annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 488 gæster og 64 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 18 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14251 - 13/12/2012 10:04 Re: Betingelsesløs tilgivelse. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Dag'...

"Men sådan går det, når oplægget blot er et forsøg på at hverve tilhængere til en gammeltestamentelig opfattelse af tilgivelse som en magtens nåde".

- Tja, det var lidt pointen med indlægget tidligt i tråden – dvs. dén vor ”nye” debattør valgte at se bort fra...;)

Det er nu ellers tydeligt nok, for den der kigger ham lidt i sømmen, idet gutten akkurat paralleliserer en almenmenneskelig tilgivelse med oldtidens idealer om ”højere” tilgivelsesformer (den såkaldt ”ægte tilgivelse”) – som relaterer sig til idéen om mennesket der underkastet guders velvilje, må ansvare for sine tanker og handlinger dér, men altså ikke afgørende overfor etiske bestemmelser der jo ka’ variere afhængig af samfundet.

Der er intet særlig interessant i indlægget, der bare er repetitioner over et gammelt tema, en slags ”subsidiaritetsprincip”, hvor den glade troende anerkender mennesket retten til selv at bestemme, men kun det guderne altså ikke gider bestemme. Det er dem man beder om tilgivelse hos, osv.

Grundlæggende ser vi jo atter her frygten for ikke at være ”helt rigtig”, at være ”uægte” og anderledes end idealet...malet ret op i ansigtet på den troende selv. Da man imidlertid må indse det som et livslangt projekt at finde referencer til noget ”ægte” i selve livet, da ræssonerer man derfor som så: det ”ægte” må ergo befinde sig udenfor livet – hvor man så accepterer idéen om døden som tærsklen til en mere ægte tilværelsesform, med fx. ”egoet” der opløser sig og man ender som et lille åndslys der blæser med generende styrke, og alt det dér.

Jamen hvilken poesi. Eneste problem er så lige, at man med sådan et livssyn, jo faktisk spilder tiden bort i sit liv, for hvilken mening skulle der være i at rende rundt her på jorden som ”uægtefødt”?
Tilbage står vel så problemet med at komme omkring dørmanden Sankt Peter (eller hva’ man kalder fænomenet), og må derfor bruge tiden til at missionere for tilbageføringen til det ”oprindelige”. Men hvis nu vi lige ser bort fra ubehaget ved sådan at gå rundt og føle sig ”uægte” og ”urigtig” – undtaget naturligvis Hønsemanden, der jo allerede er fraværende – ka’ man så overhovedet tilgive den almægtige skaber at lave sådan et rod i skabelsesprocessen, så mennesker ligefrem må henslæbe tiden i selvafvikling? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (13/12/2012 10:10)
Top Svar Citer
#14252 - 13/12/2012 10:37 Re: Betingelsesløs tilgivelse. [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøjsa

"Tænker på, at hver gang, jeg irriteres over noget, min stakkels mand eller andre gør imod mig ... går det jo allermest ud over mig selv".

- Arh, mon ikke også manden din blir ærtegrøn i hovedet af irritation, når du (sikkert også) henviser ham til ”ekim” for at skabe lidt forståelse for dine principper om tilgivelse? ;))

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14255 - 13/12/2012 12:29 Re: Ægte tilgivelse [Re: Arne Thomsen]
SagtModig Offline
ny
Registeret: 29/11/2012
Indlæg: 22
Sted: København, Danmark.
Til rette vedkommende:

Administratoren, på denne side, skrev:
"Jeg vil kun bekræfte at Thomas og SagtModig anvender forskellige Ip-addresser."
(Placering: Papirkurven)

Hvilken del, af ovenstående bekræftelse, forstår I ikke?

En undskyldning, ville være en passende reaktion efter en sådan bekræftelse! Hvor bliver den af?

Jeg afventer jeres svar...

P. S. Jeg begynder ærlig talt at tvivle på, om jeg har med voksne mennesker at gøre herinde; for modne mennesker har jo ikke noget problem med at indrømme, at de har taget fejl - de forstår jo netop det fornuftige i, at lære af sine fejltagelser.

En klog mand sagde engang:
"Modenhed måles ikke i alder."


Redigeret af SagtModig (13/12/2012 12:59)
_________________________
Med velment hilsen, SagtModig. smiler

Ægte kærlighed er: givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14260 - 13/12/2012 13:37 Re: Betingelsesløs tilgivelse. [Re: Simon]
Zenia
Uregistreret

Hej til dig Simon:

Om min mand blot dette: Han kan heldigvis godt se, at Ekim viser veje frem, som hidtil - med Ego´ets midler - blot har fået os til at køre i selvsving eller i ring, om man vil det ... Og,

Som Martin Luther King så rigtigt har sagt det (og mange andre oplevet det):

Mørke kan ikke fordrive mørke. Det evner kun Lyset.
Had kan ikke fordrive had. Det formår kun Kærligheden. smiler

Hej igen i snevejret
Zenia
Top Svar Citer
#14269 - 13/12/2012 15:18 Re: Ægte tilgivelse. [Re: Anonym]
SagtModig Offline
ny
Registeret: 29/11/2012
Indlæg: 22
Sted: København, Danmark.
Citat:
Hej Harly,

Undskyld, at jeg tildelte dig en rolle, som du ikke havde. smiler

Ingen problem, Zenia - vi ka' jo alle tage fejl! cool
Og fordi du nu tilkendegiver, at du indser og forstår fejlen, og pænt undskylder for samme, er du hermed også tilgivet! blinker

Som I kan se, så er ægte tilgivelse hermed blevet demonstreret i praksis - mange tak, Zenia!

Ha' en smuk dag! smiler


Redigeret af SagtModig (13/12/2012 15:19)
_________________________
Med velment hilsen, SagtModig. smiler

Ægte kærlighed er: givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 18 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
Nyheder fra Religion.dk