annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 68 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12748 - 10/04/2012 10:16 Re: Den Evige Filosofi [Re: arentzen]
Anonym
Uregistreret

Overskriften her: Den evige filosofi

passer meget godt med nogle ord, jeg har gemt ... og taget til mig:


"Faith is the most challenging aspect to develop in ourselves.
... In order to have faith you have to have a crisis that requires you find it" ...

God dag ønskes alle her.
Zenia
Top Svar Citer
#12749 - 10/04/2012 13:22 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej dér..

"Og derfor siger jeg: "Treram - at nogle mennesker kalder Jesus for herre, er da ikke ensbetydende med, at de gør, hvad han siger. Lyt derfor til hvad han selv, Jesus, siger. Så vil du se, at hvis de virkelig havde fulgt hans ord, så ville de aldrig gøre den slags, de gør".

- Du abstraherer på denne måde fra en konkret virkelighed i et fælles oplevelsesrum, mens mennesker jo må forholde sig til reale problemer med virkeligsduelige løsninger, der til gavn for virkelige sociale fællesskaber sagstens kan indebære at kærlighed opstår mellem hinanden, det er bare ikke med krav om kærlighed at man løser krævende problemer.
Hjernen din er jo ikke vidende om nogen Jesus, men derimod om en ”abstrakt essens” nogen engang i skrifter kaldte Jesus og altså sidenhen projicerede ud i en samtids virkelighedssyn som erstatning for et tidligere, men som er uden virkelighedsforankring som andre himmelnisser. Derfor adskiller dit tilbud her sig ikke fra hvad mennesker med andre religioner tilbyder mennesker af tro, hvor man gennem gamle religioner forgøjler virkelige mennesker at erstatte et virkelighedsforhold med overnaturlige myndigheder med kun søde små ord.
Men du kan måske forklare os hvad det er for problemer du vil løse på denne måde? ;)

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#12750 - 10/04/2012 13:28 Re: Den Evige Filosofi [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.
Citat:
Faith is the most challenging aspect to develop in ourselves.
In order to have faith you have to have a crisis that requires you find it.
Ikke så ringe "at tygge skeer på", sku' jeg mene smiler

Det minder mig om, at Aldous Huxleys: The Perennial Philosohy er oversat til: Den evige Filosofi.
Det er meget muligt korrekt, men for mig er det nu mere evigheden, end det er filosofien, der er ja, øh evig smiler - hvad evighed så end er blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12751 - 10/04/2012 13:59 Re: Den Evige Filosofi [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Jo de er nok katolikker alle sammen som Zenia hentydede til, derudover er de nok ligeså religiøse som alle andre, men de deler ikke deres "gaver" med andre, som den kære Thomas tit skriver om at man skal iflg, biblen".

- Mange problemer ville løses hvis folk i stedet for slavisk at følge retningslinier og direktiver fra skinhellige, selv tænkte. Men der er ingen tvivl om at mange mennesker ka' få det betragteligt bedre med dem selv alene ved at reducere verdensbilledet til ganske få alternativer i enten-eller og både-og'er, osv.osv. Blot ser det til syvende og sidst ud som om fortalere for slige metoder er nøjagtig lige så begærlige og "intole-ramte" som alle andre mennesker omkring dem.

"Jeg er også mega forarget over den måde at yuppiedrengene og pigerne dræner samfundet for penge og det selvom de tit ikke har udført deres arbejde ordentligt, andre ville blive fyret uden et ord til tak, men her falder der millioner".

- Det er så grotesk. Jeg ka' blie arrig over at tænke på hvad fx. DONG præsenterer kunder for af stigninger i varmeregninger, og så viser det sig, at det hele i bund og grund handler om hvor mange penge en ansat ledelse kan kanalisere ud på egne kontoer - og guderne må vide hvor længe dét har stået på! Og når vi tænker på hvordan denne "ledelsesstruktur" nærmest er blevet almindelig over alt i store virksomheder, ikke mindst banker, og at politikere, der skulle repræsentere samtlige borgere, faktisk intet gør for at få ryddet op, ja så ender det hele jo til sidst i ren resignation og ingen regner længere med politikere noget sted. Sørgeligt, det er hvad det er.

"Her I Sverige sker det samme men det er betydeligt større summer man her taler om, det er hundrede af millioner og det er så mange penge, så de ingen mulighed har for at bruge dem før de kradser af".

- Ja, man undrer sig netop over hvad meningen egentlig er...

"Men fodbold, golf og tennisspillere er efterhånden også nået op i megalønninger, men de er så kommet ind gennem billet og tv indtægter, der skal vel også arbejdes hårdt for dem i den forholdsvise korte tid spillerne er på toppen, men det er mange penge for at tumle rundt med bolde af varierende størrelse, man kan så tvivle lidt på om det er sport eller hard bussiness, jeg er bange for at det mest er det sidste".

- Ja, jeg har mistet interessen for det meste sport for længe siden, for det handler jo stort set ikke længere om andet end at man skal se og høre journalister sidde og gasse sig over sig selv, og intet er igrunden mere uinteressant.
Der er ingen tvivl om, at sporten der blev til pengemaskiner formåede at sætter tempoet i vejret når det drejer sig om at nå resultater i form af mål og point i samtlige sportsgrene, men i mine øjne forsvandt altså sportsglæden, ja "kunsten" om du vil, samtidig langtsomt ud af billedet. Fra at små drenge "aber efter" for at kunne de samme kunstfærdigheder som deres forbilleder, "aber" de nu efter for at tjene de samme penge.
Tennis hos mænd er et godt eksempel her, for i og med at disse sportsfolk kun er blevet resultatorienteret og nærmest forsøger at serve hinanden ihjel, da forsvandt elegancen for tilskueren, hvorfor mange nok nyder kvinders tennis fremfor mændenes. Ak ja, der er sgu' snart kun skak og curling tilbage..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/04/2012 14:03)
Top Svar Citer
#12752 - 10/04/2012 19:22 Re: Den Evige Filosofi [Re: Simon]
Thomas
Uregistreret

Kære Simon,

Jeg vil gerne tage dialogen med dig. Virkelig gerne! Men du er nødt til at droppe dine spydigheder først.

Og jeg tvivler egentlig på, om du læser, hvad man rent faktisk skriver til dig. Dit "projekt himmelnisse" er helt ved siden af og afslører med al tydelighed, at du ikke læser, hvad dine meddebattører skriver.

Indtil du får bugt med din trang til at være spydig og nedladende, og indtil du viser, at du faktisk har læst, hvad man skriver til dig, vil jeg simpelthen ikke spilde mine kræfter.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 68 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk