annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 12 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14444 - 21/12/2012 13:43 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Simon]
Thomas
Uregistreret

Kære Simon,

Hvis det er mig, du kalder "thomsen", så må jeg bede dig om at flytte fokus tilbage til sagsindholdet smiler

Set i lyset af hvad der rent faktisk står skrevet, finder jeg dine ord om "skrålet op om et kærlighedsforhold til din imaginære ven" meget malplacerede og som endnu et af dine forsøg på at dreje fokus fra sagsinholdet til debattørerne, hvis emotionelle tilstand du gør dig mange antagelser om.

Jeg har ikke trykket på dit link, da jeg kun er vant til hånligheder fra din side og ikke ønsker at deltage i den slags. Dog har jeg lovet at svare dem, jeg normalt ignorerer, i denne tråd - så det gør jeg smiler

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#14445 - 21/12/2012 14:01 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Arne Thomsen]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Citat:
Mener du, at du er stedfortræder for Jesus?


Det kan vel bedst besvares med disse citater:

"En discipel står ikke over sin mester; men enhver, som er udlært, skal være som sin mester."(Lukas 6,40)

"Hvis I bliver i mit ord, er I sandelig mine disciple, og I skal forstå sandheden, og sandheden skal frigøre jer."(Joh. 8,32)

Så jeg betragter altså mig selv som en elev af Jesus, som dog langtfra er udlært i "faget" næstekærlighed - den lære, som Jesus jo blev sendt af Gud for, at videreføre til menneskeheden - men som stræber efter, at mestre det, en skønne dag, i lighed med Jesus!

"Vil nogen tjene mig, da skal han følge mig, og hvor jeg er, der skal også min tjener være; vil nogen tjene mig, ham skal Faderen ære."(Joh. 12,26)

"Den, som ikke tager sit kors og følger efter mig, er mig ikke værd."(Matt. 10,38)

"Men vil I ikke tro, så tro for selve gerningernes skyld. Sandelig siger jeg eder: Den, som tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, han skal gøre endnu større gerninger."(Joh. 14,11-12)

Hvis du altså, ikke forsøger at gøre de gerninger som Jesus gjorde, så tror du ham jo ikke, på hans ord. Men hvis du forsøger, at praktisere næstekærligheden, som han viste os at det skulle gøres, så følger du ham, i kærlighedens ånd. Og min opfordring til andre er, at gøre det samme! Ikke for troens skyld, men for selve de gode gerningernes skyld; fordi, hvis der er noget, der virkelig er en "mangel-vare" denne verden, så er det da så sandelig næstekærlighed. Verdens tilstand, er mit vidne!

_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14447 - 21/12/2012 17:38 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: ]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Hej Thomas!

Citat:
Jeg har ikke selv påstået, at jeg følger Jesu ord. Men jeg har altid påstået, at de vækker noget i mit hjerte. Grunden til, at jeg bringer dem, er derfor ikke for at ophøje mig selv, men fordi jeg tror, at de også vil kunne vække noget hos andre. Dette er den primære grund.

Tak for dit indlæg! smiler
Jeg har ikke så meget mere at tilføje, på nuværende tidspunkt. Men jeg afventer spændt en fortsættelse af denne erklæring:
Citat:
Mit personlige forhold til ordene er nu anderledes, end det var engang. Mere om dette i et senere indlæg. Ellers bliver det her for langt.
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14460 - 21/12/2012 20:28 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Harly]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Harly.

Jeg har spekuleret lidt over det, du skriver - og hvorfor det irriterer mig.
Det ville jo være uærligt ikke at indrømme irritationen.

Jeg har en vag idé om, hvad man vel kunne kalde "en god vilje", som du forsøger at bruge - og du annoncerer jo også hele tiden - højt og flot, synes jeg - at du er velmenende:
Citat:
Med velment hilsen, Harly smiler
så der er jo nok ingen tvivl om, at det er sådan, du vurderer dig selv.

Imidlertid er det jo tydeligt, at der blandt debattørerne ikke just er enighed om, at din vurdering af dig selv er korrekt.
Og hvorfor så dét?

Nu kan vi jo alle have problemer med, at der kan være ret megen forskel på, hvordan vi hver især ser os selv - og så hvordan andre ser os - men jeg tvivler da ikke på, at du er helt overbevist om, at du selv gør det rigtige, ligesom det jo heller ikke synes at genere dig, at andre opfatter dig ganske meget anderledes, end du selv synes at gøre.

Det er selvfølgelig også din gode ret, men jeg synes, du "gik over stregen", hvad angår uforskammethed, da du #14406 - 19/12/2012 23:46 skrev til mig:
Citat:
Føler du dig da "ramt" af det gode budskab om næstekærlighed, Arne? Gør det da ondt, at se velviljen i ord. Det var bestemt ikke tilsigtet, tværtimod: Jeg mente det jo netop godt! Kan du virkelig ikke se det?

Du kender jo godt udtrykket: Sandheden er ilde hørt! Og hvis du tolker det gode som værende af det onde, så har du da virkelig et problem! Tolker du virkelig Jesu ord, som værende af det onde, Arne? Det kan du da ikke mene!?

Så du er altså ikke enig i, at man skal behandle andre, som man selv ønsker at blive behandlet, og undgå dets modsætning - er det det du siger? Jeg er godt nok ikke helt med på, hvad du egentlig mener, med det du skriver!
Her synes jeg virkelig, du sviner mig til med din mistænkeliggørelse af mig - samtidig med at du hævder at du gør det hele i en god mening.
(I øvrigt er du helt galt afmarcheret, for den inspiration til at elske næsten - og verden - som jeg har har været så heldig at få - langt stærkere, end blot ved at læse "bogstaver i en bog", er for mig blevet det mest centrale i min tilværelse)

Er det næstekærlighed?
Er det ikke snarere lidt efter det gamle ordsprog: "den man elsker tugter man" (klik)?
Dine ord kunne tyde på det blinker
Men det er måske netop dét, du går ind for?
Eller tager jeg helt fejl?
(Du skulle jo nødigt mistænkeliggøres på urimelig vis)

Du kan efter min mening ikke retfærdiggøre dig selv med bibelcitater, for dét, du vælger at citere, er dit valg, ligesom dét at følge netop de valgte ord også er dit valg - og dit alene - og dit ansvar.

Dertil kommer, at det er dit ansvar, at du søger at pådutte andre, at de skal følge din måde at opfatte Bibelen på.

Du retfærdiggør så dig selv ved at hævde, at du er en ikke udlært elev af Jesus i "faget" næstekærlighed.

Men er det, du gør virkelig at elske "af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind".

For mig ser det snarere ud til, at du opkaster dig til "læremester" over andres adfærd - og at du bruger dine udvalgte Jesus-ord som "spanskrør".

I øvrigt: Er du slet ikke åben for andre idéer end de kristne?
Hvad mener du f.x. om Aldous Huxley's: Den Evige Filosofi?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14466 - 22/12/2012 09:35 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Arne Thomsen]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Hej Arne!

Du citerer mig for dette:
Citat:
Føler du dig da "ramt" af det gode budskab om næstekærlighed, Arne? Gør det da ondt, at se velviljen i ord. Det var bestemt ikke tilsigtet, tværtimod: Jeg mente det jo netop godt! Kan du virkelig ikke se det?

Du kender jo godt udtrykket: Sandheden er ilde hørt! Og hvis du tolker det gode som værende af det onde, så har du da virkelig et problem! Tolker du virkelig Jesu ord, som værende af det onde, Arne? Det kan du da ikke mene!?

Så du er altså ikke enig i, at man skal behandle andre, som man selv ønsker at blive behandlet, og undgå dets modsætning - er det det du siger? Jeg er godt nok ikke helt med på, hvad du egentlig mener, med det du skriver!

Og skriver så:
Citat:
Her synes jeg virkelig, du sviner mig til med din mistænkeliggørelse af mig - samtidig med at du hævder at du gør det hele i en god mening.


Du, som jo startede med at skrive det følgende, du anklager mig for, at mistænkeliggøre dig?:
Citat:
Og at "slå andre mennesker oven i hovedet" med din "reminder" er efter min mening at nægte andre mennesker retten til selv at tage stilling.
Du er ikke nogens formynder, vil jeg hævde!

Skulle du så ikke lige feje foran din egen dør først, Arne?

Hvem er det så i virkeligheden der forsøger at mistænkeliggøre hvem, Arne? Det er da dig der reagerer negativt på citatet om næstekærlighed:
"Gør mod andre mennesker sådan, som I vil, at de skal gøre mod jer."(Lukas 6,31)
- som jeg viderebringer som en "reminder", ved at anklage mig for, at "slå andre mennesker oven i hovedet", "nægte andre mennesker retten til selv at tage stilling" og være formynderisk! Og det var jo derfor jeg reagerede sådan, som jeg gjorde.

Det var da tydeligvis dig der tolkede min opfordring til næstekærlighed som et personligt angreb, som du så valgte at bruge til, at opfinde noget at anklage mig for, noget, som jo tydeligvis ikke har det mindste hold i virkeligheden!

Koncentrer dig venligst om indholdet af det jeg skriver om, og afhold dig fra, at fabrikere løgne om min person! Hvis du er i tvivl om mine intentioner, så spørg mig respektfuldt, hvad de går ud på, i stedet for, at fordømme min person på forhånd. Er vi enige om det, fra nu af? Det håber jeg, vi er! blinker smiler

P.S. Du skriver:
Citat:
I øvrigt: Er du slet ikke åben for andre idéer end de kristne?
Hvad mener du f.x. om Aldous Huxley's: Den Evige Filosofi?

Jeg er ikke kristen! Jeg har ikke nær-studeret Aldous Huxley's teorier, så det kan jeg ikke udtale mig om!

Faktisk, så har jeg slet ikke lyst til at debattere noget som helst med dig, så længe du indstiller dig sådan, som du hidtil har gjort! Men hvis du efterlever min opfordring til respektfuld kommunikation, så vil jeg med glæde genoptage debatten, Arne - det er op til dig nu! blinker


Redigeret af Harly (22/12/2012 10:07)
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 12 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk