annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733943
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386903
Et andet syn 1994904
Åndelig Føde 1535027
Jesu ord 1526920
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 180 gæster og 196 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: At elske

Hvad er det at elske?

Det er jo mange ting – at elske jordbæris – at elske en bamsedukke – at elske nydelse – at elske et andet menneske.

Men der er jo to sider af det at elske: Jeg vil ha’! – og Jeg vil give: omsorg, omtanke, medfølelse, venskab, kærlighed!

Endelig er der jo det at elske sig selv.

Og så det at elske tilværelsen, livet, verden.

Kristendommen og jødedommen har jo direkte et kærlighedsbud, som vi bl.a. hører om i Lignelsen om den barmhjertige Samaritaner:
Citat:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.
altså kort sagt: Elsk Gud, dig selv og dine medmennesker med, alt hvad du har i dig (og for dem, der ikke har en gud, er der jo stadig dig selv og dine medmennesker).

At elske sig selv er ikke så ligetil, og det at "snyde" ved at projicere (klik) sine skyggesider (klik) over på andre mennesker (som man så kan angribe) er der nok ikke mange, der helt kan sige sig fri for.
På internettet fandt jeg en sjov test (klik) med det erklærede mål: Får du det bedste ud af dine skyggesider?

Men tilbage til: "elske Herren din Gud".
Det finder jeg svært, nok især fordi ordet Gud er så flertydigt og egentlig efterhånden (for mig) ret intetsigende.

Jeg husker ikke, hvornår (men det er nu ikke så længe siden) jeg første gang forsøgte at forestille mig intetheden: At verden ikke ER (og jeg selv selvfølgelig heller ikke), men jeg husker, at netop den "vision" fødte (i mig) den ubetingede kærlighed til verden, at den ER, dens sande væren (som vi jo ikke ved så meget om trods kolossale mængder af viden).

Det er vel en kærlighed af samme slags som kærlighed til barndomshjemmet - og af samme slags som når kunstmaleren Cavaradossi i Puccinis opera: Tosca, natten før sin henrettelse synger sin arie om, at han elsker livet - så tårerne triller hos mange af os.

Så hvad er det at elske?
For mig er det det største af alt.

M.v.h. Arne smiler

(Til hvem, der forlanger rationelt begrundede indlæg, der forholder sig til den såkaldte objektivt konstaterede virkelighed foreslår jeg: Spring over. Og til hvem der vil angribe denne tråd med sådanne krav, siger jeg, for mit vedkommende: Du vil blive ignoreret.)
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
13-årig dreng er død af sine kvæstels..
30/04/2024 14:09
Kong Charles har første arbejdsdag samm..
30/04/2024 12:49
Ølst laver borgerforening efter jordskr..
30/04/2024 12:32
Kvinde dømt for at fremme Islamisk Stat..
30/04/2024 12:27
Fem mænd idømmes livstid for dobbeltdr..
30/04/2024 12:26
Nyheder fra Religion.dk