1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#11741 - 08/12/2011 19:21
Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne
[Re: treram]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Treram.
Tak for svar. Det var, som forventet, og jeg glæder mig over, at du ikke fordømmer udtrykket: "the illimitable superior spirit" - uanset hvordan en "ubegrænset", "overordnet" "spirit" så skal forstås (for mig lyder det som noget, der er overordnet naturlovene).
Din historien om præsten, der blev afvist af Einstein, kendte jeg ikke, men uden sammenligning i øvrigt, er der heller ingen præst, der får adgang til hverken mit dødsleje eller min "begravelse" (asken spredt over åbent hav fra Dronning Alexandrines bro, når der er vestenvind - fordi der er elektriske kabler på vestsiden )
M.v.h. Arne.
|
|
Svar
|
|
|
#11744 - 09/12/2011 09:52
Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne
[Re: treram]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Treram.
Jeg glæder mig over, at du behandler emnet seriøst, kommer med flere citater, og at du søger at nå frem til en konklusion.
Citatet:
It was of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is systemically repeated. kan vel ikke stå alene uden sammenhæng med, hvad det er det benægter?
Det forekommer mig sandsynligt, at det er Einsteins hyppige brug af ordet "Gud", han kommenterer på denne måde, fordi han jo ikke havde nogen tro på en personlig Gud (Hvad jeg, som du nok ved, ikke har problemer med at følge ham i ).
Dine ord angående citatet:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind. som var
Jeg glemte helt Einsteins: illimitable superior spirit, som jo også kan oversættes som: grænseløs overlegent genfærd. Det får mig til at spørge: Tror du virkelig selv på, at din oversættelse her er i overensstemmelse med, hvad Einstein mente, eller er det bare din spøg?
Skal "illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive" ikke nærmere relateres til citatet:
The religion of the future will be a cosmic religion. og til:
I can not believe in a personal god and I have never denied this, but have expressed it clearly (1954) og til
If there is any religion that could cope with scientific needs it would be Buddhism. En religion/filosofi, som jo netop ikke har en personlig Gud (men som har idéen om noget, de kalder Nirvana).
Din konklusion: At Einstein ikke var religiøs, kan jeg ikke nå frem til, men hvis du nøjedes med at hævde at Einstein var ateist i den forstand, at han ikke troede på en personlig Gud, så ville jeg være enig i at opfatte Einstein sådan (Ligesom jeg også selv anser en personlig Gud for at være et alt for primitivt syn).
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (09/12/2011 09:52)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|