på deres livsstil, ellers vil vi ikke kunne forstå deres tankegang eller adfærd

Hanskrist: fej for din egen dør først, kig kritisk på hvordan du opfør dig i vore moderne sociale rum, fx de to debatter, religion og trosfrihed,,
Simon: RM: nu får du snart vandet rødderne - pas nu på med at sidde for længe i haven, man ved aldrig..;)
[x]Hanskrist: ordet 'det gode' burde en mand som dig aldrig ta i din mund og da slet ikke i forbindelse med hvordan man opfør sig i det sociale rum
[x]Hanskrist: du har i den grad diskvalificeret dig til at deltage i en diskurs om det gode
Simon: Man blir jo ikke just forbløffet over at se hønsemand i selvsving - hvem har set andet? ;))
[x]Hanskrist: korrekt jeg holder mig selv igang, jeg er som en arbejdsgiver sagde, indre motiveret og styret,
Simon: Er Mich mon ved at indrette sig på sin nye matrikel, plante fodnoterne med et udbytterigt rodnet på nuværende tidspunkt - blir sjovt at se om glæden springer som sved fra panden; ja jeg tror vi dér har en arvtager fra Søren Ryge ;)
Simon: Ellers er det nu ikke andet end til besvær, det flytteri, alene tanken om tiden det tar før man igen får etableret et hyggeligt hjem, ka' få det til at risle ned ad ryggen på de fleste - idet mindste når man ikke er 20 år.
Simon: A propos S. Ryge er der hygge i aften ved 20.30-tiden, ja dvs. hvis ikke pludselig søvnige Villy er på vingerne over Syrien - jeg har i netop forbindelse med rødder, sjældent set SF'ere med så stor en trang til at skabe nye krige,
Simon: jeg ska' lige love for de river rødderne op. Faktisk er SF'ere i nutiden helt uigenkendelige fra SF'ere i fortiden ;)
[x]Hanskrist: hvorfor skriver du nu om """det gode som noget mennesker skaber og evt. anerkender i et socialt rum""" når du i sin tid nægtede at forholde dig til denne dagsorden
[x]Hanskrist: her på stedet
Simon: Det er ikke let at være ansvarshavende i regeringen, mangt en beslutning kræver at man øjeblikkelig tar stilling og dermed flytter sig fra tænkning man ellers soliderede partien i.
Simon: I den forbindelse ville det ha' været helt rart hvis Ole atter rev sig løs og genetablerede sig her på debatten - Ole, dit gamle liv, vågn op for fanden!...ak ja, jo ikke meget ved at se på "paulusanekdoter i forklædning" ;))
[x]Hanskrist: rolig nu mand,, du virker jo desperat, du mangler en at stå sammen med, for du magter ikke at stå alene, da dette kræver en god samvittighed
Simon: Så er det idet mindste godt at se RM's interesse og glæde ved det musiske sprog, hvor der er meget at lære og meget at fordybe sig i med pers. udbytte. Hyg' d' hyg RM og Mich, og god aften i det Ryge'ske univers ;)
[x]Hanskrist: du har brug for nogen
RoseMarie: Jeg vil glæde mig til at nyde Rygemanden på besøg hos en ret besat Rhodomand ... og så vil jeg sende en TAK og kærlig hilsen til mine aner langt længere ud end i æteren ;)
Michael: Ser netop en udsendelse om russiske børn i fængsel. For dem er verden et forfærdeligt sted at være som for mange af os andre, som kun finder frihed og fred i nuet.
Michael: Det er utrolig uforskammet at sidde på flæsket og forlange at alle andre også skal have det godt.
Michael: Et usundt sind i en sund krop.
Michael: Jeg vil sætte mig ned, ryge en smøg og drikke et glas vin mens jeg kigger op mod den stjerneklare himmel. Lad fittnessfanatikerne danse omkring omkring mig i deres desperate sanktvejsdans.
Michael: Jeg har tit lyst til at gå hen til en af dem, banke ham på panden og forhøre mig om der er nogen derinde..
Michael: Ding Dong dynamolygte, HansKrist, hvem tror du, at jeg er? Kroppen er aldeles ligegyldig, den går til sidst op i røg, så at sige.
Michael: Identificerer man sig med kroppen vil man blive mere og mere bedrøvet jo ældre man bliver. Bedre var det om man erkendte, at livet er virkeligt og skal leves nu og her. Kig dig omkring og du ser kun død. Uopmærksomme mennesker som ikke er tilstede og som
Michael: Ikke forstår sig selv. Men det nytter ikke, vel HansKrist, for selv om du kigger dig omkring, så ser du ingenting. Du råber og råber i dit eget egos univers.
Michael: Vær stille og se dig omkring. Opdag en verden af mangfoldighed omkring dig. En verden som kun kan opleves hvis man er stille og ser og lytter.
Michael: At se og at lytte er opmærksomhed - den fuldkomne handling.
RoseMarie: ... og ... at være til i dialogen ... i mellemrummet
RoseMarie: ... imellem mennsker
Simon: RM: ja det var et fedt program - specielt ka' jeg godt lide idéen med blomster der går i arv - hva' sir du, vil du arve min Svigermors Skarpe Tunge? ;))
Simon: Nej, det var en nydelse og en fryd for øjet, men man sku jo ha været dér, nuslet rundt i den park af blomster med en smøg i flaben, og nydt tanken om Søren der fik smæk på bestilling - kors hvor så han Dansklæreragtig ud for 30 år siden, kom igen!,
Simon: du jyske gym.lærer..;))
Simon: Han er sgu altid en fornøjelse at se og høre, særlig musikken - ja han er én af de få jeg ved af, der forstår at lægge stemning bag billederne der taler. Ak ja, der er godt nok dimension og afstand til bondedimsen, godt at se ;)
Simon: Mich: den ka' jeg godt lide: "fittnisser i sanktveitsdans" ...mon der er een her med løbe-dansesko på, der pludselig stikker lappen op og sir "det miiig"...? ;)))
Simon: RM: der er ikke meget i det tv jeg gider se på, så blir så meget desto bedre, når man så endelig placerer røven i flyderen. Alene tanken om, hva' det ville koste at lege de film man faktisk ser, i modsætning til den licens man punger ud - det ska man nok
Simon: ik' fortabe sig i, det regnestykke ;)
Simon: Pænt godnat fra natholdet!
[x]Hanskrist: ha ha I er morsomme og ja så forhærdede eller sløve, dorske, I jeres uegentlige måde at være til på, være åben overfor det værende på som stammer fra jeres vulgære NU -tidsforståelse
[x]Hanskrist: igen stammer din ide om kroppen som en død ting, fra netop den opfattelse din vulgære NU -tidsforståelse bibringer dig, som Heidegger påpeger det:
[x]Hanskrist: om det nærværende som er i NU'et, at gøre det til noget forhåndenværende, til et objekt som bliver set og skuet i en statisk tidsløs anskuelse, hvor der helt ses bort fra tidens ekstatiske karakter
[x]Hanskrist: hos nogle er kroppen ikke et objekt som man kan identificere sig med, men levende, villende, emotionelt, åndende, sukkende, intentional fremadrettet etc
[x]Hanskrist: hvad med om I opdagede tiden, opdagede tidens ekstatiske karakter inde over jeres liv, et menneske kan sku da ikke være passiv underdrejet i NU'et hvor det ovenikøbet skal lytte og være stille, dette er sgu da uværdigt og ja uegentlig eksistens tilværelse
[x]Hanskrist: har I slet ingen dødsangst? bemægtiget og handlingslammet som I af livsangst
[x]Hanskrist: hva med om I tog stilling til Andrew Cohen (arne også) og peter bastian og stine bossen som to danske kendisser der har promoveret manden, guru'en
[x]Hanskrist: det Andrew Cohen siger er ikke til at skelne fra det michael har doceret for os igennem årene
[x]Hanskrist: hvor har de det fra??? hvor henter de deres visdom fra?? disse østerlandske vise mænd
[x]Hanskrist: I skulle udsættes for en Christus Macdonald U-Turn, omvendelse, døbes og forvandles, hvor I bliver bragt over i tidens ekstatiske vertikale dynamiske dimension, her hvor tid ikke bare går og går og svinder og forgår
[x]Hanskrist: men hvor tiden (aldrig forgår, fortiden aldrig forgår) ja endda tiden opstår påny, ja hvor tid/liv genopstår, opstår påny, som det er nu er I jo udenfor tiden i NU'ets vulgære tidsløse dimension er i åben for det værende på uegentlig vis
[x]Hanskrist: tidens ekstatiske karakter fandt Heidegger hos Paulus, og tiden er det vigtigste tema i mellemkrigstidens kontinental europæiske filosofi og teologi, Bergson; Tillich; Heidegger, Berdyaev mfl
[x]Hanskrist: nok trættende at høre på at jeg påpeger de samme forhold igen igen, men selv bliver jeg aldrig træt af at sige det samme igen igen (for pludselig en dag falder 10 -øren nok hos en og anden og I forstår hvad det er jeg forsøger at sige)
Hanskrist: nå nu skal alt jo ikke være så dødsens alvorlig som jeg gør det til, derfor er det godt at se I formår samtalen, at I hygger jer, sludrer og chatter om natten helt nede på jorden uden tanke på de paulinske højder og dybder
[x]Hanskrist: fra www.EnlightenNext.dk : "Efter et transformativt møde med den anerkendte indiske Advaita Vedanta mester H.W.L. Poonja i 1986, begyndte Cohen at undervise verden over""
[x]Hanskrist: Andrew Cohens arbejde har herigennem bragt den tidsløse dybde af oplyst visdom ind i det 21. århundrede" citat slut. ha ha lol, ""den tidsløse dybde af oplyst visdom""
[x]Hanskrist: alle disse mennesker, disse guru'er; Cohen, Michael etc, der står eller stiller sig selv udenfor tiden og forsøger at forføre andre til også at fornægte og benægte tidens dimension over vores liv
[x]Hanskrist: er glad for at jeg valgte at studere og lægge øren til folk som Bergson; Heidegger; Tillich og Berdyaev og andre omkring dem, den kontinental europæiske eksistentialisme behandler de her spørgsmål på en hel anden sober konkret måde
[x]Hanskrist: hvor kunne michael og simone lære meget om de gad studere eksistentialismen, måske de ville vågne op og få tidens ekstatiske karakter med ind over deres liv

Hanskrist: jeg lover, fra nu af skal jeg nok være sød
Simon: Du er da altid nuttet hønsemand - faktisk har jeg altid tænkt om dig: mon der overhovedet sker noget udenfor Amygdala, der synes at logre med resten af paulushjernen? ;))
Simon: Havde hønsemand nu haft en tigers manérer, ja da ville han lægge æg helt uden disse forventede véer ;))
Simon: Imponerende er det nu, at se denne overtroiske kristne rørhøne, plapre op om eksistens der mere minder én om et uengageret forhold til virkeligheden, en poesi uden objektiv forankring, der kun er ment at spejle sine religiøse fantasier i ;))
Simon: Den eksistentialistiske litteratur forkaster skam dette bedrageri, men hvorfra skulle hønsemand dog vide det, det ville jo kræve at han åbnede en bog og ikke bare overtog hvad andre skrev for ham ;)
Simon: En forfatter må skam skrive for sin egen tid, hvis han ønsker nogen betydning - mente Sartre; men det er måske det hønsemand tænker på, når han digter sig ind i paulusanekdoterne? ;)))
Simon: Hønsemand taler altid så meget om hans glæde ved at han valgte at studere, mens intet tyder på at han nogensinde har været immatrikuleret. Og hvor er det også vigtigt? Man behøver altså ikke være cand. for at tænkte og skrive godt om noget væsentligt.
Simon: Der er da ikke meget ved at få bekræftet drømme der ingen realitet har i sig. Bedre er det da at diskutere realiteter vi både er del af og som vi ønsker at være del i.
Simon: Og man ka' vist roligt sige der er masser af realisme at stikke hovedet i. Man kan kridte sine løbesko og illusionerne til man blir gammel, dermed forandrer ingen virkelighed sig. Drømme om vores fremtid og betydning må være sandsynlig, gerne fællesskaber
Simon: og de politiske landskaber, hvor vi må forpligte os til at skrive redeligt og sandfærdigt om tiden vi lever i - eksistentialisme handler netop om situationen, erfaringer med livet i situationen, aktualitet - og den finder vi jo ikke i teologiske drømme-
Simon: billeder om en guddmmelig overnaturlig mening med livet.
Simon: Så mon ikke hønsemand trænger til at blive afkristet, for at kunne se virkeligheden i øjnene - bare et lille spørgsmål...han er jo godt på vej, er det ikke "kristen ateist", han nu kalder sig? ;))
RoseMarie: Natholdet er blevet til middagsholdet ;))
Michael: Har HansKrist studeret? Pudsigt, jeg troede, at han var jord- og betonarbejder og tilmed stolt af det.
Michael: Nuvel, det er nok heller ikke så fint.
Michael: Men jeg tør ikke rigtig binde an med hans mentale vælde. Han jorder mig jo gang på gang så jeg raver forvirret rundt berøvet enhver form for selvtillid.
Michael: Fy føj for mindreværdskomplekse
r, det er ikke morsomt.
Michael: Jeg fortæller tit min omgangskreds (når de gider at lytte, katte er ikke sådan at holde styr på) at jeg debatterer med verdens klogeste mand.
Michael: Dette har jeg fuldstændig belæg for. Det er ikke kun mig der siger det - det gør han også selv.
[x] Hanskrist: du aner ikke hvad teologi drejer sig om simone, men det drejer sig ikke om hvad du og dawkins skyder troende i skoene, dette er så latterligt at vi nu på 10. år blot skal høre om dine projektioner om de troende og om hvad teologien beskæftiger sig med
[x] Hanskrist: du kan ikke engang din Heiddegger, så klap lige i mand, for så længe du ikke engang magter at forstå hvad vi skylder ham da kan du overhovedet ikke tale med om teologi, da ingen moderne teolog kan undgå at skulle ta stilling til Heidegger (som Freud mmfl)
[x] Hanskrist: grunden til at din religions kritik aldrig har vakt opsigt, skyldes at du ikke magter emnet, du magter ikke begreberne og digter som et barn om hvad teologi, troen, dækker over, og det er nu lidt trættende i længden at høre på dig i den sammenhæng
[x] Hanskrist: ikke et eneste menneske med en studentereksamen eller med bare lidt reflektion lader sig påvirke af dine selvopfundne ideer om gud og guder og overnaturlig mening med livet
[x] Hanskrist: alle dine religions kritiske indlæg er komponeret over det du skyder folk i skoene, som du så næstefter kritiserer og latterliggør. Dette er pseudodebat aktivitet der vil noget, ja din egen legen med dig selv og der er overhovedet ingen debat og saglighed
[x] Hanskrist: ikke en tar notits at dine fantasier om guder og en overnaturlig guddommelig mening med livet, dig der ikke engang formår at forstå bare lidt af mellemkrigs tidens kontinental europæiske eksistentialistiske filosofi, hvilket man som minimum skal om man
[x] Hanskrist: vil fremføre en moderne religionskritik med substans og skarphed
[x] Hanskrist: du magter bare ikke begreberne, du magter ikke engang uddrage essensen af den første halvdel af det 20 årh eksistentialistiske tænkning, filosofi og dennes betydning for teologien
[x] Hanskrist: dengang jeg tog rubæk seriøs irriterede han mig grænseløs, det samme med dig, dengang jeg tog dig seriøs, du kunne fra tid til anden irritere mig, men I er begge ude af mit systemt idag, og jeg kommenterer jer blot fra tid til anden som jeg lyster og min
[x] Hanskrist: vej tilfældigvis falder fordi jeres evindelige sludder, hvor I er totalt ligeglade med hvad der er op og ned i en sag
[x] Hanskrist: mennesker uden alvor og samvittighed overfor et emne, sagsforhold og hvad der er op og ned i en sag,, og som ikke har respekt for begrebernes rette anvendelse og som ikke har respekt for hvad fagvidenskaberne siger på de områder vi drøfter,
[x] Hanskrist: sådanne personer (simone og rubæk fx) kan i længden ikke forlange at blive taget seriøs, de bliver droppet. Ihvertfald er det noget af det bedste jeg har gjort for mig selv i debat henseende ikke at bruge krudt på dem der ikke efter al evne forsøger at
[x] Hanskrist: finde ud af hvad der er op og ned i en sag
[x] Hanskrist: på religions debatten er der stort set ingen (hvis vi ser bort fra michael) der tar rubæk seriøs
[x] Hanskrist: det er fanatisme at man ikke ønsker at finde ud af hvad der er op og ned i en sag (de emner og sager vi debatterer) og at man ikke gider studere og konsultere fagvidenskaberne og have respekt for begrebernes rette brug
[x] Hanskrist: enhver må gøre op med sig selv og sin samvittighed om man vil blive ved og ved med at være en del af fanatikernes fordrejning tingene og ligegyldighed overfor hvad der er op og ned i en sag, og hvad fag videnskaberne siger

[x] Hanskrist: og teologien, siden Kant og da især siden Heidegger, har ikke været beskæftiget med guders eksistens, eller med en overnaturlig guddommelig mening med livet, osv af det sludder simone kredser om hele tiden
[x] Hanskrist: ikke engang paulus bliver læst på sådan vis af fx Heidegger (der har inspirationen til sin ekstatiske tidsforståelse fra paulus) eller Badiou og Zizek med flere andre moderne filosoffer
[x] Hanskrist: men som det er med simone (og hans guru michael) så er den vulgære NU -tidsforståelse de begge er underdrejet i, så er fortiden (historien) forgået og afdanket tid, ja tiden svinder og forsvinder kun NU -tiden har betydning, vi er historieløse, vi er uden
[x] Hanskrist: levende fortid, uden hukommelse, udenfor tiden. Netop det Heidegger og ja Hannah Arendt gør op med som mange andre omkring dem
[x] Hanskrist: alt det uegentlige i denne forherligen den tidsløse NU -tids forståelse, prisgiver mennesket til det æstetiske, poetiske især, som værende eneste område hvorfra vi mennesker kan finde mening og værdi

[x] Hanskrist: derfor bliver folk som Comte og Dawkins og vores egen simone også i æstetisk sammenhæng mere og mere utålelige og latterlige at høre på med alderen deres, da deres redegørelse for et menneskeliv subjekt forståelse, kun trækker på 1 kilde nemlig æstetikken
[x] Hanskrist: og dennes vulgære NU -tids forståelse, hvor der i et menneskes liv ingen sammenhæng gives med tiden, fortiden såvel som fremtiden. Simpelthen hukommelsen og ja hippocampus tænkes væk fra vores liv, vi er blot til i rummet, åben det værende, udenfor tiden
[x] Hanskrist: og korrekt denne måde at leve livet på, ender i demens og alzheimer, og eneste mening med livet er at finde i den æstetisk sanselige NU -tidsdimension

Hanskrist: os andre der har en dybere forståelse af Tiden og hukommelsens betydning for vores liv, eksistens, og erkendelse, forståelse og måde at være til på i egentlighed, vi må sige fra overfor michael og simone i nøjagtig det her spørgsmål
[x] Hanskrist: den eneste lille bitte smule af Heideggers filosofi, det principielle, som simone overhovedet bare har været i nærheden af at forstå, er de lektioner jeg gir ham på en endda højst underholdende måde, som her ovenfor
[x] Hanskrist: den dag jeg fandt ud af at jeg mht simone havde været udsat for et bedrag når han fremstillede sig selv som filosofisk kompetent (ikke mindst så vidt heidegger) da faldt min agtelse ikke så lidt for denne hans måde at fremstille sig selv på
[x] Hanskrist: indrømmet, naiv som jeg var, troede jeg ham, og jeg gik og forventede noget fra manden i et par år, men der kom intet, og nu er der gået 10 år, og vi har ikke hørt to sammenhængende ord om fx heideggers filosofi
[x] Hanskrist: så michael fortvivl nu ikke, det er ikke bare dig der får mindreværds komplekser af at tale med verdens klogeste mand, og du skal være glad for at jeg ikke som ved simon klæder dig af til skindet
[x] Hanskrist: alle med en vis intelligens der har overværet debatten på trosfrihed, altså fulgt lidt med, de har mistet respekten for simone i filosofisk sammenhæng,, også derfor han har fortrukket til poesien og nu blot kopierer andres digte som vi overdænges med
[x] Hanskrist: nøjagtig som med jeus ord kopierne, nøjagtig samme tåbelige måde at gøre opmærksom på sig selv og hvilke ord man synes smager godt og er skøn musik,, undskyld mig, men begge dele er lige tåbeligt debat adfærd
[x] Hanskrist: selv om jeg i samme åndedrag vil sige at det kan vi nok godt rumme og at det da får tiden til at gå på en fredelig og hygsom måde, som det gir manden den opmærksomhed han hungrer efter
[x] Hanskrist: men michael istedet for at få mindreværds komplekser, så kunne du jo lære at lytte til det jeg skriver, og dermed udvide din horisont og forståelse de forhold vi debatterer, fx din tidsløse NU forståelse og min deroverfor stillede ganske anderledes
[x] Hanskrist: forståelse Tiden (og dermed NU'et og det værende), nemlig vores eksistens set under den ekstatiske tidens dimensioner, vores fortidighed, nutidighed og fremtidighed, hvor der ingen skarp skillelinie fx er
[x] Hanskrist: men ham der lytter mest er simone,, han ved han kløjs i sin forstående det værende og at han ikke kan redegøre korrekt herfor,, derfor spidser han ører og vi vil se at han om år gentar hvad jeg lær ham
[x] Hanskrist: det er mange år siden at simon afslørede at han kun forstår og er åben overfor det værende ud fra den vulgære tidsløse NU -tidsforståelse, ja det værende kan kun anskues som sanselige objekter i rummet alene, ha ha lol,, og manden påstår han er kompetent
[x] Hanskrist: filosofisk,,, ha ha griiiin hviiiin,,, han aner ikke en dyt om hvad der foregik i den første halvdel af det 20 årh på det europæiske kontinent, nøjagtig som bamse og dawkins,, samme mangelfulde dannelse
[x] Hanskrist: men noget har han da skrevet korrekt af fra bøgerne som her: "eksistentialisme handler netop om situationen, erfaringer med livet i situationen, aktualitet" citat slut og vi klapper i vores hænder over at han kan læse og skrive af korrekt
[x] Hanskrist: og ja vi kan tilføje at siden Kant og da især siden Heidegger har dette været udgangspunktet for enhver form for teologisk tænkning og reflektion
[x] Hanskrist: men der hvor du kløjs i det lille filosofi liderlige simone (dig der så gerne vil spise kirsebær med de store) er der hvor du ikke formår at holde tungen lige i munden og du misforstår dette hen i den retning at vi i egentlighed kun kan være åben for det
[x] Hanskrist: værende.
[x] Hanskrist: nøjagtig her misforstod du groft heiddegger da du påstod dette overfor mig, efterhånden lang tid siden nu,,, men denne din påstand i sin tid om hvad heideggers filosofi dækker over er en katastrofal eklatant misforståelse
[x] Hanskrist: nøjagtig denne din misforståelse heidegger såvel som livet, din egen eksistens, gør at du havner i æstetikken som værende eneste sted du kan finde værdi og mening
[x] Hanskrist: nøjagtig som comte og dawkins,, også disse bliver mere og mere smalsporede og enspænder agtige ud i det æstetiske når de skal byde ind med en væsentlig subjekt forståelse

Hanskrist: nå, nu noget helt andet, lad os se holde tema aften med DR2 "stå af ræstet" undgå stress,, det må rigtig være noget for dig michael, det med at stå af ræset
[x] Hanskrist: hallo michael,, lige nu på dr2 er der noget om en familie på 6 (en danske familie) der er stået af ræset og flyttet langt ud i de svenske skove væk fra civilisationen
Michael: Hvad er en heidegger for noget?
Michael: Ja, bare jeg var der og havde en stol at sidde på. Jeg elsker, at sidde og se folk knokle rundt i naturen.
Michael: Nå ja, nu ved jeg det. Det er et luftskib ikke?
[x] Hanskrist: du fjoller, tar ingenting seriøs, skriver et forvrøvlet indlæg om paulus der ingen mening giver, hvor det modsatte af hvad du hævder er det fagkundskaben rent faktisk hæfter sig ved
[x] Hanskrist: det er så hvad det er, at du i den sammenhæng stiller dig på rubæks side og er totalt ligeglad med hvad der er op og ned i en sag,, jer om det, jeg kan ikke bruge mere tid på jeres manglende seriøsitet i den sammenhæng
[x] Hanskrist: fantastisk udsendelse om Robert Sapolsky i forbindelse dr2 's temaaften om stress, husk at se denne udsendelse, som er tilgængelig over nettet via dr2 's arkiv
#16067 - 03/09/2013 11:51 Re: hvad de dog skriver [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran

Michael: Ja da. Jeg elsker at læse og se om andres liv, nu da mit eget er så betydningsløst.

[x] Hanskrist: dit liv er vel ikke betydningsløst om du ser en fremtid for dig af muligheder som du kan realisere via din fortid, din kunnen og erfaring,, nej se du blot at komme ud af NU'et, stilheden og passiviteten her. At få sig et liv er at kunne se en lys fremtid

[x] Hanskrist: en ung biolog som er i mit netværk, han siger, hver gang vi hilser på hinanden, Robert Sapolsky og mit højlydte udbrud overfor ham er Jesper Hoffmeyer

[x] Hanskrist: på den måde er jeg blevet inspireret til at lære om Robert Sapolsky og hans forskning, som han er begyndt at snuse til Jesper Hoffmeyer

[x] Hanskrist: hvordan vores rang i et hieraki kan forme os biologisk, denne tanke har jeg mødt hos Rudolf Steiner for mange år tilbage

[x] Hanskrist: vi må aldrig stille os udenfor tidsligheden, opgive tidens ekstatiske karakter over vores liv (det er kernen i Pauls Kristus -Væren; denne "Værens -forøgelse og -fornyelse" (den ny skabelse her grundet tidens ekstatiske karakter))

[x] Hanskrist: østens filosofi og religion, som grækerne, opererer med en tidsløs opfattelse virkeligheden, heroverfor står den jødiske paulinske historiske og tidslige forståelse virkeligheden

[x] Hanskrist: østens og grækernes forståelse bringer rummet, universet og tingene, objekterne tæt på os og ideen, gud som evig uforanderlige, ubevæget bevæger, højt hævet over tiden, os i tiden, i endelighed

[x] Hanskrist: endeligheden og vores konkrete eksistens, vores legemlige eksistens bliver for østens og grækernes syn uinteressant set i den sammenhæng, men dette er netop det Paulus vender op og ned på, ja nærmest vender på hovedet og pludselig bliver endelighed og tid

[x] Hanskrist: vores endelighed og tiden, vores konkrete legemlige eksistens af altafgørende betydning, dette er den historiske sandheds hændelse, begivenheden Kristus, eller inkarnationen

[x] Hanskrist: udbyttet af at beskæftige sig med paulus og urkristendommen er at vi får fjernet den vulgære græske filosofiske indflydelse der endte op i en falsk middelalderlig metafysik, dette det tidsløse, tids -uafhængige evigt gyldige der styrer vores liv

[x] Hanskrist: dette er det historiske betydningsfulde ved paulus som til alle tider og ind i alle samfund vil virke som en kreativ impuls

[x] Hanskrist: som A Schweitzer siger, da paulus dør vinder hellenismen den dominerende indflydelse på kristendommen

[x] Hanskrist: men heldigvis i det skriftlige fikserede (pauls breve) der får vi (eftertiden) muligheder for at forholde os til sagen selv, hvad der er på tale hos Paulus og i urkristendommen

[x] Hanskrist: vi er fri for at skulle forholde os til personen Paulus (som Paulus selv er inde på det ved flere lejligheder) fordi det skrevne er løsrevet fra enhver konkret kontekst såvidt vi forstår "sagen" hvad der er på tale hos paulus, at uddrage meningen med begr

[x] Hanskrist: begreberne, ordene, tankerne, i de paulinske breve,,, på samme måde som personen pythagoras er uinteressant såvidt hans matematiske algebraiske formler, der er skriftligt bechifret og fikseret for os, eftertiden

[x] Hanskrist: utallige mennesker har haft deres livs vækkelse og omvendelse (damaskus eller paulus -oplevelse) i forbindelse med deres møde de ægte paulinske breve, deres "i Kristus Værens -forøgelse, -fornyelse, -forvandling

[x] Hanskrist: det er sagen selv i de paulinske breve at kunne aktualisere tidens ekstatiske dimension over vores liv, i begivenheden Kristus gør den tidsligheds forståelse sig gældende for det enkelte menneske såvel som på samfunds niveau

[x] Hanskrist: at få og erkende tidens ekstatiske dimension i forbindelse den sandheds hændelse begivenheden Kristus er for det enkelte menneske (såvel som for menneskeheden) betyder omvendelse og forvandling, turning point for mange mennesker, vi kan nævne følgende:

Arne Thomsen: Når føde og husly er tilstrækkelig, kan jeg nyde stilhed, harmoni og lykke - og få inspiration til at gøre noget for verden

[x] Hanskrist: Luther; Schweitzer; Tillich; Barth; Steiner; Badiou; David Suchet og HansKrist, men rækken af prominente personer der har fået der livs turning point ved at Paulus er blevet far til dem i Kristus skal tælles i millioner og atter af millioner

[x] Hanskrist: hej arne så du den udsendelse på dr2 om stress igår, og om den danske familie på 6 der var flyttet et sted langt ud i et svensk skovområde

[x] Hanskrist: ud over et simpel liv, hvor jeg ikke er fremmedgjort for mig selv, så må jeg tilstå at jeg har intellektuelle behov, åndelige behov, som Tillich altid gør opmærksom på hører til dette at være menneske fuldt og helt:

[x] Hanskrist: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich

Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich
Arne Thomsen: Hanskrist: "ud over et simpel liv, hvor jeg ikke er fremmedgjort for mig selv, så må jeg tilstå at jeg har intellektuelle behov, åndelige behov -". Ja, det er jo dér, hvor du ér

[x]Hanskrist: ja svært for mig at kunne acceptere tidens ånd om at vi blot skal være i NU'et og at vi ikke må tænke og projicere os selv ud i fremtiden og være i fuld gang, løb, fart

[x]Hanskrist: at vi ikke må være stressede, stridbare, kæmpende og konflikt opsøgende

[x]Hanskrist: Robert Sapolsky ville nok opfatte mig som en intrigant stridbar bavian der gør livet surt for mine omgivelser og trækker år fra deres levetid og forringer deres velbefindende og gir dem fedt omkring livet

[x]Hanskrist:

Simon: Så, nu trænger hønsemand igen til lidt off. onani til sit eget spejlbillede - hans gud må vel vide hvad der er så ophidsende ved dét syn ;))

Simon: Ja, vi går vel en tid imøde med det syn, indtil han igen ifører sig trikoten og vimser til yoga og alt det dér ;))

Arne Thomsen: Hvor er det dog godt, at der er én her, som kalder sig Simon, og som kan opmuntre os alle med sin "kritik" - og hans eget livssyn - det fik vi jo aldrig

Simon: Omvendt er det jo ikke særlig godt at se Arne udtrykke sin positive anerkendelse for islamisk religion, og så kalde sig for agnostiker ,)

Simon: Denne agnosticisme hos Arne, må vist måles med hans kendskab til den ateisme han i årevis har forstået som en tro - i lyset af ateisme som et fravær af tro ;)

Simon: Ak ja, det er så let at søsætte meninger, straks sværere at begrunde deres relevans, da i særdeles grad hvorfor nogen skulle tildele dem respekt - har Arne surmulende måttet erkende: Ih, hvor er de sure i år - sagde ræven ;))

Simon: Men som Arne jo fortalte os i hundredvis af indlæg: "hvorfor skulle jeg dog begrunde mine meninger, på en debat?"..jaja, Arne...;)

Arne Thomsen: Simon demonstrerer jo fortsat her ganske tydeligt sin manglende evne til at fremlægge sit eget livssyn - og fremturer i stedet med løgne om mig

[x]Hanskrist: ja simon du kunne sagtens gøre det bedre, der er virkelig tale om at hos dig er der plads til forbedringer,, du ku godt være lidt mere seriøs, saglig, og ja konstruktiv

[x]Hanskrist: jamen arne i Kierkegaard'sk forstand er simon ikke kommet længere end til det æstetiske stadie, så da manden ikke ka ta sig selv mere seriøs, han har ingen holdning til sig selv og sit liv, vil du aldrig få ham til at ta udtale sig om eksistentielt vægtig

[x]Hanskrist: hvor længe manden vil være underdrejet, stagneret, i sin forskruede projektioner om de troende og hvad teologi er (substansen, sagen der er på tale) er op til ham selv, men han flytter sig ikke ud af stedet førend han opgiver at projicere om teologi og de

[x]Hanskrist: troende,, det er åndelig stagnation der vil noget, og på sine gamle dage vil han helt sikkert fortryde at han i så mange år ikke kom videre med livets alvorlige spændende eksistentielle spørgsmål

[x]Hanskrist: hverken hos michael eller simon kan spores nogen form for dødsangst, de lider begge to alene af livsangst

[x]Hanskrist: og al den poesi udgør da også en neurotisk kompensation for det liv der aldrig bliver til noget

[x]Hanskrist: deres fuldstændige mangel på dødsangst gør at de kan få fat i tidens ekstatiske karakter over deres liv, som netop gives i og med vores endelighed og den deraf helhed og de muligheder det åbner op for

[x]Hanskrist: begge står de udenfor tiden/livet, som bare er noget der går og går og forgår, hvorfor de kun har det æstetiske værende i den tidsløse NU -tid at give sig hen til,

[x]Hanskrist: kun dødsangsten kan aktualisere tidens ekstatiske karakter over vores liv og den seriøse teologiske og filosofiske alvor der gives med den ontologiske differens, for som det er nu for de to flyder væren og det værende sammen i en 'pan -ateistisk' sødsuppe

[x]Hanskrist: pan ateistisk æstetisk sødsuppedas er hvad simone og dawkins kan drive det til når eksistentielle spørgsmål bringes på bane

[x]Hanskrist: ovenfor skulle der selvfølgelig stå som følger: "deres fuldstændige mangel på dødsangst gør at de IKKE kan få fat i tidens ekstatiske karakter over deres liv"

Arne Thomsen: Hanskrist, jeg vil ikke hverken fordømme, anklage eller kritisere Simons (og slet ikke Michaels) livsholdninger, men jeg efterlyser Simons, og jeg anklager ham for at lyve om mig

[x]Hanskrist: det gør han, lyver om dig og andre, hans hovedbeskæftigelse er at opdigte frit (også så frit at det ender i direkte løgn) om folk, en hjernefunktion eller besættelse, afhængighed, adfærd, han tilsyneladende ikke kan gøre sig selv fri af.

[x]Hanskrist: og korrekt, du ville arne, om simon fremlagde sin holdning til tilværelsen sin og iøvrigt, være både interesseret og anerkendende

[x]Hanskrist: men iøvrigt en mand der ryger har ingen respekt for sit eget eller andres liv, så du vil ikke finde en positiv holdning til livet hos manden

[x]Hanskrist: at brænde sine lunger over (sammen med hjertet det vigtigste fysiske sæde for vores følelser og kontakt det at være i live) og bevidst dag for dag at ødelægge sit helbred, viser den totale foragt for det her liv

[x]Hanskrist: som michael lever han i abstraktion

[x]Hanskrist: og denne besathed af poesi (følelser) er en neurotisk kompensation for de følelser og det liv, han ikke kan mærke på sin egen krop og eksistens¨

[x]Hanskrist: ihvertfald er livet ikke helligt for ham, for det har ingen helhed og endelighed over sig, men er bare noget der går og går og forgår foran næsen på os og der findes ingen grund til at besinde sig på vores eksistens

[x]Hanskrist: kun dødsangsten og sein zum tode kan bibringe os livets hellighed, her finder vi vores eksistens helhed og endelighed, og herfra kommer alvoren ind i billedet, ikke som en frygt men som mulighed, og alle der har set mulighederne over sit liv, griber det

Hanskrist: fra da af kan vi ved hjælp af beslutsomheden komme fri af at være fanget og tryllebundet til det værendes onde uendelighed, som stammer fra den vulgære tidsløse NU -tid bestemmelse over vores liv
[x]Hanskrist: det drejer sig om at vågne op fra dette det værendes mareridt over vores liv, og blive sin eksistens i egentlighed bevidst

[x]Hanskrist: hæ hæ, he he, fnis, simone og michael i heideggersk eksistential ontologisk dybdepsykologisk terapi. SÅ KA DE LÆRE DET

[x]Hanskrist: æv æv, trist trist, at verdens klogeste mand, igen igen kommer til at lukke munden på alle andre,, uff hvor vi set i den sammenhæng savner verdens næstklogeste mand, bamsemanden, nu simon har abdiceret fra tronen efter at være blevet klædt af

[x]Hanskrist: til skindet, i forbindelse sit skuespil om at være filosofisk åh så kompetent at han kunne dømme alt og alle ude som vrøvlehoved ;))

[x]Hanskrist: eller hvad med om Gud (michael) ville være lidt mere kæk og aktiv på siden, nemlig fandt michael ud af at han var Gud da han mediterede på sig selv i tavshed

[x]Hanskrist: i tavsheden tror vi, vi forstår alt, for vi er ikke stødt på nogen grænse. Det er først, når vi prøve at formulere os, at dette viser sig at være en illusion. Men da michael ikke lever i sprogligheden som os andre, hvor ordet åbner op,lyser op og afslører

[x]Hanskrist: væren som har det med at skjule sig for os, men som vi altså gennem den sproglighed vi som forstående lever i, (eller den samtale, som vi er) kan åbenbare. Altså det er i sproget væren kommer til syne (til orde måske ligefrem)

[x]Hanskrist: men måske selv tavsheden taler til os, og måske samvittighedens stemme findes her, således at vi kan sige at i tavsheden bliver vi om noget tiltalt, talt til, ja her hører vi ret sprogligheden til (så kom jeg dig i møde mich)
Side 10 af 14 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 13 14 >

Seneste indlæg
DE TOBENEDE ABER
af Arne Thomsen
05/07/2025 11:58
Misforståelsen
af somo
05/07/2025 07:29
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Nyheder fra DR
Irans øverste leder optræder offentlig..
06/07/2025 05:03
Israel utilfredse med ændringsforslag t..
06/07/2025 00:25
Flere sårede i busbrand i Norge
06/07/2025 00:01
Elon Musk: Jeg har dannet nyt parti
05/07/2025 21:58
Zelenskyj om opkald med Trump: 'Sandsynl..
05/07/2025 20:17
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Hundredvis af redningsarbejdere leder ef..
06/07/2025 03:42
BRIKS-landene kræver brud med europæis..
06/07/2025 02:54
Irans øverste leder optræder offentlig..
06/07/2025 02:42
Israels militær melder at have nedskudt..
06/07/2025 01:21
Osbourne gav sit sidste skrål i Black S..
06/07/2025 00:32