annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 68 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12741 - 08/04/2012 06:24 Re: Den Evige Filosofi [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gomoron Simon.
Jeg er også mega forarget over den måde at yuppiedrengene og pigerne dræner samfundet for penge og det selvom de tit ikke har udført deres arbejde ordentligt, andre ville blive fyret uden et ord til tak, men her falder der millioner.
Her I Sverige sker det samme men det er betydeligt større summer man her taler om, det er hundrede af millioner og det er så mange penge, så de ingen mulighed har for at bruge dem før de kradser af.
Men fodbold, golf og tennisspillere er efterhånden også nået op i megalønninger, men de er så kommet ind gennem billet og tv indtægter, der skal vel også arbejdes hårdt for dem i den forholdsvise korte tid spillerne er på toppen, men det er mange penge for at tumle rundt med bolde af varierende størrelse, man kan så tvivle lidt på om det er sport eller hard bussiness, jeg er bange for at det mest er det sidste.

Jo de er nok katolikker alle sammen som Zenia hentydede til, derudover er de nok ligeså religiøse som alle andre, men de deler ikke deres "gaver" med andre, som den kære Thomas tit skriver om at man skal iflg, biblen.

Og når man så tænker på den almindelige arbejder-håndværker, der slider et hel liv for en normal løn og bruger ligeså mange kræfter i det daglige, kan man blive meget forarget.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12744 - 08/04/2012 10:48 Re: Den Evige Filosofi [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Blot en enkelt bemærkning ang. "yuppiedrengene og pigerne".
Vi lever jo i neoliberale kapitalistiske demokratier, hvor pengene får større og større stemmeret.
Så må det jo gå, som det går cool

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12745 - 08/04/2012 14:30 Re: Den Evige Filosofi [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen..

"Men, men og men igen: De yuppier, du omtaler er jo måske heller ikke spor religiøse".

- Det ka' vi ikke vide noget om. Det vi kan vide er, hvorfor og hvordan recessioner kommer til udtryk og får konsekvenser for mennesker også i landdistrikter.

"Mon det ville hjælpe på sagen, hvis de havde en tro på andet end eget velbefindende?".

- Hvad det religiøse angår, er det bare ikke dér vi finder værktøjer til belysning af begribelige økonomiske problemer samt en bedre livs- og menneskeforståelse - hvorfor netop eksemplet om hengivenheden til bare ordkærlighed og genfortællinger af overtro fra antikken og middelalderen (hvor mennesker som nævnt, levede i en mindre befolket men "større" verden havde andre problemer om ørerne) er irrelevant som kalejkdoskop.
At forklare sig selv og det kendte omkring sig ved hjælp af forestillinger i om noget ukendt, var heller ikke dengang et gode for menneskene. Den slags bragte ingen til en bedre forståelse af noget som helst Zenia, hvad der skete var, at man forklarede mennesket og verden ind i nogle historier som ingen reference havde til verden og mennesket. Som nutidsmenneske ville du m.a.o. ikke få stort udbytte ud af at spejle dig selv i en antik samtids selvforståelse, og du ville næppe heller genkende kærligheden som den kommer til udtryk for dig i dit liv.

Økonomisk grådighed har alle dage med handel eksisteret, du ka' for sjov prøve at slå Marcus Licinius Crassus op. Det fatale i vor tid er mere effekten den får helt ned i små husholdninger, i kraft af en markedsøkonomi som verdens lande flest nu er afhængige af, og at svindlere i stor målestok på en måde kan blir symboler og ikoner for svindlere i mindre målestok, at den slags breder sig som ringe i vandet nøjagtig som altid før, men nu med langt større effekt overalt.

Pt. ser vi hvor store problemer kommuner og regioner har med at få pengene til at slå til i et væv af hjælpeordninger til gavn og nytte for mennesker der ikke kan klare sig uden, hvorfor der spares på hjælp alle steder. Det er en ren politisk beslutning gennem finansloven. Samtidig fastholdes et ledelseshieraki der alle steder hæver årlige gager på adskillige mill. af kr. alene for at konkurrere med det private erhvervsliv, og hvor man tillige skaber bonusordninger på op til flere års gage til ansatte, alene fordi de avancerer til andre stillinger indenfor samme kommune og region. Den slags, Zenia, har ingen reference til religiøs tro, hvad disse topledere måtte have af livssyn er underordnet. Det drejer sig mere om, at vi også her i landet er helt uden politisk handlekraft, og er lige så fastspændt i en overordnet økonomisk politik dirigeret af en langt større stat, nemlig EU, som alle andre medlemslande. Så når altså topledere helt ned i Danmarks kommuner skal identificere sig med topledere på lønniveauer i Frankrig, England og Tyskland, ja da må Danmarks fattige mennesker, den der ikke kan klare dagen af vejen, altså forstå at sætte deres økonomiske behov i relation til disse toplederes økonomiske selvforståelse - for, som man siger i liberale kredse, "vi kan jo ikke standse udviklingen, og hvis vi ikke følger med, ender vi med at være uden indflydelse".

Hvad du altså her ser er, at vi faktisk er med i EU, og af netop den grund nu er helt uden indflydelse og derfor ikke kan hjælpe mennesker der har brug for hjælp.

En anden ting der irriterer mig - dette er så søndagsbrok - er DR's deciderede reklamesøjle for komplet åndssvage mennesker, der ikke bestiller andet end suge lige så enorme lønninger til sig gennem licensen og med lige så idiotiske tv-programmers meningsløshedsindhold! Helt ærligt, hva' fanden ligner det fx. at reklamere for en række tosser, der render rundt og stikker deres grådige øjne i ting og sager folk har sat tilside til beboere eller folk der måske har mere brug for det? Det er jo helt åndssvagt at se hvordan genbrugstanken blir omformet til produktions af pengemænd, og at disse ligefrem skal lønnes over licensen.

Ej mer brok fra mig. God søndag..

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12746 - 09/04/2012 18:25 Re: Den Evige Filosofi [Re: treram]
Thomas
Uregistreret

Kære Treram,

Du skriver:

Citat:
Jo de er nok katolikker alle sammen som Zenia hentydede til, derudover er de nok ligeså religiøse som alle andre, men de deler ikke deres "gaver" med andre, som den kære Thomas tit skriver om at man skal iflg, biblen.


Jeg vil så gerne gøre nogle nuancer tydelige for dig, fordi jeg så klart fornemmer, at du har et godt hjerte. Du er jo forarget over noget, som det da er en selvfølge, at du er forarget over. Men det ser ud som om, at du smider det gode væk, som "alt det forkerte" har associeret sig selv med, fordi du ikke gider "det forkerte".

Du gennemskuer f.eks. hykleriet fra et præsteskab, som siger "oh Jesus, oh herre", men som gør skrækkelige ting. Og så smider du også Jesus væk. Og du smider også de ord, der tilskrives Jesus, væk. Og for at lukke logikken helt, så tilføjer du: "Vi ved jo ikke engang, om Jesus har eksisteret". Altså - igen ifølge logikken - står der kun det tarvelige præsteskab tilbage ...

Jeg mener bare ikke, at din logik holder. Og derfor siger jeg: "Treram - at nogle mennesker kalder Jesus for herre, er da ikke ensbetydende med, at de gør, hvad han siger. Lyt derfor til hvad han selv, Jesus, siger. Så vil du se, at hvis de virkelig havde fulgt hans ord, så ville de aldrig gøre den slags, de gør".

Og så siger du måske: "Jamen Thomas, for mig er ingen person 'guddommelig' ... det er religøst nonsens. Vi ved slet ikke, om han har sagt en pind".

Og mit svar er: "Det er uden betydning. Du kan læse ordene, uanset hvem forfatteren til dem måtte være. Og disse ord - som tilskrives Jesus (uanset om de virkelig er talt af ham eller ej) - har en fantastisk indflydelse på hjertet".

Jeg vil så gerne, at du læser hans ord med et åbent sind.

Jeg taler ikke om biblen, som du ellers siger (jf. mit citat af dig ovenstående). Jeg taler om de ord, der tilskrives Jesus. De er forsvindende få i sammenligning med hele biblen.

Og med hensyn til at dele sine gaver og afstå fra materiel grådighed, lyt da til følgende ord så du kan se, hvad jeg mener med, at de mennesker, der kalder Jesus for "herre", ikke nødvendigvis følger hans ord i hjertet.

"Se jer for og vær på vagt over for al griskhed, for et menneskes liv afhænger ikke af, hvad det ejer, selv om det har overflod."
(Lukas 12, 15)

"Frygt ikke, du lille hjord, for jeres fader har besluttet at give jer Riget. Sælg jeres ejendele og giv almisse. Skaf jer punge, som ikke slides op, en uudtømmelig skat i himlene, hvor ingen tyv kommer, og intet møl ødelægger. For hvor jeres skat er, dér vil også jeres hjerte være."
(Lukas 12, 32-34)


Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12747 - 09/04/2012 22:51 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
arentzen Offline
godt igang
Registeret: 03/01/2007
Indlæg: 53
Kære Thomas

Citat:
Jeg taler ikke om biblen, som du ellers siger (jf. mit citat af dig ovenstående). Jeg taler om de ord, der tilskrives Jesus. De er forsvindende få i sammenligning med hele biblen.


Jeg bliver blot lidt nysgerrig. Anerkender du ikke bibelen? Er det kun jesu ord du anerkender?
_________________________
Med venlig hilsen
Peter Arentzen smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 68 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk