annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
0 registrerede 497 gæster og 215 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11969 - 08/01/2012 09:49 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"De mener øjensynligt, at "ud over den naturvidenskabelige" nødvendigvis må betyde noget med fantasier og følelser".

- Nej, nu tror du dig igen blind..;)

Nogle af os mener sådan set, at man slet ikke kan rådgive folk med tro, hvorimod man kan rådgive med viden - og hvis dette skulle være forvirrende for dig, ka' du sagtens få nogle typiske eksempler?

"Og denne antagelse giver tydeligvis anledning til, at de gør sig en masse forestillinger om de mennesker".

- Nej. Det er hvad nogle "tros-fanatikere" skriver, der kan give anledning til kritiske spørgsmål, hvilke vi desværre aldrig synes at få nogle fornuftige svar på.

"Deres forestillinger om deres medmennesker sætter de så på ord i en debatmæssig sammenhæng".

- Fejl. Man kan skam præcisere "medmennesker" til alene at dreje sig om debattøren Arnes usammenhængende synspunkter.

Arne bestiller ikke andet end fortælle vidt og bredt om troens fortræffelighed som alternativ til videnskaber, men kan ikke forklare nogen noget nærmere derom, end at videnskaber ikke kan forklare noget nogen kun tiltror eksistens - hurra-hurra!

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11970 - 08/01/2012 10:19 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Skal naturvidenskab være enerådende som kilde til menneskelig erkendelse?".

- Som forudsagt, en genudsendelse..

Ville måske være lidt mere interessant at se Arne illustrere for os, hvordan han uden empirisk tilgang er nået frem til en erkendelse af noget af betydning og med evne til eksistens udenfor hans egen forestillingsverden?

Vi ka' da godt "forsimple" spørgsmålet til erkendelsen af guddommelige entiteter via hans egen intuition? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11971 - 08/01/2012 11:48 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Tillykke Arne! Du fortsætter med at sætte nye rekorder i manglende forståelse af det danske sprog. Skal man grine eller græde? Jeg vælger selvfølgelig at grine af det ustyrligt komiske i, at Arne prøver at argumentere mod mine indlæg ved triumferende at henvise til wikipedia-definitioner, der i et og alt bekræfter, hvad jeg har skrevet.

Arne erklærer sig altså enig med mig, dog uden at forstå hvad det er, han er enig i. griner

Dette tilsyneladende paradoks er selvfølgelig forståeligt, for Arnes udgangspunkt er jo et nonsens-spørgsmål, som ikke kan besvares meningsfuldt, nemlig
Citat:
Skal naturvidenskab være enerådende som kilde til menneskelig erkendelse?


Nu er der jo ingen, der har magt til at tvinge hele menneskeheden til at tænke naturvidenskabeligt, så alene dette udelukker et svar på Arnes spørgsmål, men der findes heller ikke nogen entydig erkendelsesmetode i naturvidenskaben. Den betjener sig af flere forskellige metoder, og andre videnskaber betjener sig af helt andre erkendelsesmetoder. Det kan Arne dog ikke forstå, da han heller ikke forstår de links, han henviser til.

Fælles for alle erkendelsesmetoder er, at de starter med et sanseinput. I Arnes eget tilfælde er det et stykke bemalet træ med et portræt af en afdød "religionsstifter" med en tvivlsom historisk eksistens. Arne føler, at portrættet "stirrer på ham", og derfra slipper Arnes tankerække virkeligheden. Den leder ham efterfølgende til en falsk forestilling om, at verden er "fyldt med kærlighed."

I de virkelighedsbaserede erkendelsesmetoder, som bl.a. de forskellige videnskaber benytter, vil et input lede til sammenligning med andre erfaringer om virkeligheden, og konklusionen vil derfor også være så tæt på virkeligheden, at den er brugbar til en forestilling/simulering om verdens sandsynlige tilstand i en overskuelig fremtid.

Jeg har tidligere nævnt, at Picasso's "Guernica" vakte stærke følelser i mig, så jeg udelukker ikke kunst som en kilde til erkendelse. I mit tilfælde førte oplevelsen til en sammenligning med alle de små og store menneskelige grusomheder, som jeg havde været vidne til, og konklusionen blev nærmest den modsatte af Arnes. Min tankerække stoppede dog ikke der, men søgte videre efter årsagerne til grusomhed, og det fandt jeg da også en virkelighedsbaseret forklaring på.

Som Wittgenstein ganske rigtigt påpeger, så kan matematik og logik godt producere evigt gyldige sande konklusioner, men hvis præmisserne er falske i forhold til virkeligheden, så er konklusionerne det også. Det er også grunden til, at han afviser det meste filosofi som brugbar for en erkendelse af virkeligheden, et synspunkt som hverken Arne eller den selvudnævnte "ekspert i epistemologi", Hanskrist deler. Men det gør jeg altså.

Faktisk er det kun den virkelighedsbaserede del af sprogfilosofien, som Wittgestein står for, samt naturfilosofi og epistemologi der kan gøre os klogere på virkeligheden. Al anden filosofi er blot en strid om ord og begreber, og derfor kan vi ikke bruge den til andet end tidsfordriv.

Arne efterlyser også min definition af virkelighed, og den kan jo passende beskrives således:
Citat:
Hvis man fjerner alle mennesker fra denne planet, så er virkeligheden de fysiske fænomener, der bliver tilbage.


Desværre forveksler mange mennesker virkeligheden med deres egen opfattelse af virkelighed, som er baseret på deres sanseindtryk. Det er derfor naturvidenskaben benytter sig af måleinstrumenter i stedet for at stole på menneskets egne sanser. Men da måleinstrumenterne er konstruerede som forbedringer af vore sanser, kan vi ikke afgøre, om de repræsenterer hele virkeligheden eller blot en lille del af den.

Men det vil fremtidens videnskab sikkert give os et svar på, for indtil dato har videnskaben konstant udvidet grænserne for vor erkendelse, og der er intet tegn på, at denne udvikling nogensinde vil stoppe, medmindre menneskeheden bliver udryddet, så der kun er virkeligheden tilbage.

God søndag.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#11972 - 08/01/2012 14:07 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland

I går skrev jeg til Ole:
Citat:
De kolossale anstrengelser, som nogle debattører - ikke mindst Ole - gør sig med at påstå andre debattørers manglende evner, finder jeg latterlige.
Hertil svarede Ole:
Citat:
Intet sted i disse debatter kan du se hverken mig, Simon eller nogen andre give udtryk for en sådan holdning, for det er simpelthen langt ude i hampen
Og nu indleder Ole endnu engang med ordene: "Tillykke Arne! Du fortsætter med at sætte nye rekorder i manglende forståelse af det danske sprog."
Og Ole fortsætter med ordene: "Arne erklærer sig altså enig med mig, dog uden at forstå hvad det er, han er enig i griner"

Min konklusion kan jo herefter dårlig blive andet end - efter Oles egne ord: Ole er "langt ude i hampen" blinker

Hvad emnet angår, og det er vel ikke det mindst væsentlige blinker , bekræfter Ole jo så, at naturvidenskab ikke kan være enerådende som kilde til menneskelig erkendelse.

Og hvad Oles begreb om virkelighed angår, så er hans definition jo - som skrevet står:
Citat:
Hvis man fjerner alle mennesker fra denne planet, så er virkeligheden de fysiske fænomener, der bliver tilbage.
Af en eller anden grund får jeg en fornemmelse af, at Oles "virkelighed" ikke eksisterer smiler

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/01/2012 14:08)
Top Svar Citer
#11974 - 08/01/2012 15:10 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Arne fortsætter sit rekordjageri. "Pinlige Arne" er ikke længere adækvat for den absurde komik, han lægger for dagen i sit seneste indlæg, så "komiske Arne" er nok mere passende.

Lad os se bort fra Arnes udtalelse om
Citat:
Hvad emnet angår, og det er vel ikke det mindst væsentlige blinker, bekræfter Ole jo så, at naturvidenskab ikke kan være enerådende som kilde til menneskelig erkendelse.
hvilket ingen har påstået, men som Arne har opfundet som et "centralt problem" i sin egen tankeverden.

Værre er det med hans sidste udtalelse:

Citat:
Og hvad Oles begreb om virkelighed angår, så er hans definition jo - som skrevet står:
Citat:
Hvis man fjerner alle mennesker fra denne planet, så er virkeligheden de fysiske fænomener, der bliver tilbage.

Af en eller anden grund får jeg en fornemmelse af, at Oles "virkelighed" ikke eksisterer.


Man må sandelig håbe, at Arnes fornemmelser ikke holder i virkeligheden, for det vil jo medføre, at hvis menneskeheden skulle være så dum at udslette sig selv, så forsvinder hele det umådelige univers med sine hundreder af milliarder galakser.

Vi behøver nok ikke at frygte dette, for Arnes fornemmelser for, hvad virkelighed er, har jo ikke tidligere holdt stik. Universet vil nok overleve både menneskeheden og Arnes fornemmelser, uanset hvor stor en værdi, han selv tillægger dem. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Nyheder fra Religion.dk