annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19510 - 29/07/2015 15:03 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Når jeg skrev:
Citat:
Og så står vi jo dér, hvor du har dit billede af verden, og jeg et andet - og hvor nok ingen af os kan overbevise den anden.
I denne situation tror jeg, det bedste, vi kan gøre, er at afklare og tydeliggøre hver vores syn på tilværelsen - i gensidig respekt og imødekommenhed.
så er det bestemt ikke min hensigt, at vi skal stoppe - tværtimod!!! blinker

Det, jeg mener, er, at jeg synes, vi skal fortsætte med at uddybe - uden derved at havne i en "gensidigt morderisk duel" - til fordel for en gensidig bedre forståelse af vore forskelligheder blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19511 - 29/07/2015 16:34 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Arne skrev:
Citat:
Det, jeg mener, er, at jeg synes, vi skal fortsætte med at uddybe - uden derved at havne i en "gensidigt morderisk duel" - til fordel for en gensidig bedre forståelse af vore forskelligheder


Sara: Ok - ? - følte du vi var på vej til en "gensidigt morderisk duel"?

Den oplevelse har jeg ikke haft, men kan godt se, vi begge er stædige.

Jeg har forsøgt at lære dig at kende, og vist min holdning for dig, i forhold til det der nu var på ”tapetet”.

Men ok jeg er da klar igen, hvis du mener, der er mere at snakke om her.

Sara
Top Svar Citer
#19512 - 29/07/2015 17:10 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Jo, udtrykket "gensidigt morderisk duel" var nok lidt voldsomt, men den slags er jo desværre før set her på Trosfrihed.

Dét, der aktuelt bragte mig på de tanker, var, at jeg følte en fristelse i mig til at "hakke" på din bibeltro - og jeg skal jo ikke "hakke", men prøve at forstå.

Derfor skal mit spørgsmål til dig handle om, hvorfor du foretrækker kristendommens Bibel fremfor andre religioners tilsvarende bøger/skrifter.

Du har været lidt inde på det allerede, men jeg fik ikke rigtig klarhed over det.

Min holdning er jo, at jeg sidestiller de religiøse skrifter blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19513 - 29/07/2015 20:24 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Arne: Jo, udtrykket "gensidigt morderisk duel" var nok lidt voldsomt, men den slags er jo desværre før set her på Trosfrihed.


Sara: Ok – jeg er ny her og kender ikke forummet fra tidligere.
Det var helt tilfældigt, jeg stødte på ”Trosfrihed” og blev interesseret på grund af emneoversigten, samt at det var tilladt, at tro det man nu engang gjorde. Det ville jeg lige prøve af, før jeg meldte mig ind.

Men ikke så meget offentlig debat her. Er der flere debat muligheder, hvis jeg bliver registreret?



Arne: Dét, der aktuelt bragte mig på de tanker, var, at jeg følte en fristelse i mig til at "hakke" på din bibeltro - og jeg skal jo ikke "hakke", men prøve at forstå.


Sara: Ja, det er en forudsætning at forstå før man evt. kan argumentere imod.

Men fint du selv er klar over fristelsen.

Ved du så også, hvor fristelsen kom fra? - Nå du behøver ikke at svare, men vi er vel enige om, du ikke er født med den fristelse, altså må den på et tidspunkt været kommet udefra, hvor du har taget den til dig, af grunde der ikke kommer mig ved.

(Jeg tænker på vores snak om Satan – Guds modstander – der er uden for os selv)


Arne: Derfor skal mit spørgsmål til dig handle om, hvorfor du foretrækker kristendommens Bibel fremfor andre religioners tilsvarende bøger/skrifter.

Du har været lidt inde på det allerede, men jeg fik ikke rigtig klarhed over det.


Sara: Det korte svar er nok: Det er fordi, det nu er her jeg er - der er meget livsvisdom i bogen - og fordi jeg har fået meget hjælp gennem ordene til min opdragelse.

I den proces er jeg blevet viklet ind i Bibelens univers, hvor min forståelse af ordene – Bibelens budskab - til tider glider over i tro, så jeg ikke altid ved om jeg tror eller kun forstår ordene - dette fordi jeg har forsøgt at tro, da jeg på et tidspunkt ønskede at være kristen, hvad jeg aldrig bliver, fordi jeg ikke tror på opstandelsen fra de døde. Dette mener jeg, er et must for at kunne kalde sig kristen.


Arne: Min holdning er jo, at jeg sidestiller de religiøse skrifter

Sara: Ok – er der tale om den samme Gud, mener du?


Sara
Top Svar Citer
#19516 - 30/07/2015 13:53 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Du stillede spørgsmålet:
Citat:
Ved du så også, hvor fristelsen kom fra?
Mit svar:
Det er min opfattelse at fristelsen til at gå i duel med andre, når de har en anden holdning til et emne, end den man selv har, at den ligger dels i arvemassen og dels i miljøpåvirkningerne gennem hele livet.
Jeg ser ingen Satan gemt her - snarere nedarvede kampinstinkter.

Du stillede også spørgsmålet:
Citat:
Ok – er der tale om den samme Gud, mener du?
til min replik:
Citat:
Min holdning er jo, at jeg sidestiller de religiøse skrifter blinker
Mit svar:
Ja - jeg mener, at alle religiøse idéer handler om, hvad jeg kalder: verdens væren - og hvad der ligger bag denne væren smiler

Du skriver også:
Citat:
- at være kristen, hvad jeg aldrig bliver, fordi jeg ikke tror på opstandelsen fra de døde -
Som jeg ser det, er der vel to emner her: Den opstandelse, Bibelen beretter om, der handler om Bibelens Jesus Kristus - og så alle os andre blinker

Hvis du er i stand til at uddybe din holdning til idéen om opstandelsen, er der sikkert flere end mig, det vil interessere.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk