annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
0 registrerede 432 gæster og 145 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 68 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12634 - 25/03/2012 19:33 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
I stedet for at stille sig alle disse ideale spørgsmål, om hvad man burde leve op til, så burde man måske stille sig selv spørgsmålet, hvorfor man ikke gør det? lever op til det?

Hvis man lytter ordentlig efter er jeg sikker på, at man forstår det svar man giver sig selv på det spørgsmål, som man har stillet til sig selv. smiler
Top Svar Citer
#12635 - 25/03/2012 22:02 Re: Den Evige Filosofi [Re: RoseMarie]
Thomas
Uregistreret

Kære RoseMarie,

Tak for den dejlige sindsro-bøn/serenity prayer smiler

Jeg har hørt og læst den før. Og nu har jeg også læst lidt om den på wikipedia. Og ifølge wikipedia er bønnen ganske rigtigt af Reinhold Niebuhr, i hvert fald i sin skrevne form. Den er - igen ifølge wikipedia - fejlagtigt tilskrevet Thomas Aquinas, Cicero, Augustine, Boethius, Marcus Aurelius og Frans af Assisi.

Men den har været talt før i andre versioner. Eller: Der har været andre, lignende ord. Her er et fra buddhismen af Shantideva:

If there’s a remedy when trouble strikes,
What reason is there for dejection?
And if there is no help for it,
What use is there in being glum?

Men jeg holder mere af den bøn, du præsenterede - og så endda på dansk. Den rummer både kærlighed, overgivelse, håb, fred, lykke smiler

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12639 - 26/03/2012 12:16 Re: Den Evige Filosofi [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Tak for gode ord - som jeg fortsat "tygger på" blinker

Når jeg forsøger at "lytte ordentligt efter" kommer jeg til at:
Citat:
Hvorfor skal man være uselvisk, opofrende, medfølende, tilgivende, elskende?
At det ikke er noget, man skal.
(K.E. Løgstrup skrev om dét, at et menneske hjælper et andet menneske i nød, at det sker spontant, at det er en medfødt spontan livsytring)

Og når jeg kommer til spørgsmålet:
Citat:
Er det for ens egen vej til lykke - eller for de andres?
så finder jeg ikke noget svar blinker

Men spørgsmålet:
Citat:
Er dét at "missionere" at gøre sig selv bedre end andre?
Det svarer jeg Ja til - med den tilføjelse, at man ikke behøver at holde kæft, men at man skal respektere andres indstillinger blinker

Tænker på, hvad du mon lytter dig frem til.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12640 - 26/03/2012 17:26 Re: Den Evige Filosofi [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Mich..

"I stedet for at stille sig alle disse ideale spørgsmål, om hvad man burde leve op til, så burde man måske stille sig selv spørgsmålet, hvorfor man ikke gør det?".

- Spørgsmål til idealer man forfægter, forventes skam også besvaret/kommunikeret med referencer til realistiske perspektiver, uden hvilke man må erkende den slags som fiktion.

Illusoriske verdensbilleder og menneskesyn mangler netop den forankring i virkelighed mennesket (uanset fantasier om den) må forholde sig til, for at kunne overleve. En missioneren af parallelle virkelighedssyn har m.a.o. ingen nytteværdi overhovedet, ene og alene fordi fordi fiktioner af den art (som du ser) kun har fantasien som reference - helt som tilfældet er med mange af symbolerne der præsenteres ;)

Skuffelsen i mødet med nødvendig erkendelse af et værdisyns forfald, kan imidlertid få div. missionærer til helt at resignere. I stedet bruger de så tiden i livet på at tolke begrebet 'virkelighed' ind i en urealistisk fiktionslitteratur med hvilken nogle tjener virkelige penge - der er fint med omsætning på et markedet bestående af skuffede virkelighedssyn.

Et parallelt tankeunivers kan man jo bøje og udvide efter behag, ja lade det absorbere et hvilket som helst tankeobjekt man godt ka' lide, himmelnisser er ret populære. Problemet er imidlertid det samme som i udgangspunktet, i det man jo stadig er ude af stand til med sin fiktion at skabe en nødvendig reference til realiteterne i det fælles virkelighedsrum og som nogen altså kan bruge til noget - eksempelvis til bygning af realistiske perspektiver til fremme for netop idealer, som bare er bygget på erfaringer og viden.
Og hvis man gerne slår en god tid ihjel med nydelig litteratur, så findes der jo et hav af gode forfattere, der for en stor del har en særdeles flot forståelse af vores fælles virkelighed, ja de kan ligefrem inspirere læsere med helt realistiske alternativer, tænk bare på en forfatter som John le Carré's med "Den gode tolk" - lidt af en forskel, vil jeg mene.

Men fint at se dig bryde tavsheden med fornuftige spørgsmål til absurditeter her og dér, men du ska' nok ikke forvente en god forklaring fra den kant, for der er ingen..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12641 - 26/03/2012 17:28 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Du skriver:

Citat:
- Hvorfor skal man være uselvisk, opofrende, medfølende, tilgivende, elskende?

- Skal man være det for sin egen skyld - eller for de andres?

- Er det for ens egen vej til lykke - eller for de andres?

- Hvis det er af begge grunde, hvad vejer da tungest?

- Er det ikke for nemt at sige, at de vejer lige meget?

- Og skal man "missionere" dette budskab?

- Eller skal man blot selv leve efter dét, man finder rigtigt?

- Er dét at "missionere" at gøre sig selv bedre end andre?


Disse spørgsmål er simpelthen så interessante, at jeg håber, at du vil holde os fast på dem.

Jeg vil forsøge at give et svar - mit svar - på hver af dem i hver sit indlæg, hvis det er muligt at opretholde et fokus på dem i en dialog (hvor jeg håber, at andre vil blande sig):

Citat:
Hvorfor skal man være uselvisk, opofrende, medfølende, tilgivende, elskende?


Et enkelt svar ville måske være, at det er det eneste rigtige. Og så kunne man spørge "hvorfor det?".

Jeg mener oprigtigt talt, at svaret kun kan forstås ved en trans-rationel erkendelse. Jeg synes, at det er værd at lægge mærke til, at præ-rationel og trans-rationel begge er ikke-rationel. Men præ-rationel henfører til forestillinger og følelser, mens trans-rationel henfører til en måde at erkende på, som ligger højere og har transcenderet det rationelle erkendeområde. Skal vi bruge sproget, vil det derfor ofte ligne billeder og metaforer, der vil tale om månens sølvagtige lys, mens det stadig kræves at åbne øjnene for rent faktisk at se det.

Men jeg vil forsøge:

Hvorfor skal vi trække vejret? For at kroppen kan leve!
Hvorfor skal vi elske? For at sjælen kan leve!
Men er dette ikke egoistisk? Nej, for i dybet af sjælen er vi alle ét.

Der er en komplethed, en fuldkommenhed, Det Absolutte - et lys der ikke kan beskrives ved den skygge, der kastes ... for i dette fuldkomne lys er der kun lys. Og her kan spørgsmål ikke instrumentaliseres - de smelter væk og erstattes af Det Ene Fuldkomne, som enhver må realisere. Fordi det er fuldkomment.


Fred,
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 68 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Nyheder fra Religion.dk