annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 35 af 68 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13222 - 13/06/2012 14:54 Re: Troens omvendte verden. [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Man må trods alt beundre Arnes konsekvente måde at argumentere for sine synspunkter på.

"Det rene vrøvl", "Falsk påstand- falsk spørgsmål", "vrøvl". Hvem bliver mon ikke overbevist af en så "blændende retorik", som på så forbilledlig vis slår fast, hvem der forstår sandheden om verden i almindelighed og ateisme i særdeleshed.

Nu er vi så nogle stykker, der stiller højere krav til argumentation end dette, men det generer jo ikke en selvklog troende, der mener at kende "sandheden om sandheden". griner

Nu er Arne åbenbart ikke klar over, at videnskaben er nået langt videre i forståelsen af synet, end Arnes primitive "fotonregistrator". Den opfattelse kan f.eks. hverken forklare øjets farvekonstans eller farvernes psykologi, som den moderne forskning i neurale netværk beskæftiger sig med. Den kan ikke bruge Arnes uvidenhed til noget som helst.

Men troende har desværre intet incitament til at sætte sig ind i virkeligheden. Det er jo langt lettere at sige: Jeg tror at verden er sådan og sådan. Alt andet er noget vrøvl. griner


Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13224 - 13/06/2012 18:19 Re: Troens omvendte verden. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Men troende har desværre intet incitament til at sætte sig ind i virkeligheden. Det er jo langt lettere at sige: Jeg tror at verden er sådan og sådan. Alt andet er noget vrøvl".

- Dupont & Duponts store credo er jo: "åh, der er så fyldt med kærlighed, harmoni og skønhed, derude i universet – ateisterne er bare misundelige på os!"...;)

"Nu er vi så nogle stykker, der stiller højere krav til argumentation end dette, men det generer jo ikke en selvklog troende, der mener at kende "sandheden om sandheden".

- Næsten ikke til at forstå, at d'herrer Dupont & Dupont ikke gør sig lidt større anstrengelser ud i selve digtningen; jeg mener, nu man med alternative metoder åbenbarer sine "sandheder" med ikonologi samt en ubegrænset fantasi, så er der jo ligesom ingen grund til at sparke åbne døre ind.

Jeg er sikker på øjenlæger, astrofysikere m.m. gerne sætter en times tid af til disse brændende åndslys, så de ka' holde seminar og berette om deres strålende opdagelser. Jeg ved at "Thomsen" fx. har flere fine referencer til mennesker der er genopstået fra de døde, hvilket jo heller ikke sårn' er at kimse ad.
Alligevel sidder disse to..."blødende troende", år ud og år ind bare her og fremelsker små fantasier om videnskaber her og dér; det ér da et spild, nu disse "dråber uden hvilken, hele verden ville tørste", jo ku' oplyse og løfte videnskaber ud af deres forklaringskniber, synes du ik'? Alene tanken om hvad selveste Arne ku' frembringe med sin tro indenfor dyrlæger, jamen du store kartoffel! ;)

Ak ja, mennesker der afviser ubegrundet tro som meningsløs pladder, ja selve de troendes arbejdsmetode: at forklare det kendte med det ukendte, de er sørme da ulykkelige over ikke at være begunstiget med overnaturlig tro! Vi ser hver dag hvor ulykken slår ned over alt, heldige kartofler..Dupont & Dupont..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#13225 - 13/06/2012 19:04 Re: Troens omvendte verden. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Når Ole efter min mening vrøvler, så er det fordi mine ord 10/06/2012 12:47:
Citat:
Jeg tænker på, at vi vel alle har et behov for tryghed og kontrol over vore omgivelser. Følte vi ikke dette behov, ville vi mennesker nok ikke have overlevet som dyreart.
Når nogle så begynder at "fable" om noget udenfor det kendte, noget, der er umådeligt meget større end en selv, ja, så er det vel naturligt, at man "er på vagt".
og
Citat:
Men for mennesker, der har tilstrækkelig "styr på tilværelsen" eksisterer jo muligheden for den "luksus" - i stille stunder - at tillade sig at være åben for videre horisonter, for det ukendte, for intuitioner, for idéer, for fantasier, for inspirationer - og det ser jo ud til, at det har der altid været mennesker, som har gjort - også selv om det har været en provokation af hverdagens tryghed og kontrol.
får Ole til at skrive:
Citat:
Denne gang er de nået frem til, at ateisme skyldes "angst for det ukendte."
Mine ord: "på vagt" ændrer Ole til "angst", og mine ord: "vi alle" ændrer Ole til ateisterne
Men denne nye påstand er Oles - ikke min blinker

Det er lige før, at så meget postyr og fordrejning af mine ovenstående ord kunne få mig til at spekulere på, om jeg mon har ramt "et ømt punkt"

Jeg mener fortsat at det er naturligt for mennesker (ateister, teister, agnostikere og hvem der ellers måtte være) at være på vagt over for det ukendte, som der jo er rigeligt af (Det ultimative ukendte er vel døden, men der er jo ganske meget andet).

Og jeg mener fortsat, at naturvidenskaben skal gøre alt, hvad den kan, for at skaffe mere viden smiler

Arne.
Top Svar Citer
#13226 - 14/06/2012 02:44 Re: Troens omvendte verden. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Bare som endnu en illustration indenfor rækken af spørgsmål fra Arne der er helt hen i vejret, skr. han fx. (13201 - 10/06/2012 12:47) flg.:

”Jeg har talt om verdens sande væren, som vi ikke kender - og om sandheden bag denne væren, som vi endnu mindre kender - end ikke ved om eksisterer”.

- I ovenstående indfører Arne ergo her en for mennesket ukendt sandhed i verden. Men hvis den er ukendt, hvorfra har Arne så denne viden?
Han tilføjer lystigt fra samme skuffe af viden, at der endog skulle være en ukendt sandhed bag hans egen evne til eksistens – som han, for at give spørgsmålet et præg af filosofisk nærhed i ægte Husserl’sk ell. Heidegger’sk stil, kalder ”sandheden om denne væren”...men hvad er det dog for en viden om disse ukendte sandhedsfænomener, vores Arne her mener at sidde inde med, hvor har han dog denne viden fra? - er der også her bare tale om Arnes fantasi, der i friløb ikke blev stoppet i opløbet med en smule sund fornuft?

Det er sådanne spørgsmål Arne ikke har så vældig megen lyst til at besvare og dele med os andre, hvorfor han i stedet kaster sig over Ole på ordkløverisk vis, og måske sandheden nok her nærmere er denne simple, at han traditionen tro bare forsøger at skrive sig væk fra rækken af pinlige spørgsmål, der jo burde være kommet de andre ”spørgejørgen-spørgsmål” i forkøbet – for det er nemlig dér, det filosofiske arbejde ligger, ku’ man hviske ham i øret.

Det samme gælder netop Arnes mærkelige idéer om universet, som han partout fylder med underlige meninger han ikke har den fjerneste idé om meningen med, men som bare skal lyde lidt interessant. Og måske det er dér ”troen” ligger begravet: det skal lyde af noget, det ikke er – for havde det været ”noget” der kunne ”lyde”/”være”/”eksistere” ved egen kraft, mons tro så den religiøse troende nogensinde havde opdaget et sådant fænomen, når vi betænker at den religiøse troende her, hellere vil forklare vores fælles verden såvel som virkeligheden, ved hjælp sin løbske fantasi? ;)

-- klip --

"Jeg mener fortsat at det er naturligt for mennesker (ateister, teister, agnostikere og hvem der ellers måtte være) at være på vagt over for det ukendte, som der jo er rigeligt af (Det ultimative ukendte er vel døden, men der er jo ganske meget andet)".

- Jamen også her må Arne skam forklare, hvilken realitet noget ukendt her knytter sig til?
For der må selvsagt være noget kendt der knytter sig til noget ukendt, ellers giver det ingen mening at være på vagt. Er man på vagt overfor noget helt igennem ukendt, da skaber man nemlig i realiteten angstbilleder for sig selv i ren diffusitet - man frygter jo dermed selve frygten, overfor "noget", man ikke ka' bestemme realiteten af, hvorfor trusselsbilledet man skaber sig får karakter af en neurose og ikke en naturlighed for mennesket. Mennesket er ikke naturligt neurotisk, mennesket er måske ikke engang naturligt frygtsomt. Det er ofte erindringer om noget frygteligt (som ikke behøver være erfaret), der får mennesker til at frygte. Så også her har Arne uret. Forøvrigt vil jeg mene at det var i denne kontekst Ole lagde sin pointe - men den så Arne altså ikke komme.

Ole: du har så helt igennem ret i meget du skriver desang. Jeg synes i den grad masser af det Arne leverer mangler realitetssans. Der mangler en referent, noget nogen kan forholde sig til - for man kan sørme ikke forholde sig til lutter spørgsmål der kun refererer til Arnes egne alt for virkelige fantasier - og det er dette jeg ser som Arnes problem. Faktisk er det synd for et ellers godt hoved - ja ingen er jo i tvivl om den venlige og behjælpsomme "sjæl" osv -, at spørgsmålene ikke relaterer sig til den virkelighed mennesker faktisk har problemer med. Der er ellers rigeligt af interessante spørgsmål at ta' fat på, sku' man mene! Det er i denne forbindelse jeg synes man sku' isolere sin interesse til poesien, ikke sidde og skyde videnskaber sine fantasier i skoene.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (14/06/2012 03:06)
Top Svar Citer
#13227 - 14/06/2012 09:01 Re: Troens omvendte verden. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Dine retoriske krumspring nytter ikke, Arne. Når du taler om at være utryg og "være på vagt", så er det et udtryk for angst. Man er ikke på vagt, når man føler sig tryg. Som dyrlæge burde du da kende forskel på de to sindstilstande, for de er jo ikke forbeholdt mennesker.

Det er de religiøse fantasier derimod, og alle religioner spiller på frygten for døden, og har derfor opfundet dødsriger, helveder eller genfødelse som en ringere livsform som straf for de vantro, og paradiser eller plads ved gudernes bord i et evigt efterliv som belønning for at underkaste sig troens dogmer.

Du kan heller ikke løbe fra, at du ustandselig omtaler ateisme og rationel tænkning som snæversynet, fordi du som troende ikke kan forstå, at der er en større verden udenfor den menneskelige tros begrænsning, og at den kun er åben for det rationelt tænkende menneske.

Tag din egen ikontilbedelse som eksempel. Du følte, at "Jesus så på dig, og fyldte dig med kærlighed til verden", men et stykke træ kan ikke se, uanset hvordan man maler det. Det er kun noget, der foregår i din fantasi, og det har intet med virkeligheden at gøre. Fordi din hjernes virkemåde er ukendt for dig, tillægger du træstykket egenskaber, det ikke har, men psykologien kan give en rimelig god forklaring på din reaktion, for den har undersøgt utallige lignende tilfælde af virkelighedsflugt.

En troende kan forestille sig, at en gud har skabt universet. En rationel kosmolog kan forestille sig mange forskellige årsager til universets eksistens, så fantasien er absolut ikke begrænset i den rationelle hjerne, tværtimod. Det er her du går helt galt i byen. Troen begrænser, hvorimod ateismen udvider den menneskelige horisont. Den rationelle tankegang undersøger så, hvilken forklaring bedst beskriver den virkelighed, som vi kan konstatere med vore sanser.

Al religiøs tro er opbygget over en primitiv skabelon som en B-film fra Hollywood, ligesom dine ikoners symbolsprog er. Den virkelige og store kunst finder du kun udenfor troen i den frigjorte hjernes store spændvidde og ubegrænsede fantasi, der sprænger alle fastlåste grænser. Disse rige oplevelser er lukket land for hjerner, der er forkrøblede af tro.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 35 af 68 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk