annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 16 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12255 - 16/02/2012 09:55 Re: Dagens manglende bekræftelse. [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"At gøre Trosfrihed til et opbyggeligt sted at debattere udelukker ikke ytringsfrihed eller modstridende meninger. Ej heller indebærer det rygklapperi. Men det kræver en respektfuld udveksling af ord. Det er mit krav, og det vil du blive mødt med".

- Jo bare endnu en håbløs forventning med et påkrav om respekt for ord alene, men som andre mennesker ka' finde aldeles uden realitet og derfor tom for substans på en debat.

Forarges man i mødet med synsvinkler der konfronterer kæledæggemeninger man alene vægter med storartede følelser, fremfor fornuftige forklaringer der ku' belyse et fornuftsindhold nogen ka' savne, da må man enten undlade debat om forhold der skaber så uhåndterlige følelser, eller bare nyde frugten af den konsensus man jo selv var medskaber af på religionsdebatten.

Men kritik af meningsindhold er helt naturligt mellem mennesker der diskuterer uens synspunkter fra uens synsvinkler rundt om i samfundet, derfor også på en debat som denne. Så hvis man kun er leveringsdygtig i missionering af religiøs overtro gemt i små "søde ord" og man ikke tåler modsigelser, da har man et problem, og ka' ikke ka' forvente omverden indretter sig efter missionen. Betragter man tillige de "søde ord" som så personlige at man ikke længere er istand til at skelne dem fra sin egen person, da er man yderligere i problemer, og må i et sådant tilfælde lære at skrue lidt ned for følerierne, så også andre ka' være her..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (16/02/2012 09:58)
Top Svar Citer
#12258 - 16/02/2012 10:23 Re: Dagens bekræftelse. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du skriver:
Citat:
Da jeg har positive visioner for Trosfrihed og tror på, at vi alle sammen kan gøre noget godt for hinanden, har jeg valgt at oprette en profil.
Velkommen som registreret bruger! - og fra mig også velkommen til dine visioner om, hvad trosfrihed.dk kunne være.

Du bliver så mødt med det krav (fra Ole), at de synspunkter, du fremsætter skal være "sagligt underbyggede":
Citat:
En god og konstruktiv debattør missionerer ikke og fremsætter ikke striber af uunderbyggede postulater, men argumenterer sagligt for sine synspunkter. Dem kunne vi godt bruge nogle flere af på debatten.
Her kunne man vel så spørge, hvordan Ole sagligt vil "underbygge" sådanne krav.
Det vil jeg imidlertid ikke gøre - og da slet ikke i et forum, der kalder sig trosfrihed (ikke trosbundethed) blinker

Fortsætter man en sådan tankegang, fører det vel til, at debattører ikke må tro noget uden sagligt at kunne underbygge deres tro.
Hvad bliver der så tilbage af trosfriheden?
Religionerne er jo i hvert fald alle gået tabt - og det eneste, der bliver tilbage er vel rationalismen blinker

Religionerne, og ateismen - og agnosticismen - handler jo om de områder af tilværelsen, hvor vi ingen viden har, og hvor vi derfor ikke kommer nogen vegne med alene observationer og fornuft, men er henvist til idéer, fornemmelser, anelser, visioner, intuitioner, åbenbaringer - og dem kan man jo hverken argumentere for - eller imod.

Min drøm om trosfrihed.dk er nogenlunde som det at gå på en maleriudstilling fra billede til billede for at opleve - og måske endda tillige at inspireres - og det er jo ikke sædvane, at man bruger det ene billede til at smadre det andet smiler

Det er godt, Thomas, synes jeg, at du tager dette emne op til debat.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/02/2012 10:24)
Top Svar Citer
#12259 - 16/02/2012 10:42 Re: Dagens bekræftelse. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Fortsætter man en sådan tankegang, fører det vel til, at debattører ikke må tro noget uden sagligt at kunne underbygge deres tro".

- Næh, det betyder bare at debattører ka' regulere en tro med sandsynlige forklaringer. Og hvis man som du slet ikke konkluderer noget på alene et grundlag af usikker tro, da er du jo en debattør der slet ikke forbundet til alene en tro, og kan således frit og ubunden jonglere med synspunkter udfra et krav om sandsynlighed til skabelsen af sandhedsværdi i argumentationsfeltet, ikke sandt Arne? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12260 - 16/02/2012 11:32 Re: Dagens bekræftelse. [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Selvfølgelig også et velkommen til dig, Thomas fra mig smiler

... og velkommen til mangfoldigheden og et sted, hvor meninger og holdninger brydes ... og jeg byder i den grad mangfoldigheden velkommen, for ligesom indenfor kunstens verden er smag og behag forskellig, og hvad der ligger i vores hjertes billedlige skatkiste er vidt forskellige skatte ...

Men skatte er det for hver og én af os, og det er med en nysgerrighed og taknemmelighed, at jeg kigger ind i det, der åbnes op for ler

Sådan er min holdning til trosfrihed og Trosfrihed.dk ... og i 100-meter-skoven er der vist også en rigdom af mangfoldighed? ... hvis nogen skulle ha' glemt det ... hjælp

RoseKNUS fra RoseMarie griner
Top Svar Citer
#12261 - 16/02/2012 11:47 Re: Dagens manglende bekræftelse. [Re: ole bjørn]
Thomas
Uregistreret

Kære Ole,

Citat:
Hvis du vil have tilgivelse for dine tidligere synder, Thomas, så er det ikke nogen god ide at starte med at benægte dem og kræve respekt.


Jeg har fortalt dig, hvordan landet ligger. Og mit krav om en gensidig, respektfuld dialog står fast.

Når du skriver, som jeg har citeret dig for, så tegner du en opfattelse og fører udvekslingen på nogle præmisser, som jeg finder uacceptable.

Der kan ikke være nogen dialog mellem os, før du udviser den fornødne respekt og ophører med dine beskyldninger (jf. f.eks. ovenstående citat).

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 16 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kina vil sende ubemandet fartøj til Må..
29/04/2024 07:07
Mandagen bliver lun, tør og stille for ..
29/04/2024 07:04
Mindre jordskælv rammer det vestlige No..
29/04/2024 06:21
Tusinder af demonstranter i Georgien pro..
29/04/2024 05:57
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Nyheder fra Religion.dk