annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 12 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19474 - 23/07/2015 16:44 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Dét, jeg forstår ved "det guddommelige", er baggrunden for væren - egen væren - verdens væren.

Om denne "baggrund" er jeg totalt uvidende - agnostisk blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#19482 - 24/07/2015 23:17 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Tak for dine svar og tålmodighed.

******

Først dette hvor jeg spurgte dig:
Citat:
Og hvordan ser den verden så ud - når du ikke anerkender Satan som Guds modstander?

Arne: Her hælder jeg ganske meget til den - for mig at se - "lysere form for kristendom", hvor "det onde" ikke er en kraft i sig selv, men "det godes fravær" - ligesom mørke er lysets fravær, og hvor synd er at vende sig bort fra Gud.
Satan er på den måde ikke en kraft eller et væsen, men kan "skyde skylden på".


Sara: Det må jeg sige noget til.

Jeg er bekendt med, der er en del forskellige forståelser af Biblens ord og her kommer så også min.

Synd er altid i bibelsk forståelse at vende sig bort fra Gud og dermed mod Satan, da ingen kan tjene 2 herre. Matthæus 6:24 - - og i bibelsk forståelse deltager det troende mennesket i en åndelig kamp. Efeserne 6:10-20 (Guds fulde rustning)

Angående: "skyde skylden på".

Der er ikke tale om at man kan skyde skylden på Satan, da man selv altid skal stå til regnskab for sine valg og handlinger.

Der er for mennesket tale om at vælge side i den åndelige kamp, hvor der kun er 2 muligheder.

Enten vælger man at stå på Guds side eller også er man på Satans side som er denne verdens* gud. 2. Korinther 4:3-4

Menneskets verden*/ min fremhævning *


Men - angående skyld – så er det Jesus, der tager den som Guds offerlam. Johannes 1:29
Citat:
Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.


***

Arne: Hvis Satan var et væsen, måtte Satan jo være skabt af Gud

Sara: Som jeg læser Bibelen, skabte Gud Jahve himmelens hær (1. Mosebog 2:1) hvoraf nogle kaldes gudssønner. Job 38:4-7

En af gudssønnerne gjorde sig selv til Guds modstander, og var det allerede i Job 1:6-12


Og ifølge 2. Korinter 11:12-15 omtaler Paulus Satan som den, der giver sig ud for at være lysets engel.
Citat:
Hvad jeg gør, vil jeg stadig gøre for ikke at give dem, der søger det, anledning til at være stolte af, at de er som vi. De er falske apostle, troløse arbejdere, der giver sig ud for at være Kristi apostle. Og det er intet under. Satan selv giver sig jo ud for at være lysets engel. Så er det ikke mærkeligt, når også hans tjenere giver sig ud for at være retfærdige tjenere. Det skal gå dem efter fortjeneste.


Ifølge Åbenbaringen 12:7-12 bliver Satan smidt ud af Himmelen til jorden, hvor han med stort raseri forfører hele verden.
Citat:
Og der blev krig i himlen. Mikael og hans engle gik i krig med dragen, og dragen og dens engle tog kampen op, men kunne ikke stå sig, og de havde ikke længere deres plads i himlen. Den blev styrtet, den store drage, den gamle slange, som hedder Djævelen og Satan, og som forfører hele verden – styrtet til jorden, og dens engle blev styrtet ned sammen med den. Og jeg hørte en høj røst i himlen sige:

Nu er frelsen og magten og Riget vor Guds og herredømmet hans salvedes,for vore brødres anklager er styrtet,han som dag og nat anklagede dem for Gud.

De har besejret ham ved Lammets blod og ved deres vidnesbyrds ord.
De havde ikke livet for kært til at gå i døden.
Så fryd jer da, himle, og I, som har bolig i dem!
Men ve over jorden og havet,for Djævelen er kommet ned til jer med stort raseri,fordi han ved, at hans tid er kort.

Så med ovenstående mener jeg, Bibelen giver udtryk for, at Gud skabte åndeskabningerne/engle hvoraf een senere gjorde sig selv til Satan – samt blev denne verdens gud der forfører menneske på jorden.


***

Arne: Det viser sig også i den ortodokse kristendoms måde et bede på, hvor man ikke fokuserer så meget på anger, men mere på, hvad de kalder "metanoia", som vist nogenlunde kan forstås som, "at få noget bedre i sinde".
Altså mere næsten optimistisk og fremadrettet forbedring og mindre knugende bagudrettet anger.

Sara: Ok –? -
men hvis man angre kommer det altid efter synd – - jeg mener, en fremadrettet forbedring kommer vel ikke ud af ingenting - Så hvis man indser man har syndet og ønsker at vende om angre man, og jeg ser i Wikipedia at metanoia = at ”ændre ens sind” = omvendelse, så for mig at se er der tale om det samme.

Man bliver jo ikke ved med at angre når man er vendt om, (knugende bagudrettet anger) man har vel ændret sind, når man vender om, eller i det mindste vil arbejde på det.

Man angre, vender om og ønsker ikke at gentage fejlen igen.
Beretningen om den fortabte søn er god at læse i denne sammenhæng. Lukas 15:11-32

***

(Arne)Og når du skriver:
Citat:
Han er vejen sandheden og livet, og hans offerdød dækker vores synder, så vi ved tro nu kan stå rene for Gud - - samt opnå evigt liv på jorden, når Satan og døden er besejret.

(Arne) så kan jeg kun sige, at det jo så er sandheden for dig - men ikke for mig - om end det er smukt og gribende.

Sara: Min sandhed? – Nej. - Min forståelse af Bibelens ord.

***

Angående ikoner:

Sara: Tak for dine svar vedrørende ikoner, som jeg godt kunne ha’ stillet spørgsmål til, men jeg stopper her for ikke at plage dig mere.

******

PS.

Når du skriver:
Citat:
hvor "det onde" ikke er en kraft i sig selv, men "det godes fravær"

Så er jeg lidt interesseret i at vide, om du har en mening, om hvorfor Jesus valgte at ofre sit liv, når du nu ikke mener, Satan er en virkelig levede ånd.

Med venlig hilsen Sara

Top Svar Citer
#19485 - 25/07/2015 13:33 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Overordnet er det mit indtryk, at du har fundet sandhed i Bibelen, hvilket naturligvis har min fulde respekt.
Men for mig er Bibelen en redigeret bog, der søger at nærme sig sandheden, men som (for mig) altså ikke er den absolutte og fulde sandhed.

Spørgsmålet om Gud og Satan ("den faldne engel") er for mig et teodicé-problem, hvor jeg hælder til ordene i artiklen herom:
Citat:
En teodicé kan ligeledes bruge den forklaring, at det onde ikke er noget i sig selv, men en mangel på det gode, og at det derfor egentlig ikke hører med til Guds gode skaberværk.
mens det tydeligvis ser anderledes ud for dig.

Her tror jeg, vi blot er nødt til at respektere hinandens forskellighed, da vi næppe kan overbevise hinanden om hverken det ene eller det andet.
Men jeg er nysgerrig efter ar erfare mere om, hvordan du ser det, og jeg fortæller gerne om, hvordan jeg ser det.

Min umiddelbare opfattelse af dine ord:
Citat:
Bibelen giver udtryk for, at Gud skabte åndeskabningerne/engle hvoraf een senere gjorde sig selv til Satan – samt blev denne verdens gud der forfører menneske på jorden.
fører mig til, at Gud skabte "det onde" - "den onde" - Satan, hvorfor Gud enten ikke er god, eller ikke er fuldkommen - ikke har den fulde magt.

For mig er det sådan, at jeg i stedet for ordet Gud foretrækker begrebet: hvad der ligger bag verdens væren, og som er totalt ukendt for mig - om end jeg føler det som et kærtegn, at jeg eksisterer.

Og hvad angår begreberne "ondt" og "godt" fornemmer jeg, at det er menneskeligt egocentriske opfattelser af "verdens væren" (hvad der er godt og ikke godt - alene for os mennesker).

Dermed fornægter jeg dog bestemt ikke følelsen af glæde ved at gøre noget, der opleves som godt - og det modsatte.

Du "plager" mig bestemt ikke med dine ord om ikoner - tværtimod blinker

Beretningerne om Jesus som Kristus er for mig vidunderlige og ufatteligt smukke.
Om Jesus - historisk set - har eksisteret, ved vi ikke, og det er for mig heller ikke væsentligt om det alene handler om en vidunderlig idé, en ønskedrøm eller den skinbarlige virkelighed. Det er lige vidunderligt: Guds kærlighed til os mennesker på denne lille planet i universet ("Skaberværket").


M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19492 - 26/07/2015 03:08 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Arne skrev:
Citat:
Overordnet er det mit indtryk, at du har fundet sandhed i Bibelen, hvilket naturligvis har min fulde respekt.
Men for mig er Bibelen en redigeret bog, der søger at nærme sig sandheden, men som (for mig) altså ikke er den absolutte og fulde sandhed.

Sara: Ja jeg mener bestemt, der er mange sandhedsord i Bibelen man kan blive klog af ---

--- men Bibelen har jo også sit eget univers som man jo må acceptere, selv om man ikke er enig og/eller eksempelvis er kritisk/tvivlende over for enten det ene eller andet.

Så når Bibelen giver udtryk for at Bibelens Gud har skabt åndeskabningerne og én af disse på et senere tidspunkt gør sig selv til Guds modstander, så er det sådan det er, fordi det står der jo.

At man så eksempelvis ikke tror at Gud har skabt åndeskabninger er så en helt anden sag.

******


(Arne:)Min umiddelbare opfattelse af dine ord:
Citat:
Bibelen giver udtryk for, at Bibelens Gud skabte åndeskabningerne/engle hvoraf een senere gjorde sig selv til Satan – samt blev denne verdens gud der forfører menneske på jorden.
(Arne:)fører mig til, at Gud skabte "det onde" - "den onde" - Satan, hvorfor Gud enten ikke er god, eller ikke er fuldkommen - ikke har den fulde magt.

*
*

Sara: Nej nej … Bibelen siger Gud er god – han er almægtig - og det han har skabt er godt.

Gud har skabt menneskene og åndeskabningerne – (herunder den engel der senere gjorde sig selv til Satan/modstander af Gud) – med en fri vilje fordi Bibelens Gud ønsker vi skal ære og elske ham frivilligt.

(Jeg finder gerne, skriftsteds henvisninger til det jeg har skrevet, hvis du ønsker det.)

Det der sker er, hvad der skrives om begæret i Jakob 1:14-15
Citat:
Når man fristes, er det ens eget begær, der drager og lokker én; når så begæret har undfanget, sætter det synd i verden, og når synden er vokset op, føder den død.

og synd i Bibelsk forståelse er at vende sig fra Gud, og det var hvad åndeskabningen gjorde så han blev til Satan - Guds modstander.

Sara
Top Svar Citer
#19495 - 26/07/2015 13:09 Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Sara.

Jeg skrev, at for mig er Bibelen ikke den absolutte og fulde sandhed, og du svarede bl.a.:
Citat:
Ja jeg mener bestemt, der er mange sandhedsord i Bibelen man kan blive klog af ---

--- men Bibelen har jo også sit eget univers som man jo må acceptere, selv om man ikke er enig og/eller eksempelvis er kritisk/tvivlende over for enten det ene eller andet.
Mit svar:
Jo - jeg finder da bestemt også mange kvaliteter i Bibelen - så langt går min accept - men at den indeholder selve den fulde sandhed om verdens væren - og hvad der ligger bag denne væren - det tror jeg ikke.

Min opfattelse er, at Bibelen er ét af mange af menneskehedens ufuldkomne forsøg på at nå frem til denne sandhed.

Og det samme, mener jeg, kan siges om jødedommen, islam, hinduismens mange guder, buddhismens gudløse idéer - og mange flere, som jeg ved endnu mindre om.

Tilbage for mig står blot det at være - som et kærtegn, jeg ikke ved, hvor kommer fra - et kærtegn, som føder kærlighed i mig - og det er for mig alt rigeligt blinker

(Fortællingen om den barmhjertige samaritaner er nok dét i Bibelen, der siger mig mest)

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 12 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk