annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12703 - 02/04/2012 17:09 Re: er biblen en guds ord? [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

"I Kristeligt Dagblad skrev sognepræst Johannes Krarup bl.a. følgende, som jeg er så enig i: "Citat: En manipuleret tro er = vantro"...".

- Du ka' være sikker på at masser af religiøse mennesker betragter bibelske ord de indlæser som udtryk for en "rigtig tro", mens trosopfattelser der strider imod og derfor ikke harmonerer med ordene i deres bibler, betragtes som udtryk for en vantro.
Men det belyser slet ikke pointen i det jeg skrev.

"Efter min mening kan en sådan kun trives i forstanden og ALDRIG på længere sigt i et menneskehjerte".

- Selv de hjerteligste trosanskuelser er et udtryk af menneskelige tænkeevner (forstand), nogle mennesker kvalificerer bare deres trosanskuelser ved netop at henvise til forestillingen om, at deres meninger har de hjerteligste hensigter. Tidligere kunne faderen/moderen prygle børnene under præcis de samme henvisninger: "det er til jeres eget bedste, små børn, betragt disse prygl som udtryk for min store kærlighed til jeres ve og vel"...

Samme kan læreren der indoktrinerer børnene sige: "jeg underviser børnene i bibeltro udfra menneskehjertet", men er det ikke stadig indoktrinering Zenia? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (02/04/2012 17:10)
Top Svar Citer
#12704 - 03/04/2012 00:21 Re: er biblen en guds ord? [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver i denne tråd 28/03/2012 06:08 bl.a.:
Citat:
Det hele beror på at mennesket i lange.lange tider har troet der var en mening med livet og en speciel mening med det efterhånden opretgående pattedyr -mennesket, ja selfølgelig må der være en mening med os, man kan da ikke bare "skabe" os uden at der er en mening med det, men så må der være en mening med alt, også den mindste myre-den er bare lykkelig uvidende om det.
Det er meget tæt på sådan, som jeg opfatter det - en mening med alt - også hvad myren angår.
Og jeg gør mig ingen illusioner om at kunne gennemskue en sådan mening - hvis der er en blinker

Du skriver også:
Citat:
Så måske det er godt at vi har religionen til at holde mennesket i skak, så hele verden ikke går helt af lave, når og hvis mennesket en skønne dag opdager at der slet ingen mening er med deres liv og deres trosobjekter bare er luftspejlninger.
"- slet ingen mening er med deres liv -", det er vel så din "trosbekendelse"?

Fortsætter man ad det spor, fører det vel til, at alt er tilfældigt og komplet meningsløst?

Hvis det er det, du mener, så kan det da godt være, at du har ret, men det er vel noget, du tror - og ikke noget, du ved?

Og det gør oprør inden i mig.
Jeg kan ikke få mig selv til at affinde mig med, at Treram er en ren tilfældighed, og at det er flintrende ligegyldigt, om Treram eksisterer eller ej.
Ikke at jeg har nogen rationel begrundelse for, at det er væsentligt, at du eksisterer, at myren eksisterer, at vi alle eksisterer, at verden eksisterer.
Det eneste, jeg kan sige, er, at for mig er det væsentligt, at du - og hele verden (mig selv medregnet) - ER smiler

Jeg kan ikke begrunde det, men det er ikke desto mindre en kendsgerning - at det er væsentligt - for mig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#12705 - 03/04/2012 06:13 Re: er biblen en guds ord? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Rent videnskabeligt eller fornuft tænkende, tror du på at netop den spermie der indeholdt dine gener og befrugtede et af din mors æg, var specielt udvalgt til at overleve, eller mener du en usynlig hånd førte netop de to sammen og hvorfor så det?? hvorfor skulle der være en mening med det? for mig ser det helt tilfældigt ud og idag hvor man bruger fremmede sæddonnorer, når ens mand ikke selv kan befrugte ens æg, er det også helt tilfældigt, selvom det er mere planlagt.

Men livet er da herligt alligevel, så hvorfor have så store betænkeligheder med at leve et meningsfuldt liv, men har man det religiøse lidt indenfor huden, så skal der absolut være en mening med livet.

Og du mener der er en mening med alt også den mindste myre, som måske kun når at leve et splitsekund inden Arne jokker på den, fy Arne du ødelægger din "skabers" værk.

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle føre til at alt er komplet meningsløst, mennesket har da selv forstået at skabe en fornuftig mening med livet, måske jeg skulle sige de fleste mennesker, der er nogle der fjoller rundt og spolerer det for sig selv og andre.

Mener du også der er en mening med norske massemorder Breviks liv, så har skaberen ikke været været ret så heldig her, ligesom i millioner af andre tilfælde, tænk på alle de katolske præster og andre gejstlige der har misbrugt stakkels børn i tusindvis, tænk på Hitler der slog millioner ihjel, tænk på de muslimer der fløj ind i Twin towers og slog 3000 ihjel, sådan kune jeg blive ved, listen over disse skabninger skabt af de helliges skaber er mega lang.

Så jeg vil hellere tro på at det hele er fuldstændigt menigsløst og tilfældigt.
Men når man så er født begynder man at skabe en mening med sit liv, desværre bliver mange så fastlåst i et "helligt" syn på det hele i og med de bliver tvangsdøbt og konfirmeret og det er der dårligdommene begynder.



Redigeret af treram (03/04/2012 06:15)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12707 - 03/04/2012 10:47 Re: er biblen en guds ord? [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle komme med mit indlæg ovenfor.
Det er jeg ikke længere - og tak for dit svar!

Du spørger, om jeg tror på "en usynlig hånd", der styrer.
Det har jeg allerede svaret på i mit sidste indlæg, hvor jeg skrev, at "jeg gør mig ingen illusioner om at kunne gennemskue en sådan mening - hvis der er en"

Du skriver, at "mennesket har da selv forstået at skabe en fornuftig mening med livet", men hvad dét går ud på, det fortæller du ikke.

Og du slutter med ordene:
Citat:
Så jeg vil hellere tro på at det hele er fuldstændigt menigsløst og tilfældigt. Men når man så er født begynder man at skabe en mening med sit liv -
Det pirrer jo nysgerrigheden.
Hvad er det for en mening, du skaber med dit liv?

Du stiller også spørgsmålet, som jeg ikke kan svare på:
Citat:
Mener du også der er en mening med norske massemorder Breviks liv -
I kristendommen er der jo faktisk en slags svar (som man selvfølgelig frit kan acceptere eller afvise - eller erstatte med et alternativ).

Det, jeg tænker på, er beretningen om situationen, hvor Jesus og de to røvere hænger på hver sit kors for at dø dér, og den ene røver håner Jesus med ordene:
Citat:
Er du ikke Kristus? Frels dig selv og os!
Mens den anden røver siger:
Citat:
Vi får jo kun løn som forskyldt
Og Jesus svarer ham:
Citat:
Sandelig siger jeg dig, i dag skal du være med mig i paradis.
(Lukas kapitel 23, vers 43)

Afvist eller accepteret, så er det dog et bud på en mening med tilværelsen.
Hvad er dit bud?

Når jeg spø'r, så er det ikke for at drille, men fordi spørgsmålet da må være væsentligt for alle mennesker, der ikke behøver at bruge alle kræfter alene på blot at overleve.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12708 - 03/04/2012 13:04 Re: er biblen en guds ord? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"Det, jeg tænker på, er beretningen om situationen, hvor Jesus og de to røvere hænger på hver sit kors for at dø dér, og den ene røver håner Jesus med ordene: Er du ikke Kristus? Frels dig selv og os!, mens den anden røver siger: Vi får jo kun løn som forskyldt, og Jesus svarer ham: sandelig siger jeg dig, i dag skal du være med mig i paradis.

Afvist eller accepteret, så er det dog et bud på en mening med tilværelsen. Hvad er dit bud?".

- Egentlig er dette jo mere end et egentligt bud på en mening med livet, en mening der kommer til udtryk i livet, eller rettere en påstand udtrykt i en anekdote og om en endnu levende persons syn på døden som overgangen til et efterliv, der i sig selv er udtryk for en endnu ældre idé fra kulturen tilbage.

Men noget "sande-ligt" (sand-syn-ligt) fra selve påstanden om paradiset der afventede dem alle efter døden, fik de to røvere i den lille historie jo så desværre ikke mulighed for at kvalificere, og det var da egentlig syn for både historiens klima, røverne der ufrivilligt blev inddraget i historien samt læseren, der jo dermed aldrig fik udløst den ellers opbyggelige spænding og siden bare sidder uforløst tilbage med en lille historie, der med større sandsynlighed blot fik sin bratte og brutale ende. Dette kunne i sig selv være historien om historiens afslutning, hvis ikke den da viderefortaltes og dermed holdtes i live, men skulle dette så fremstå som 'livets mening', eller netop bare, en lille mening der stadig kan udtrykkes i kraft af evnen til at være i live?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (03/04/2012 13:09)
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk