annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
0 registrerede 195 gæster og 181 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14000 - 29/10/2012 02:41 Re: At elske [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Top Svar Citer
#14001 - 29/10/2012 09:08 Re: At elske [Re: ole bjørn]
Zenia
Uregistreret

Kære Ole og kære Arne:

Dét er jo sådan, EKIM virker - og et mirakel i sig selv, tænker jeg. ... "Som du ser din Broder - ér du selv". ...

Måske derfor, jeg finder jer begge to SÅ uimodståelige. smiler smiler (En sol til hver af jer.)

Og nej Arne, de 12 bud finder du ikke i EKIM. ... Kan ikke huske, hvor jeg har dem fra, men - kan sagtens i det, du udtrykker, når du taler hjertesproget rent - finde overensstemmelse med budene. ...

EKIM er - som det selv udtrykker det - én VEJ af flere. Husker godt, at jeg for mange år siden ikke brød mig om titlen: Et kursus i Mirakler, men i dag kan jeg kun sige, at det ikke KAN hedde andet. ...

Min mistro dengang skyldtes udelukkende ting i mig selv - og det ville derfor aldrig kunne lægges Kurset til last. ...

Alt vel -
Zenia
Top Svar Citer
#14002 - 29/10/2012 10:07 Re: At elske [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

På Krishnamurti-hjemmesiden, du linkede til, fandt jeg:
Citat:
At elske er at have denne særlige følelse af hengivenhed uden at forlange noget til gengæld.
Det opfatter jeg som et af Jiddu Krishnamurtis mange "ikke-autoritære guldkorn" blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14003 - 29/10/2012 12:02 Re: At elske [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Endelig er der jo det at elske sig selv".

”At elske sig selv”...ska’ vi nu også ha’ dén i repetition? ;)

Men ærlig talt, du sidder da vel ikke her på debatten og anbefaler mennesker, at de ska' splitte deres selvbillede op i subjekt/objekt, at de bør være objekter for deres subjekter, vel Arne?

For mon ikke denne form for narcissistisk religiøst selvkæleri kun handler om, at man ikke får kærlighed og elskov, ja måske har problemer med at håndtere følelser, og kun af den grund tumler med idéen om sig selv i hovedrollen og derfor kissemisser med idéer som det, at bolle sig selv lidt i ørerne med de savnede kærlige ord - men ka' det nu også være en anbefalelsesværdig handling, hva' Arne? ;)
Kærlighed og elskov har det jo bedst mellem minimum to mennesker, og kærligheden kommer jo ikke af at man erstatter den elskede med sig selv eller gør sig til objekt for sit subjekt med kærlighedserklæringer andre bør erklære. Bedre er det at leve med erkendelsen af, at kærlighed er en mangel og derfor ønskværdig, men at man klarer at se ind i sig selv og erkende sine mangler og savn.
En sådan refleksion er jo ikke et enestående kapitel i verdenshistorien, mennesker har til alle tider lært at leve med den, enkelte har endda med fantasien skabt fabelagtige eventyr og skildringer af skæbner der mødtes på livets vej, for atter at skulle skilles igen, i erkendelsen af menneskets livslod. Men er det da så mærkeligt, at særlig yngre fortvivles over et utilfredsstillende kærlighedsliv, i lyset af de omfattende fantasier om "den eneste ene" samt andre fantasier om noget vedvarende og evigt eksisterende?
Man lærer sig ikke at miste, og tåler måske derfor ikke mødet med selve tabet, selv om tabet altid er det endelige og at vi derfor må lære os at nyde det vi har, mens vi har det. Det er netop disse "evighedshistorier" religiøse mennesker ofte excellerer i, repetitioner over den gamle religiøse dyd: 'elsk din gud, for han/hun forsvinder aldrig fra dig' - hvorunder netop ligger erkendelsen af livets evindelige tab, som også langt tilbage var vedvarende belastninger for sindet i Lucullus, Ovid, Aischylos o.m.a. Det var det skildringer og teater handlede om: ondskaben, hadet, mismodigheden over ikke at ku' tackle tabet, foranderligheden, og som resulterede i krampagtige forsøg på at bevare sig selv ved Amors bryst og med guder i centrum - senere tiders freudianere sutter stadig på tommeltotten, kæler måske lidt med sig selv i enden, hø hø, hvoraf enkelte fantaserer sig ud i tankeuniverser med politisk-religiøse kombinationer, ingen nævnt, ingen glemt, heller ikke dig Hønsemand..;)

Men anser nogen mon Arnes anbefaling her - 'når ikke du kan få den du elsker, da kan du idet mindste elske den du ka' få, og hvem er vel nærmere, end dig selv?' - som et attråværdigt alternativ til et liv i nogenlunde harmoni over en erkendelse af virkeligheden som den ér?
Mennesker har jo ligefrem lært at leve sammen om denne erkendelse, ja udlevet livet i indbyrdes glæde og harmoni, seksuelt tilfredsstillet i noget man vel godt ka' kalde kærlighed. Ak ja, men vil Arne i virkeligheden hellere bruge sin tid i livet på at fantasere om evigheden, eller vil han, dersom muligheden foreligger, hellere ha' en varm kvinde der kan udfylde tomten, ja jeg bare undrer...(?) ;)

mvh
Simon

P.s.: Arnes "ingenting"-snak er forøvrigt også en repetition, men den tar vi en anden gang...;)
Top Svar Citer
#14004 - 29/10/2012 13:10 Re: At elske [Re: Simon]
Zenia
Uregistreret

Hej Simon:

Får atter en gang billedet af én, som desperat søger på en gammeldags radio efter en bestemt station, men ikke kan finde den. ...

Nu er du jo så ung, så du kan vel ikke huske - som jeg kan det - radio Luxembourg, som sendte ung musik, som vi gerne sad i lang tid og søgte efter, inden vi glade fandt lige nøjagtig det sted på apparatet, som - for os var en nydelse at være sammen med. smiler

Og ve den kloge lillebror, som i sin iver for at hjælpe - nåede at pille ved søgeren. ...

Du kunne jo næsten få mig til at tænke på min lillebror, Simon. smiler ...

Men det er du sikkert ligeglad med. smiler Og så fred være med det. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Politiet beder folk undlade at tage til ..
30/04/2024 21:38
Antony Blinken har liste med krav til Ga..
30/04/2024 21:16
Politiet advarer mod sundhedsskadelig r..
30/04/2024 20:49
Brøndby indlemmer kvindeholdet i klubbe..
30/04/2024 20:36
Venstre freder Nyborg-borgmester: Forsla..
30/04/2024 19:50
Nyheder fra Religion.dk